Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 438 din 15 aprilie 2010  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2008 pentru abrogarea   art. 3^2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finantarii politicii agricole comune alocate de la Comunitatea Europeana, precum si a fondurilor de cofinantare si prefinantare alocate de la bugetul de stat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 438 din 15 aprilie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2008 pentru abrogarea art. 3^2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finantarii politicii agricole comune alocate de la Comunitatea Europeana, precum si a fondurilor de cofinantare si prefinantare alocate de la bugetul de stat

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 346 din 26 mai 2010

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Carmen-Cãtãlina Gliga - procuror
Valentina Bãrbãţeanu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 58/2008 pentru abrogarea <>art. 3^2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finanţãrii politicii agricole comune alocate de la Comunitatea Europeanã, precum şi a fondurilor de cofinanţare şi prefinanţare alocate de la bugetul de stat, excepţie ridicatã de George Cosmin Petrescu, Veronica Vãtãşescu, Maria Cojocaru, Carmen Sandu, Dãnuţ Iacob, Violeta Magdalena Muşat, Adrian Turtoi, Claudiu Zaharescu, Radu Emil Miloevici, Emil Cãtãlin Dracilã, Ileana Mirela Iordache, Cãlin Mihai Popa, Ionel Rontea, Simona Mihaela Mustãţea, Vasilicã Cristian Ignat, Sorin Ştefan Deca, Nicolae Oprisa, Mihai Gasparel, Viorel Mihalcioiu, Constantin Badea, Laurenţiu Heraru, Gheorghe Ridichie, Vasile Mircea, Vasile Stanciu, Carmen Idorasi, Daniela Elena Vorovenci, Bogdan Adrian Gemanari, Vlad Vasile Vieru, Vasile Calance, Cãtãlin Florian, Tiberius Stan, Bogdan Galanton Moroşan, Adrian Moian, Daniel Aelenei, Marius Laurenţiu Ghimpu, Dorel Marcel Preliceanu, Robert Paruschi, Ion Popescu, Costel Ion, Maria Carmen Tudoran Sandu, Dana Maria Trifu, Cornel Teodorescu, Virgil Iulian Pitu, Constantin Cosmin Valnoiu, Dumitru Voicu, Gheorghiţa Gheorghe, Mircea Gabriel Calotã, Costel Dolocan, George Constantinescu, Cristian Macau, Mariana Gaborean, Ioana Preda, Raluca Elena Domnescu, Mihai Olaru, Ruxandra Laura Ioana Salcianu, Dragoş Ciprian Pahontu, Dan Achim, Maria Mirela Voica şi Tinel Gheorghe în Dosarul nr. 3.152/2/2009 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal rãspunde, pentru autorii excepţiei, apãrãtorul ales cu delegaţie la dosar, domnul avocat Dumitru Dobrev, membru al Baroului Bucureşti. Se constatã lipsa celorlalte pãrţi, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului autorilor excepţiei. Acesta aratã cã excepţia de neconstituţionalitate a devenit inadmisibilã, ca urmare a pronunţãrii de cãtre Curtea Constituţionalã a <>Deciziei nr. 1.509/2009 . Precizeazã cã "Guvernul a dezvoltat o practicã de paralizare a efectelor legilor edictate de Parlament care nu îi face cinste". Depune şi note scrise cu privire la excepţie.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca devenitã inadmisibilã, ţinând cont de cele reţinute de Curtea Constituţionalã prin aceeaşi decizie invocatã şi de apãrãtorul autorilor excepţiei.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 6 octombrie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 3.152/2/2009, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 58/2008 pentru abrogarea <>art. 3^2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finanţãrii politicii agricole comune alocate de la Comunitatea Europeanã, precum şi a fondurilor de cofinanţare şi prefinanţare alocate de la bugetul de stat.
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de George Cosmin Petrescu, Veronica Vãtãşescu, Maria Cojocaru, Carmen Sandu, Dãnuţ Iacob, Violeta Magdalena Muşat, Adrian Turtoi, Claudiu Zaharescu, Radu Emil Miloevici, Emil Cãtãlin Dracilã, Ileana Mirela Iordache, Cãlin Mihai Popa, Ionel Rontea, Simona Mihaela Mustãţea, Vasilicã Cristian Ignat, Sorin Ştefan Deca, Nicolae Oprisa, Mihai Gasparel, Viorel Mihalcioiu, Constantin Badea, Laurenţiu Heraru, Gheorghe Ridichie, Vasile Mircea, Vasile Stanciu, Carmen Idorasi, Daniela Elena Vorovenci, Bogdan Adrian Gemanari, Vlad Vasile Vieru, Vasile Calance, Cãtãlin Florian, Tiberius Stan, Bogdan Galanton Moroşan, Adrian Moian, Daniel Aelenei, Marius Laurenţiu Ghimpu, Dorel Marcel Preliceanu, Robert Paruschi, Ion Popescu, Costel Ion, Maria Carmen Tudoran Sandu, Dana Maria Trifu, Cornel Teodorescu, Virgil Iulian Pitu, Constantin Cosmin Valnoiu, Dumitru Voicu, Gheorghiţa Gheorghe, Mircea Gabriel Calotã, Costel Dolocan, George Constantinescu, Cristian Macau, Mariana Gaborean, Ioana Preda, Raluca Elena Domnescu, Mihai Olaru, Ruxandra Laura Ioana Salcianu, Dragoş Ciprian Pahontu, Dan Achim, Maria Mirela Voica şi Tinel Gheorghe într-o cauzã având ca obiect acordarea unor drepturi salariale.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii susţin cã adoptarea ordonanţei de urgenţã criticate nu a fost motivatã de necesitatea reglementãrii într-un domeniu în care legiuitorul primar nu a intervenit, ci, dimpotrivã, de contracararea unei mãsuri de politicã legislativã în domeniul salarizãrii adoptatã de Parlament. Caracterul intempestiv al adoptãrii normei rezultã şi din publicarea acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu o zi înainte de data fixatã pentru consultarea publicã. Susţin cã, prin emiterea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 58/2008 , Guvernul a încercat "sã se situeze într-o poziţie opusã şi conflictualã cu Parlamentul" şi cã, astfel, "se încalcã comportamentul constituţional loial, comportament care rezultã din principiul separaţiei şi echilibrului puterilor în stat". Totodatã, aratã cã delegarea legislativã "nu implicã dreptul executivului de a se opune legislativului, de a-l contracara, intrând astfel într-un conflict constituţional". <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 58/2008 contravine art. 115 alin. (6) din Constituţie, întrucât afecteazã dreptul fundamental la salariu, dreptul la muncã şi protecţia socialã a acesteia şi dreptul la un nivel de trai decent.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã adoptarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 58/2008 s-a fãcut cu încãlcarea prevederilor art. 115 alin. (1) şi (6) din Constituţie, ca urmare a depãşirii limitelor delegãrii legislative şi încãlcãrii unor drepturi câştigate, în ceea ce priveşte salariul, dreptul la muncã şi la un nivel de trai decent. De asemenea, considerã cã prin aceastã depãşire, a fost încãlcat atât principiul separaţiei puterilor în stat, cât şi dreptul fundamental la muncã şi la protecţie socialã.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Autoritãţile menţionate nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile reprezentantul autorilor excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 58/2008 pentru abrogarea <>art. 3^2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finanţãrii politicii agricole comune alocate de la Comunitatea Europeanã, precum şi a fondurilor de cofinanţare şi prefinanţare alocate de la bugetul de stat, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 361 din 12 mai 2008, aprobatã prin <>Legea nr. 51/2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 224 din 7 aprilie 2009.
În opinia autorilor excepţiei de neconstituţionalitate, textele de lege criticate contravin urmãtoarelor dispoziţii din Legea fundamentalã: art. 1 alin. (4) şi (5) care consacrã principiul separaţiei şi echilibrului puterilor în stat şi obligativitatea respectãrii Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor; art. 20 alin. (1) referitor la tratatele internaţionale privind drepturile omului; art. 41 alin. (4) care prevede egalitatea femeilor şi a bãrbaţilor în ceea ce priveşte salariul cuvenit pentru muncã egalã; art. 61 alin. (1) care statueazã cã Parlamentul este unica autoritate legiuitoare a ţãrii; art. 102 alin. (1) privind rolul Guvernului; art. 111 alin. (1) referitoare la informarea Parlamentului de cãtre Guvern şi celelalte organe ale administraţiei publice şi art. 115 alin. (6) care reglementeazã interdicţiile referitoare la emiterea de ordonanţe de urgenţã. De asemenea, se mai invocã şi urmãtoarele reglementãri internaţionale: art. 23 alin. (3) din Declaraţia Universalã a Drepturilor Omului; art. 7 lit. a) din Pactul internaţional cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale; Partea I pct. 4 şi Partea a II-a art. 4 din Carta socialã europeanã revizuitã; art. 2 pct. 1 şi <>art. 11 pct. 2 din Convenţia nr. 95/1949 privind protecţia salariului, <>Convenţia nr. 100/1951 privind egalitatea de remunerare a mâinii de lucru masculine şi a mâinii de lucru feminine, pentru o muncã de valoare egalã, şi <>art. 2 pct. 1 din Convenţia nr. 131/1970 privind fixarea salariilor minime, în special în ce priveşte ţãrile în curs de dezvoltare.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea observã cã, prin <>Decizia nr. 1.509 din 12 noiembrie 2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 902 din 23 decembrie 2009, a mai exercitat controlul de constituţionalitate asupra ordonanţei de urgenţã ce formeazã obiectul prezentei excepţii, prin prisma aceloraşi critici ca şi cele formulate în cauza de faţã şi prin raportare la aceleaşi texte din Legea fundamentalã. La data pronunţãrii deciziei menţionate, Curtea a constat cã excepţia devenise inadmisibilã şi a respins-o ca atare. Pentru a decide astfel, Curtea a reţinut cã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 58/2008 , al cãrei unic scop a fost acela de a abroga <>art. 3^2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 67/2006 , rãmãsese fãrã obiect de reglementare, aceasta din urmã fiind abrogatã în întregime, - prin <>art. 37 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 74/2009 -, însuşi actul normativ din care fãcea parte articolul abrogat, ceea ce echivaleazã cu o abrogare implicitã. Or, potrivit <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , Curtea Constituţionalã decide asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecãtoreşti sau de arbitraj comercial privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţã în vigoare.
În cauza de faţã, prin raportare la momentul ridicãrii excepţiei, ulterior publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 74/2009 , excepţia urmeazã sã fie respinsã ca inadmisibilã, textul de lege criticat nefiind în vigoare la data pronunţãrii încheierii de sesizare a Curţii Constituţionale.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 58/2008 pentru abrogarea <>art. 3^2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finanţãrii politicii agricole comune alocate de la Comunitatea Europeanã, precum şi a fondurilor de cofinanţare şi prefinanţare alocate de la bugetul de stat, excepţie ridicatã de George Cosmin Petrescu, Veronica Vãtãşescu, Maria Cojocaru, Carmen Sandu, Dãnuţ Iacob, Violeta Magdalena Muşat, Adrian Turtoi, Claudiu Zaharescu, Radu Emil Miloevici, Emil Cãtãlin Dracilã, Ileana Mirela Iordache, Cãlin Mihai Popa, Ionel Rontea, Simona Mihaela Mustãţea, Vasilicã Cristian Ignat, Sorin Ştefan Deca, Nicolae Oprisa, Mihai Gasparel, Viorel Mihalcioiu, Constantin Badea, Laurenţiu Heraru, Gheorghe Ridichie, Vasile Mircea, Vasile Stanciu, Carmen Idorasi, Daniela Elena Vorovenci, Bogdan Adrian Gemanari, Vlad Vasile Vieru, Vasile Calance, Cãtãlin Florian, Tiberius Stan, Bogdan Galanton Moroşan, Adrian Moian, Daniel Aelenei, Marius Laurenţiu Ghimpu, Dorel Marcel Preliceanu, Robert Paruschi, Ion Popescu, Costel Ion, Maria Carmen Tudoran Sandu, Dana Maria Trifu, Cornel Teodorescu, Virgil Iulian Pitu, Constantin Cosmin Valnoiu, Dumitru Voicu, Gheorghiţa Gheorghe, Mircea Gabriel Calotã, Costel Dolocan, George Constantinescu, Cristian Macau, Mariana Gaborean, Ioana Preda, Raluca Elena Domnescu, Mihai Olaru, Ruxandra Laura Ioana Salcianu, Dragoş Ciprian Pahontu, Dan Achim, Maria Mirela Voica şi Tinel Gheorghe în Dosarul nr. 3.152/2/2009 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 15 aprilie 2010.


PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Valentina Bãrbãţeanu
__________

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016