Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 46 din 4 februarie 2003  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 5 din Legea nr. 47/1994 privind serviciile din subordinea Presedintelui Romaniei, republicata, si ale   art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2001 pentru modificarea si completarea   Legii nr. 47/1994 privind organizarea si functionarea Presedintiei Romaniei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 46 din 4 februarie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din Legea nr. 47/1994 privind serviciile din subordinea Presedintelui Romaniei, republicata, si ale art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 47/1994 privind organizarea si functionarea Presedintiei Romaniei

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 180 din 21 martie 2003

Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 5 din Legea nr. 47/1994 , republicatã, şi ale <>art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 47/1994 privind organizarea şi funcţionarea Presedintiei României, excepţie ridicatã de Toma Ioan Seghedi în Dosarul nr. 3.218/2001 al Curţii Supreme de Justiţie Secţia de contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa pãrţilor, fata de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstituţionalitate, arãtând ca dispoziţiile legale criticate au mai fost supuse controlului de constitutionalitate. Astfel, prin Decizia nr. 288/2002 Curtea Constituţionalã a respins, ca nefondata, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 5 din Legea nr. 47/1994 , republicatã, şi ale <>art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2001 , prin raportare la dispoziţiile art. 15 alin. (2) din Constituţie.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 12 iunie 2002, pronunţatã în Dosarul nr. 3.218/2001, Curtea Suprema de Justiţie - Secţia de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 5 din Legea nr. 47/1994 , republicatã, şi ale <>art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 47/1994 privind organizarea şi funcţionarea Presedintiei României, excepţie ridicatã de Toma Ioan Seghedi.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine ca dispoziţiile criticate incalca principiul neretroactivitatii legii, prevãzut de dispoziţiile art. 15 alin. (2) din Constituţie.
Curtea Suprema de Justiţie - Secţia de contencios administrativ apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
În esenta, se susţine, în argumentarea acestui punct de vedere, ca art. II din ordonanta de urgenta criticata prevede expres ca dispoziţiile <>art. 4^1 din Legea nr. 47/1994 se aplica în termen de 15 zile de la data intrãrii în vigoare a ordonanţei, astfel încât "problema retroactivitatii dispoziţiilor legale criticate iese din discuţie".
Referitor la critica privind încãlcarea dispoziţiilor art. 15 alin. (2) din Constituţie, întrucât prevederile <>art. 4^1 din Legea nr. 47/1994 se aplica unor situaţii reglementate prin <>Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, Guvernul considera ca excepţia este inadmisibila, deoarece se referã la necorelarea unor dispoziţii legale, ceea ce excede controlului de constitutionalitate.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi a celor ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 5 din Legea nr. 47/1994 privind serviciile din subordinea Preşedintelui României, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 210 din 25 aprilie 2001, precum şi dispoziţiile <>art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1 din 4 ianuarie 2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 47/1994 privind organizarea şi funcţionarea Presedintiei României, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 12 din 10 ianuarie 2001, aprobatã prin <>Legea nr. 124/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 170 din 4 aprilie 2001.
<>Art. 4^1 din Legea nr. 47/1994 , criticat ca fiind neconstitutional, a fost introdus prin <>art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2001 şi a devenit art. 5 din lege, Curtea urmând a se pronunţa cu privire la acesta.
Dispoziţiile legale care formeazã obiectul exceptiei de neconstituţionalitate au urmãtorul cuprins:
Art. 5: "(1) Personalul Administraţiei prezidenţiale este alcãtuit din persoane detasate, la cererea Preşedintelui României, din ministere şi alte autoritãţi publice, precum şi din persoane încadrate direct pe funcţiile sau posturile pe care urmeazã sa le îndeplineascã.
(2) Personalul prevãzut la alin. (1) poate fi încadrat numai pe baza încrederii acordate de Preşedintele României şi cu condiţia semnãrii unui angajament de loialitate stabilit prin regulamentul prevãzut la art. 2. Retragerea încrederii are ca efect revocarea încadrãrii, precum şi încetarea detaşãrii, eliberarea sau destituirea din funcţie ori desfacerea contractului de munca, dupã caz.
(3) Prevederile alin. (1) şi (2) se aplica în mod corespunzãtor şi personalului de ordine şi paza afectat Administraţiei prezidenţiale."
În esenta, critica de neconstituţionalitate vizeazã încãlcarea dispoziţiilor art. 15 alin. (2) din Constituţie, care au urmãtorul cuprins: "Legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale mai favorabile."
Dispoziţiile legale criticate au mai format obiectul controlului de constitutionalitate exercitat de Curte.
Astfel, prin Decizia nr. 288 din 5 noiembrie 2002, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 836 din 20 noiembrie 2002, Curtea Constituţionalã a respins, ca neîntemeiatã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 5 din Legea nr. 47/1994 privind serviciile din subordinea Preşedintelui României, republicatã, şi ale <>art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 47/1994 privind organizarea şi funcţionarea Presedintiei României, prin raportare la dispoziţiile art. 15 alin. (2) din Constituţie.
În considerentele deciziei s-a reţinut ca <>art. 5 din Legea nr. 47/1994 , republicatã, prevede, cu privire la personalul ce alcãtuieşte Administraţia prezidentiala, ca "acesta poate fi încadrat, numai pe baza încrederii acordate de Preşedintele României" şi "cu condiţia semnãrii unui angajament de loialitate", precum şi efectele retragerii încrederii. Din analiza conţinutului acestui articol nu rezulta existenta unor dispoziţii care retroactiveaza.
De asemenea, prin aceeaşi decizie s-a stabilit ca nu retroactiveaza nici prevederile <>art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2001 , potrivit cãrora dispoziţiile art. 5 din lege "se aplica personalului existent la Administraţia prezidentiala în termen de 15 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, pe baza unui examen de atestare pe post". Dimpotriva, textul dispune ca prevederile de lege criticate se aplica personalului existent, în termen de 15 zile de la data intrãrii în vigoare a ordonanţei.
În considerentele deciziei, s-a reţinut ca în jurisprudenta sa "Curtea Constituţionalã a statuat ca o lege nu este retroactivã atunci când modifica pentru viitor o stare de drept nascuta anterior şi nici atunci când suprima producerea în viitor a efectelor unei situaţii juridice constituite sub imperiul legii vechi, pentru ca în aceste cazuri legea noua nu face altceva decât sa refuze supravietuirea legii vechi şi sa reglementeze modul de acţiune în timpul urmãtor intrãrii ei în vigoare, adicã în domeniul ei propriu de aplicare". (De exemplu, Decizia Curţii Constituţionale nr. 330 din 27 noiembrie 2001, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 59 din 28 ianuarie 2002.)
În legatura cu susţinerea potrivit cãreia dispoziţiile <>art. 5 din Legea nr. 47/1994 , republicatã, sunt neconstituţionale şi prin raportare la <>Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, Curtea a stabilit ca "examinarea constituţionalitãţii unui text de lege are în vedere compatibilitatea lui cu prevederile Constituţiei, iar nu compararea prevederilor mai multor legi între ele".
În prezenta cauza nu au fost invederate elemente noi de natura sa determine schimbarea jurisprudenţei Curţii.

Fata de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 5 din Legea nr. 47/1994 privind serviciile din subordinea Preşedintelui României, republicatã, şi ale <>art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 47/1994 privind organizarea şi funcţionarea Presedintiei României, excepţie ridicatã de Toma Ioan Seghedi în Dosarul nr. 3.218/2001 al Curţii Supreme de Justiţie - Secţia de contencios administrativ.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 4 februarie 2003.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta



────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016