Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 477 din 17 mai 2007  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 164 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 477 din 17 mai 2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 164 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 378 din 4 iunie 2007

Ioan Vida - preşedinte
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 164 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 , excepţie ridicatã de Gheorghe Biţã în Dosarul nr. 4.935/89/2006 al Curţii de Apel Iaşi - Secţia litigii de muncã şi asigurãri sociale.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, ca nefondatã, arãtând cã modul în care se reglementeazã calculul pensiei pentru anumite categorii de pensionari, aflaţi în situaţii diferite, nu constituie o discriminare.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 9 martie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 4.935/89/2006, Curtea de Apel Iaşi - Secţia litigii de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 164 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 , excepţie ridicatã de Gheorghe Biţã într-o cauzã având ca obiect judecarea unei cereri de recalculare a pensiei.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia criticã la modul general <>Legea nr. 19/2000 şi <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor stabilite pe baza legislaţiei anterioare, iar în mod special normele metodologice de aplicare a acestor reglementãri legale. Susţine cã sistemul de stabilire a punctajului are caracter discriminator, avantajându-i pe cei care au realizat ani mai mulţi de stagiu de cotizare şi defavorizându-i pe cei care au lucrat în condiţii deosebite, pensionându-se înainte de împlinirea vârstei standard de pensionare, chiar şi fãrã voinţa lor, întrucât punctajul totalizat se împarte în toate cazurile la numãrul de ani ce reprezintã stagiul complet de cotizare. Dispoziţiile <>art. 164 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 sunt contrare spiritului art. 47 alin. (1) din Constituţie, întrucât stabilesc sporul pentru vechime la un nivel inferior celui realizat, cum este şi cazul autorului excepţiei, pentru care, inclusiv în perioada în care a beneficiat de spor de vechime de 25%, i se calculeazã un spor de numai 18%, fapt ce determinã un cuantum mai mic al pensiei.
Curtea de Apel Iaşi - Secţia litigii de muncã şi asigurãri sociale apreciazã cã excepţia ridicatã este neîntemeiatã, având în vedere cã dispoziţiile legale criticate "nu conţin reglementãri care sã creeze inegalitãţi pe diferite criterii, iar prevederea în legi speciale a anumitor modalitãţi de calcul a pensiei pentru anumite categorii de pensionari, aflaţi în situaţii diferite, nu poate constitui o discriminare sau o încãlcare a egalitãţii de tratament".
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciazã cã dispoziţiile <>art. 164 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 sunt constituţionale. Aceste dispoziţii legale se aplicã, fãrã nicio distincţie, tuturor persoanelor care, cu prilejul stabilirii drepturilor de pensie, solicitã luarea în calcul, pe lângã salariul realizat în diferite perioade de timp, şi a sporurilor primite.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 164 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, aşa cum au fost modificate prin articolul unic pct. 40 din <>Legea nr. 338/2002 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 49/2001 , lege publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002. Acest text de lege are urmãtorul cuprins:
- Art. 164 alin. (3): "La determinarea punctajelor anuale, pe lângã salariile prevãzute la alin. (1) se au în vedere şi sporurile cu caracter permanent, care, dupã data de 1 aprilie 1992, au fãcut parte din baza de calcul a pensiilor conform legislaţiei anterioare şi care sunt înregistrate în carnetul de muncã sau sunt dovedite cu adeverinţe eliberate de unitãţi, conform legislaţiei în vigoare. Sporul de vechime care se utilizeazã la stabilirea punctajelor anuale este urmãtorul:
a) perioada 1 martie 1970 - 1 septembrie 1983:
3% pentru o vechime în muncã totalã cuprinsã între 5-10 ani;
5% pentru o vechime în muncã totalã cuprinsã între 10-15 ani;
7% pentru o vechime în muncã totalã cuprinsã între 15-20 de ani;
10% pentru o vechime în muncã totalã de peste 20 de ani.
b) perioada 1 septembrie 1983 - 1 aprilie 1992:
3% pentru o vechime în muncã totalã cuprinsã între 3-5 ani;
6% pentru o vechime în muncã totalã cuprinsã între 5-10 ani;
9% pentru o vechime în muncã totalã cuprinsã între 10-15 ani;
12% pentru o vechime în muncã totalã cuprinsã între 15-20 de ani;
15% pentru o vechime în muncã totalã de peste 20 de ani."
În opinia autorului excepţiei, dispoziţiile <>art. 164 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 încalcã art. 47 alin. (1) din Constituţie, care prevede obligaţia statului de a lua mãsuri de dezvoltare economicã şi de protecţie socialã pentru a asigura cetãţenilor un nivel de trai decent. Celelalte critici generale referitoare la <>Legea nr. 19/2000 formulate în notele scrise aflate la dosar nu pot forma obiectul controlului de constituţionalitate, întrucât Curtea Constituţionalã nu se poate substitui autorului excepţiei pentru identificarea dispoziţiilor legale care, dupã pãrerea sa, ar contraveni Constituţiei.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate şi dispoziţiile legale criticate, cu raportare la prevederile constituţionale invocate, Curtea constatã urmãtoarele:
Dispoziţiile <>art. 164 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 reglementeazã luarea în calcul la determinarea punctajelor anuale, pe lângã salariu, şi a sporurilor cu caracter permanent, printre care şi sporul de vechime, aşa cum acestea sunt înregistrate în carnetul de muncã sau sunt dovedite cu adeverinţe eliberate de unitãţi. Numai pentru cazurile în care aceste sporuri nu sunt înregistrate în carnetul de muncã şi nu pot fi dovedite cu adeverinţe se utilizeazã sporurile exprimate în procente, diferenţiate pe perioade şi în raport cu vechimea în muncã, la care se calculeazã valoarea sporului de vechime.
În aceste condiţii, Curtea reţine cã susţinerile autorului excepţiei nu ridicã probleme de constituţionalitate, ci doar probleme de interpretare şi de aplicare a legii, a cãror rezolvare intrã în competenţa exclusivã a instanţelor judecãtoreşti.
În privinţa acestor reglementãri legale prevederile art. 47 alin. (1) din Constituţie nu au nicio relevanţã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 164 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Gheorghe Biţã în Dosarul nr. 4.935/89/2006 al Curţii de Apel Iaşi - Secţia litigii de muncã şi asigurãri sociale.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 17 mai 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
_________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016