Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 429 din 15 aprilie 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 27 alin. (4^1) din Legea fondului funciar nr. 18/1991 si ale art. 61 din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 425 din 6 iunie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 27 alin. (4^1) din Legea fondului funciar nr. 18/1991 şi ale <>art. 66 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 , excepţie ridicatã de Ion Corneanu în Dosarul nr. 1.753/118/2007 al Tribunalului Constanţa - Secţia contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza se aflã în stare de judecatã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiatã, întrucât textul de lege criticat nu contravine normelor constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 23 mai 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 1.753/118/2007, Tribunalul Constanţa - Secţia contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 27 alin. (4^1) din Legea fondului funciar nr. 18/1991 şi ale <>art. 66 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 , excepţie ridicatã de Ion Corneanu.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã prevederile de lege criticate contravin prevederilor art. 57 şi ale art. 120 alin. (1) din Legea fundamentalã, întrucât "impun primarului sã intervinã în activitatea compartimentelor specializate din cadrul unitãţii administrativ-teritoriale".
Tribunalul Constanţa - Secţia contencios administrativ considerã cã textele de lege criticate nu contravin dispoziţiilor constituţionale invocate.
Potrivit <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciazã excepţia ca fiind neîntemeiatã.
Avocatul Poporului considerã cã prevederile de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile de lege criticate, raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Examinând actele din dosarul instanţei de judecatã, Curtea reţine cã, deşi a fost sesizatã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 66 din Legea nr. 215/2001 , în realitate textul de lege atacat este cel al art. 61 din aceeaşi lege.
Aşadar, obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl reprezintã prevederile <>art. 27 alin. (4^1) din Legea fondului funciar nr. 18/1991 , republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie 1998, text introdus prin <>art. I pct. 9 din titlul IV al Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietãţii şi justiţiei, precum şi unele mãsuri adiacente, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 653 din 22 iulie 2005, şi ale <>art. 61 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 , republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 123 din 20 februarie 2007.
Prevederile de lege criticate au urmãtorul conţinut:
- <>Art. 27 alin. (4^1) din Legea nr. 18/1991 : "(4^1) Primarul va afişa lunar suprafaţa constituitã sau reconstituitã, numele beneficiarilor, amplasamentul, planurile parcelare, precum şi suprafaţa rãmasã în rezerva comisiei locale.";
- <>Art. 61 din Legea nr. 215/2001 : "(1) Primarul îndeplineşte o funcţie de autoritate publicã.
(2) Primarul asigurã respectarea drepturilor şi libertãţilor fundamentale ale cetãţenilor, a prevederilor Constituţiei, precum şi punerea în aplicare a legilor, a decretelor Preşedintelui României, a hotãrârilor şi ordonanţelor Guvernului, a hotãrârilor consiliului local; dispune mãsurile necesare şi acordã sprijin pentru aplicarea ordinelor şi instrucţiunilor cu caracter normativ ale miniştrilor, ale celorlalţi conducãtori ai autoritãţilor administraţiei publice centrale, ale prefectului, precum şi a hotãrârilor consiliului judeţean, în condiţiile legii.
(3) Pentru punerea în aplicare a activitãţilor date în competenţa sa prin actele normative prevãzute la alin. (2), primarul beneficiazã de un aparat de specialitate, pe care îl conduce.
(4) Aparatul de specialitate al primarului este structurat pe compartimente funcţionale, în condiţiile legii. Compartimentele funcţionale ale acestuia sunt încadrate cu funcţionari publici şi personal contractual.
(5) Primarul conduce serviciile publice locale."
Autorul excepţiei de neconstituţionalitate susţine cã, prin prevederile de lege criticate, sunt încãlcate dispoziţiile constituţionale ale art. 57 privind exercitarea cu bunã-credinţã a drepturilor şi libertãţilor constituţionale şi ale art. 120 alin. (1), potrivit cãrora administraţia publicã din unitãţile administrativteritoriale se întemeiazã pe principiul descentralizãrii, autonomiei locale şi deconcentrãrii serviciilor publice.
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã într-o cauzã în care autorul acesteia, primar al comunei Cobadin, judeţul Constanţa, a fost sancţionat contravenţional de un inspector al Autoritãţii Naţionale pentru Restituirea Proprietãţilor, deoarece nu şi-a respectat obligaţia de a afişa lunar suprafaţa constituitã sau reconstituitã, numele beneficiarilor, amplasamentul, planurile parcelare, precum şi suprafaţa rãmasã în rezerva comisiei locale, aşa cum prevede <>art. 27 alin. (4^1) din Legea nr. 18/1991 .
Analizând criticile formulate, Curtea constatã cã ele sunt neîntemeiate, întrucât dispoziţiile menţionate privesc exclusiv persoanele fizice - cetãţeni români, cetãţeni strãini şi apatrizi -, care trebuie sã îşi exercite drepturile şi libertãţile constituţionale cu bunã-credinţã, fãrã sã încalce drepturile şi libertãţile celorlalţi. Aşadar, prevederile art. 57 din Constituţie nu sunt aplicabile reprezentanţilor autoritãţii publice, dar care pot fi sancţionaţi contravenţional pentru nerespectarea normelor privind reconstituirea dreptului de proprietate. Ca atare, prevederile art. 57 din Constituţie nu sunt incidente în cauzã.
Pe de altã parte, Curtea constatã, de asemenea, cã invocarea încãlcãrii prevederilor art. 120 alin. (1) din Constituţie nu prezintã relevanţã în soluţionarea prezentei cauze, întrucât este evident cã nu existã nicio legãturã între obligaţia instituitã prin textul criticat şi principiile descentralizãrii, autonomiei locale şi deconcentrãrii serviciilor publice, care stau la baza organizãrii administraţiei publice din unitãţile administrativ-teritoriale.
Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 27 alin. (4^1) din Legea fondului funciar nr. 18/1991 şi ale <>art. 61 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 , excepţie ridicatã de Ion Corneanu în Dosarul nr. 1.753/118/2007 al Tribunalului Constanţa - Secţia contencios administrativ.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 15 aprilie 2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Maria Bratu
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: