Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
DECIZIE nr. 436 din 15 septembrie 2005 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 6 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea si utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului
Ioan Vida - preşedinte Nicolae Cochinescu - judecãtor Aspazia Cojocaru - judecãtor Acsinte Gaspar - judecãtor Kozsokar Gabor - judecãtor Petre Ninosu - judecãtor Ion Predescu - judecãtor Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor Ion Tiucã - procuror Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent şef
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 6 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Dealul Mare" - S.R.L. Sighişoara în Dosarul nr. 1.412/2004 al Judecãtoriei Sighişoara. La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, întrucât considerã cã prevederile de lege criticate ca fiind neconstituţionale nu încalcã dispoziţiile art. 44 alin. (1) şi (2) teza întâi şi ale art. 136 alin. (5) din Constituţie.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele: Prin Încheierea din 24 februarie 2005, pronunţatã în Dosarul nr. 1.412/2004, Judecãtoria Sighişoara a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a <>art. 6 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 201/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Excepţia a fost ridicatã de Societatea Comercialã "Dealul Mare" - S.R.L. Sighişoara într-o cauzã având ca obiect soluţionarea plângerii contravenţionale formulate de aceasta împotriva procesului-verbal de constatare şi sancţionare a unei contravenţii aplicate în temeiul ordonanţei criticate. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine cã <>art. 6 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 146/2002 încalcã prevederile constituţionale ale "art. 1 alin. (1) şi (2)", referitoare la garantarea şi ocrotirea proprietãţii private şi a creanţelor împotriva statului, în mod egal, indiferent de titular, precum şi ale art. 136 alin. (5), privind inviolabilitatea proprietãţii private, în condiţiile legii organice, prin aceea cã instituie o ordine expresã de utilizare a unor disponibilitãţi bãneşti care aparţin societãţii comerciale. Contrar art. 480 din Codul civil, potrivit cãruia "Proprietatea este dreptul ce are cineva de a se bucura şi de a dispune de un lucru în mod exclusiv şi absolut", deşi sumele de bani prevãzute de textul de lege criticat sunt proprietatea societãţii comerciale, ele nu pot fi utilizate în concordanţã cu propriile nevoi ale acesteia. Mai mult, nerespectarea dispoziţiilor de lege menţionate este sancţionatã cu amendã contravenţionalã. Judecãtoria Sighişoara apreciazã cã art. 6 alin. (2) din ordonanţa criticatã este chiar în sensul dispoziţiilor constituţionale şi legale invocate ca fiind încãlcate, adicã în sensul exercitãrii prerogativelor dreptului de proprietate privatã asupra unor bunuri mobile, în condiţiile legii. Aşadar, considerã cã excepţia de neconstituţionalitate ridicatã ar trebui respinsã. În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate. Guvernul considerã cã "ordinea stabilitã la art. 6 alin. (2) din ordonanţa de urgenţã criticatã nu aduce, în nici un fel, atingere proprietãţii, iar aceastã ordine în utilizarea prioritarã a disponibilitãţilor bãneşti este consacratã la nivel de principiu în legislaţie, fiind vorba despre plata drepturilor salariale, precum şi a obligaţiilor cãtre bugetul de stat". Mai aratã cã acest text de lege este în concordanţã şi cu prevederile art. 41 din Constituţie, referitoare la drepturile şi libertãţile fundamentale privind munca şi protecţia socialã a muncii. În concluzie, excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este neîntemeiatã. Avocatul Poporului apreciazã cã dispoziţiile de lege ce fac obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, care stabilesc condiţiile în care agenţii economici sau alte persoane juridice împuternicite de aceştia pot utiliza sumele încasate în conturile deschise la unitãţile trezoreriei statului, nu sunt contrare prevederilor constituţionale invocate ca fiind încãlcate. Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile reprezentantului Ministerului Public, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele: Curtea Constituţionalã constatã cã este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã. Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>art. 6 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 824 din 14 noiembrie 2002, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 201/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 351 din 22 mai 2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, al cãror cuprins este urmãtorul: "Agenţii economici sau alte persoane juridice împuternicite de aceştia vor utiliza sumele încasate în conturile deschise la unitãţile trezoreriei statului, prevãzute la alin. (1), în urmãtoarea ordine: pentru achitarea drepturilor de naturã salarialã, prin transferul sumelor aferente în conturile deschise la bãnci, cu excepţia impozitelor şi contribuţiilor aferente acestora, pentru achitarea obligaţiilor cãtre bugetul de stat şi celelalte bugete, iar sumele rãmase disponibile pot fi virate în conturile deschise la bãnci." În opinia autorului excepţiei, aceste dispoziţii de lege încalcã prevederile constituţionale ale "art. 1 alin. (1) şi (2)" şi ale art. 136 alin. (5). În legãturã cu invocarea art. 1 alin. (1) şi (2) din Constituţie, din criticile formulate rezultã cã în realitate acestea vizeazã încãlcarea art. 44 alin. (1) şi (2) teza întâi din Legea fundamentalã. Textele din Constituţie menţionate prevãd: - Art. 44 alin. (1) şi (2) teza întâi: "(1) Dreptul de proprietate, precum şi creanţele asupra statului, sunt garantate. Conţinutul şi limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege. (2) Proprietatea privatã este garantatã şi ocrotitã în mod egal de lege, indiferent de titular. [...]." De asemenea, autorul excepţiei considerã cã textul de lege criticat este contrar şi art. 480 din Codul civil, potrivit cãruia "Proprietatea este dreptul ce are cineva de a se bucura şi de a dispune de un lucru în mod exclusiv şi absolut". Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea reţine urmãtoarele: În esenţã, critica constã în susţinerea potrivit cãreia instituirea ordinii exprese de utilizare a unor disponibilitãţi bãneşti încasate în conturile trezoreriei statului face imposibilã utilizarea lor în concordanţã cu nevoile societãţii comerciale, deşi acele sume sunt proprietatea acesteia. În legãturã cu aceste susţineri Curtea constatã cã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 146/2002 cuprinde dispoziţii referitoare la derularea operaţiunilor de încasãri şi plãţi privind fonduri publice prin trezoreria statului, care este definitã de art. 1 din ordonanţã ca fiind "un sistem unitar şi integrat prin care statul asigurã efectuarea operaţiunilor de încasãri şi plãţi privind fonduri publice, inclusiv cele privind datoria publicã, şi a altor operaţiuni ale statului, în condiţii de siguranţã şi în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare". Adoptarea ordonanţei a fost determinatã de necesitatea revizuirii cadrului legislativ în activitatea de gestionare a banului public, în principal, sub aspecte privind resursele temporare aflate în contul curent general al trezoreriei statului şi a resurselor publice în general, rezolvarea situaţiilor critice în cazul golurilor temporare de casã şi reflectarea fidelã a fluxurilor financiare determinate de aceste activitãţi într-un buget al trezoreriei, creându-se bazele pentru o administrare mai eficientã a resurselor publice în condiţii de risc minim. Ordonanţa cuprinde şi dispoziţii referitoare la administrarea resurselor contului curent general al trezoreriei statului, între care şi cele ale art. 6 alin. (1), potrivit cãrora "Instituţiile publice, indiferent de sistemul de finanţare, au obligaţia sã vireze sumele reprezentând contravaloarea bunurilor achiziţionate, serviciilor prestate sau lucrãrilor executate în conturile agenţilor economici beneficiari, deschise la unitãţile trezoreriei statului în a cãror razã aceştia sunt înregistraţi fiscal". Doar cu privire la sumele încasate în condiţiile prevãzute de acest alineat, iar nu şi cu privire la alte sume încasate în alte conturi, dispune alin. (2) al art. 6 din ordonanţa criticatã, prin stabilirea ordinii de utilizare, şi anume: "[...] pentru achitarea drepturilor de naturã salarialã, [...], pentru achitarea obligaţiilor cãtre bugetul de stat şi celelalte bugete, iar sumele rãmase disponibile pot fi virate în conturile deschise la bãnci." Aşadar, aceste dispoziţii care vizeazã ordinea de utilizare de cãtre agenţii economici sau persoanele juridice împuternicite de ele a sumelor menţionate corespund cadrului general de reglementare a activitãţii de gestionare a banului public, în condiţii de risc minim. Faţã de cele arãtate, Curtea nu poate reţine, aşa cum susţine autorul excepţiei, cã art. 6 alin. (2) din ordonanţa de urgenţã a Guvernului contravine art. 44 şi 136 din Constituţie, întrucât acest text de lege nu cuprinde prevederi care sã afecteze dreptul de proprietate al agenţilor economici enunţaţi asupra sumelor menţionate, ci prevede doar ordinea în care ele vor fi utilizate şi fãrã nici o referire cu privire la sumele încasate în conturile deschise la bãnci. De altfel, potrivit art. 44 alin. (1) şi art. 136 alin. (5) din Constituţie, condiţiile şi limitele exercitãrii dreptului de proprietate privatã se stabilesc prin lege, iar ordonanţa criticatã este o asemenea lege. În legãturã cu susţinerile referitoare la contrarietatea prevederilor de lege criticate cu art. 480 din Codul civil, Curtea constatã cã nici aceastã criticã nu poate fi reţinutã, întrucât, potrivit <>art. 2 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, sunt neconstituţionale legile, tratatele internaţionale, regulamentele Parlamentului şi ordonanţele Guvernului "[...] care încalcã dispoziţiile sau principiile Constituţiei" şi nicidecum cele cuprinse într-o altã lege.
Faţã de cele de mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ În numele legii DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 6 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Dealul Mare" - S.R.L. Sighişoara în Dosarul nr. 1.412/2004 al Judecãtoriei Sighişoara. Definitivã şi general obligatorie. Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 15 septembrie 2005.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE, prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent şef, Gabriela Dragomirescu
---------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email