Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 495 din 2 aprilie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   Ordinului ministrului administratiei si internelor nr. 400/2004     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 495 din 2 aprilie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordinului ministrului administratiei si internelor nr. 400/2004

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 302 din 7 mai 2009

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Irina Loredana Gulie - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor Ordinului ministrului administraţiei şi internelor nr. 400/2004 , excepţie invocatã de Petre Daniel George în Dosarul nr. 2.036/116/2008 al Tribunalului Cãlãraşi - Secţia civilã.
La apelul nominal rãspunde autorul excepţiei, personal. Lipsesc celelalte pãrţi. Procedura de citare este legal îndeplinitã.
Având cuvântul, autorul excepţiei solicitã admiterea excepţiei de neconstituţionalitate, susţinând cã prevederile Ordinului ministrului administraţiei şi internelor nr. 400/2004 contravin dispoziţiilor constituţionale cuprinse în art. 78 din Constituţie, referitoare la intrarea în vigoare a legii.
Reprezentantul Ministerului Public solicitã respingerea excepţiei ca inadmisibilã, în temeiul dispoziţiilor <>art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 3 decembrie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 2.036/116/2008, Tribunalul Cãlãraşi - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordinului ministrului administraţiei şi internelor nr. 400/2004 . Excepţia a fost ridicatã de Petre Daniel George, într-o cauzã având ca obiect o acţiune în contencios administrativ.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr. 400/2004 , în baza cãruia a fost sancţionat, este neconstituţional, întrucât nu a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, conform art. 78 din Constituţie.
Tribunalul Cãlãraşi - Secţia civilã aratã cã raţiunea nepublicãrii Ordinului ministrului administraţiei şi internelor nr. 400/2004 este legatã de domeniul de reglementare limitat, fiind aplicabil doar unei categorii profesionale delimitate, şi anume personalului Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, situaţie în care nu se impune sã fie adus la cunoştinţa tuturor cetãţenilor prin publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I. Nepublicarea Ordinului ministrului administraţiei şi internelor nr. 400/2004 nu a creat privilegii sau discriminãri, deoarece acesta a fost transmis structurilor ministerului interesate în aplicarea acestuia, personalul având acces la actele normative interne, prin consultarea lor la sediul unitãţii în care îşi desfãşoarã activitatea.
Potrivit <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã excepţia este inadmisibilã, deoarece, potrivit <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, aceasta decide asupra excepţiilor privind neconstituţionalitatea unei legi sau a unei ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţã în vigoare. Examinarea constituţionalitãţii altor acte normative cu caracter administrativ, aşa cum sunt ordinele miniştrilor, excedeazã competenţei Curţii Constituţionale. În acest sens face referire la <>Decizia Curţii Constituţionale nr. 353/2008 .
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile autorului excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile Ordinului ministrului administraţiei şi internelor nr. 400/2004 .
Excepţia de neconstituţionalitate se raporteazã la prevederile constituţionale cuprinse în art. 78 - Intrarea în vigoare a legii.
Examinând excepţia, Curtea constatã cã aceasta este inadmisibilã şi urmeazã a fi respinsã.
Astfel, potrivit art. 146 lit. d) din Constituţia României, republicatã, Curtea Constituţionalã este competentã sã hotãrascã asupra "excepţiilor de neconstituţionalitate privind legile şi ordonanţele [...]". În aplicarea acestei dispoziţii constituţionale, conform <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , "Curtea Constituţionalã decide asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecãtoreşti sau de arbitraj comercial privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţã în vigoare, (...)". Prin urmare, atât Constituţia, cât şi legea de organizare şi funcţionare a instanţei constituţionale stabilesc cã obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl pot constitui exclusiv dispoziţiile cuprinse într-o lege sau o ordonanţã. Aşa fiind, sesizarea referitoare la Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr. 400/2004 nu poate face obiectul controlului de constituţionalitate, urmând a fi respinsã ca inadmisibilã, în temeiul <>art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 , inadmisibilitate la care ar fi trebuit sã se raporteze de plano instanţa de judecatã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art.11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge ca inadmisibilã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordinului ministrului administraţiei şi internelor nr. 400/2004 , excepţie invocatã de Petre Daniel George în Dosarul nr. 2.036/116/2008 al Tribunalului Cãlãraşi - Secţia civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 2 aprilie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Irina Loredana Gulie

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016