Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 42 din 23 martie 1999  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru intocmirea bilantului contabil special si regularizarea unor credite si dobanzi clasificate in categoria Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 42 din 23 martie 1999 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru intocmirea bilantului contabil special si regularizarea unor credite si dobanzi clasificate in categoria "pierdere" la Banca Agricola - S.A.

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 222 din 20 mai 1999
Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru întocmirea bilanţului contabil special şi regularizarea unor credite şi dobânzi clasificate în categoria "pierdere" la Banca Agricolã - S.A., excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Agroindzoohorticola" - S.A. Satu Mare în Dosarul nr. 2.868/1998 al Tribunalului Satu Mare.
La apelul nominal se constata lipsa pãrţilor: Societatea Comercialã "Agroindzoohorticola" - S.A. Satu Mare şi Banca Agricolã - S.A. - Sucursala judeteana Satu Mare, legal citate. Cauza fiind în stare de judecata, se da cuvântul în fond reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a exceptiei, cu susţinerea ca executarea silitã se poate face nu numai pe baza unei hotãrâri judecãtoreşti investite cu formula executorie, ci şi în virtutea unui alt titlu executoriu, prevãzut de lege.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 7 octombrie 1998, pronunţatã în Dosarul nr. 2.868/1998, Tribunalul Satu Mare a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 , ridicatã de Societatea Comercialã "Agroindzoohorticola" - S.A. Satu Mare.
Excepţia de neconstituţionalitate privind dispoziţiile art. 5 din ordonanta a fost ridicatã încã la şedinţa din 17 martie 1998 în fata Judecãtoriei Satu Mare, care, prin Încheierea din 5 mai 1998, a respins-o, cu motivarea data prin Sentinta civilã nr. 3.663 din 26 mai 1998, ca inadmisibila. În urma apelului formulat de Societatea Comercialã "Agroindzoohorticola" - S.A. Satu Mare impotriva acestei sentinţe, Tribunalul Satu Mare a dispus sesizarea Curţii Constituţionale cu soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 din aceasta ordonanta.
În motivarea exceptiei autoarea acesteia susţine ca dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 "dispun retroactiv contrar prevederilor Codului civil", solicitând, în finalul cererii, sesizarea Curţii Constituţionale cu privire la dispoziţiile art. 5 din ordonanta.
Exprimandu-şi opinia, Tribunalul Satu Mare apreciazã excepţia de neconstituţionalitate ridicatã ca fiind intemeiata, arãtând ca dispoziţiile <>art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 contravin prevederilor art. 15 alin. (2) din Constituţie, deoarece la data încheierii contractelor de credit, ca în speta de fata, numai contractele încheiate cu Banca Nationala a României aveau regim de titluri executorii, nu şi contractele încheiate cu alte bãnci.
Potrivit <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, au fost solicitate punctele de vedere ale preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului.
Preşedintele Camerei Deputaţilor, în punctul sau de vedere, apreciazã ca dispoziţiile <>art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 , coroborate cu dispoziţiile art. 2 "partea introductivã" din aceeaşi ordonanta, sunt neconstituţionale, deoarece contravin principiului neretroactivitatii legii, prevãzut la art. 15 alin. (2) din Constituţie, din redactarea lor rezultând ca se aplica şi contractelor de credit încheiate anterior intrãrii în vigoare a ordonanţei. În concluzie, considera excepţia intemeiata.
Guvernul, în punctul sau de vedere, apreciazã excepţia ca neîntemeiatã, deoarece dispoziţiile art. 5 din ordonanta au caracter procedural, fiind deci de imediata aplicare, astfel ca nu contravin prevederilor art. 15 alin. (2) din Constituţie. În final se precizeazã ca prevederile art. 2 alin. (3) din aceeaşi ordonanta au fost declarate neconstituţionale prin Decizia Curţii Constituţionale nr. 101 din 9 iulie 1998, fata de prevederile art. 41 alin. (2) din legea fundamentalã.
Preşedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale preşedintelui Camerei Deputaţilor şi Guvernului, raportul întocmit în cauza de judecãtorul-raportor, notele scrise ale pãrţilor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale atacate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Potrivit prevederilor art. 144 lit. c) din Constituţie şi ale <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta sa soluţioneze excepţia ridicatã.
Autoarea exceptiei a invocat neconstituţionalitatea prevederilor întregii Ordonanţe de urgenta a Guvernului nr. 43/1997, în sensul ca infrange norma constituţionalã care reglementeazã principiul neretroactivitatii legii. Examinând notele scrise, depuse la dosar de cãtre aceasta, Curtea constata însã ca excepţia priveşte numai dispoziţiile art. 5 din ordonanta, text legal care este incident în cauza. Asadar, Curtea urmeazã sa se pronunţe asupra constituţionalitãţii acestui text, care prevede urmãtoarele: "Contractele de credit încheiate între Banca Agricolã - S.A. şi imprumutatii sãi pentru creditele şi dobânzile ce intra sub incidenta prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta constituie titluri executorii." <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 a fost aprobatã, cu modificãri şi completãri, prin <>Legea nr. 166/1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 304 din 20 august 1998, dar modificãrile nu au vizat textul art. 5.
Dispoziţia legalã atacatã a constituit obiectul controlului constituţional în mai multe cauze. Jurisprudenta Curţii Constituţionale este constanta în a aprecia ca <>art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 este constituţional. Astfel, prin Decizia nr. 181 din 17 decembrie 1998, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 65 din 16 februarie 1999, şi prin Decizia nr. 3 din 2 februarie 1999, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 103 din 11 martie 1999, Curtea a statuat ca prin conţinutul sau art. 5 din ordonanta amintita nu conţine în sine nici o dispoziţie cu caracter retroactiv, astfel ca nu contravine art. 15 alin. (2) din Constituţie. S-a mai reţinut ca prin dispoziţia legalã criticata se face aplicarea unui principiu consacrat de art. 372 din Codul de procedura civilã, în sensul ca executarea silitã se poate realiza nu numai pe baza unei hotãrâri judecãtoreşti investite cu formula executorie, ci şi în virtutea unui titlu executoriu prevãzut de lege. <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 , nici în art. 5 şi nici în alte articole, nu face nici o precizare cu privire la faptul ca dispoziţiile art. 5 se aplica şi contractelor de credit încheiate anterior datei intrãrii sale în vigoare, aceasta nefiind de altfel o problema de constitutionalitate, ci una de aplicare în timp a dispoziţiilor legale respective, cu privire la care este competenta sa se pronunţe instanta de judecata.
Deoarece nu au intervenit elemente noi care sa determine modificarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale, soluţia pronunţatã prin deciziile nr. 181/1998 şi nr. 3/1999 îşi menţine valabilitatea şi în acest dosar, excepţia urmând a fi respinsã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru întocmirea bilanţului contabil special şi regularizarea unor credite şi dobânzi clasificate în categoria "pierdere" la Banca Agricolã - S.A., excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Agroindzoohorticola" - S.A. Satu Mare în Dosarul nr. 2.868/1998 al Tribunalului Satu Mare.
Definitiva.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 23 martie 1999.


PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI

Magistrat-asistent,
Maria Bratu

----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016