Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 487 din 6 mai 2008  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 19 alin. (2) lit. e) din   Legea serviciului de salubrizare a localitatilor nr. 101/2006     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 487 din 6 mai 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 19 alin. (2) lit. e) din Legea serviciului de salubrizare a localitatilor nr. 101/2006

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 446 din 13 iunie 2008

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Valentina Bãrbãţeanu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 19 alin. (2) lit. e) din <>Legea serviciului de salubrizare a localitãţilor nr. 101/2006 , excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "G. H. M. Tox Insect" - S.R.L. din Timişoara în Dosarul nr. 3.891/30/2007 al Tribunalului Timiş Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
La apelul nominal rãspunde, pentru autorul excepţiei, domnul Grigore Doboş, avocat membru al Baroului Timiş, cu delegaţie depusã la dosarul cauzei. Se constatã lipsa celorlalte pãrţi, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul apãrãtorului autorului excepţiei, care solicitã admiterea acesteia, susţinând, în esenţã, cã textul de lege criticat este contrar principiului liberei concurenţe.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca neîntemeiatã a excepţiei de neconstituţionalitate, considerând cã nu sunt încãlcate prevederile art. 135 alin. (1) şi alin. (2) lit. a) din Constituţie. În acest sens, aratã cã legiuitorul nu a nominalizat un anumit agent economic cãruia sã îi acorde exclusivitatea exercitãrii activitãţii vizate de textul criticat, ci a stabilit condiţiile în care, în urma unei licitaţii, un agent economic oarecare va cãpãta dreptul de a desfãşura acea activitate.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 30 octombrie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 3.891/30/2007, Tribunalul Timiş - Secţia comercialã şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 19 alin. (2) lit. e) din <>Legea serviciului de salubrizare a localitãţilor nr. 101/2006 . Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de Societatea Comercialã "G. H. M. Tox Insect" -S.R.L. din Timişoara într-o cauzã civilã având ca obiect constatarea nulitãţii absolute a unui contract de delegare de gestiune.
În motivarea excepţiei, se susţine cã activitatea de dezinsecţie şi deratizare, care face parte din serviciul de salubrizare a localitãţilor, "nu poate fi desfãşuratã în viitor decât în condiţiile <>Legii nr. 101/2006 , de cãtre operatori specializaţi - autorizaţi - licenţiaţi de cãtre A.N.R.S.P.C." Se susţine cã acordarea unui anumit operator a unui drept de exclusivitate în ce priveşte desfãşurarea activitãţii de salubrizare este contrarã principiului constituţional potrivit cãruia economia României este o economie de piaţã bazatã pe libera iniţiativã şi concurenţã.
Tribunalul Timiş - Secţia comercialã şi de contencios administrativ considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, întrucât nu contravine prevederilor din Constituţie invocate. În acest sens, precizeazã cã articolul criticat nu îngrãdeşte dreptul fiecãrui operator care deţine licenţa corespunzãtoare de a participa la licitaţii publice privind delegarea serviciului public de salubrizare.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, întrucât textul de lege ce formeazã obiect al acesteia nu îngrãdeşte dreptul fiecãrui operator care deţine licenţa corespunzãtoare de a participa la licitaţiile publice privind delegarea serviciilor publice de salubrizare.
Avocatul Poporului apreciazã cã textul de lege criticat este constituţional, arãtând cã este atributul legiuitorului de a reglementa modalitatea de obţinere de cãtre operatori ai serviciului public de salubrizare a dreptului de a avea exclusivitate pentru toţi utilizatorii din raza unitãţii administrativ-teritoriale sau a sectorului municipiului Bucureşti, pentru care au hotãrâre de dare în administrare sau contract de delegare a gestiunii.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile apãrãtorului autorului excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 19 alin. (2) lit. e) din <>Legea serviciului de salubrizare a localitãţilor nr. 101/2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 393 din 8 mai 2006, astfel cum a fost modificatã şi completatã prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 92/2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 671 din 1 octombrie 2007. Textul de lege criticat are urmãtorul cuprins:
- Art. 19 alin. (2) lit. e): "(2) Operatorii, în conformitate cu prevederile legale, au dreptul la: (...)
e) exclusivitatea prestãrii serviciului de salubrizare pentru toţi utilizatorii din raza unitãţii administrativ-teritoriale/sectorului municipiului Bucureşti pentru care are hotãrâre de dare în administrare sau contract de delegare a gestiunii."
În opinia autorului excepţiei, textul de lege criticat contravine prevederilor art. 135 alin. (1) şi alin. (2) lit. a) din Constituţie referitoare la caracterul de economie de piaţã al economiei României şi la obligaţia statului de a asigura libertatea comerţului, protecţia concurenţei loiale şi crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã autorul acesteia, deşi invocã, în motivarea criticii, prevederile art. 135 alin. (2) din Constituţie, în realitate îşi axeazã argumentaţia excepţiei pe coroborarea unor texte legale cuprinse în diverse acte normative, precum Regulamentul privind acordarea licenţelor şi autorizaţiilor serviciilor publice de gospodãrie comunalã, condiţiile de suspendare, de retragere sau de modificare a acestora sau <>Ordonanţa Guvernului nr. 87/2001 privind serviciile publice de salubrizare a localitãţilor, în prezent abrogatã. Or, Curtea Constituţionalã exercitã controlul de constituţionalitate a legilor şi ordonanţelor ori al unor dispoziţii din acestea numai prin examinarea compatibilitãţii acestora cu principiile sau prevederile Legii fundamentale, iar nu prin compararea şi coroborarea altor texte de lege. De aceea, problema ridicatã de autorul excepţiei excedeazã competenţei Curţii Constituţionale.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 19 alin. (2) lit. e) din <>Legea serviciului de salubrizare a localitãţilor nr. 101/2006 , excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "G. H. M. Tox Insect" -S.R.L. din Timişoara în Dosarul nr. 3.891/30/2007 al Tribunalului Timiş - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 6 mai 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Valentina Bãrbãţeanu

----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016