Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 416 din 3 mai 2012 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 118/2010 privind unele masuri necesare in vederea restabilirii echilibrului bugetar
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 498 din 19 iulie 2012
Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu - judecător
Iulia Antoanella Motoc - judecător
Mircea Ştefan Minea - judecător
Ion Predescu - judecător
Puskas Valentin Zoltan - judecător
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 118/2010 privind unele măsuri necesare în vederea restabilirii echilibrului bugetar, excepţie ridicată de Viorica Stanea în Dosarul nr. 9.876/107/2010 al Tribunalului Alba - Secţia civilă şi care constituie obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 974D/2011.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilă, sens în care arată că aspectele criticate de autorul excepţiei nu reprezintă veritabile critici de neconstituţionalitate, ci probleme de aplicare a legii.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 13 iulie 2011, pronunţată în Dosarul nr. 9.876/107/2010, Tribunalul Alba - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 118/2010 privind unele măsuri necesare în vederea restabilirii echilibrului bugetar.
Excepţia a fost ridicată de Viorica Stanea cu prilejul soluţionării contestaţiei formulate împotriva deciziei de pensionare.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că, în condiţiile în care Legea nr. 118/2010 prevede restrângerea unor drepturi fundamentale, era obligatoriu ca aceasta să respecte art. 20, 21, 48 şi 49 din Constituţie, precum şi art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale. În acest sens, arată că legea criticată a intrat în vigoare într-un mod abrupt, la 3 zile de la publicarea sa în Monitorul Oficial al României şi, în plus, nu reglementează metodologia de aplicare a măsurilor pe care le instituie. Ca urmare, această reglementare a permis casei de pensii să nu răspundă în scris solicitărilor pe care autorul excepţiei le-a formulat.
Tribunalul Alba - Secţia civilă consideră că excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată. În acest sens, arată că măsurile de restrângere dispuse de Legea nr. 118/2010 nu sunt discriminatorii, reducerile salariale aplicându-se tuturor salariaţilor din instituţiile şi autorităţile publice. De asemenea, reducerea pensiilor se aplică tuturor pensionarilor, indiferent de natura pensiei, urmând ca nivelul de trai al pensionarilor să fie păstrat prin menţinerea nivelului pensiei minime garantate.
În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră că prevederile actului normativ criticat sunt constituţionale, sens în care invocă jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele de vedere solicitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile Legii nr. 118/2010 privind unele măsuri necesare în vederea restabilirii echilibrului bugetar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 441 din 30 iunie 2010.
Autorul excepţiei consideră că prevederile actului normativ criticat aduc atingere următoarelor prevederi constituţionale: art. 20 referitor la tratatele internaţionale privind drepturile omului, art. 21 privind accesul liber la justiţie, art. 48 şi art. 49. Având în vedere cele arătate în motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, Curtea constată că, în realitate, autorul acesteia se referă la dispoziţiile art. 51 privind dreptul de petiţionare şi art. 52 referitor la dreptul persoanei vătămate de o autoritate publică, iar nu la art. 48 şi art. 49 privind familia şi protecţia copiilor şi a tinerilor.
De asemenea, autorul excepţiei consideră că sunt încălcate dispoziţiile art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a drepturilor fundamentale, referitoare la procesul echitabil.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că, în esenţă, autorul excepţiei este nemulţumit de faptul că data intrării în vigoare a Legii nr. 118/2010 a fost apropiată de data publicării acestei legi în Monitorul Oficial al României, precum şi de faptul că actul normativ nu conţine şi metodologia de aplicare.
Curtea reţine că niciunul dintre aceste aspecte nu poate fi considerat ca aducând atingere dispoziţiilor constituţionale invocate. Astfel, intrarea în vigoare a Legii nr. 118/2010 s-a făcut în deplin acord cu dispoziţiile art. 78 din Constituţie, potrivit cărora "Legea se publică în Monitorul Oficial al României şi intră în vigoare la 3 zile de la data publicării sau la o dată ulterioară prevăzută în textul ei".
De asemenea, dreptul de petiţionare şi dreptul persoanei vătămate de o autoritate publică nu impun ca legile să reglementeze în conţinutul lor metodologia de aplicare. De altfel, dispoziţiile art. 108 alin. (1) şi (2) din Constituţie prevăd că "Guvernul adoptă hotărâri şi ordonanţe", iar "Hotărârile se emit pentru organizarea executării legilor".
În concluzie, Curtea constată că problemele invocate de autorul excepţiei nu constituie aspecte care pun în discuţie constituţionalitatea legii criticate, ci aspecte de aplicare a legii, a căror soluţionare revine instanţelor de judecată.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 118/2010 privind unele măsuri necesare în vederea restabilirii echilibrului bugetar, excepţie ridicată Viorica Stanea în Dosarul nr. 9.876/107/2010 al Tribunalului Alba - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 3 mai 2012.
PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea
----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: