Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 439 din 10 mai 2007  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 87 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 439 din 10 mai 2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 87 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 370 din 31 mai 2007

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 87 din Legea nr. 19/2000 , excepţie ridicatã de Nicolae Kreis în Dosarul nr. 6.947/115/2006 al Tribunalului Caraş-Severin.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, ca nefondatã, arãtând cã dispoziţiile legale criticate asigurã accesul la instanţa judecãtoreascã al persoanei nemulţumite de decizia de pensionare.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 23 februarie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 6.947/115/2006, Tribunalului Caraş-Severin a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 87 din Legea nr. 19/2000 , excepţie ridicatã de Nicolae Kreis în cauza ce are ca obiect soluţionarea contestaţiei la decizia de stabilire a pensiei, emisã de Casa Judeţeanã de Pensii Caraş-Severin.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã, în comparaţie cu <>Legea pensiei nr. 3/1977 , anterioarã <>Legii nr. 19/2000 , textul criticat prevede un sistem de calcul atât de complicat încât niciun pensionar nu poate sã îşi calculeze drepturile de pensie şi nu poate verifica corectitudinea stabilirii acestora. În acest context, termenul de 45 de zile prevãzut de textul respectiv, înãuntrul cãruia poate fi contestatã decizia de stabilire a pensiei, este foarte scurt, ceea ce face ca drepturile consacrate de art. 21 şi 31 din Constituţie sã nu poatã fi exercitate.
Tribunalul Caraş-Severin apreciazã cã <>Legea nr. 19/2000 este cel puţin "complicatã", motiv pentru care o recalculare exactã a drepturilor de pensie se poate face numai printr-o expertizã contabilã, iar majoritatea pensionarilor nu pot suporta costurile acesteia. Considerã cã exprimarea şi a altor opinii ar echivala cu o antepronunţare.
În conformitate cu prevederile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã <>art. 87, precum şi Legea nr. 19/2000 în ansamblul sãu sunt constituţionale, neputându-se reţine încãlcarea prevederilor art. 16 alin. (1), ale art. 21 sau ale art. 15 alin. (2) din Constituţie.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile autorului excepţiei şi ale procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 87 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, modificatã prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 49/2001 , aprobatã prin <>Legea nr. 338/2002 , publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 161 din 30 martie 2001, respectiv nr. 446 din 25 iunie 2002. Potrivit acestor dispoziţii: "Decizia emisã în condiţiile art. 86 alin. (1) poate fi contestatã la instanţa judecãtoreascã competentã în a cãrei razã teritorialã se aflã domiciliul asiguratului, în termen de 45 de zile de la comunicare."
În opinia autorului excepţiei dispoziţiile legale criticate sunt în neconcordanţã cu prevederile art. 21 şi 31 din Constituţie, referitoare la accesul liber la justiţie şi dreptul pãrţilor la un proces echitabil, respectiv la dreptul la informaţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate şi dispoziţiile legale criticate, cu raportare la prevederile constituţionale invocate, Curtea constatã urmãtoarele:
În legãturã cu susţinerea autorului excepţiei referitoare la restrângerea, prin <>art. 87 din Legea nr. 19/2000 , a accesului la justiţie, Curtea reţine cã, potrivit jurisprudenţei sale constante, în consens şi cu practica Curţii Europene a Drepturilor Omului, accesul liber la justiţie nu este un drept absolut, a cãrui exercitare nu ar putea fi condiţionatã prin lege de îndeplinirea unor cerinţe prealabile şi de respectarea unor termene de prescripţie sau de decãdere. Important este ca persoana care se considerã lezatã în drepturile, libertãţile sau interesele sale legitime sã aibã efectiv posibilitatea de a se adresa instanţei judecãtoreşti competente, iar în cadrul judecãrii cauzei sale sã beneficieze de toate garanţiile şi mijloacele procedurale prevãzute, care condiţioneazã desfãşurarea unui proces echitabil. Atacarea în justiţie a oricãrui act juridic de dispoziţie poate fi fãcutã în termenele stabilite de lege. În acest sens, textul de lege criticat este în conformitate cu dispoziţiile art. 21 din Constituţie, deoarece prevede posibilitatea titularului dreptului de asigurãri sociale, deci şi a pensionarului, de a ataca decizia casei teritoriale de pensii cu contestaţie introdusã la tribunal în termen de 45 de zile de la data comunicãrii. Acest termen este rezonabil pentru persoana interesatã sã se convingã asupra corectitudinii stabilirii drepturilor sale şi, dacã este cazul, sã conteste decizia de pensionare. De asemenea, în faţa instanţei de judecatã, beneficiazã de toate drepturile procesuale legale.
Referitor la susţinerea privind încãlcarea prin textul de lege criticat a dispoziţiilor art. 31 din Constituţie, Curtea constatã cã nu poate fi primitã. Pentru titularul dreptului la pensie, datele şi informaţiile pe baza cãrora i se stabileşte pensia nu sunt informaţii de interes public, în sensul dispoziţiei constituţionale, ci reprezintã date personale, în cea mai mare parte furnizate chiar de acesta şi la care are acces permanent şi nelimitat. În consecinţã, prevederile art. 31 din Constituţie nu au incidenţã în cauzã.

Potrivit considerentelor expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 87 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Nicolae Kreis în Dosarul nr. 6.947/115/2006 al Tribunalului Caraş-Severin.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 10 mai 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta

----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016