Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 411 din 10 aprilie 2008  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si   art. 21 din Ordonanta Guvernului nr. 8/2007 privind salarizarea personalului auxiliar din cadrul instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea, precum si din cadrul altor unitati din sistemul justitiei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 411 din 10 aprilie 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si art. 21 din Ordonanta Guvernului nr. 8/2007 privind salarizarea personalului auxiliar din cadrul instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea, precum si din cadrul altor unitati din sistemul justitiei

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 381 din 20 mai 2008

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 şi <>art. 21 din Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007 privind salarizarea personalului auxiliar din cadrul instanţelor judecãtoreşti şi al parchetelor de pe lângã acestea, precum şi din cadrul altor unitãţi din sistemul justiţiei, excepţie ridicatã de Mihaela Toth şi Sergiu-Andrei Toth în Dosarul nr. 3.915/107/2007 al Tribunalului Alba - Secţia civilã.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, aratând cã textele de lege criticate nu contravin dispoziţiilor constituţionale invocate de autorii excepţiei.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 28 noiembrie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 3.915/107/2007, Tribunalul Alba - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 şi <>art. 21 din Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007 privind salarizarea personalului auxiliar din cadrul instanţelor judecãtoreşti şi al parchetelor de pe lângã acestea, precum şi din cadrul altor unitãţi din sistemul justiţiei. Excepţia a fost ridicatã de Mihaela Toth şi Sergiu-Andrei Toth în cadrul unei acţiuni civile.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin cã <>art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 7/2007 este contrar prevederilor art. 115 alin. (2) din Constituţie, întrucât se referã şi la alte drepturi decât cele avute în vedere de <>art. 1 pct. III.7 din Legea nr. 502/2006 , prin care Guvernul a fost abilitat sã emitã <>Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007 . Pentru aceleaşi motive, art. 21 care se referã la dreptul la asistenţã medicalã gratuitã, iar nu la salarizare, depãşeşte limitele abilitãrii, fiind contrar art. 115 alin. (2) din Constituţie. De asemenea, considerã cã a fost restrâns în mod neconstituţional dreptul la asistenţã medicalã gratuitã, întrucât, contrar reglementãrii anterioare, aceasta nu se mai acordã şi soţului/soţiei şi copilului aflat în întreţinerea personalului auxiliar de specialitate.
Tribunalul Alba - Secţia civilã apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã, întrucât <>Legea nr. 247/2007 a aprobat cu modificãri <>Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007 , incluzându-se menţiunea "alte drepturi", astfel cã s-a acoperit formularea lacunarã şi generalã din legea de abilitare.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã. În acest sens, aratã cã textele constituţionale pretins încãlcate nu au legãturã cu <>art. 1 şi 21 din Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007 . Astfel, în ceea ce priveşte art. 1 din ordonanţã, aratã cã acesta este un text de aplicabilitate generalã, statuând categoriile de personal cãrora li se aplicã prevederile acestui act normativ. Cât priveşte dreptul personalului auxiliar de specialitate al instanţelor judecãtoreşti şi al parchetelor de pe lângã acestea, în activitate sau pensionari, precum şi al soţului/soţiei şi al copiilor aflaţi în întreţinerea acestuia la asistenţã medicalã, medicamente şi proteze, în mod gratuit, menţioneazã cã sunt aplicabile prevederile <>art. 67 din Legea nr. 567/2004 , iar nu prevederile <>art. 21 din Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007 , astfel cã în cauzã, în realitate, se ridicã probleme de aplicare a legii, aspecte ce nu revin competenţei instanţei de contencios constituţional.
Avocatul Poporului considerã cã prevederile de lege criticate sunt constituţionale. Astfel, în ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate raportatã la art. 53 din Constituţie, aratã cã aceasta priveşte o omisiune legislativã şi, în consecinţã, nu poate fi soluţionatã de Curtea Constituţionalã. În ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate extrinsecã raportatã la prevederile <>art. 115 alin. (2) din Constituţie, aratã cã Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007 a fost adoptatã cu respectarea prevederilor legii de abilitare.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 1 şi 21 din Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007 privind salarizarea personalului auxiliar din cadrul instanţelor judecãtoreşti şi al parchetelor de pe lângã acestea, precum şi din cadrul altor unitãţi din sistemul justiţiei, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 72 din 31 ianuarie 2007, şi aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 247/2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 485 din 19 iulie 2007.
Textele de lege criticate au urmãtoarea redactare:
- Art. 1: "Prezenta ordonanţã reglementeazã salarizarea şi alte drepturi ale personalului auxiliar de specialitate şi personalului conex din cadrul instanţelor judecãtoreşti şi al parchetelor de pe lângã acestea, astfel cum este definit la <>art. 3 din Legea nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instanţelor judecãtoreşti şi al parchetelor de pe lângã acestea, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.";
- Art. 21: "(1) Personalul auxiliar de specialitate al instanţelor judecãtoreşti şi al parchetelor de pe lângã acestea, în activitate sau pensionari, beneficiazã în mod gratuit de asistenţã medicalã, medicamente şi proteze, în condiţiile respectãrii dispoziţiilor legale privind plata contribuţiei la asigurãrile sociale de sãnãtate.
(2) Condiţiile de acordare în mod gratuit a asistenţei medicale, a medicamentelor şi protezelor sunt stabilite prin hotãrâre a Guvernului."
Autorii excepţiei considerã cã aceste prevederi de lege sunt contrare urmãtoarelor articole din Constituţie: art. 53 privind restrângerea unor drepturi sau libertãţi şi art. 115 alin. (2) prin care se aratã cã "Legea de abilitare va stabili, în mod obligatoriu, domeniul şi data pânã la care se pot emite ordonanţe".
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã necesitatea reglementãrii unui nou sistem de salarizare a personalului auxiliar din cadrul instanţelor judecãtoreşti şi al parchetelor de pe lângã acestea, precum şi din cadrul altor unitãţi din sistemul justiţiei a fost determinatã de o serie de raţiuni, între care cele mai importante au fost necesitatea corelãrii salarizãrii cu noile categorii de personal de specialitate reglementate prin acte normative mai recente, înlãturarea anumitor diferenţe nejustificate sub aspectul salarizãrii între diferitele categorii de personal, implementarea strategiilor guvernamentale care a presupus o regândire a salarizãrii, astfel încât aceasta sã fie adecvatã noilor atribuţii ce au revenit personalului auxiliar, şi, nu în ultimul rând, realizarea unei reglementãri unitare, coerente a drepturilor acestora.
În acest sens, urmãrind conţinutul <>art. 1 pct. III.7 din Legea nr. 502/2006 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.051 din 29 decembrie 2006, prin care Guvernul a fost abilitat sã emitã ordonanţa pentru reglementarea salarizãrii personalului auxiliar din cadrul instanţelor judecãtoreşti şi al parchetelor de pe lângã acestea, precum şi din cadrul altor unitãţi din sistemul justiţiei, <>Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007 a dat o nouã reglementare în aceastã materie, abrogând dispoziţiile <>Legii nr. 50/1996 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului din organele autoritãţii judecãtoreşti, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 563 din 18 noiembrie 1999, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi pe cele ale <>Legii nr. 56/1996 privind salarizarea şi alte drepturi ale judecãtorilor Curţii Supreme de Justiţie, ale magistraţilor-asistenţi şi ale celorlalte categorii de personal, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 139 din 4 iulie 1996, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
Având în vedere strânsa legãturã dintre sistemul de salarizare şi celelalte drepturi reglementate de <>Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007 din perspectiva raţiunilor care au stat la baza emiterii acestui act normativ, Curtea apreciazã cã nu au fost încãlcate prevederile art. 115 alin. (2) din Constituţie.
În acest sens trebuie reţinute şi cele statuate în <>Decizia nr. 903 din 16 octombrie 2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 763 din 12 noiembrie 2007, în sensul cã "numai în mãsura în care ordonanţa este emisã de Guvern fãrã existenţa împuternicirii date de Parlament în acest scop sau când prin conţinutul sãu aceasta s-ar îndepãrta evident de domeniul pentru care Parlamentul a abilitat Guvernul sã emitã ordonanţe, numai într-un atare caz o asemenea ordonanţã este neconstituţionalã".
În ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate raportatã la dispoziţiile art. 53 din Constituţie, Curtea constatã cã, potrivit art. 47 alin. (2) din Constituţie, "cetãţenii au dreptul la pensie, la concediu de maternitate plãtit, la asistenţã medicalã în unitãţile sanitare de stat, la ajutor de şomaj şi la alte forme de asigurãri sociale publice sau private, prevãzute de lege". Prin urmare, legiuitorul este în drept sã stabileascã conţinutul, limitele şi condiţiile acordãrii acestor drepturi, precum şi sã modifice, ori de câte ori apare aceastã necesitate, condiţiile şi criteriile de acordare a acestor drepturi, fãrã ca aceasta sã aibã semnificaţia unei restrângeri contrare dispoziţiilor art. 53 din Constituţie.
În acelaşi timp, Curtea considerã cã nu poate fi reţinutã nici susţinerea Guvernului privind inaplicabilitatea în cauzã a prevederilor <>art. 21 din Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007 şi incidenţa prevederilor <>art. 67 din Legea nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instanţelor judecãtoreşti şi al parchetelor de pe lângã acestea, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.197 din 14 decembrie 2004. În acest sens trebuie observat cã prin prevederile <>art. 30 lit. c) din Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007 s-a dispus abrogarea oricãror dispoziţii contrare prevederilor acestui act normativ.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1 şi 21 din Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007 privind salarizarea personalului auxiliar din cadrul instanţelor judecãtoreşti şi al parchetelor de pe lângã acestea, precum şi din cadrul altor unitãţi din sistemul justiţiei, excepţie ridicatã de Mihaela Toth şi Sergiu-Andrei Toth în Dosarul nr. 3.915/107/2007 al Tribunalului Alba - Secţia civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 10 aprilie 2008.

PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea

----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016