Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
DECIZIE nr. 420 din 11 noiembrie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 si 6 din Legea nr. 543/2002 privind gratierea unor pedepse si inlaturarea unor masuri si sanctiuni
Costicã Bulai - preşedinte Nicolae Cochinescu - judecãtor Constantin Doldur - judecãtor Kozsokar Gabor - judecãtor Lucian Stângu - judecãtor Ioan Vida - judecãtor Nicoleta Grigorescu - procuror Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 5 şi 6 din Legea nr. 543/2002 privind graţierea unor pedepse şi înlãturarea unor mãsuri şi sancţiuni, excepţie ridicatã din oficiu de Tribunalul Bucureşti Secţia I penalã în Dosarul nr. 1.553/2003. La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, deoarece legislaţia constituţionalã nu consacrã un drept la graţiere, iar legiuitorul are deplina libertate de a stabili condiţiile concrete în care o persoanã poate beneficia de actul de clemenţã.
CURTEA, având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele: Prin Încheierea din 21 mai 2003, pronunţatã în Dosarul nr. 1.553/2003, Tribunalul Bucureşti - Secţia I penalã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 5 şi 6 din Legea nr. 543/2002 privind graţierea unor pedepse şi înlãturarea unor mãsuri şi sancţiuni. Excepţia a fost ridicatã din oficiu, în dosarul de mai sus, de instanţa de judecatã. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate instanţa de judecatã susţine cã dispoziţiile legale menţionate sunt neconstituţionale, deoarece limiteazã graţierea la pedeapsa închisorii şi la sancţiunea închisorii contravenţionale, excluzând în mod inechitabil de la beneficiul actului de clemenţã persoanele cãrora, ca urmare a înlocuirii rãspunderii penale cu rãspunderea cu caracter administrativ prevãzutã de art. 90-91 din Codul penal, li s-a aplicat o sancţiune "de aceeaşi naturã juridicã, respectiv amenda administrativã, şi care este o mãsurã mult mai blândã decât prima arãtatã". Potrivit <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate. De asemenea, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 , cu modificãrile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al instituţiei Avocatul Poporului. Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, deoarece "dispoziţiile constituţionale ale art. 16 alin. (1), potrivit cãrora cetãţenii sunt egali în faţa legii şi în faţa autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi discriminãri, trebuie interpretate în legãturã cu art. 4 din Constituţie, în care sunt prevãzute criteriile egalitãţii în drepturi, şi anume rasã, naţionalitate, origine etnicã, limbã, religie, sex, opinie, apartenenţã politicã, avere şi origine socialã. În raport cu aceste criterii, art. 5 şi <>art. 6 din Legea nr. 543/2002 nu creeazã nici privilegii, nici discriminãri, neîncãlcând vreunul din criteriile egalitãţii în drepturi enumerate în art. 4 din Constituţie, dispoziţiile legii de graţiere fiind aplicabile tuturor persoanelor care au fost sancţionate cu închisoare contravenţionalã pânã la data publicãrii legii în Monitorul Oficial al României. De asemenea, arãtãm cã interpretarea datã de cãtre autoarea excepţiei principiului egalitãţii în faţa legii este în vãditã contradicţie cu modul în care a statuat Curtea Constituţionalã în numeroase rânduri. Astfel, în <>Decizia nr. 1/1994 a Plenului Curţii Constituţionale se aratã, printre altele, cã principiul egalitãţii în faţa legii presupune instituirea unui tratament egal pentru situaţii care, în funcţie de scopul urmãrit, nu sunt diferite. De aceea, el nu exclude ci, dimpotrivã, presupune soluţii diferite pentru situaţii diferite". Avocatul Poporului apreciazã cã stabilirea criteriilor de determinare a pedepselor care se graţiazã sau a altor sancţiuni care se înlãturã, precum şi a infracţiunilor pentru sãvârşirea cãrora nu se aplicã iertarea de pedeapsã intrã în competenţa exclusivã a legiuitorului. Astfel, criteriile de acordare a graţierii, precum şi exceptãrile pot viza pedeapsa aplicatã, natura infracţiunilor sãvârşite sau persoana condamnatului (în cazul de faţã, atitudinea acesteia dupã sãvârşirea infracţiunii, şi anume sustragerea de la executarea pedepsei închisorii, a mãsurii internãrii într-un centru de reeducare sau a sancţiunii contravenţionale), fãrã ca prin aceasta sã se instituie un tratament juridic inegal pentru categorii de persoane aflate în situaţii identice. Totodatã menţioneazã cã, potrivit dispoziţiilor legale criticate, toţi condamnaţii aflaţi în aceeaşi situaţie beneficiazã de graţiere ori sunt exceptaţi de la beneficiul graţierii deopotrivã, în raport de natura infracţiunii şi a conţinutului acesteia. Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctul lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA, examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele: Curtea Constituţionalã constatã cã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, republicatã, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã. Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 5 şi 6 din Legea nr. 543/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I nr. 726 din 4 octombrie 2002, modificatã prin Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 18/2003, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 224 din 3 aprilie 2003, şi au urmãtorul conţinut: Art. 5: "Sancţiunile cu închisoare aplicate prin hotãrâri judecãtoreşti definitive pentru contravenţii nu se mai executã."; Art. 6: "Graţierea nu se aplicã celor care nu au început executarea pedepsei închisorii, a mãsurii internãrii într-un centru de reeducare sau a sancţiunii contravenţionale, deoarece s-au sustras de la executarea acestora, precum şi celor care au început executarea, dar ulterior s-au sustras." Autorul excepţiei de neconstituţionalitate susţine cã prin dispoziţiile legale criticate sunt încãlcate prevederile art. 4 alin. (2) şi ale art. 16 alin. (1) din Constituţie, al cãror conţinut este urmãtorul: Art. 4 alin. (2): "România este patria comunã şi indivizibilã a tuturor cetãţenilor sãi, fãrã deosebire de rasã, de naţionalitate, de origine etnicã, de limbã, de religie, de sex, de opinie, de apartenenţã politicã, de avere sau de origine socialã."; Art. 16 alin. (1): "Cetãţenii sunt egali în faţa legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri." Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã dispoziţiile <>art. 5 şi 6 din Legea nr. 543/2002 stabilesc anumite condiţii pentru aplicarea graţierii unor sancţiuni cu închisoare şi a unor sancţiuni contravenţionale. Graţierea colectivã constituie un act de clemenţã pe care legiuitorul îl adoptã, în temeiul art. 73 alin. (3) lit. i) din Constituţie, republicatã, în scopul înlãturãrii executãrii sancţiunilor juridice aplicate pentru comiterea unor fapte penale sau contravenţionale. În exercitarea competenţei sale, legiuitorul are deplina libertate de a stabili condiţiile graţierii, referitoare la oricare dintre elementele rãspunderii juridice, şi anume categoriile de fapte antisociale pentru care s-au aplicat pedepse sau alte sancţiuni (infracţiuni sau contravenţii), categoriile de sancţiuni aplicate fãptuitorilor şi cuantumul acestora, persoana fãptuitorilor şi forma de vinovãţie reţinutã în sarcina lor (intenţie, culpã), precum şi cu privire la alte elemente privind limitele graţierii (totalã sau parţialã) şi consecinţele comiterii unor noi fapte antisociale de cãtre persoanele care au beneficiat de actul de clemenţã. Problema aplicãrii principiului egalitãţii în faţa legii nu se poate pune decât în cadrul normativ menţionat, în care graţierea trebuie aplicatã în mod nediscriminatoriu faţã de toate persoanele care îndeplinesc condiţiile stabilite prin legea de graţiere. Curtea Constituţionalã nu are competenţa sã mãreascã sau sã restrângã limitele graţierii, stabilite prin legea adoptatã de Parlament, şi nici nu poate sã constate cã se impunea graţierea altor categorii de sancţiuni, pentru cã, dacã ar proceda în acest mod, s-ar substitui puterii legiuitoare, ceea ce ar contraveni principiilor statului de drept, consacrate prin Constituţie. Aşadar, este neîntemeiatã susţinerea autorului excepţiei, în sensul cã omiterea de la beneficiul graţierii a persoanelor cãrora li s-au aplicat sancţiuni administrative în conformitate cu dispoziţiile art. 91 din Codul penal este neconstituţionalã.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d), art. 147 alin. (4), art. 4 alin. (2) şi art. 16 alin. (1) din Constituţie, republicatã, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) şi al <>art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,
CURTEA În numele legii DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 5 şi 6 din Legea nr. 543/2002 privind graţierea unor pedepse şi înlãturarea unor mãsuri şi sancţiuni, excepţie ridicatã din oficiu de Tribunalul Bucureşti - Secţia I penalã în Dosarul nr. 1.553/2003 al aceleiaşi instanţe de judecatã. Definitivã şi obligatorie. Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 11 noiembrie 2003.
PREŞEDINTE, prof. univ. dr. COSTICĂ BULAI
Magistrat-asistent, Afrodita Laura Tutunaru
────────────────
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email