Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 451 din 12 aprilie 2011  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Legii nr. 374/2006 privind suspendarea serviciului public cu specific silvic pentru proprietarii terenurilor forestiere pentru care au fost emise documentele prevazute la art. III alin. (1) din Legea nr. 169/1997 pentru modificarea si completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 451 din 12 aprilie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Legii nr. 374/2006 privind suspendarea serviciului public cu specific silvic pentru proprietarii terenurilor forestiere pentru care au fost emise documentele prevazute la art. III alin. (1) din Legea nr. 169/1997 pentru modificarea si completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 424 din 17 iunie 2011

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Petre Lãzãroiu - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Ingrid Alina Tudora - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Carmen-Cãtãlina Gliga.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor Legii nr. 374/2006 privind suspendarea serviciului public cu specific silvic pentru proprietarii terenurilor forestiere pentru care au fost emise documentele prevãzute la art. III alin. (1) din Legea nr. 169/1997 pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991, excepţie ridicatã de Obştea Moşnenilor Olãneşti, judeţul Vâlcea, în Dosarul nr. 2.023/90/2007 al Tribunalului Vâlcea - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
    La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã. În acest sens, aratã cã suspendarea serviciului public cu specific silvic la nivel naţional pentru proprietarii terenurilor forestiere ale cãror titluri de proprietate au fost atacate cu cereri de constatare a nulitãţii absolute nu este de naturã a aduce atingere dreptului de proprietate privatã.

                               CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea nr. 60 din 26 iunie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 2.023/90/2007, Tribunalul Vâlcea - Secţia comercialã şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor Legii nr. 374/2006 privind suspendarea serviciului public cu specific silvic pentru proprietarii terenurilor forestiere pentru care au fost emise documentele prevãzute la art. III alin. (1) din Legea nr. 169/1997 pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991, excepţie ridicatã de Obştea Moşnenilor Olãneşti, judeţul Vâlcea, într-o cauzã având ca obiect anulare act administrativ.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã Legea nr. 374/2006 instituie o evidentã interferenţã în conţinutul juridic al dreptului de proprietate privatã prin suspendarea folosinţei - jus utendi şi jus fruendi - ca atribut al dreptului de proprietate asupra imobilului. În acest sens, se aratã cã, fiind vorba despre o reglementare privind regimul juridic general al proprietãţii, potrivit art. 73 alin. (3) lit. m) din Constituţie, "aceasta nu poate îmbrãca decât forma unei legi organice". Ca atare, apreciazã cã legea criticatã instituie o adevãratã suspendare a unui atribut din conţinutul juridic al dreptului de proprietate, ceea ce echivaleazã cu "paralizarea prerogativelor de folosinţã şi percepere a fructelor imobilelor respective, deoarece aceste prerogative pot fi exercitate numai în regim silvic, adicã prin prestarea serviciului public cu specific silvic".
    Tribunalul Vâlcea - Secţia comercialã şi de contencios administrativ considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. În acest sens, aratã cã prin Legea nr. 374/2006 nu se încalcã dispoziţiile Constituţiei, întrucât prin acest act normativ se dã eficienţã art. III alin. (1) din Legea nr. 169/1997, în sensul cã sunt lovite de nulitate absolutã, potrivit legislaţiei civile aplicabile la data încheierii actului juridic, actele emise cu încãlcarea prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991.
    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
    Avocatul Poporului considerã cã reglementarea criticatã este constituţionalã, fiind conformã cu dispoziţiile Legii fundamentale. Astfel, aratã cã suspendarea serviciului public cu specific silvic la nivel naţional pentru proprietarii terenurilor forestiere ale cãror titluri de proprietate au fost atacate cu nulitate absolutã nu este de naturã a aduce atingere dreptului de proprietate privatã, regimului juridic general al proprietãţii şi moştenirii, întrucât, pe perioada suspendãrii acestui serviciu public, paza este asiguratã, potrivit legii, de Regia Naţionalã a Pãdurilor -Romsilva, iar cheltuielile respective sunt suportate de la bugetul de stat.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                               CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile legale criticate, raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile Legii nr. 374/2006 privind suspendarea serviciului public cu specific silvic pentru proprietarii terenurilor forestiere pentru care au fost emise documentele prevãzute la art. III alin. (1) din Legea nr. 169/1997 pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991, în integralitatea sa, lege publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 846 din 13 octombrie 2006.
    Actul normativ criticat are urmãtorul conţinut:
    - "Art. 1. - Serviciul public cu specific silvic la nivel naţional pentru proprietarii terenurilor forestiere pentru care au fost emise documentele prevãzute la art. III alin. (1) din Legea nr. 169/1997 pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se suspendã în condiţiile prezentei legi.
    Art. 2. - Comisiile judeţene pentru stabilirea dreptului de proprietate privatã asupra terenurilor identificã proprietarii terenurilor forestiere pentru care au fost emise documentele prevãzute la art. III alin. (1) din Legea nr. 169/1997, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi introduc la instanţele judecãtoreşti competente acţiuni în constatarea nulitãţii documentelor respective, dacã acestea nu au fost introduse de persoanele prevãzute la art. III alin. (2) din Legea nr. 169/1997, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, care au obligaţia de a face cunoscut comisiilor introducerea acţiunii în constatarea nulitãţii.
    Art. 3. - (1) Comisiile judeţene pentru stabilirea dreptului de proprietate privatã asupra terenurilor comunicã inspectoratelor teritoriale de regim silvic şi de vânãtoare care sunt proprietarii terenurilor forestiere situate pe raza unitãţii administrativteritoriale pentru care s-a invocat nulitatea titlurilor de proprietate la instanţele judecãtoreşti.
    (2) Comunicarea prevãzutã la alin. (1) se face cu precizarea clarã a datelor de identificare a terenurilor forestiere, în conformitate cu amenajamentul silvic.
    (3) Inspectoratele teritoriale de regim silvic şi de vânãtoare suspendã serviciul public silvic pentru proprietarii terenurilor forestiere pe baza comunicãrii prevãzute la alin. (1).
    Art. 4. - (1) Suspendarea prevãzutã la art. 3 alin. (3) înceteazã la data comunicãrii de cãtre comisiile judeţene pentru stabilirea drepturilor de proprietate privatã asupra terenurilor a hotãrârilor judecãtoreşti definitive şi irevocabile, favorabile proprietarilor, care clarificã situaţia juridicã a terenurilor forestiere, cãtre inspectoratele teritoriale de regim silvic şi de vânãtoare.
    (2) Hotãrârile judecãtoreşti prevãzute la alin. (1) se aduc la cunoştinţã comisiilor judeţene pentru stabilirea dreptului de proprietate privatã asupra terenurilor de cãtre proprietari şi de cãtre autoritãţile parte în procese.
    (3) Pe perioada suspendãrii serviciului silvic prevãzut la art. 3 alin. (3) paza terenurilor forestiere se asigurã de Regia Naţionalã a Pãdurilor - Romsilva.
    (4) Cheltuielile determinate de asigurarea pazei prevãzute la alin. (3) se suportã de la bugetul de stat şi se deconteazã în condiţiile art. 17 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 139/2005 privind administrarea pãdurilor din România, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 38/2006, şi ale art. 6 din Hotãrârea Guvernului nr. 483/2006 pentru aprobarea atribuţiilor ocoalelor silvice de stat şi ale celor constituite ca structuri proprii, a obligaţiilor ce revin deţinãtorilor de pãduri, în vederea respectãrii regimului silvic, precum şi a Regulamentului de aplicare a Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 139/2005 privind administrarea pãdurilor din România.
    Art. 5. - Prestarea serviciului public cu specific silvic cu încãlcarea prevederilor prezentei legi constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 5.000 lei la 10.000 lei.
    Art. 6. - (1) Constatarea contravenţiilor prevãzute la art. 5 se face de cãtre personalul silvic cu atribuţii de control din cadrul autoritãţii publice centrale care rãspunde de silviculturã şi de structurile subordonate.
    (2) Dispoziţiile referitoare la contravenţii, prevãzute la art. 5, se completeazã cu dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 180/2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
    Autorul excepţiei invocã încãlcarea dispoziţiilor constituţionale ale art. 73 alin. (3) lit. m) referitoare la legiferare şi art. 136 alin. (5) potrivit cãrora proprietatea privatã este inviolabilã, în condiţiile legii organice.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã nu poate fi primitã critica potrivit cãreia Legea nr. 374/2006 instituie o interferenţã în conţinutul juridic al dreptului de proprietate privatã prin suspendarea folosinţei - jus utendi şi jus fruendi - ca atribut al dreptului de proprietate asupra imobilului.
    Astfel, Curtea reţine cã legiuitorul a decis suspendarea serviciului public cu specific silvic pentru proprietarii terenurilor forestiere restituite în favoarea persoanelor care nu aveau acest drept. Aceastã mãsurã este valabilã şi pentru persoanele care au primit proprietãţi pe alt amplasament decât pe cel deţinut în proprietate, precum şi pentru alte situaţii menţionate de actul normativ. Serviciul public cu specific silvic implicã marcarea arborilor, eliberarea de documente pentru transport şi valorificare, precum şi paza pãdurilor, în caz de solicitare. Aceste acţiuni reprezintã etapa premergãtoare exploatãrii lemnului de cãtre personalul silvic care funcţioneazã în cadrul ocoalelor silvice. Aceastã reglementare îşi propune sã opreascã tãierea abuzivã a pãdurilor, realizatã prin folosirea "mascatã" a serviciilor silvice. Suspendarea serviciului public cu specific silvic înceteazã la momentul clarificãrii situaţiei juridice a terenurilor forestiere, iar pe perioada suspendãrii, paza acestor terenuri se asigurã de Regia Naţionalã a Pãdurilor - Romsilva, cheltuielile fiind asigurate de la bugetul de stat şi decontate de cãtre proprietari stabiliţi prin hotãrâri judecãtoreşti definitive şi irevocabile.
    Potrivit actului normativ criticat, comisiile judeţene pentru stabilirea dreptului de proprietate privatã asupra terenurilor identificã proprietarii terenurilor forestiere pentru care au fost emise documentele prevãzute la art. III din Legea nr. 169/1997 pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991 şi invocã în faţa instanţelor judecãtoreşti nulitatea acestor acte, în situaţia în care nu au invocat-o proprietarii în cauzã. Proprietarii au obligaţia de a anunţa comisiile despre invocarea nulitãţii. Comisiile judeţene comunicã inspectoratelor teritoriale de regim silvic şi de vânãtoare care sunt proprietarii pãdurilor situate pe raza unitãţii administrativ-teritoriale pentru care s-a invocat nulitatea titlurilor de proprietate. Comunicarea trebuie sã cuprindã precizarea clarã a datelor de identificare a terenurilor forestiere, conform amenajamentului silvic.
    Aşa fiind, legiuitorul a prevãzut, pentru anumite situaţii speciale, cum este cea din actul normativ criticat, posibilitatea suspendãrii serviciului public cu specific silvic pentru proprietarii terenurilor forestiere pentru care au fost emise documentele prevãzute la art. III alin. (1) din Legea nr. 169/1997, dispoziţii legale ce precizeazã o datã în plus sancţiunea nulitãţii actelor translative de proprietate încheiate cu încãlcarea normelor legale imperative. Or, cum un act nul nu poate produce efecte, fiind desfiinţat de la data încheierii lui, un asemenea act nu poate sã constituie temeiul dobândirii valabile a dreptului de proprietate şi, ca atare, nu poate fi reţinutã critica privind încãlcare dispoziţiilor art. 73 alin. (3) lit. m) şi art. 136 alin. (5) din Constituţie.

    Pentru motivele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                        CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                            În numele legii
                               DECIDE:

    Respinge, ca neîntemeiatã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor Legii nr. 374/2006 privind suspendarea serviciului public cu specific silvic pentru proprietarii terenurilor forestiere pentru care au fost emise documentele prevãzute la art. III alin. (1) din Legea nr. 169/1997 pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991, excepţie ridicatã de Obştea Moşnenilor Olãneşti, judeţul Vâlcea, în Dosarul nr. 2.023/90/2007 al Tribunalului Vâlcea - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 12 aprilie 2011.

                   PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                             AUGUSTIN ZEGREAN
                            Magistrat-asistent,

                            Ingrid Alina Tudora
                           CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                              ______________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016