Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 45 din 31 ianuarie 2008  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 17/2007 pentru trecerea Centrului Medical de Diagnostic, Tratament Ambulatoriu si Medicina Preventiva din subordinea Ministerului Apararii in subordinea Academiei Romane si pentru stabilirea unor masuri organizatorice aferente acesteia    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 45 din 31 ianuarie 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 17/2007 pentru trecerea Centrului Medical de Diagnostic, Tratament Ambulatoriu si Medicina Preventiva din subordinea Ministerului Apararii in subordinea Academiei Romane si pentru stabilirea unor masuri organizatorice aferente acesteia

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 142 din 25 februarie 2008

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Valentina Bãrbãţeanu - magistrat-asistent


Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 17/2007 pentru trecerea Centrului Medical de Diagnostic, Tratament Ambulatoriu şi Medicinã Preventivã din subordinea Ministerului Apãrãrii în subordinea Academiei Române şi pentru stabilirea unor mãsuri organizatorice aferente acesteia, excepţie ridicatã de Maria Georgescu în Dosarul nr. 2.413/2/2007 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal rãspunde, pentru partea Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei, doamna Florentina Manea, consilier juridic cu delegaţie depusã la dosar. Se constatã lipsa autoarei excepţiei şi a celorlalte pãrţi, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Magistratul-asistent referã asupra faptului cã partea Centrului Medical de Diagnostic, Tratament Ambulatoriu şi Medicinã Preventivã a transmis la dosarul cauzei note scrise prin care solicitã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului pãrţii prezente. În opinia acestuia, actul normativ ce formeazã obiect al excepţiei a fost emis cu respectarea cerinţelor impuse de art. 115 alin. (4) din Constituţie.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca neîntemeiatã a excepţiei de neconstituţionalitate, precizând cã, în cadrul controlului a priori, Curtea Constituţionalã a constatat cã legea de aprobare a ordonanţei criticate în prezenta cauzã este constituţionalã.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 7 iunie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 2.413/2/2007, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 17/2007 pentru trecerea Centrului Medical de Diagnostic, Tratament Ambulatoriu şi Medicinã Preventivã din subordinea Ministerului Apãrãrii în subordinea Academiei Române şi pentru stabilirea unor mãsuri organizatorice aferente acesteia, excepţie ridicatã de Maria Georgescu într-o cauzã de contencios administrativ având ca obiect anularea unui act administrativ.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se criticã faptul cã nici în nota de fundamentare, nici în preambulul ordonanţei nu se expliciteazã necesitatea reglementãrii de urgenţã şi nici nu au fost precizate "elementele obiective ale situaţiei extraordinare care impun reglementarea imediatã". Se aratã cã obiectul reglementãrii "nu constituie o veritabilã situaţie extraordinarã care sã legitimeze recurgerea la procedura de urgenţã a ordonanţei, aşa cum prevãd dispoziţiile art. 115 alin. (4) din Constituţie".
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal opineazã în sensul cã prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 17/2007 nu încalcã dispoziţiile art. 115 alin. (4) din Constituţie.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, deoarece "în exerciţiul atribuţiilor sale privitoare la conducerea generalã a administraţiei publice, Guvernul dispune de un drept de apreciere asupra mãsurilor pe care trebuie sã le ia, fiind îndreptãţit, atunci când este confruntat cu o situaţie excepţionalã, sã recurgã la adoptarea unei sau unor ordonanţe de urgenţã, atunci când un interes public major este periclitat şi nu este în mãsurã sã facã faţã situaţiei prin celelalte mijloace pe care Constituţia le prevede pentru situaţii obişnuite".
Avocatul Poporului considerã cã dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 17/2007 sunt constituţionale, adoptarea acestui act normativ fiind motivatã chiar în cuprinsul sãu.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile reprezentantului pãrţii prezente, notele scrise depuse la dosarul cauzei, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 17/2007 pentru trecerea Centrului Medical de Diagnostic, Tratament Ambulatoriu şi Medicinã Preventivã din subordinea Ministerului Apãrãrii în subordinea Academiei Române şi pentru stabilirea unor mãsuri organizatorice aferente acesteia, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 204 din 26 martie 2007, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 222/2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 460 din 9 iulie 2007.
În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 17/2007 contravin dispoziţiilor art. 115 alin. (4) din Constituţie, potrivit cãrora Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţã numai în situaţii extraordinare a cãror reglementare nu poate fi amânatã, având obligaţia de a motiva urgenţa în cuprinsul acestora.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã, în cadrul controlului de constituţionalitate exercitat înainte de promulgarea Legii de aprobare a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 17/2007 , potrivit art. 146 lit. a) din Constituţie, Curtea Constituţionalã a pronunţat <>Decizia nr. 584 din 13 iunie 2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 457 din 6 iulie 2007. Criticile formulate cu acel prilej sunt similare celor aduse ordonanţei de autorul prezentei excepţii de neconstituţionalitate şi vizeazã aspecte de neconstituţionalitate extrinsecã referitoare la pretinsa nerespectare de cãtre Guvern a condiţiilor impuse de prevederile art. 115 alin. (4) din Constituţie pentru emiterea de ordonanţe de urgenţã. Prin decizia amintitã, Curtea a constatat cã atât legea de aprobare, cât şi ordonanţa sunt constituţionale, întrucât, prin natura şi finalitatea lor, mãsurile privind organizarea asistenţei medicale, ca şi cele de protecţie a sãnãtãţii, prevãzute de cele douã acte normative au caracter de necesitate şi de urgenţã, fiind luate pentru protejarea unui interes social major. Curtea a mai reţinut cã "în materie de ocrotire a sãnãtãţii publice existenţa unei "situaţii extraordinare a cãrei reglementare nu poate fi amânatã" se poate deduce din consecinţele negative, uneori ireparabile, pe care le poate avea neintervenţia la un moment dat a legiuitorului în domeniu".
Întrucât în cauza de faţã nu au fost aduse elemente de noutate care sã justifice modificarea soluţiei pronunţate de Curte în cadrul controlului a priori al constituţionalitãţii legii de aprobare a ordonanţei şi a ordonanţei înseşi, argumentele pe care aceasta s-a întemeiat îşi pãstreazã valabilitatea şi în prezenta cauzã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art.1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 17/2007 pentru trecerea Centrului Medical de Diagnostic, Tratament Ambulatoriu şi Medicinã Preventivã din subordinea Ministerului Apãrãrii în subordinea Academiei Române şi pentru stabilirea unor mãsuri organizatorice aferente acesteia, excepţie ridicatã de Maria Georgescu în Dosarul nr. 2.413/2/2007 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 31 ianuarie 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Valentina Bãrbãţeanu

-----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016