Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 442 din 20 noiembrie 2003  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 32 alin. (8) si ale   art. 56 alin. (2) liniuta a 11-a din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2001 privind regimul accizelor, aprobata cu modificari si completari prin   Legea nr. 523/2002     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 442 din 20 noiembrie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 32 alin. (8) si ale art. 56 alin. (2) liniuta a 11-a din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2001 privind regimul accizelor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 523/2002

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 871 din 8 decembrie 2003

Nicolae Popa - preşedinte
Costicã Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Lucian Stângu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Florentina Baltã - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent şef

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 32 alin. (8) şi ale <>art. 56 alin. (2) liniuţa a 11-a din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 158/2001 privind regimul accizelor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 523/2002 , excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Pesridon" - S.R.L. din localitatea Sicheviţa, judeţul Caraş-Severin, în Dosarul nr. 2.781/2003 al Tribunalului Sibiu - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca fiind neîntemeiatã, întrucât cu privire la constituţionalitatea textelor de lege criticate Curtea Constituţionalã s-a mai pronunţat. Invocã în acest sens <>Decizia nr. 105 din 11 martie 2003 şi <>Decizia nr. 195 din 13 mai 2003 , considerând cã în cauzã nu au intervenit elemente noi de naturã sã determine schimbarea jurisprudenţei Curţii.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 20 iunie 2003, pronunţatã în Dosarul nr. 2.781/2003, Tribunalul Sibiu - Secţia comercialã şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 32 alin. (8) şi ale <>art. 56 alin. (2) liniuţa a 11-a din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 158/2001 privind regimul accizelor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 523/2002 . Excepţia a fost ridicatã de Societatea Comercialã "Pesridon" - S.R.L. din localitatea Sicheviţa, judeţul Caraş-Severin, într-o cauzã civilã privind soluţionarea recursului împotriva sentinţei prin care s-a respins plângerea împotriva procesului-verbal de constatare şi sancţionare a unei contravenţii întocmit de cãtre comisarii Gãrzii Financiare Sibiu.
În motivarea excepţiei se susţine cã dispoziţiile de lege criticate sunt neconstituţionale, deoarece încalcã prevederile art. 41 alin. (7) şi (8) din Constituţie, prin aceea cã <>art. 32 alin. (8) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 158/2001 instituie o prezumţie de dobândire ilicitã pentru uleiurile minerale transportate fãrã facturi sau avize speciale de însoţire a mãrfurilor, deşi în realitate existã situaţii în care, chiar în lipsa acestor documente, mãrfurile au provenienţã licitã, "putându-se dovedi acest caracter prin prezentarea ulterioarã a documentelor speciale sau a altor dovezi admise de lege". În plus, art. 56 alin. (2) liniuţa a 11-a din aceeaşi ordonanţã de urgenţã prevede confiscarea cantitãţilor de produse astfel comercializate şi a veniturilor obţinute din vânzarea acestora.
Tribunalul Sibiu - Secţia comercialã şi de contencios administrativ considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, întrucât autorul acesteia pleacã de la premisa eronatã cã proprietatea trebuie ocrotitã în orice condiţii, inclusiv atunci când legea este încãlcatã. În ceea ce priveşte confiscarea produselor transportate ilegal şi a veniturilor obţinute din vânzarea unor astfel de produse, instanţa constatã cã însuşi textul art. 41 alin. (8) din Constituţie dã aceastã posibilitate în cazul sãvârşirii unei contravenţii. În sprijinul acestei argumentaţii se invocã <>Decizia Curţii Constituţionale nr. 105 din 11 martie 2003 .
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. În acest sens aratã cã o cauzã de înlãturare a prezumţiei generale de dobândire licitã a averii, instituitã prin dispoziţiile art. 41 alin. (7) din Constituţie, o constituie împrejurarea cã prin transportul uleiurilor minerale fãrã documentele prevãzute de lege se încalcã o normã legalã care reglementeazã regimul juridic special al mãrfurilor supuse accizelor. O altfel de interpretare ar conduce la concluzia eronatã cã proprietatea ar trebui ocrotitã în orice condiţii, inclusiv când legea este încãlcatã. De asemenea, Guvernul apreciazã cã dispoziţiile art. 56 alin. (2) liniuţa a 11-a se înscriu în cadrul constituţional stabilit de art. 41 alin. (8) din Constituţie care prevede cã bunurile destinate, folosite sau rezultate din contravenţii pot fi confiscate în condiţiile legii.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, republicatã, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 32 alin. (8) şi ale <>art. 56 alin. (2) liniuţa a 11-a din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 158/2001 privind regimul accizelor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 523/2002 , prevederi al cãror conţinut este urmãtorul:
- Art. 32 alin. (8): "Fiecare transport de uleiuri minerale va fi însoţit în mod obligatoriu de documentele prevãzute la alin. (1). În lipsa acestor documente se considerã cã marfa are provenienţã ilicitã.";
- Art. 56. alin. (2) liniuţa a 11-a: "(2) Prin derogare de la prevederile <>art. 8 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, contravenţiile prevãzute la alin. (1) se sancţioneazã dupã cum urmeazã: [...]
- cu amendã de la 1.500.000.000 lei la 2.000.000.000 lei, confiscarea cantitãţilor de produse astfel comercializate şi confiscarea veniturilor obţinute din vânzarea produselor, cea de la lit. m)."
În opinia autorului excepţiei, aceste prevederi contravin art. 41 alin. (7) şi (8) din Constituţie, nemodificat, devenit potrivit Constituţiei republicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, cu reactualizarea şi renumerotarea textelor, art. 44 alin. (8) şi (9). Prevederile menţionate au urmãtorul conţinut:
- Art. 44 alin. (8) şi (9): "(8) Averea dobânditã licit nu poate fi confiscatã. Caracterul licit al dobândirii se prezumã.
(9) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infracţiuni ori contravenţii pot fi confiscate numai în condiţiile legii."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea Constituţionalã constatã cã prevederile de lege criticate au mai fãcut obiectul controlului de constituţionalitate, prin raportare la aceleaşi dispoziţii din Constituţie şi, în esenţã, cu o motivare asemãnãtoare ca şi în prezenta cauzã. Astfel, de exemplu, prin <>Decizia Curţii Constituţionale nr. 105 din 11 martie 2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 239 din 8 aprilie 2003, s-a constatat cã prevederile art. 32 alin. (8) şi ale <>art. 56 alin. (2) liniuţa a 11-a din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 158/2001 sunt constituţionale. Pentru a pronunţa aceastã soluţie, Curtea a reţinut cã prin transportul uleiurilor minerale fãrã documentele prevãzute de lege facturi fiscale speciale de însoţire a mãrfii - se încalcã o normã legalã care reglementeazã regimul juridic special al produselor supuse accizelor, autorul sãvârşind astfel o contravenţie, ceea ce constituie, eo ipso, o cauzã de înlãturare a prezumţiei generale de dobândire licitã a averii. Curtea a statuat cã "o altfel de interpretare ar duce la concluzia eronatã cã proprietatea ar trebui ocrotitã în orice condiţii, inclusiv când legea este încãlcatã. În consecinţã, <>art. 32 alin. (8) teza a doua din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 158/2001 , stabilind o prezumţie specialã cu privire la provenienţa unor bunuri în condiţiile nerespectãrii legii care reglementeazã regimul juridic special al acestora, nu încalcã prezumţia generalã de dobândire licitã a averii, instituitã de art. 41 alin. (7) al Constituţiei".
În ceea ce priveşte prevederile art. 56 alin. (2) liniuţa a 11-a din ordonanţa criticatã, s-a reţinut cã ele sunt conforme dispoziţiilor constituţionale invocate ca fiind încãlcate, care nu exclud posibilitatea confiscãrii, în condiţiile legii, a bunurilor destinate, folosite sau rezultate din contravenţii, în aceastã categorie urmând a fi incluse şi bunurile vizate de textul de lege contestat.
Cele statuate prin decizia menţionatã îşi menţin valabilitatea şi în prezenta cauzã, întrucât, în speţã, nu au fost aduse elemente noi care sã justifice schimbarea acestei jurisprudenţe a Curţii Constituţionale.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, republicatã, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al <>art. 23 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 32 alin. (8) şi ale <>art. 56 alin. (2) liniuţa a 11-a din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 158/2001 privind regimul accizelor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 523/2002 , excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Pesridon" - S.R.L. din localitatea Sicheviţa, judeţul Caraş-Severin, în Dosarul nr. 2.781/2003 al Tribunalului Sibiu - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
Definitivã şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 20 noiembrie 2003.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent şef,
Gabriela Dragomirescu



────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016