Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 47 din 10 martie 1998  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 5 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 15 din 23 ianuarie 1996 privind intarirea disciplinei financiar-valutare, aprobata si modificata prin   Legea nr. 131 din 28 octombrie 1996     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 47 din 10 martie 1998 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 15 din 23 ianuarie 1996 privind intarirea disciplinei financiar-valutare, aprobata si modificata prin Legea nr. 131 din 28 octombrie 1996

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 230 din 24 iunie 1998
Ioan Muraru - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Viorel Mihai Ciobanu - judecãtor
Mihai Constantinescu - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Victor Dan Zlatescu - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Carmen Daniela Manea - magistrat-asistent

Pe rol, pronunţarea asupra exceptiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 5 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 15 din 23 ianuarie 1996 privind întãrirea disciplinei financiar-valutare, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 131 din 28 octombrie 1996 . Excepţia a fost invocatã de Molnar Liana Maya Rada în Dosarul nr. 4.151/1997 al Judecãtoriei Cluj-Napoca.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publica din data de 3 martie 1998 şi au fost consemnate în încheierea din aceeaşi data, când, având nevoie de timp pentru a delibera, Curtea a amânat pronunţarea pentru data de 10 martie 1998.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 13 iunie 1997, pronunţatã în Dosarul nr. 4.151/1997, Judecãtoria Cluj-Napoca a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 5 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 , invocatã de Molnar Liana Maya Rada într-o cauza având ca obiect soluţionarea plângerii formulate impotriva unui proces-verbal de contravenţie încheiat de organele de control ale Garzii financiare Cluj.
Motivul pentru care contravenienta petitionara a ridicat aceasta excepţie este, potrivit actelor depuse, ca art. 4 alin. 2 din ordonanta incalca dispoziţiile art. 49 din Constituţie, deoarece "impunerea unui plafon de plati în numerar de 5 milioane lei zilnic, fata de o alta persoana juridicã, este o restrangere a exerciţiului dreptului societãţilor comerciale în activitatea pe care o desfãşoarã ...." .
Exprimandu-şi opinia, la intervenţia Curţii Constituţionale, instanta de judecata apreciazã ca art. 4 alin. 2 şi <>art. 5 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 sunt "în concordanta cu reglementãrile art. 49 din Constituţia României".
Fata de conţinutul încheierii de sesizare iniţiale, care se referã la neconstituţionalitatea <>art. 5 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 , de notele scrise ale autoarei exceptiei, care susţine ca "<>art. 4 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 contravine întru totul art. 49 din Constituţia României", precum şi de completãrile instanţei, care fac vorbire de art. 4 alin. 2 şi de art. 5 alin. 2 din ordonanta, trebuie observat ca motivul pentru care petitionarea a ridicat excepţia are legatura cu plafonul de 5 milioane lei prevãzut de art. 5 alin. 2 lit. c) din ordonanta. Ca atare, Curtea Constituţionalã urmeazã sa se pronunţe numai asupra constituţionalitãţii <>art. 5 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 .
În scopul soluţionãrii cauzei, s-au solicitat, conform prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicatã, puncte de vedere preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului.
În punctul de vedere exprimat de Guvern se arata ca, pe de o parte, "dispoziţiile <>art. 5 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 sunt justificate de interese de ordin general, pentru întãrirea disciplinei financiar-valutare şi evitarea evaziunii fiscale", iar pe de alta parte, având în vedere practica jurisdicţionalã a Curţii Constituţionale, ca excepţia "apare neîntemeiatã".
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale atacate, raportate la prevederile Constituţiei şi ale Legii nr. 47/1992, republicatã, retine urmãtoarele:
În temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie şi al art. 23 din Legea nr. 47/1992, Curtea este competenta sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate a <>art. 5 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 .
Textul <>art. 5 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 este urmãtorul:
"Persoanele juridice pot efectua plati în numerar în urmãtoarele cazuri:
a) plata salariilor şi a altor drepturi de personal;
b) alte operaţiuni de plati ale persoanelor juridice cu persoane fizice;
c) plati cãtre persoane juridice, în limita unui plafon zilnic maxim de 5.000.000 lei."
Asupra <>art. 5 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 Curtea s-a pronunţat prin Decizia nr. 6 din 16 ianuarie 1997, definitiva prin nerecurare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 42 din 14 martie 1997, statuand ca acesta este constituţional. Aceasta soluţie are în vedere, în esenta, urmãtoarele considerente:
- dispoziţiile sunt justificate de interese de ordin general, pentru întãrirea disciplinei financiar-valutare şi evitarea evaziunii fiscale;
- statul are obligaţia, potrivit art. 134 alin. (2) lit. a) din Constituţie, sa acţioneze pentru apãrarea acestor interese, iar agenţii economici trebuie sa se integreze în acest cadru general, în concordanta cu interesul naţional;
- constituţionalitatea <>art. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 nu poate fi apreciatã în raport cu prevederile art. 49 alin. (1) din Constituţie, întrucât dispoziţiile atacate "se referã numai la persoane juridice al cãror statut juridic nu este reglementat de aceleaşi dispoziţii legale care se referã la persoanele fizice ce au calitatea de cetãţeni".
Deoarece nu au intervenit elemente noi care sa constituie temei pentru schimbarea practicii jurisdicţionale a Curţii, urmeazã ca excepţia invocatã sa fie respinsã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c), al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 5 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 15 din 23 ianuarie 1996 privind întãrirea disciplinei financiar-valutare, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 131 din 28 octombrie 1996 , invocatã de Molnar Liana Maya Rada în Dosarul nr. 4.151/1997 al Judecãtoriei Cluj-Napoca.
Definitiva.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 10 martie 1998.


PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU

Magistrat-asistent,
Carmen Daniela Manea

------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016