Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 416 din 3 mai 2007  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 186 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 416 din 3 mai 2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 186 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 391 din 11 iunie 2007

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 186 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Interstock Exim" S.R.L. din Pãntãşeşti, judeţul Bihor, în Dosarul nr. 30.652/1/2005 (nr. vechi 4.118/2005) al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se prezintã consilierul juridic Oana Scrobota, pentru partea Agenţia Naţionalã de Administrare Fiscalã. Lipsesc celelalte pãrţi, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã solicitã respingerea excepţiei ca neîntemeiatã, considerând cã textul de lege criticat nu aduce atingere dispoziţiilor constituţionale invocate de autorul excepţiei. În acest sens, aratã cã efectuarea controalelor fiscale nu poate avea loc oricând şi oricum, ci numai în condiţiile limitativ prevãzute de titlul VII - Inspecţia fiscalã din Codul de procedurã fiscalã. De asemenea, considerã cã nu poate fi vorba de împiedicarea în vreun fel a desfãşurãrii activitãţii unui contribuabil, iar dacã se încheie un act de control care este considerat nelegal de cãtre societate, aceasta are la dispoziţie calea de atac a contestaţiei.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiatã, sens în care aratã cã textul de lege criticat nu contravine dispoziţiilor constituţionale invocate de autorul excepţiei.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 1 februarie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 30.652/1/2005 (nr. vechi 4.118/2005), Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 186 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã. Excepţia a fost ridicatã de Societatea Comercialã "Interstock Exim" - S.R.L. din Pãntãşeşti, judeţul Bihor, cu prilejul soluţionãrii recursului declarat împotriva Sentinţei civile nr. 307/CA/2005-PI din 7 noiembrie 2005, pronunţatã de Curtea de Apel Oradea Secţia comercialã şi de contencios administrativ şi fiscal în Dosarul nr. 5.977/CA/2004.
În motivarea excepţiei autorul acesteia susţine, în esenţã, cã <>art. 186 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 încalcã principiul constituţional al libertãţii economice şi contravine obligaţiei statului de a asigura crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producţie. Astfel, considerã cã textul de lege criticat, care prevede posibilitatea desfiinţãrii şi înlocuirii actului administrativ fiscal, permite efectuarea unor controale repetate la nesfârşit, ceea ce este de naturã sã bulverseze activitatea operatorului de comerţ controlat şi sã creeze o stare de incertitudine în ceea ce priveşte situaţia obligaţiilor sale faţã de stat pânã când se vor cunoaşte rezultatele noului control fiscal.
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã. Astfel, aratã cã, în speţã, nu este vorba de o problemã de constituţionalitate, ci de aplicare a legii.
Avocatul Poporului considerã cã art. 186 alin. (3) din Codul de procedurã fiscalã este constituţional, întrucât nu conţine dispoziţii care afecteazã dreptul persoanei fizice de a dobândi o proprietate ori de a folosi şi de a dispune liber de proprietatea sa. De asemenea, aratã cã textul de lege criticat nu reprezintã altceva decât o valorificare în plan legislativ a exerciţiului libertãţii economice, care trebuie sã se desfãşoare însã în limitele prevãzute de lege. În sfârşit, considerã cã acest text de lege asigurã integrarea agenţilor economici în cadrul general stabilit de dispoziţiile art. 135 din Constituţie.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 186 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 863 din 26 septembrie 2005, text de lege potrivit cãruia: "Prin decizie se poate desfiinţa total sau parţial actul administrativ atacat, situaţie în care urmeazã sã se încheie un nou act administrativ fiscal care va avea în vedere strict considerentele deciziei de soluţionare."
În opinia autorului excepţiei, dispoziţiile art. 186 alin. (3) din Codul de procedurã fiscalã sunt contrare urmãtoarelor prevederi constituţionale: art. 45 privind libertatea economicã şi art. 135 alin. (2) lit. a) privind obligaţia statului de a asigura cadrul favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã art. 186 alin. (3) din Codul de procedurã fiscalã face parte din reglementarea modului de soluţionare de cãtre organele finanţelor publice a contestaţiilor formulate împotriva actelor de constatare şi a dispoziţiilor fiscale. Acest text de lege are în vedere situaţia în care se constatã cã actul administrativ fiscal a fost greşit întocmit, contestaţia fiind întemeiatã şi prevede cã, prin decizia de soluţionare a contestaţiei, actul administrativ iniţial poate fi desfiinţat integral sau în parte, întocmindu-se un nou act administrativ fiscal, cu respectarea întocmai a dispoziţiilor deciziei.
Din acest text de lege nu rezultã însã cã întocmirea noului act administrativ fiscal ar implica necondiţionat efectuarea unui nou control fiscal şi cu atât mai puţin şirul nesfârşit al controalelor. De asemenea, nu se poate reţine nici cã aceste prevederi de lege ar fi de naturã sã aducã vreo atingere libertãţii activitãţii agentului economic sau sã creeze incertitudini, atât timp cât exercitarea acestei libertãţi nu poate fi conceputã în afara cadrului legal.
Cât priveşte dispoziţiile art. 135 alin. (2) lit. a) din Constituţie, Curtea apreciazã cã acestea nu au incidenţã în cauzã, întrucât nu vizeazã efectuarea controalelor fiscale, stabilirea şi valorificarea rezultatelor acestora şi nici procedura de soluţionare a contestaţiilor împotriva actelor administrative fiscale.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 186 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Interstock Exim" - S.R.L. din Pãntãşeşti, judeţul Bihor în Dosarul nr. 30.652/1/2005 (nr. vechi 4.118/2005) al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 3 mai 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea

----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016