Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 46 din 23 martie 1999  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 7 alin. 1 din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau bugetare de  stat, republicata    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 46 din 23 martie 1999 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 alin. 1 din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat, republicata

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 184 din 29 aprilie 1999
Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 7 alin. 1 din Legea nr. 85/1992 privind vânzarea de locuinţe şi spaţii cu alta destinaţie construite din fondurile statului şi din fondurile unitãţilor economice sau bugetare de stat, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 264 din 15 iulie 1998, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Hidroconstructia" - S.A. - Sucursala Siriu în Dosarul nr. 1.807/1998 al Judecãtoriei Patarlagele.
La apelul nominal rãspunde prezent personal Petecila Elena, lipsind Societatea Comercialã "Hidroconstructia" - S.A. - Sucursala Siriu, legal citata.
Cauza fiind în stare de judecata, se da cuvântul partii prezente, care solicita Curţii Constituţionale respingerea exceptiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, pentru considerentele expuse în raportul întocmit de judecãtorul-raportor, pe care şi le însuşeşte.
Reprezentantul Ministerului Public, având cuvântul, pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstituţionalitate, deoarece, în legatura cu constituţionalitatea prevederilor <>art. 7 alin. 1 din Legea nr. 85/1992 , Curtea Constituţionalã s-a pronunţat prin decizii anterioare care îşi menţin valabilitatea şi în acest dosar.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 15 decembrie 1998 Judecãtoria Patarlagele a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 7 alin. 1 din Legea nr. 85/1992 privind vânzarea de locuinţe şi spaţii cu alta destinaţie construite din fondurile statului şi din fondurile unitãţilor economice şi bugetare de stat, republicatã, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Hidroconstructia" - S.A. - Sucursala Siriu.
În motivarea exceptiei s-a susţinut ca obligarea societãţii comerciale privatizate la vânzarea locuinţelor cãtre titularii contractelor de închiriere prin hotãrâre judecãtoreascã, fãrã consimţãmântul necesar la încheierea oricãrui contract, incalca dreptul de proprietate al acesteia, garantat de Constituţia României. Societãţile comerciale privatizate nu pot fi obligate prin sentinţe judecãtoreşti la înstrãinarea locuinţelor, întrucât contractul de vânzare-cumpãrare este un acord între vânzãtor şi cumpãrãtor, care da naştere unui raport juridic, iar condiţia esenţialã de validitate a contractului este consimţãmântul valabil al pãrţilor. Dreptul de proprietate este garantat prin art. 41 din Constituţie, nimeni neputând fi obligat la înstrãinarea bunului pe care îl poseda, fãrã consimţãmântul sau. Dispoziţiile <>Legii nr. 85/1992 nu pot fi aplicate în cazurile în care o societate comercialã privatizata a cumpãrat de la Fondul Proprietãţii de Stat tot patrimoniul societãţii comerciale cu capital de stat, în care este inclusã şi locuinta din litigiu, iar dacã totuşi s-a aplicat, aceasta s-a fãcut cu încãlcarea Constituţiei. Exprimandu-şi opinia, Judecãtoria Patarlagele considera ca dispoziţiile <>art. 7 din Legea nr. 85/1992 sunt constituţionale, iar excepţia de neconstituţionalitate nu este intemeiata, Curtea Constituţionalã pronunţându-se în acest sens prin mai multe decizii.
În conformitate cu prevederile <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, au fost solicitate punctele de vedere ale preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului.
În punctul sau de vedere Guvernul considera ca excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 7 alin. 1 din Legea nr. 85/1992 , modificatã prin <>Legea nr. 79/1997 , este neîntemeiatã. Se arata ca dreptul de proprietate este garantat prin art. 41 din Constituţie, iar conţinutul şi limitele acestui drept sunt stabilite de lege, astfel cum prevede alin. (1) al aceluiaşi articol din Constituţie. Prin <>Legea nr. 85/1992 , modificatã prin <>Legea nr. 79/1997 , s-a acordat fiecãrui chiriaş posibilitatea sa devinã proprietar al unei locuinţe din fondurile unitãţilor economice sau bugetare de stat, în condiţiile liberalizarii circulaţiei juridice a acestora. Aceasta posibilitate, care reprezintã o norma de justiţie socialã şi economicã, dând dreptul chiriaşilor de a cumpara locuintele la construirea cãrora au contribuit direct sau indirect în vechiul sistem statal juridic, nu poate fi privitã decât ca o limita, stabilitã de lege, a dreptului de proprietate exercitat de societatea comercialã, în al carei patrimoniu se afla locuintele construite din fondurile unitãţilor economice sau bugetare de stat. Se mai arata ca astfel de dispoziţii contribuie la realizarea obligaţiei statului de a lua mãsuri de dezvoltare economicã şi de protecţie socialã, de natura sa asigure cetãţenilor un nivel de trai decent.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul judecãtorului-raportor, susţinerile partii, concluziile procurorului, dispoziţiile legale atacate, raportate la prevederile Constituţiei şi ale <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
În temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie şi al <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Excepţia se referã la <>art. 7 alin. 1 din Legea nr. 85/1992 privind vânzarea de locuinţe şi spaţii cu alta destinaţie construite din fondurile statului şi din fondurile unitãţilor economice sau bugetare de stat, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 264 din 15 iulie 1998, care prevede: "Locuintele construite din fondurile unitãţilor economice sau bugetare de stat, pana la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, altele decât locuintele de intervenţie, vor fi vândute titularilor contractelor de închiriere, la cererea acestora, cu plata integrala sau în rate a preţului, în condiţiile <>Decretului-lege nr. 61/1990 şi ale prezentei legi."
În legatura cu constituţionalitatea dispoziţiilor <>art. 7 din Legea nr. 85/1992 , Curtea Constituţionalã s-a pronunţat prin mai multe decizii (de exemplu, prin Decizia nr. 10 din 8 martie 1994, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 114 din 5 mai 1994, şi prin Decizia nr. 357 din 14 octombrie 1997, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 21 din 22 ianuarie 1998), statuand ca acestea sunt constituţionale pentru urmãtoarele considerente:
- art. 41 din Constituţie prevede posibilitatea stabilirii prin lege a conţinutului şi limitelor dreptului de proprietate. Astfel, deşi în proprietatea societãţilor comerciale sau a regiilor autonome au intrat şi locuintele construite din fondurile proprii, legiferarea, ulterior adoptãrii Constituţiei, a opţiunii ca fiecare chiriaş din asemenea locuinţe sa devinã proprietar nu poate fi privitã decât ca o limitare legalã a dreptului de proprietate stabilit de lege;
- se asigura chiriaşilor dreptul şi prioritatea la cumpãrarea locuinţelor, dând astfel expresie dispoziţiilor art. 43 alin. (1) şi ale art. 134 alin. (2) lit. f) din Constituţie cu privire la obligaţia statului de a crea condiţii necesare pentru creşterea calitãţii vieţii şi, mai ales, de a lua mãsuri de dezvoltare economicã şi de protecţie socialã, de natura sa asigure cetãţenilor un nivel de trai decent;
- este o norma de justiţie socialã, dând posibilitatea chiriaşilor sa cumpere locuintele la construirea cãrora au contribuit direct sau indirect în vechiul sistem statal juridic. Ca atare, aceste dispoziţii sunt nu numai conforme literei şi spiritului art. 41 şi 135 din Constituţie, ci şi legitimate din punct de vedere economic, social şi moral.
S-a mai reţinut, de asemenea, ca <>art. 7 din Legea nr. 85/1992 este constituţional şi în cazul privatizãrii societãţii comerciale din fondurile cãreia s-a construit locuinta ce a fãcut obiectul vânzãrii, deoarece obligaţia de vânzare cãtre chiriaşi, prevãzutã de dispoziţiile <>Legii nr. 85/1992 , este o obligaţie în rem, deci în considerarea obiectului (locuinta construitã din fondurile unitãţii economice sau bugetare), pana la data intrãrii în vigoare a legii, nu o obligaţie în personam, deci în considerarea faptului ca societatea comercialã era cu capital de stat, iar ulterior s-a privatizat. Schimbarea deţinãtorilor capitalului social al societãţii comerciale, ca urmare a privatizãrii prin vânzarea de acţiuni, în proporţie de 70%, nu determina stingerea obligaţiilor anterioare existente în sarcina acesteia, întrucât ele privesc societatea comercialã ca debitor al obligaţiilor respective, nu pe deţinãtorii capitalului social, în calitate de proprietari ai acţiunilor, care configureaza, sub aspect juridic, acest capital.
Deoarece nu au intervenit elemente noi care sa determine modificarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale,soluţia pronunţatã îşi menţine valabilitatea şi în cauza de fata şi, în consecinta, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 7 din Legea nr. 85/1992 urmeazã a fi respinsã.
În ceea ce priveşte susţinerea potrivit cãreia, în speta, obligarea la înstrãinarea locuinţei s-a dispus prin hotãrâre judecãtoreascã, Curtea Constituţionalã nu este competenta sa se pronunţe, aceasta fiind o problema de aplicare a legii şi nu de constitutionalitate. Aceasta rezulta din <>art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , conform cãruia "Curtea Constituţionalã nu se poate pronunţa asupra modului de interpretare şi aplicare a legii, ci numai asupra intelesului sau contrar Constituţiei".

Pentru motivele arãtate, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1, 2, 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 7 alin. 1 din Legea nr. 85/1992 privind vânzarea de locuinţe şi spaţii cu alta destinaţie construite din fondurile statului şi din fondurile unitãţilor economice sau bugetare de stat, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 264 din 15 iulie 1998, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Hidroconstructia" - S.A. - Sucursala Siriu în Dosarul nr. 1.807/1998 al Judecãtoriei Patarlagele.
Definitiva.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 23 martie 1999.

PREŞEDINTELE CURŢII
CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI

Magistrat-asistent,
Gabriela Dragomirescu

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016