Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 418 din 11 noiembrie 2003  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   Hotararii Consiliului de Ministri nr. 2.282/1969 pentru aprobarea Regulamentului privind executarea unor pedepse si a masurii arestarii preventive    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 418 din 11 noiembrie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Hotararii Consiliului de Ministri nr. 2.282/1969 pentru aprobarea Regulamentului privind executarea unor pedepse si a masurii arestarii preventive

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 819 din 19 noiembrie 2003

Costicã Bulai - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Lucian Stângu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Nicoleta Grigorescu - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent şef

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Hotãrârii Consiliului de Miniştri nr. 2.282/1969 pentru aprobarea Regulamentului privind executarea unor pedepse şi a mãsurii arestãrii preventive, excepţie ridicatã de Nicuşor Lungu în Dosarul nr. 5.023/2003 al Tribunalului Brãila - Secţia penalã.
La apelul nominal lipseşte autorul excepţiei, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind inadmisibilã.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 26 august 2003, pronunţatã în Dosarul nr. 5.023/2003, Tribunalul Brãila - Secţia penalã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Hotãrârii Consiliului de Miniştri nr. 2.282/1969 pentru aprobarea Regulamentului privind executarea unor pedepse şi a mãsurii arestãrii preventive.
Excepţia a fost ridicatã de Nicuşor Lungu într-o cauzã ce are ca obiect o contestaţie la executarea pedepsei. Din examinarea concluziilor scrise, depuse de autor în motivarea excepţiei, rezultã cã aceasta priveşte dispoziţiile <>art. 44 din Legea nr. 23/1969 privind executarea pedepselor, care prevãd cã "Modul de executare a pedepsei închisorii, a pedepsei cu moartea şi a mãsurii arestãrii preventive se stabileşte prin regulament aprobat prin hotãrâre a Consiliului de Miniştri".
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine cã Hotãrârea Consiliului de Miniştri nr. 2.282/1969 , prin care s-a aprobat Regulamentul privind executarea unor pedepse şi a mãsurii arestãrii preventive, este neconstituţionalã în raport cu prevederile art. 107 alin. (4) din Constituţie, deoarece nu a fost publicatã în Buletinul Oficial al Republicii Socialiste România.
Instanţa de judecatã reţine eronat raportarea dispoziţiilor criticate la prevederile constituţionale ale art. 78, care se referã la publicarea şi intrarea în vigoare a legii, iar nu a hotãrârilor Guvernului. În opinia instanţei, "Regulamentul privind executarea unor pedepse şi a mãsurii arestãrii preventive a fost adoptat printr-o hotãrâre a Consiliului de Miniştri, adicã printr-un act având o forţã juridicã asemãnãtoare actualei ordonanţe a Guvernului, putând fi atacatã cu excepţia de neconstituţionalitate, potrivit prevederilor <>art. 13 alin. (1) lit. A.c) din Legea nr. 47/1992 , republicatã". De asemenea, apreciazã cã ridicarea în cauzã a excepţiei este pur formalã, "neputând conduce la contestarea executãrii mãsurii, deoarece, în caz de admitere a acestei excepţii, executarea s-ar considera efectuatã în baza prevederilor <>Legii nr. 23/1969 ".
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate, iar în conformitate cu <>art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 , cu modificãrile ulterioare, a fost solicitat punctul de vedere al instituţiei Avocatul Poporului.
Preşedintele Camerei Deputaţilor apreciazã cã, în conformitate cu <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, excepţia de neconstituţionalitate a Hotãrârii Consiliului de Miniştri nr. 2.282/1969 este inadmisibilã, întrucât, în actualul sistem constituţional românesc, acest act normativ are aceeaşi forţã juridicã cu aceea a hotãrârilor Guvernului.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate a Hotãrârii Consiliului de Miniştri nr. 2.282/1969 este inadmisibilã, întrucât exercitarea controlului de constituţionalitate asupra hotãrârilor Guvernului excede competenţei jurisdicţionale a Curţii Constituţionale. Se precizeazã, totodatã, cã actul normativ criticat a fost expres abrogat prin <>art. 16 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 56/2003 privind unele drepturi ale persoanelor aflate în executarea pedepselor privative de libertate.
Avocatul Poporului propune în atenţia Curţii Constituţionale aprecierea dacã actul normativ criticat a fost sau nu a fost abrogat, situaţie în raport cu care se va putea decide în privinţa admisibilitãţii excepţiei. În altã ordine de idei, aratã cã, potrivit şi jurisprudenţei Curţii Constituţionale, "legea în înţeles de act juridic este supusã regimului constituţional din perioada în care a fost adoptatã, inclusiv în ceea ce priveşte posibilitatea controlului constituţionalitãţii sale", iar în regimul constituţional anterior reglementarea unor relaţii sociale se putea realiza şi prin acte normative de diferite categorii, care intrau în noţiunea genericã de lege.
Preşedintele Senatului nu a comunicat punctul sãu de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,
examinînd încheierea de sesizare, punctele de vedere ale preşedintelui Camerei Deputaţilor, Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit în cauzã de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei republicate, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost sesizatã de instanţa de judecatã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Hotãrârii Consiliului de Miniştri nr. 2.282 din 15 decembrie 1969 pentru aprobarea Regulamentului privind executarea unor pedepse şi a mãsurii arestãrii preventive. Deşi sesizarea este nelegalã, Curtea este competentã sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
În susţinerea neconstituţionalitãţii acestor dispoziţii, autorul excepţiei invocã încãlcarea art. 108 alin. (4) din Constituţia republicatã, potrivit cãruia "Hotãrârile şi ordonanţele adoptate de Guvern se semneazã de primul-ministru, se contrasemneazã de miniştrii care au obligaţia punerii lor în executare şi se publicã în Monitorul Oficial al României. Nepublicarea atrage inexistenţa hotãrârii sau a ordonanţei. Hotãrârile care au caracter militar se comunicã numai instituţiilor interesate".
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine cã Hotãrârea Consiliului de Miniştri nr. 2.282/1969 pentru aprobarea Regulamentului privind executarea unor pedepse şi a mãsurii arestãrii preventive a fost emisã, în mod evident, pentru organizarea executãrii <>Legii nr. 23/1969 privind executarea pedepselor, reprezentând un act normativ echivalent cu hotãrârile Guvernului, emise în conformitate cu prevederile art. 108 alin. (2) din Constituţia republicatã.
Potrivit art. 146 lit. d) din Constituţia republicatã şi <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, hotãrârile Guvernului nu pot fi atacate în cadrul contenciosului constituţional, ci numai în cadrul contenciosului administrativ. În consecinţã, excepţia de neconstituţionalitate invocatã în cauza de faţã este inadmisibilã.
De altfel, Curtea observã cã actul normativ criticat a fost expres abrogat prin <>art. 16 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 56/2003 privind unele drepturi ale persoanelor aflate în executarea pedepselor privative de libertate, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 457 din 27 iunie 2003.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţia republicatã, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) şi (6) şi al <>art. 25 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Hotãrârii Consiliului de Miniştri nr. 2.282/1969 pentru aprobarea Regulamentului privind executarea unor pedepse şi a mãsurii arestãrii preventive, excepţie ridicatã de Nicuşor Lungu în Dosarul nr. 5.023/2003 al Tribunalului Brãila - Secţia penalã.
Definitivã şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 11 noiembrie 2003.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. COSTICĂ BULAI

Magistrat-asistent,
Doina Suliman



────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016