Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 469 din 2 aprilie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si a partii introductive a   art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 77/1999 privind unele masuri pentru prevenirea incapacitatii de plata, astfel cum au fost modificate prin   Legea nr. 211/2001     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 469 din 2 aprilie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si a partii introductive a art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 77/1999 privind unele masuri pentru prevenirea incapacitatii de plata, astfel cum au fost modificate prin Legea nr. 211/2001

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 287 din 4 mai 2009

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Irina Loredana Gulie - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor articolului unic din <>Legea nr. 211/2001 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 77/1999 privind unele mãsuri pentru prevenirea incapacitãţii de platã şi a dispoziţiilor <>art. 1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 77/1999 , excepţie invocatã de Societatea Comercialã "Dentart" - S.R.L. din Baia Mare în Dosarul nr. 3.507/182/2008 al Judecãtoriei Baia Mare - Secţia civilã.
La apelul nominal lipsesc pãrţile. Procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza se aflã în stare de judecatã.
Reprezentantul Ministerului Public solicitã respingerea excepţiei ca neîntemeiatã. În acest sens, aratã cã nu existã o identitate de statut juridic între persoanele fizice autorizate sã desfãşoare o activitate economicã, pe de o parte, şi persoanele fizice, pe de altã parte, astfel încât nu este justificatã o identitate de regim juridic. Mãsura instituitã prin textul de lege criticat nu încalcã dispoziţiile art. 45 din Constituţie referitoare la libertatea economicã, iar în ceea ce priveşte invocarea dispoziţiilor constituţionale cuprinse în art. 44 - Dreptul de proprietate privatã, acestea nu au incidenţã în cauzã.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 29 septembrie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 3.507/182/2008, Judecãtoria Baia Mare - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor articolului unic din <>Legea nr. 211/2001 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 77/1999 privind unele mãsuri pentru prevenirea incapacitãţii de platã şi a dispoziţiilor <>art. 1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 77/1999 . Excepţia a fost ridicatã de Societatea Comercialã "Dentart" - S.R.L. din Baia Mare într-o cauzã având ca obiect o plângere contravenţionalã.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autoarea acesteia susţine cã dispoziţiile criticate, ce impun obligaţia de a evidenţia şi a actualiza zilnic creanţele şi datoriile cãtre toţi debitorii şi creditorii doar în sarcina unei persoane juridice, încalcã dispoziţiile art. 16 alin. (1) şi (2), art. 44 alin. (2) şi ale art. 45 din Constituţie, deoarece, potrivit <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 44/2008 , şi persoanele fizice autorizate, precum şi întreprinderile individuale şi familiale sunt abilitate sã desfãşoare activitãţi economice. Deşi atât persoanele juridice, cât şi persoanele fizice au acces la activitatea economicã, în calitate de comerciant, acumulând creanţe şi datorii, dispoziţiile criticate prevãd obligaţia menţinerii evidenţei creanţelor şi datoriilor, actualizatã zilnic, doar în sarcina persoanelor juridice. Astfel, aceastã obligaţie are semnificaţia unui act de obstrucţionare a accesului liber la activitatea economicã.
Judecãtoria Baia Mare - Secţia civilã apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
Potrivit <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciazã cã dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), precum şi ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Autoarea excepţiei criticã pentru neconstituţionalitate urmãtoarele dispoziţii:
- articolul unic din <>Legea nr. 211/2001 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 77/1999 privind unele mãsuri pentru prevenirea incapacitãţii de platã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 213 din 26 aprilie 2001, având urmãtorul cuprins:
"Se aprobã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 77 din 1 iunie 1999 privind unele mãsuri pentru prevenirea incapacitãţii de platã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 256 din 4 iunie 1999, cu urmãtoarele modificãri:
1. Alineatul 1 al articolului 1 va avea urmãtorul cuprins:
«Persoanele juridice, indiferent de forma de organizare şi de tipul de proprietate, în termen de 15 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã vor organiza evidenţa obligaţiilor de platã şi evidenţa creanţelor, pe termene scadente, cãtre orice creditor, respectiv de la orice debitor, dupã caz.»
2. Partea introductivã a articolului 2 va avea urmãtorul cuprins:
«Art. 2. - Persoanele juridice vor întocmi situaţia privind sumele restante mai vechi de 30 de zile cãtre orice creditor, respectiv de la orice debitor, persoanã juridicã, dupã caz, cu sediul în România, care va cuprinde»:";
- <>art. 1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 77/1999 privind unele mãsuri pentru prevenirea incapacitãţii de platã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 256 din 4 iunie 1999, care are urmãtorul cuprins:
"- Contribuabilii, persoanele juridice, indiferent de forma de organizare şi de tipul de proprietate, în termen de 15 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã vor organiza evidenţa obligaţiilor de platã şi evidenţa creanţelor, pe termene scadente, cãtre orice creditor, respectiv de la orice debitor, dupã caz.
Evidenţa prevãzutã la alin. 1 se actualizeazã zilnic."
Faţã de conţinutul normativ al prevederilor legale criticate şi în conformitate cu motivarea excepţiei, Curtea constatã cã obiectul excepţiei îl formeazã dispoziţiile art. 1 şi partea introductivã a <>art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 77/1999 , astfel cum au fost modificate prin <>Legea nr. 211/2001 .
Excepţia de neconstituţionalitate se raporteazã la dispoziţiile constituţionale cuprinse în art. 16 alin. (1) şi (2) referitoare la egalitatea în faţa legii şi a autoritãţilor publice, art. 44 alin. (2) referitor la proprietatea privatã şi în art. 45 referitor la libertatea economicã.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã aceasta este neîntemeiatã, pentru urmãtoarele considerente:
În ceea ce priveşte critica potrivit cãreia prevederile de lege criticate contravin dispoziţiilor art. 16 alin. (1) şi (2) din Constituţie, Curtea constatã cã aceasta nu poate fi primitã, în primul rând, pentru cã egalitatea în drepturi este un drept fundamental al omului, deci al persoanelor fizice. Persoanele juridice nu sunt egale în drepturi nici între ele, şi nici cu persoanele fizice, deoarece au capacitate juridicã diferitã, în limita cãreia îşi pot exercita drepturi şi îşi pot asuma obligaţii. În al doilea rând, critica nu poate fi primitã, dat fiind faptul cã persoanele fizice autorizate nu au statutul juridic al unor persoane juridice chiar dacã desfãşoarã unele activitãţi economice. În acest sens, Curtea observã cã textul de lege criticat stabileşte obligaţii de evidenţã zilnicã numai în sarcina persoanelor juridice, nu şi în sarcina întreprinderilor economice fãrã personalitate juridicã, cum sunt cele prevãzute de dispoziţiile <>art. 2 lit. g) şi h) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 44/2008 privind desfãşurarea activitãţilor economice de cãtre persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 328 din 25 aprilie 2008, şi anume: întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale care sunt întreprinderi economice fãrã personalitate juridicã, organizate de un întreprinzãtor privat sau, cum sunt cele prevãzute de dispoziţiile cuprinse la lit. i) - persoanele fizice autorizate sã desfãşoare orice formã de activitate economicã permisã de lege, folosind în principal forţa sa de muncã.
Astfel, Curtea constatã cã legiuitorul a stabilit în mod obiectiv şi raţional obligaţia de evidenţiere zilnicã a obligaţiilor de platã şi a creanţelor doar în sarcina persoanelor juridice.
Cât priveşte critica ce vizeazã încãlcarea dispoziţiilor art. 44 alin. (2) din Constituţie referitoare la proprietatea privatã, Curtea constatã cã aceasta nu poate fi primitã, întrucât autoarea excepţiei nu a adus niciun argument în sensul demonstrãrii încãlcãrii dreptului de proprietate privatã.
Curtea constatã ca fiind nefondatã şi susţinerea potrivit cãreia prevederile de lege criticate sunt contrare dispoziţiilor art. 45 din Constituţie referitoare la libertatea economicã, întrucât obligaţia legalã a persoanelor juridice de a evidenţia zilnic creanţele şi debitele nu obstrucţioneazã accesul liber la activitatea economicã, ci tinde la disciplinarea operatorilor economici, prin instituirea unei obligaţii de evidenţiere a creanţelor şi obligaţiilor de platã. Dreptul de liber acces la activitatea economicã reprezintã dreptul oricãrei persoane de a desfãşura liber o activitate economicã, însã exerciţiul acestui drept nu presupune exercitarea lui anarhicã, ci în condiţiile impuse de cadrul legislativ ce reglementeazã viaţa economicã, organizatã ca o economie de piaţã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 şi a pãrţii introductive a <>art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 77/1999 privind unele mãsuri pentru prevenirea incapacitãţii de platã, astfel cum au fost modificate prin <>Legea nr. 211/2001 , excepţie invocatã de Societatea Comercialã "Dentart" - S.R.L. din Baia Mare în Dosarul nr. 3.507/182/2008 al Judecãtoriei Baia Mare - Secţia civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 2 aprilie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Irina Loredana Gulie

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016