Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 46 din 31 ianuarie 2008  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 46 din 31 ianuarie 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 142 din 25 februarie 2008

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Valentina Bãrbãţeanu - magistrat-asistent


Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat, excepţie ridicatã de Vasile Nicola în Dosarul nr. 1.650/30/C/2006 al Tribunalului Timiş - Secţia civilã.
La apelul nominal rãspunde, personal, autorul excepţiei, lipsind partea Casa Judeţeanã de Pensii Timiş, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul autorului excepţiei. Acesta învedereazã aspecte legate de modalitatea de calcul a pensiei şi solicitã admiterea excepţiei de neconstituţionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei, considerând cã actul normativ criticat nu are caracter retroactiv, ci se aplicã doar de la intrarea sa în vigoare.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 29 iunie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 1.650/30/C/2006, Tribunalul Timiş a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat, excepţie ridicatã de Vasile Nicola într-o cauzã civilã având ca obiect soluţionarea unei contestaţii cu privire la stabilirea drepturilor de pensie.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine cã dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 sunt neconstituţionale, întrucât afecteazã drepturile şi libertãţile constituţionale, fiind contrare dispoziţiilor art. 115 alin. (6) din Legea fundamentalã. Se aratã cã ordonanţa criticatã dispune, prin art. 4 alin. (2), cu privire la totalitatea drepturilor bãneşti câştigate sub imperiul legilor anterioare datei ieşirii sale la pensie, fiind contrarã dispoziţiilor art. 15 alin. (1) şi (2) din Constituţie.
Tribunalul Timiş - Secţia civilã apreciazã cã excepţia este neîntemeiatã, întrucât "legiuitorul are competenţa exclusivã de a modifica şi completa legislaţia în materie şi de a stabili data de la care opereazã recalcularea".
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, amintind cele statuate de Curtea Constituţionalã prin <>Decizia nr. 127/2007 , în sensul cã "legiuitorul este în drept sã stabileascã şi sã modifice, ori de câte ori apare aceastã necesitate, condiţiile şi criteriile de acordare a pensiilor, modul de calcul şi cuantumul acestora, cu respectarea condiţiei ca aceste noi reglementãri sã fie aplicate de la intrarea legii în vigoare, pentru viitor, condiţie pe care ordonanţa de urgenţã a Guvernului o îndeplineşte".
Avocatul Poporului apreciazã cã prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 sunt constituţionale, precizând cã "prin acest act normativ se urmãreşte eliminarea discrepanţelor existente între cuantumurile pensiilor şi stabilirea tuturor drepturilor dupã aceeaşi lege, aceeaşi metodologie, potrivit aceloraşi principii, indiferent de data pensionãrii şi indiferent de legislaţia sub incidenţa cãreia persoana în cauzã s-a pensionat".
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile autorului excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 119 din 7 februarie 2005, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 78/2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 301 din 11 aprilie 2005.
În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, ordonanţa criticatã contravine prevederilor constituţionale ale art. 15 alin. (1) şi (2) care consacrã principiul universalitãţii drepturilor şi obligaţiilor şi cel al neretroactivitãţii legii, cu unele excepţii, precum şi celor ale art. 115 alin. (6) teza a treia care prevãd cã ordonanţele de urgenţã nu pot afecta drepturile, libertãţile şi îndatoririle prevãzute de Constituţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã nu poate reţine critica referitoare la încãlcarea dispoziţiilor art. 115 alin. (6) teza a treia din Legea fundamentalã, întrucât prin reglementãrile cuprinse în actul normativ ce constituie obiect al excepţiei nu sunt afectate drepturi şi libertãţi consacrate la nivel constituţional.
În plus, observã cã, asupra constituţionalitãţii dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 , în ansamblul sãu, Curtea Constituţionalã s-a mai pronunţat prin numeroase decizii, sub aspectul susţinerilor referitoare la caracterul retroactiv al reglementãrii, constatând constituţionalitatea acestora, pentru motivele acolo reţinute. Dintre acestea pot fi amintite deciziile nr. 352 din 3 aprilie 2007 (publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 330 din 16 mai 2007), nr. 127 din 15 februarie 2007 (publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 195 din 21 martie 2007) şi nr. 120 din 15 februarie 2007 (publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 204 din 26 martie 2007).
Întrucât în susţinerea prezentei excepţii nu au fost aduse elemente noi, care sã justifice modificarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale în materie, soluţiile pronunţate prin deciziile enumerate mai sus şi argumentele pe care acestea s-au întemeiat îşi menţin valabilitatea şi în cauza de faţã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat, excepţie ridicatã de Vasile Nicola în Dosarul nr. 1.650/30/C/2006 al Tribunalului Timiş - Secţia civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 31 ianuarie 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Valentina Bãrbãţeanu

------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016