Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 469 din 4 decembrie 2003  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 2 alin. (1) si (2) din Legea sindicatelor nr. 54/2003     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 469 din 4 decembrie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. (1) si (2) din Legea sindicatelor nr. 54/2003

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 28 din 13 ianuarie 2004
Nicolae Popa - preşedinte
Costicã Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Lucian Stângu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Florentina Baltã - procuror
Mãdãlina Ştefania Diaconu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 2 alin. (1) şi (2) din Legea sindicatelor nr. 54/2003 , excepţie ridicatã de Sindicatul Naţional al Pensionarilor din Educaţie în Dosarul nr. 2.936/2003 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a V-a civilã.
La apelul nominal rãspunde autorul excepţiei, prin avocat. Procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul autorului excepţiei precizeazã cã, în urma revizuirii Legii fundamentale, dreptul de asociere pe care îl considerã încãlcat prin <>art. 2 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 54/2003 este prevãzut la art. 40, în noua numerotare. Solicitã admiterea excepţiei ridicate, arãtând cã, în mod nejustificat, textele criticate nu îngãduie pensionarilor sã se asocieze în sindicate, ci numai în partide politice şi alte forme de asociere. Aceste texte contravin, în opinia sa, şi art. 8 alin. (1) din Constituţie, referitor la pluralismul în societatea româneascã, art. 16 referitor la egalitatea în drepturi a cetãţenilor, precum şi art. 22 din Pactul internaţional cu privire la drepturile civile şi politice.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiatã. Aratã cã <>art. 2 alin. (1) teza a doua din Legea nr. 54/2003 a fost deja supus controlului de constituţionalitate a priori, prin <>Decizia nr. 25/2003 Curtea constatând caracterul constituţional al acestor prevederi. În privinţa alin. (2) al aceluiaşi articol, aratã cã salariaţii şi pensionarii constituie, fãrã îndoialã, douã categorii diferite, fiind aşadar firesc ca acestea sã se constituie în forme de asociere specifice, fãrã ca prin aceasta sã fie încãlcat principiul egalitãţii în drepturi sau al libertãţii de asociere.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 13 august 2003, pronunţatã în Dosarul nr. 2.936/2003, Tribunalul Bucureşti - Secţia a V-a civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 2 alin. (1) şi (2) din Legea sindicatelor nr. 54/2003 , excepţie ridicatã, prin avocat, de Sindicatul Naţional al Pensionarilor din Educaţie într-o cauzã având ca obiect o cerere de înregistrare a acestui sindicat.
În motivarea excepţiei, autorul acesteia susţine cã dispoziţiile <>art. 2 alin. (1) şi (2) din Legea sindicatelor nr. 54/2003 , care restrâng sfera persoanelor care se pot organiza în sindicate numai la cele încadrate în muncã şi la funcţionarii publici, îngrãdesc exerciţiul dreptului de asociere consacrat de art. 37 alin. (1) din Constituţie şi instituie un tratament juridic discriminatoriu între diferite categorii de cetãţeni, contrar principiului egalitãţii în drepturi prevãzut de art. 16 alin. (1) din Legea fundamentalã.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a V-a civilã apreciazã cã dispoziţiile legale criticate nu contravin prevederilor art. 37 din Constituţie, deoarece "dreptul de asociere al pensionarilor din învãţãmânt nu este îngrãdit, aceştia putându-se asocia într-o asociaţie nonprofit şi nu într-un sindicat, care reprezintã o formã de asociere numai pentru persoanele încadrate în muncã şi funcţionarii publici".
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, precum şi Guvernului pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia ridicatã. De asemenea, potrivit dispoziţiilor <>art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 , cu modificãrile ulterioare, s-a solicitat şi punctul de vedere al instituţiei Avocatul Poporului.
Preşedintele Camerei Deputaţilor considerã cã excepţia ridicatã este neîntemeiatã, întrucât, potrivit Constituţiei, "sindicatele constituie asociaţii ale salariaţilor, adicã ale persoanelor ce desfãşoarã activitate profesionalã în cadrul unor raporturi de muncã". Convenţia nr. 87 din 1948 a Organizaţiei Internaţionale a Muncii, fãcând distincţie între "lucrãtori" şi "cei care angajeazã", se referã în mod evident la persoane care îşi desfãşoarã activitatea în cadrul unor raporturi de muncã.
Guvernul considerã cã excepţia este neîntemeiatã, deoarece, în legãturã cu categoriile de cetãţeni care se pot asocia în sindicate, art. 9 din Constituţie se referã numai la salariaţi, la persoane care desfãşoarã o activitate profesionalã în cadrul raporturilor juridice de muncã sau, dupã caz, de serviciu, iar nu şi la alte categorii de persoane, cum sunt pensionarii. Nerecunoaşterea dreptului pensionarilor de a se asocia în sindicate nu reprezintã o încãlcare a prevederilor constituţionale întrucât nici acestea nu prevãd un asemenea drept. De altfel, în temeiul art. 37 alin. (1) din Constituţie, categoriile de persoane care nu se pot asocia în sindicate pot alege sã se constituie în alte forme de asociere.
Avocatul Poporului apreciazã cã este neîntemeiatã critica de neconstituţionalitate, deoarece, "potrivit prevederilor art. 9 teza a II-a din Constituţie, sindicatele contribuie la apãrarea drepturilor şi la promovarea intereselor profesionale, economice şi sociale ale salariaţilor", iar "inexistenţa unor raporturi de muncã plaseazã persoanele pensionate într-o situaţie diferitã faţã de cele încadrate în muncã", situaţie în care este justificat şi tratamentul juridic diferenţiat. Aratã, de asemenea, cã "împrejurarea cã persoanele pensionate nu pot constitui sau adera la organizaţii sindicale nu reprezintã o încãlcare a dispoziţiilor art. 37 din Legea fundamentalã, de vreme ce art. 9 din Constituţie nu prevede o asemenea posibilitate".
Preşedintele Senatului nu a transmis punctul sãu de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţilor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, republicatã, precum şi ale art. 1 alin. (1), <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 2 alin. (1) şi (2) din Legea sindicatelor nr. 54/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 73 din 5 februarie 2003, dispoziţii care au urmãtorul conţinut:
"(1) Persoanele încadrate în muncã şi funcţionarii publici au dreptul sã constituie organizaţii sindicale şi sã adere la acestea. Persoanele care exercitã potrivit legii o meserie sau o profesiune în mod independent, membrii cooperatori, agricultorii, precum şi persoanele în curs de calificare au dreptul, fãrã nici o îngrãdire sau autorizare prealabilã, sã adere la o organizaţie sindicalã.
(2) Pentru constituirea unei organizaţii sindicale este necesar un numãr de cel puţin 15 persoane din aceeaşi ramurã sau profesiune, chiar dacã îşi desfãşoarã activitatea la angajatori diferiţi".
Potrivit susţinerilor autorului excepţiei, dispoziţiie legale criticate sunt contrare urmãtoarelor prevederi constituţionale:
- Art. 9: "Sindicatele, patronatele şi asociaţiile profesionale se constituie şi îşi desfãşoarã activitatea potrivit statutelor lor, în condiţiile legii. Ele contribuie la apãrarea drepturilor şi la promovarea intereselor profesionale, economice şi sociale ale membrilor lor".
- Art. 16 alin. (1): Cetãţenii sunt egali în faţa legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri;"
- Art. 40 alin. (1): "Cetãţenii se pot asocia liber în partide politice, în sindicate, în patronate şi în alte forme de asociere."
De asemenea, autorul excepţiei a susţinut şi contrarietatea textelor criticate cu art. 22 din Pactul internaţional cu privire la drepturile civile şi politice, care a fost ratificat de România prin <>Decretul nr. 212 din 31 octombrie 1974 , publicat în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 146 din 20 noiembrie 1974. Art. 22 are urmãtorul conţinut:
"1. Orice persoanã are dreptul de a se asocia în mod liber cu altele, inclusiv dreptul de a constitui sindicate şi de a adera la ele, pentru ocrotirea intereselor sale.
2. Exercitarea acestui drept nu poate fi supusã decât restricţiilor prevãzute de lege şi care sunt necesare într-o societate democraticã, în interesul securitãţii naţionale, al securitãţii publice, al ordinii publice ori pentru a ocroti sãnãtatea sau moralitatea publicã sau drepturile şi libertãţile altora. Prezentul articol nu se opune ca exercitarea acestui drept de cãtre membrii forţelor armate şi ai poliţiei sã fie supusã unor restricţii legale.
3. Nici o dispoziţie din prezentul articol nu permite statelor pãrţi la Convenţia din 1948 a Organizaţiei Internaţionale a Muncii privind libertatea sindicalã şi ocrotirea dreptului sindical sã ia mãsuri legislative aducând atingere - sau sã aplice legea într-un mod care sã aducã atingere - garanţiilor prevãzute în acea convenţie."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate şi dispoziţiile legale criticate, cu raportare la prevederile constituţionale invocate, Curtea constatã cã, în cadrul controlului de constituţionalitate a priori, exercitat în conformitate cu prevederile art. 146 lit. a) din Constituţie asupra Legii sindicatelor, prin <>Decizia nr. 25 din 22 ianuarie 2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 73 din 5 februarie 2003, Curtea a constatat printre altele şi constituţionalitatea dispoziţiilor art. 2 alin. (1) teza a doua din aceastã lege. În aceastã privinţã Curtea a reţinut cã, "în sistemul Constituţiei, sindicatele constituie asociaţii ale salariaţilor, adicã ale persoanelor care îşi desfãşoarã activitatea profesionalã în cadrul unor raporturi de muncã. Aceeaşi concepţie se desprinde şi din Convenţia nr. 87 din 1948 a Organizaţiei Internaţionale a Muncii, care la art. 2 şi urmãtoarele face distincţia între <<lucrãtori>> şi <<cei care angajeazã>>, între <<organizaţiile lucrãtorilor>> şi <<organizaţiile celor ce angajeazã>>, rezultând în mod evident cã, în toate cazurile, deci şi în cazul lucrãtorilor şi în cazul celor care angajeazã, convenţia se referã la persoane care îşi desfãşoarã activitatea în cadrul unor raporturi de muncã". De asemenea, în decizia citatã, Curtea a mai reţinut cã "Faptul cã, prin prevederile art. 2 alin. (1) teza a doua din Legea sindicatelor, nu se acordã şi altor persoane decât celor aflate într-un raport de muncã dreptul de a constitui organizaţii sindicale, nu reprezintã o încãlcare a dispoziţiilor constituţionale şi a normelor internaţionale menţionate, de vreme ce nici acestea nu prevãd asemenea drepturi". Cele constatate prin aceastã decizie, în legãturã cu constituţionalitatea art. 2 alin. (1) teza a doua din Legea sindicatelor, sunt valabile pentru întregul text al alin. (1), cât şi pentru cel al alin. (2), sub aspectul diferenţierii persoanelor care pot constitui organizaţii sindicale ori pot adera la acestea.
Art. 40 alin. (1) din Constituţie, republicatã, prevede dreptul cetãţenilor de a se asocia liber în partide politice, în sindicate, în patronate şi în alte forme de asociere. Acest drept se exercitã prin participare la constituirea asociaţiilor sau prin aderare la asociaţii existente.
Prevãzând posibilitatea constituirii mai multor tipuri de asociaţii, care nu sunt enumerate în mod limitativ, reglementarea constituţionalã are în vedere şi posibilitatea limitãrii sferei persoanelor care pot constitui ori pot adera la diferite tipuri de asociaţii, în funcţie de obiectul de activitate şi de scopul asociaţiilor respective, limitare ce se concretizeazã prin lege, ţinându-se seama de situaţia obiectiv diferitã a anumitor categorii de persoane, fãrã a se aduce atingere prin aceasta principiului egalitãţii în drepturi, consacrat la art. 16 alin. (1) din Constituţie, republicatã. Asemenea limitãri ale dreptului de asociere sunt consacrate şi în art. 40 alin. (3) din Constituţie, republicatã, şi în legi organice. Astfel, spre exemplu, unele categorii de persoane (judecãtorii Curţii Constituţionale, avocaţii poporului, magistraţii, membrii activi ai armatei, poliţiştii şi alte categorii de funcţionari publici stabilite de lege) nu pot face parte din partide politice. În mod similar, numai persoanele care exercitã aceeaşi profesie pot fi membri ai asociaţiilor profesionale. De asemenea, <>Ordonanţa Guvernului nr. 85/2001 privind organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 544 din 1 septembrie 2001 prevede cã numai proprietarii de locuinţe se pot asocia în asociaţii de proprietari. Potrivit <>art. 231 din Codul muncii - Legea nr. 53/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 72 din 5 februarie 2003, patronatele sunt organizaţii ale patronilor, excluzând posibilitatea asocierii în aceastã formã a altor persoane.
În consecinţã, este evident cã limitarea categoriilor de persoane care pot constitui ori pot adera la anumite forme de asociere, în speţã la sindicate, nu contravine principiului constituţional referitor la libertatea de asociere.
Articolul 9 din Constituţie, în redactarea în vigoare la data ridicãrii excepţiei de neconstituţionalitate, anterioarã revizuirii Legii fundamentale, prevedea cã "Sindicatele se constituie şi îşi desfãşoarã activitatea potrivit cu statutele lor, în condiţiile legii. Ele contribuie la apãrarea drepturilor şi la promovarea intereselor profesionale, economice şi sociale ale salariaţilor". Textul constituţional prevede în forma actualã cã "Sindicatele, patronatele şi asociaţiile profesionale se constituie şi îşi desfãşoarã activitatea potrivit statutelor lor, în condiţiile legii. Ele contribuie la apãrarea drepturilor şi la promovarea intereselor profesionale, economice şi sociale ale membrilor lor". Şi din aceastã modificare a reglementãrii constituţionale rezultã existenţa mai multor tipuri de forme asociative, cu obiect de activitate şi scopuri diferite. Membrii diferitelor asociaţii au drepturi şi interese profesionale, economice sau sociale diferite, ceea ce înseamnã cã şi categoriile de persoane care pot face parte din anumite asociaţii sunt diferite. Atât vechiul, cât şi noul text constituţional prevãd constituirea şi desfãşurarea activitãţii asociaţiilor potrivit cu statutele lor, în condiţiile legii. Prin urmare, legea poate prevedea anumite condiţii obligatorii privind constituirea şi desfãşurarea activitãţii asociaţiilor, inclusiv categoriile de persoane care pot face parte din diferite asociaţii, de la care statutele lor nu pot deroga. Categoriile de persoane care nu pot constitui ori nu pot adera la anumite tipuri de asociaţii, pot face parte din altele, dreptul acestora la liberã asociere nefiind atins.

Faţã de cele de mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, republicatã, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) şi (3) şi al <>art. 25 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 2 alin. (1) şi (2) din Legea sindicatelor nr. 54/2003 , excepţie ridicatã de Sindicatul Naţional al Pensionarilor din Educaţie în Dosarul nr. 2.936/2003 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a V-a civilã.
Definitivã şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 4 decembrie 2003.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent,
Mãdãlina Ştefania Diaconu

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016