Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE Nr. 43*) din 4 mai 1994     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE Nr. 43*) din 4 mai 1994

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 354 din 21 decembrie 1994
-----------
*) A se vedea şi Decizia nr. 112 din 9 noiembrie 1994.

Antonie Iorgovan - preşedinte
Viorel Mihai Ciobanu - judecãtor
Victor Dan Zlatescu - judecãtor
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent

Completul de judecata, convocat potrivit <>art. 24 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 , constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 3 februarie 1994, pronunţatã de Curtea de Apel Tirgu Mures în Dosarul nr. 336/1993, Curtea Constituţionalã a fost sesizatã cu soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a <>Hotãrîrii Guvernului nr. 279/1992 , invocatã de recurentii-contestatori Szentyvanyi Istvan şi Szentyvanyi Olimpia la termenul de judecata din 18 ianuarie 1994.
În susţinerea exceptiei, recurentii-contestatori arata ca <>Hotãrîrea Guvernului nr. 279/1992 este neconstitutionala, întrucît prin art. 7^1 al acestei hotãrîri este scoasa din competenta instanţelor judecãtoreşti verificarea legalitãţii modului de desfãşurare a licitaţiilor pentru spaţiile comerciale, ceea ce echivaleaza cu modificarea unei legi - Codul de procedura civilã - printr-o hotãrîre de Guvern.
Punctul de vedere al instanţei este ca <>Hotãrîrea Guvernului nr. 279/1992 nu este neconstitutionala, întrucît prin aceasta hotãrîre nu s-a modificat Codul de procedura civilã, ci s-a stabilit în competenta consiliului de administraţie al societãţii organizatoare a licitaţiei soluţionarea contestaţiilor privind modul de organizare şi de desfãşurare a licitaţiei.

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ,
avînd în vedere încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, dispoziţiile art. 144 din Constituţie şi ale <>art. 24 din Legea nr. 47/1992 , retine:
Articolul 144 din Constituţie, reglementind expres şi limitativ atribuţiile Curţii Constituţionale, prevede la lit. c) competenta Curţii de a hotãrî "asupra excepţiilor ridicate în fata instanţelor judecãtoreşti privind neconstituţionalitatea legilor şi a ordonanţelor". În acelaşi sens este şi <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale.
Din aceste dispoziţii legale rezulta ca soluţionarea excepţiilor de neconstituţionalitate privind hotãrîrile Guvernului nu este de competenta Curţii Constituţionale, termenul "lege" prevãzut de art. 144 lit. c) din Constituţie avînd în vedere, exclusiv, actul legislativ adoptat, sub aceasta forma, de Parlament şi promulgat de Preşedintele României.
De aceea, controlul legalitãţii actelor, normative şi individuale, ale Guvernului, ale ministerelor şi celorlalte autoritãţi ale administraţiei publice, centrale sau locale, indiferent de materia la care se referã, este de competenta instanţelor judecãtoreşti, respectiv a secţiilor de contencios administrativ constituite prin <>Legea nr. 29/1990 . Aceasta concluzie se impune şi atunci cînd ilegalitatea actului priveşte nerespectarea a insesi legii fundamentale, fiind emis prin exces de putere, adicã cu depãşirea limitelor şi a condiţiilor de exercitare a competentei organului emitent şi chiar dacã ilegalitatea unui asemenea act se invoca prin intermediul exceptiei de neconstituţionalitate. Practica Curţii Constituţionale este constanta în acest sens, ea pronuntindu-se prin Decizia nr. 37 din 6 iulie 1993, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 215 din 1 septembrie 1993, prin Decizia nr. 5 din 17 ianuarie 1994, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 63 din 10 martie 1994, şi prin Decizia nr. 7 din 16 februarie 1994, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 73 din 22 martie 1994. Asa fiind, rezolvarea de principiu cuprinsã în aceste decizii îşi menţine valabilitatea şi în ce priveşte soluţionarea exceptiei de fata, care vizeazã o hotãrîre a Guvernului, deoarece nu au intervenit elemente noi fata de deciziile anterioare şi, pe cale de consecinta, Curtea retine ca ea este vadit nefondata în sensul <>art. 24 alin. (2) din Lege nr. 47/1992 . Urmeazã ca instanta judecãtoreascã competenta sa se pronunţe asupra legalitãţii hotãrîrii atacate.
Ca atare, în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, al art. 13 lit. A.c) şi al <>art. 24 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 , în unanimitate,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge ca vadit nefondata excepţia de neconstituţionalitate a <>Hotãrîrii Guvernului nr. 279/1992 invocatã de recurentii-contestatori Szentyvanyi Istvan şi Szentyvanyi Olimpia în Dosarul nr. 336/1993 al Curţii de Apel Tirgu Mures.
Cu recurs în termen de 10 zile de la comunicare.
Pronunţatã în şedinţa din 4 mai 1994.

PREŞEDINTE,
prof. univ. dr. Antonie Iorgovan

Magistrat-asistent,
Gabriela Dragomirescu
--------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016