Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 474 din 2 aprilie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 3 lit. b) din Legea nr. 217/2007 pentru stabilirea criteriilor de baza a taxelor si tarifelor aferente elaborarii, analizei si verificarii documentatiilor cadastrale pentru inscrierea in cartea funciara a terenurilor agricole    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 474 din 2 aprilie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 lit. b) din Legea nr. 217/2007 pentru stabilirea criteriilor de baza a taxelor si tarifelor aferente elaborarii, analizei si verificarii documentatiilor cadastrale pentru inscrierea in cartea funciara a terenurilor agricole

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 341 din 21 mai 2009

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Marieta Safta - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 3 lit. b) din Legea nr. 217/2007 pentru stabilirea criteriilor de bazã a taxelor şi tarifelor aferente elaborãrii, analizei şi verificãrii documentaţiilor cadastrale pentru înscrierea în cartea funciarã a terenurilor agricole, excepţie ridicatã de Ordinul Geodezilor din România în Dosarul nr. 2.725/2/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Magistratul-asistent referã cã autorul excepţiei a depus la dosarul cauzei note de şedinţã prin care solicitã admiterea excepţiei de neconstituţionalitate astfel cum a fost formulatã. De asemenea, partea Agenţia Naţionalã de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã a depus la dosar concluzii scrise prin care solicitã, în principal, respingerea excepţiei ca inadmisibilã, având în vedere cã autorul acesteia nu are legitimitate procesualã. Aceasta, întrucât Curtea Constituţionalã a admis, prin <>Decizia nr. 1.150 din 6 noiembrie 2008 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 832 din 10 decembrie 2008, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Legii nr. 16/2007 privind organizarea şi exercitarea profesiei de geodez şi a constatat cã aceastã lege este neconstituţionalã. În subsidiar, se solicitã respingerea excepţiei ca neîntemeiatã.
Cauza se aflã în stare de judecatã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, arãtând cã textul de lege criticat nu are nicio legãturã cu dispoziţiile constituţionale invocate.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 14 octombrie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 2.725/2/2008, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 3 lit. b) din Legea nr. 217/2007 pentru stabilirea criteriilor de bazã a taxelor şi tarifelor aferente elaborãrii, analizei şi verificãrii documentaţiilor cadastrale pentru înscrierea în cartea funciarã a terenurilor agricole, excepţie invocatã de Ordinul Geodezilor din România.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţã, cã "exercitarea unei profesii de geodez de cãtre persoane care nu corespund cerinţelor de studii, respectiv studii superioare în domeniul geodeziei, încalcã principiul autonomiei universitare", citându-se susţinerea în acest sens a preşedintelui Uniunii Mondiale a Profesiilor Liberale.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Avocatul Poporului considerã cã textul de lege criticat nu vine în contradicţie sub niciun aspect cu normele constituţionale care garanteazã autonomia universitarã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie <>art. 3 lit. b) din Legea nr. 217/2007 pentru stabilirea criteriilor de bazã a taxelor şi tarifelor aferente elaborãrii, analizei şi verificãrii documentaţiilor cadastrale pentru înscrierea în cartea funciarã a terenurilor agricole, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 454 din 5 iulie 2007, având urmãtorul cuprins: "Pot sã întocmeascã lucrãri de cadastru necesare înscrierii în cartea funciarã, precum şi mãsurãtori şi lucrãri tehnice de dezmembrare şi alipire, rectificãri de hotare ale unitãţilor administrativ-teritoriale, rectificãri ale limitelor intravilane ale localitãţilor, mãsurãtori şi lucrãri tehnice necesare întocmirii documentaţiilor de scoatere din circuitul agricol:
[...] b) absolvenţii cu studii postliceale sau medii de specialitate, cu o vechime în activitatea de specialitate de minimum 2 ani, autorizaţi conform reglementãrilor în vigoare la data autorizãrii."
Dispoziţiile constituţionale invocate în susţinerea excepţiei sunt cele ale art. 32 alin. (6), potrivit cãrora "Autonomia universitarã este garantatã".
Examinând excepţia de neconstituţionalitate astfel cum a fost formulatã, Curtea constatã mai întâi cã susţinerile pãrţii Agenţia Naţionalã de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã, care a invocat, în concluziile scrise, lipsa legitimitãţii procesuale a autorului excepţiei, nu pot fi primite. Aceasta, întrucât excepţia de neconstituţionalitate fiind de ordine publicã, eventualele incidente procedurale intervenite în cauza în care a fost ridicatã nu sunt de naturã sã împiedice soluţionarea sa. Aşa fiind, şi având în vedere dispoziţiile <>art. 14 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, potrivit cãrora "procedura jurisdicţionalã prevãzutã de prezenta lege se completeazã cu regulile procedurii civile, în mãsura în care ele sunt compatibile cu natura procedurii în faţa Curţii Constituţionale. Compatibilitatea se hotãrãşte exclusiv de Curte", raportate la cele ale art. 29 alin. (1) din acelaşi act normativ, potrivit cãrora "Curtea Constituţionalã decide asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecãtoreşti sau de arbitraj comercial privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţã în vigoare, care are legãturã cu soluţionarea cauzei în orice fazã a litigiului şi oricare ar fi obiectul acestuia", Curtea va proceda la examinarea excepţiei de neconstituţionalitate invocate.
Cu privire la criticile formulate de autorul excepţiei, Curtea constatã cã exprimã nemulţumirea acestuia determinatã de faptul cã se permite întocmirea lucrãrilor de cadastru nu doar de cãtre persoane cu studii superioare, ci şi de "absolvenţii cu studii postliceale sau medii de specialitate". Aceastã nemulţumire nu poate fi convertitã însã într-un argument de naturã sã susţinã pretinsa încãlcare, prin textul de lege criticat, a principiului autonomiei universitare. Astfel, dispoziţiile legale criticate nu lezeazã în niciun fel dreptul comunitãţii universitare de a se conduce, de a-şi exercita libertãţile academice fãrã niciun fel de ingerinţe ideologice, politice sau religioase, de a-şi asuma un ansamblu de competenţe şi obligaţii în concordanţã cu opţiunile şi orientãrile strategice naţionale ale dezvoltãrii învãţãmântului superior stabilite prin lege. Posibilitatea autorizãrii unei persoane fãrã studii superioare în vederea efectuãrii unor lucrãri de specialitate nu poate avea
semnificaţia unei încãlcãri a dreptului instituţiilor de învãţãmânt superior de a stabili propriile standarde de calitate cu privire la pregãtirea profesionalã a viitorilor absolvenţi.

Pentru motivele mai sus arãtate, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 3 lit. b) din Legea nr. 217/2007 pentru stabilirea criteriilor de bazã a taxelor şi tarifelor aferente elaborãrii, analizei şi verificãrii documentaţiilor cadastrale pentru înscrierea în cartea funciarã a terenurilor agricole, excepţie ridicatã de Ordinul Geodezilor din România în Dosarul nr. 2.725/2/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 2 aprilie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Marieta Safta
-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016