Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 453 din 31 martie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 18 alin. (1) si (2) din Legea nr. 104/2003 privind manipularea cadavrelor umane si prelevarea organelor si tesuturilor de la cadavre in vederea transplantului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 453 din 31 martie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18 alin. (1) si (2) din Legea nr. 104/2003 privind manipularea cadavrelor umane si prelevarea organelor si tesuturilor de la cadavre in vederea transplantului

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 328 din 18 mai 2009

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 18 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 104/2003 privind manipularea cadavrelor umane şi prelevarea organelor şi ţesuturilor de la cadavre în vederea transplantului, excepţie ridicatã de Universitatea de Medicinã şi Farmacie "Victor Babeş" din Timişoara în Dosarul nr. 1.935/30/2008 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia litigii de muncã şi asigurãri sociale.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Curtea dispune sã se facã apelul şi în dosarele nr. 2.466D/2008 - nr. 2.469D/2008, nr. 2.557D/2008 - nr. 2.561D/2008, nr. 2.689 D/2008, nr. 2.690 D/2008, nr. 2.776 D/2008 - nr. 2.778 D/2008, nr. 2.780 D/2008, nr. 2.791 D/2008 - nr. 2.797 D/2008 şi nr. 285 D/2009 - nr. 288 D/2009, care au ca obiect aceeaşi excepţie de neconstituţionalitate, ridicatã de acelaşi autor al excepţiei în dosarele nr. 1.926/30/2008, nr. 1.956/30/2008, nr. 1.958/30/2008, nr. 1.953/30/2008, nr. 1.922/30/2008, nr. 1.915/30/2008, nr. 1.944/30/2008, nr. 1.947/30/2008 nr. 1.940/30/2008, nr. 1.957/30/2008, nr. 1.929/30/2008, nr. 1.927/30/2008, nr. 1.949/30/2008, nr. 1.951/30/2008, nr. 1.954/30/2008, nr. 1.941/30/2008, nr. 1.936/30/2008, nr. 1.931/30/2008 şi nr. 1.920/30/2008 ale Curţii de Apel Timişoara - Secţia litigii de muncã şi asigurãri sociale şi în dosarele nr. 19.461/30/2008, nr. 19.381/30/2008, nr. 19.241/30/2008, nr. 19.231/30/2008, nr. 19.191/30/2008, nr. 19.181/30/2008 şi nr. 19.171/30/2008 ale Tribunalului Timiş - Secţia civilã.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Curtea, având în vedere identitatea de obiect a excepţiilor de neconstituţionalitate, pune în discuţie, din oficiu, conexarea dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public considerã cã sunt îndeplinite condiţiile legale pentru conexare.
Curtea, în temeiul prevederilor <>art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 , dispune conexarea dosarelor nr. 2.466D/2008 - nr. 2.469D/2008, nr. 2.557D/2008 - nr. 2.561 D/2008, nr. 2.689 D/2008, nr. 2.690 D/2008, nr. 2.776 D/2008 - nr. 2.778 D/2008, nr. 2.780 D/2008, nr. 2.791 D/2008 - nr. 2.797 D/2008, nr. 285 D/2009 - nr. 288 D/2009 la Dosarul nr. 2.465D/2008, care a fost primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecatã, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilã, deoarece se vizeazã interpretarea şi aplicarea legii, aspecte care aparţin competenţei instanţei de judecatã.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, reţine urmãtoarele:
Prin încheierile din 18 noiembrie 2008, 2 decembrie 2008, 9 decembrie 2008, 3 decembrie 2008 şi 10 decembrie 2008, pronunţate în dosarele nr. 1.935/30/2008, nr. 1.926/30/2008, nr. 1.956/30/2008, nr. 1.958/30/2008, nr. 1.953/30/2008, nr. 1.922/30/2008, nr. 1.915/30/2008, nr. 1.944/30/2008, nr. 1.947/30/2008, nr. 1.940/30/2008, nr. 1.957/30/2008, nr. 1.929/30/2008, nr. 1.927/30/2008, nr. 1.949/30/2008, nr. 1.951/30/2008, nr. 1.954/30/2008, nr. 1.941/30/2008, nr. 1.936/30/2008, nr. 1.931/30/2008 şi nr. 1.920/30/2008 ale Curţii de Apel Timişoara - Secţia litigii de muncã şi asigurãri sociale, şi prin încheierile din 16 decembrie 2008, pronunţate în dosarele nr. 19.461/30/2008, nr. 19.381/30/2008, nr. 19.241/30/2008, nr. 19.231/30/2008, nr. 19.191/30/2008, nr. 19.181/30/2008 şi nr. 19.171/30/2008 ale Tribunalului Timiş - Secţia civilã, Curtea Constituţionalã a fost sesizatã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 18 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 104/2003 .
Excepţia a fost ridicatã de Universitatea de Medicinã şi Farmacie "Victor Babeş" din Timişoara în cadrul judecãrii recursurilor formulate împotriva unor sentinţe civile pronunţate de Tribunalul Timiş.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã dispoziţiile de lege criticate contravin prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie, deoarece "creeazã discriminãri între disciplinele universitãţilor de medicinã, stabilind pentru unele salarii de bazã mai mari cu 100%, iar pentru altele, care lucreazã tot în condiţii deosebite, sã se acorde numai spor la salariul de bazã".
Curtea de Apel Timişoara - Secţia litigii de muncã şi asigurãri sociale şi Tribunalul Timiş - Secţia civilã apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 18 alin. (1) din Legea nr. 104/2003 este neîntemeiatã, deoarece nu sunt înfrânte prevederile art. 16 alin. (1) din Constituţie. În ceea ce priveşte alin. (2) al articolului de lege criticat, se aratã cã acesta a fost abrogat prin <>art. 44 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 115/2004 .
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate a <>art. 18 alin. (1) din Legea nr. 104/2003 este neîntemeiatã.
Avocatul Poporului apreciazã cã dispoziţiile <>art. 18 alin. (1) din Legea nr. 104/2003 sunt constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 18 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 104/2003 privind manipularea cadavrelor umane şi prelevarea organelor şi ţesuturilor de la cadavre în vederea transplantului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 222 din 3 aprilie 2003, dispoziţii cu urmãtorul conţinut: "(1) Personalul care îşi desfãşoarã activitatea în serviciile de anatomie patologicã şi prosecturi ale spitalelor, precum şi personalul catedrelor de anatomie, de histologie, de anatomie patologicã şi al catedrei de biologie celularã se încadreazã în categoria locurilor de muncã în condiţii deosebite de muncã.
(2) Salariile de bazã ale personalului prevãzut la alin. (1) sunt cu 100% mai mari faţã de salariile de bazã prevãzute de lege pentru aceleaşi categorii de personal, la care se adaugã sporurile legale."
Alin. (2) al articolului de lege criticat a fost abrogat prin <>art. 44 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 115/2004 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului contractual din unitãţile sanitare publice din sectorul sanitar, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.138 din 2 decembrie 2004, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 125/2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 416 din 17 mai 2005, ordonanţã modificatã prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 17/2008 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 83 din 1 februarie 2008.
Soluţia legislativã criticatã este parţial preluatã, dar cu un alt conţinut, în anexele la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 115/2004 care stabilesc salariile de bazã ale personalului prevãzut la alin. (1).
În opinia autorului excepţiei, aceste dispoziţii de lege sunt în neconcordanţã cu prevederile constituţionale ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea în drepturi.
Analizând excepţia astfel cum a fost formulatã, Curtea observã cã prevederile alin. (2) din <>Legea nr. 104/2003 , referitoare la salarizarea personalului care îşi desfãşoarã activitatea în anumite condiţii deosebite sau speciale, nu mai sunt în vigoare.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 18 alin. (1) din Legea nr. 104/2003 , reiese cã aspectele invocate de autorul acesteia privesc fie modul de aplicare a textelor de lege, fie completarea sau modificarea acestora. În consecinţã, având în vedere dispoziţiile <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, potrivit cãrora Curtea decide asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecãtoreşti privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţã în vigoare, rezultã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 18 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 104/2003 privind manipularea cadavrelor umane şi prelevarea organelor şi ţesuturilor de la cadavre în vederea transplantului, excepţie ridicatã de Universitatea de Medicinã şi Farmacie "Victor Babeş" din Timişoara în dosarele nr. 1.935/30/2008, nr. 1.926/30/2008, nr. 1.956/30/2008, nr. 1.958/30/2008, nr. 1.953/30/2008, nr. 1.922/30/2008, nr. 1.915/30/2008, nr. 1.944/30/2008, nr. 1.947/30/2008, nr. 1.940/30/2008, nr. 1.957/30/2008, nr. 1.929/30/2008, nr. 1.927/30/2008, nr. 1.949/30/2008, nr. 1.951/30/2008, nr. 1.954/30/2008, nr. 1.941/30/2008, nr. 1.936/30/2008, nr. 1.931/30/2008 şi nr. 1.920/30/2008 ale Curţii de Apel Timişoara - Secţia litigii de muncã şi asigurãri sociale şi în dosarele nr. 19.461/30/2008, nr. 19.381/30/2008, nr. 19.241/30/2008, nr. 19.231/30/2008, nr. 19.191/30/2008, nr. 19.181/30/2008 şi nr. 19.171/30/2008 ale Tribunalului Timiş - Secţia civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 31 martie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016