Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 418 din 14 octombrie 2004  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 alin. (4), art. 49 alin. (3) si   art. 50 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 418 din 14 octombrie 2004 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 alin. (4), art. 49 alin. (3) si art. 50 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1.061 din 16 noiembrie 2004
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent şef

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 38 alin. (4), art. 49 alin. (3) şi <>art. 50 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã, prin avocat, de Alexandru Georgescu în Dosarul nr. 7.003/As/2003 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi litigii de muncã.
La apelul nominal autorul excepţiei este prezent personal şi asistat de avocatul M.I. Ghica. Lipseşte Casa de pensii a municipiului Bucureşti, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Avocatul autorului excepţiei solicitã sã se constate neconstituţionalitatea <>art. 50 din Legea nr. 19/2000 în raport cu prevederile art. 47 alin. (2) din Constituţia republicatã. În acest sens, depune concluzii scrise la dosar.
Reprezentantul Ministerului Public, apreciind cã dispoziţiile de lege criticate nu contravin prevederilor constituţionale invocate, pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 24 februarie 2004, pronunţatã în Dosarul nr. 7.003/As/2003, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi litigii de muncã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 38 alin. (4), art. 49 alin. (3) şi <>art. 50 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, excepţie ridicatã, prin avocat, de Alexandru Georgescu într-un litigiu de asigurãri sociale.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine cã dispoziţiile <>art. 50 din Legea nr. 19/2000 , prin "exceptarea perioadelor asimilate de la stabilirea pensiei anticipate parţiale", încalcã prevederile art. 16 alin. (1) din Constituţie, republicatã, instituind un regim discriminatoriu pentru o categorie de persoane. Considerã, totodatã, cã dispoziţiile legale criticate încalcã şi dreptul fundamental la pensie, prevãzut de art. 47 alin. (2) din Constituţie, republicatã.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi litigii de muncã considerã cã excepţia ridicatã nu este întemeiatã, deoarece "nu se poate în nici un caz aprecia cã instituirea unor dispoziţii de favoare, în anumite condiţii, încalcã principiul egalitãţii cetãţenilor în faţa legii, instituit de art. 16 alin. (1) din Constituţie". Cetãţenii care au realizat un stagiu de cotizare cu cel puţin 10 ani mai mare decât stagiul standard se aflã într-o situaţie diferitã faţã de cei care au realizat doar un stagiu minim sau incomplet.
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate, iar în conformitate cu <>art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 , cu modificãrile ulterioare, a fost solicitat punctul de vedere al instituţiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciazã cã excepţia este neîntemeiatã, deoarece textele de lege criticate nu contravin prevederilor constituţionale invocate.
Avocatul Poporului apreciazã cã dispoziţiile legale criticate prin excepţia de neconstituţionalitate nu încalcã nici o normã constituţionalã. Aratã, în acest sens, cã, potrivit prevederilor art. 47 alin. (2) din Constituţie, republicatã, dreptul la pensie este stabilit de lege. <>Legea nr. 19/2000 reglementeazã situaţii diferite de acordare a pensiei, în funcţie de vârsta asiguratului şi stagiul de cotizare realizat de acesta, "ceea ce impune şi justificã, în mod obiectiv şi rezonabil, aplicarea unor tratamente juridice diferite", iar "instituirea unei reguli speciale cu privire la pensia anticipatã şi pensia anticipatã parţialã", conform cãreia la stabilirea stagiului de cotizare nu se iau în calcul perioadele asimilare, este constituţionalã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei ridicate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile avocatului autorului excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Autorul excepţiei a solicitat constatarea neconstituţionalitãţii dispoziţiilor <>art. 50 din Legea nr. 19/2000 , pentru faptul cã, la stabilirea dreptului la pensia anticipatã parţialã, acestea nu permit includerea în stagiul de cotizare realizat a perioadelor necontributive, asimilate stagiului de cotizare, iar printr-o interpretare greşitã a textului de lege, se exclud de la calcul şi cei 10 ani în care autorul excepţiei a fost militar activ. Instanţa de judecatã, având în vedere cã la ambele tipuri de pensie anticipatã se aplicã aceleaşi reguli, a sesizat Curtea Constituţionalã pentru examinarea constituţionalitãţii art. 38 alin. (4), art. 49 alin. (3) şi <>art. 50 din Legea nr. 19/2000 . Întrucât obiectul litigiului în cadrul cãruia a fost ridicatã excepţia de neconstituţionalitate este legat de dreptul la pensia anticipatã parţialã, dispoziţiile art. 49 alin. (3) din lege, referitoare la pensia anticipatã, nu sunt incidente în cauzã, astfel cã excepţia de neconstituţionalitate a acestor dispoziţii urmeazã sã fie respinsã ca fiind inadmisibilã.
Deşi autorul excepţiei nu invocã neconstituţionalitatea art. 38 alin. (4), totuşi, criticând excluderea din calcul a perioadelor asimilate în cazul stabilirii drepturilor prevãzute de art. 50, constatãm cã obiectul excepţiei îl constituie dispoziţiile acestor texte din <>Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, texte care au urmãtoarea redactare:
- Art. 38: "(1) În sistemul public se asimileazã stagiului de cotizare şi perioadele necontributive, denumite în continuare perioade asimilate, în care asiguratul:
a) a beneficiat sau beneficiazã de drepturi de asigurãri sociale, cu excepţia celor prevãzute la art. 40 lit. a), b), c) şi e);
b) a urmat cursurile de zi ale învãţãmântului superior, organizat potrivit legii, pe durata normalã a studiilor respective, cu condiţia absolvirii acestora;
c) a satisfãcut serviciul militar ca militar în termen sau militar cu termen redus, pe durata legal stabilitã, a fost concentrat, mobilizat sau în prizonierat.
(2) Asiguraţii care au absolvit mai multe instituţii de învãţãmânt superior, conform prevederilor alin. (1) lit. b), beneficiazã de asimilarea, ca stagiu de cotizare, a unei singure perioade de studii, la alegere.
(3) Persoanele prevãzute la alin. (1) lit. b) beneficiazã de perioade asimilate, dacã în aceste perioade nu se regãsesc în situaţiile prevãzute la art. 5.
(4) Perioadele asimilate, prevãzute la alin. (1), se valorificã numai pentru obţinerea pensiei pentru limitã de vârstã, de invaliditate şi de urmaş.";
- Art. 50: "(1) Asiguraţii care au realizat stagiile complete de cotizare, precum şi cei care au depãşit stagiul complet de cotizare cu pânã la 10 ani pot solicita pensie anticipatã parţialã cu reducerea vârstelor standard de pensionare cu cel mult 5 ani.
(2) Cuantumul pensiei anticipate parţiale se stabileşte din cuantumul pensiei pentru limitã de vârstã, prin diminuarea acestuia în raport cu stagiul de cotizare realizat şi cu numãrul de luni cu care s-a redus vârsta standard de pensionare, conform tabelului nr. 2."
În opinia autorului excepţiei dispoziţiile legale criticate contravin urmãtoarelor prevederi constituţionale:
- Art. 16 alin. (1): "Cetãţenii sunt egali în faţa legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri.";
- Art. 47 alin. (2): "Cetãţenii au dreptul la pensie, la concediu de maternitate plãtit, la asistenţã medicalã în unitãţile sanitare de stat, la ajutor de şomaj şi la alte forme de asigurãri sociale publice sau private, prevãzute de lege. Cetãţenii au dreptul şi la mãsuri de asistenţã socialã, potrivit legii."
Constituţia stabileşte dreptul tuturor cetãţenilor la pensie, prevãzând, în art. 47 alin. (2), cã exercitarea acestui drept se face în condiţiile prevãzute de lege. Astfel, intrã în atribuţiile exclusive ale legiuitorului stabilirea tipurilor de pensie, a condiţiilor ce trebuie îndeplinite de beneficiari pentru a se putea înscrie la pensie, a modului de calcul al cuantumului pensiei şi a altor condiţii de fond şi de formã.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã, potrivit dispoziţiilor <>art. 40 din Legea nr. 19/2000 : "În sistemul public se acordã urmãtoarele categorii de pensii:
a) pensia pentru limitã de vârstã;
b) pensia anticipatã;
c) pensia anticipatã parţialã;
d) pensia de invaliditate;
e) pensia de urmaş."
Pensia anticipatã şi pensia anticipatã parţialã se deosebesc de pensia pentru limitã de vârstã prin faptul cã se permite reducerea vârstei standard de pensionare, în condiţiile în care este realizat stagiul complet de cotizare cu o depãşire, în raport cu care se determinã perioada cu care se poate reduce vârsta standard.
Principiul general adoptat în reglementarea legalã a sistemului public de pensii asigurã luarea în considerare la stabilirea cuantumului pensiei a întregii activitãţi desfãşurate de titularii dreptului la pensie, respectiv a întregii perioade în care au contribuit la fondurile de asigurãri sociale. <>Art. 38 din Legea nr. 19/2000 permite includerea, prin asimilare, în stagiul de cotizare şi a perioadelor necontributive, în trei situaţii, respectiv perioada în care titularul a beneficiat de drepturi de asigurãri sociale, cu excepţia pensiei, când titularul a urmat cursurile de zi ale învãţãmântului superior, cu condiţia absolvirii, şi când titularul a satisfãcut stagiul militar obligatoriu, potrivit legii.
<>Art. 50 din Legea nr. 19/2000 nu conţine nici o dispoziţie cu caracter discriminatoriu, condiţiile prevãzute pentru exercitarea dreptului la pensie anticipatã parţialã fiind egale pentru toţi cetãţenii. Acest text de lege nu atinge nici dreptul la pensie garantat de Constituţie, stabilind doar condiţiile în care cetãţenii pot beneficia de o pensie specialã înainte de împlinirea vârstei standard de pensionare, aceeaşi pentru toţi cei care doresc sã beneficieze de acest drept. Stabilirea condiţiilor de acordare a pensiei şi, cu atât mai mult, a unei pensii speciale, în condiţiile de facilitate, fãcându-se potrivit legii, prevederea din <>art. 38 alin. (4) din Legea nr. 19/2000 , potrivit cãreia perioadele asimilate se pot valorifica la stabilirea stagiului de cotizare realizat numai în cazul pensiilor pentru limitã de vârstã, de invaliditate şi de urmaş, fiind excluse pensia anticipatã şi cea anticipatã parţialã, ţine de opţiunea liberã a legiuitorului. Aceastã reglementare se aplicã, fãrã nici o excepţie, tuturor cetãţenilor care solicitã sã fie înscrişi în vreuna dintre aceste douã categorii de pensii.
Interpretarea greşitã, invocatã de autorul excepţiei, potrivit cãreia, pe lângã cei 4 ani cât a urmat învãţãmântul militar superior, se exclud de la calcul şi cei 10 ani când a fost militar activ, ţine de aplicarea dispoziţiilor legale, iar nu de constituţionalitatea acestora. Exceptarea prevãzutã de <>art. 38 alin. (4) din Legea nr. 19/2000 este strict definitã de legiuitor, iar ea nu poate viza perioada în care cetãţeanul beneficiar al oricãrui tip de pensie a fost militar activ. Stagiul realizat ca militar activ nu constituie perioadã asimilatã, ci perioadã identicã stagiului de cotizare. Aşa fiind, urmeazã ca excepţia de neconstituţionalitate a art. 38 alin. (4) şi <>art. 50 din Legea nr. 19/2000 sã fie respinsã ca neîntemeiatã.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, republicatã, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

1. Respinge, ca fiind neîntemeiatã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 38 alin. (4) şi <>art. 50 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Alexandru Georgescu în Dosarul nr. 7.003/As/2003 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi litigii de muncã.
2. Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 49 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de acelaşi autor în acelaşi dosar.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 14 octombrie 2004.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent şef,
Doina Suliman
---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016