Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 41 din 3 martie 1998  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 19 din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie, construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat, republicata    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 41 din 3 martie 1998 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 19 din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie, construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat, republicata

EMITENT: Curtea Constitutionala
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 197 din 27 mai 1998
Ioan Muraru - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Viorel Mihai Ciobanu - judecãtor
Mihai Constantinescu - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Victor Dan Zlatescu - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent

Pe rol, pronunţarea asupra exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 19 din Legea nr. 85/1992 , privind vânzarea de locuinţe şi spaţii cu alta destinaţie, construite din fondurile statului şi din fondurile unitãţilor economice sau bugetare de stat, republicatã, invocatã de Taranu (Selaru) Elena şi Selaru Gigel Claudiu în Dosarul nr. 1.085/1997, aflat pe rolul Tribunalului Ialomita.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publica din data de 24 februarie 1998, în prezenta reprezentantului Ministerului Public, a lui Selaru Gigel Claudiu, a reprezentantului Prefecturii Ialomita, a reprezentantului Consiliului Local al Comunei Movila şi în lipsa celorlalte pãrţi legal citate, fiind consemnate în încheierea de la acea data, când Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera, a amânat pronunţarea pentru data de 3 martie 1998.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 30 octombrie 1997, pronunţatã de Tribunalul Ialomita în Dosarul nr. 1.085/1997, Curtea Constituţionalã a fost sesizatã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 19 din Legea nr. 85/1992 privind vânzarea de locuinţe şi spaţii cu alta destinaţie, construite din fondurile statului şi din fondurile unitãţilor economice sau bugetare de stat, republicatã, invocatã de Taranu (Selaru) Elena şi Selaru Gigel Claudiu.
În motivarea exceptiei se susţine ca prin dispoziţiile <>art. 19 din Legea nr. 85/1992 , republicatã, se prevede sancţiunea nulitãţii absolute asupra unor acte juridice încheiate anterior acestei reglementãri, deşi unele abateri de la Decretul-lege nr. 61/1990, la data sãvârşirii lor, atrageau nulitatea relativã, incalcandu-se astfel principiul constituţional al neretroactivitatii legii, prevãzut de dispoziţiile art. 15 alin. (2) din Constituţie.
În opinia instanţei excepţia este neîntemeiatã, fiind incalcate dispoziţiile art. 15 alin. (2) din Constituţie.
În temeiul art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicatã, s-au solicitat puncte de vedere preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului asupra exceptiei invocate.
În punctul de vedere al Guvernului se arata ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, deoarece, potrivit art. 1 din Decretul-lege nr. 61/1990, unitãţile specializate pot vinde populaţiei numai "locuinţe construite din fondurile statului". Per a contrario, celelalte locuinţe nu puteau face obiectul unui contract de vânzare-cumpãrare, ceea ce reprezenta o regula de ordine publica care atragea sancţiunea nulitãţii absolute. În continuare, se mai arata ca <>art. 19 din Legea nr. 85/1992 , republicatã, nu face altceva decât sa preia nulitatea absolutã anterioarã.
Nu se pune astfel problema retroactivitatii, deoarece între cele doua reglementãri nu exista diferenţe, fiind vorba de o continuitate care exclude retroactivitatea. Chiar în lipsa dispoziţiilor <>art. 19 din Legea nr. 85/1992 , republicatã, acţiunea în nulitate a unor contracte, care ar fi avut ca obiect locuinţe construite din alte fonduri decât cele la care se referã Decretul-lege nr. 61/1990, era admisibilã, deoarece, potrivit art. 5 din Codul civil, nu se poate deroga prin convenţii sau dispoziţii particulare de la legile care intereseazã ordinea publica şi bunele moravuri.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul judecãtorului-raportor, susţinerile pãrţilor şi concluziile procurorului, precum şi prevederile <>art. 19 din Legea nr. 85/1992 , republicatã, care fac obiectul exceptiei, raportate la dispoziţiile Constituţiei şi ale Legii nr. 47/1992, republicatã, retine:
În temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie şi al prevederilor art. 23 din Legea nr. 47/1992, Curtea Constituţionalã este competenta sa soluţioneze excepţia cu care a fost sesizatã.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 19 din Legea nr. 85/1992 , republicatã, "contractele de vânzare-cumpãrare încheiate cu încãlcarea prevederilor din Decretul-lege nr. 61/1990 şi ale prezentei legi sunt lovite de nulitate absolutã".
Menţiunea expresã din aceasta dispoziţie, a nerespectãrii prevederilor decretului-lege, care atrage nulitatea absolutã, nu are caracter retroactiv, deoarece aceeaşi sancţiune privea, în egala mãsura, încãlcarea dispoziţiilor din decretul-lege şi înainte de modificare.
Asupra constituţionalitãţii prevederilor <>art. 19 din Legea nr. 85/1992 , republicatã, Curtea Constituţionalã s-a mai pronunţat prin Decizia nr. 41 din 4 mai 1994, rãmasã definitiva prin Decizia nr. 23 din 1 martie 1995, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 76 din 27 aprilie 1995, şi prin Decizia nr. 7 din 24 ianuarie 1996, rãmasã definitiva prin nerecurare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 94 din 9 mai 1996, în sensul ca acestea nu contravin dispoziţiilor art. 15 alin. (2) din Constituţie.
Deoarece în cauza nu au intervenit elemente noi care sa justifice modificarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale, urmeazã ca excepţia de neconstituţionalitate sa fie respinsã.

Fata de considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 19 din Legea nr. 85/1992 privind vânzarea de locuinţe şi spaţii cu alta destinaţie, construite din fondurile statului şi din fondurile unitãţilor economice sau bugetare de stat, republicatã, invocatã de Taranu (Selaru) Elena şi Selaru Gigel Claudiu în Dosarul nr. 1.085/1997 al Tribunalului Ialomita.
Definitiva.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 3 martie 1998.

PREŞEDINTELE CURŢII
CONSTITUŢIONALE,
prof.univ.dr. IOAN MURARU

Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016