Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 488 din 29 mai 2007  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 15 lit. s) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 488 din 29 mai 2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit. s) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 431 din 28 iunie 2007

Ion Predescu - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent şef

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 15 lit. s) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicatã de Constantin Gabriel Emilian în dosarele nr. 8.152/2006, 8.366/2006, 8.371/2006, 8.367/2006, 8.370/2006, 8.151/2006 şi nr. 8.150/2006 ale Judecãtoriei Buzãu.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Curtea, având în vedere obiectul excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr. 63D/2007, nr. 64D/2007, 65D/2007, 100D/2007, 101D/2007, 102D/2007 şi nr. 454D/2007, pune în discuţie, din oficiu, problema conexãrii cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea, în temeiul <>art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 , dispune conexarea dosarelor nr. 454D/2007, 102D/2007, 101D/2007, 100D/2007, 65D/2007 şi nr. 64D/2007 la Dosarul nr. 63D/2007, care este primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecatã, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind inadmisibilã.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 30 noiembrie 2006, pronunţatã în Dosarul nr. 8.152/2006, încheierile din 14 decembrie 2006, pronunţate în dosarele nr. 8.366/2006 şi 8.371/2006, Încheierea din 4 decembrie 2006, pronunţatã în Dosarul nr. 8.367/2006, Încheierea din 8 decembrie 2006, pronunţatã în Dosarul nr. 8.370/2006, Încheierea din 9 ianuarie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 8.151/2006, şi Încheierea din 13 februarie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 8.150/2006, Judecãtoria Buzãu a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 15 lit. s) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicatã de Constantin Gabriel Emilian.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã dispoziţiile de lege criticate sunt neconstituţionale, deoarece limiteazã scutirea de taxã judiciarã de timbru numai în cazul stabilirii şi acordãrii despãgubirilor civile pentru pretinse încãlcãri ale drepturilor prevãzute la art. 2 şi 3 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, nu şi în cazul altor drepturi prevãzute de convenţie.
Judecãtoria Buzãu aratã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. În acest sens, aratã cã drepturile prevãzute de art. 2 şi 3 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale sunt intangibile, nefiind permisã vreo limitare a acestora. Plecând de la importanţa celor douã drepturi, legiuitorul a introdus scutirea de taxe judiciare de timbru pentru stabilirea şi acordarea despãgubirilor civile pentru pretinse încãlcãri ale acestora. Astfel, nu poate fi reţinutã susţinerea autorului excepţiei potrivit cãreia şi celelalte drepturi prevãzute de Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale ar trebui sã beneficieze de acelaşi tratament, din punct de vedere al taxei de timbru.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul aratã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. În acest sens, aratã cã <>art. 15 din Legea nr. 146/1997 stabileşte o serie de excepţii de la regula obligativitãţii achitãrii taxelor judiciare de timbru. Obligaţia pãrţilor de a plãti taxe judiciare de timbru creeazã înseşi premisele pentru judecarea cauzei în mod echitabil, obligaţie instituitã de art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale.
Avocatul Poporului aratã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. În acest sens, aratã cã instituirea de cãtre legiuitor a unor scutiri de taxe de timbru pentru anumite categorii de cereri nu contravine accesului liber la justiţie. Stabilirea şi dimensionarea taxelor judiciare de timbru reprezintã atribuţia exclusivã a legiuitorului, potrivit dispoziţiilor art. 139 alin. (1) din Constituţie, potrivit cãrora "impozitele, taxele şi orice alte venituri ale bugetului de stat şi ale bugetului asigurãrilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege".
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.

CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 15 lit. s) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997. Litera s) a articolului 15 a fost introdusã prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 12/2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 98 din 28 ianuarie 2005, ordonanţã aprobatã prin <>Legea nr. 52/2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 235 din 21 martie 2005.
Textul de lege criticat are urmãtorul cuprins: "Sunt scutite de taxe judiciare de timbru acţiunile şi cererile, inclusiv cele pentru exercitarea cãilor de atac, referitoare la: [...]
s) stabilirea şi acordarea despãgubirilor civile pentru pretinse încãlcãri ale drepturilor prevãzute la art. 2 şi 3 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, ratificatã prin <>Legea nr. 30/1994 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 135 din 31 mai 1994, cu modificãrile ulterioare."
În susţinerea neconstituţionalitãţii acestor dispoziţii legale, autorul excepţiei invocã încãlcarea prevederilor constituţionale ale art. 21 referitoare la accesul liber la justiţie, ale art. 52 alin. (3) referitoare la rãspunderea patrimonialã a statului pentru prejudiciile cauzate prin erorile judiciare, ale art. 11 referitoare la dreptul internaţional şi dreptul intern şi ale art. 20 referitoare la tratatele internaţionale privind drepturile omului, raportate la art. 6 şi 13 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã, în esenţã, critica autorului excepţiei vizeazã faptul cã reglementarea dedusã controlului omite sã circumscrie scutirii de la plata taxelor de timbru cererile pentru stabilirea şi acordarea despãgubirilor civile pentru pretinse încãlcãri ale drepturilor prevãzute în Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, altele decât cele prevãzute la art. 2 şi 3 din convenţie. Aşa fiind, pentru asanarea viciului de neconstituţionalitate invocat, Curtea ar trebui sã procedeze la completarea normei legale, ceea ce, potrivit <>art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , excedeazã limitelor imperativ determinate ale competenţei sale.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 15 lit. s) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicatã de Constantin Gabriel Emilian în dosarele nr. 8.152/2006, 8.366/2006, 8.371/2006, 8.367/2006, 8.370/2006, 8.151/2006 şi nr. 8.150/2006 ale Judecãtoriei Buzãu.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 29 mai 2007.

PREŞEDINTE,
ION PREDESCU

Magistrat-asistent şef,
Doina Suliman

------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016