Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 44 din 3 februarie 2004  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 61 alin. (1) teza a doua din Ordonanta Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele si taxele locale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 44 din 3 februarie 2004 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 61 alin. (1) teza a doua din Ordonanta Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele si taxele locale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 129 din 12 februarie 2004
Nicolae Popa - preşedinte
Costicã Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Lucian Stângu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent şef

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 61 alin. (1) teza a doua din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele şi taxele locale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Judecãtoria Bacãu, din oficiu, în Dosarul nr. 8.101/2003.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca devenitã inadmisibilã, deoarece ulterior sesizãrii Curţii Constituţionale textul de lege criticat a fost abrogat potrivit dispoziţiilor Codului fiscal.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 29 august 2003, pronunţatã în Dosarul nr. 8.101/2003, Judecãtoria Bacãu a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 61 alin. (1) teza a doua din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele şi taxele locale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Excepţia a fost ridicatã, din oficiu, de cãtre instanţa de judecatã.
Din examinarea încheierii de sesizare se constatã cã reclamantul Ioan Butcaru a ridicat excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 61.2 din Normele metodologice pentru aplicarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele şi taxele locale, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.278/2002 , considerând cã acestea contravin art. 125 alin. (1) din Constituţie şi principiului separaţiei puterilor în stat.
Având în vedere cã nu pot face obiect al controlului de constituţionalitate, pe calea excepţiei, decât dispoziţiile dintr-o lege sau ordonanţã, instanţa de judecatã a respins ca inadmisibilã excepţia ridicatã de reclamant. Instanţa de judecatã a constatat însã cã dispoziţiile art. 61.2 din normele metodologice menţionate preiau, în esenţã, soluţia legislativã cuprinsã în <>art. 61 din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2002 , motiv pentru care a sesizat, din oficiu, Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 61 alin. (1) teza a doua din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2002 .
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, instanţa de judecatã susţine cã dispoziţiile legale criticate contravin prevederilor constituţionale ale art. 125 alin. (1), referitoare la instanţele judecãtoreşti, precum şi principiului separaţiei puterilor în stat. În acest sens, apreciazã cã "soluţionarea contestaţiei privind modul de stabilire, de cãtre instanţa judecãtoreascã, a obligaţiei de platã a cuantumului taxei judiciare de timbru constituie un act de înfãptuire a justiţiei care trebuie efectuat de cãtre instanţele judecãtoreşti şi nu de cãtre organele autoritãţilor administraţiei publice locale". De asemenea, în opinia instanţei, "faptul cã organele administraţiei publice soluţioneazã o contestaţie împotriva modului de stabilire a taxei de timbru fixate de o instanţã judecãtoreascã echivaleazã cu încãlcarea separaţiei puterilor în stat, întrucât ar putea conduce la situaţia în care o autoritate administrativã controleazã ori modificã o mãsurã dispusã de o instanţã, în legãturã cu activitatea de judecatã".
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este întemeiatã, deoarece "stabilirea cuantumului taxei judiciare de timbru constituie un aspect prejudicial de care depinde înfãptuirea actului de justiţie şi care revine, în exclusivitate, instanţei judecãtoreşti învestite cu soluţionarea pricinii". În continuare, Guvernul considerã cã "nici o autoritate a administraţiei publice nu poate controla, anula ori modifica o hotãrâre a unei instanţe judecãtoreşti sau o mãsurã dispusã de instanţã ori de un judecãtor, în legãturã cu activitatea de judecatã".
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit în cauzã de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, republicatã, ale art. 1 alin. (1), <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 61 alin. (1) teza a doua din Ordonanţa Guvernului nr. 36 din 30 ianuarie 2002 privind impozitele şi taxele locale, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 10 septembrie 2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Ulterior sesizãrii Curţii Constituţionale, acest act normativ a fost abrogat potrivit dispoziţiilor art. 297 şi ale <>art. 298 alin. (1) pct. 27 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003.
Astfel, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã, potrivit cãrora Curtea Constituţionalã nu se poate pronunţa decât asupra dispoziţiilor dintr-o lege sau ordonanţã în vigoare, excepţia a devenit inadmisibilã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi art. 147 alin. (4) din Constituţie, republicatã, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) şi (6), al <>art. 25 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca devenitã inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 61 alin. (1) teza a doua din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele şi taxele locale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Judecãtoria Bacãu, din oficiu, în Dosarul nr. 8.101/2003.
Definitivã şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 3 februarie 2004.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent şef,
Doina Suliman

----------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016