Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 408 din 10 aprilie 2008  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. III alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 privind unele masuri referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din organele autoritatii judecatoresti, ale   art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001 , ale   art. 10 alin. (3) din Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002 , ale   art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003 , ale   art. 8 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2005 nr. 511/2004 , ale art. 5 alin. (1) din   Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2006 nr. 380/2005 si ale   art. 8 alin. (5) din Legea bugetului de stat pe anul 2006 nr. 379/2005     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 408 din 10 aprilie 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 privind unele masuri referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din organele autoritatii judecatoresti, ale art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001 , ale art. 10 alin. (3) din Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002 , ale art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003 , ale art. 8 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2005 nr. 511/2004 , ale art. 5 alin. (1) din Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2006 nr. 380/2005 si ale art. 8 alin. (5) din Legea bugetului de stat pe anul 2006 nr. 379/2005

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 382 din 20 mai 2008

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. III alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 33/2001 privind unele mãsuri referitoare la salarizarea funcţionarilor publici şi a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum şi a personalului din organele autoritãţii judecãtoreşti, ale <>art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001 , ale <>art. 10 alin. (3) din Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002 , ale <>art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003 , ale <>art. 8 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2005 nr. 511/2004 , ale art. 5 alin. (1) din <>Legea bugetului asigurãrilor sociale de stat pe anul 2006 nr. 380/2005 şi ale <>art. 8 alin. (5) din Legea bugetului de stat pe anul 2006 nr. 379/2005 , excepţie ridicatã de Emilia Ligia Neda, Ştefania Eliza Moroianu, Diana Soare, Grigore Ion, Irma Oţetaru, Nicoleta Burloiu şi Lucica Pãduraru în Dosarul nr. 32.037/3/CA/2007 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilã, întrucât prevederile de lege criticate au avut o aplicare limitatã în timp, ce a încetat anterior sesizãrii Curţii Constituţionale cu excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 7 noiembrie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 32.037/3/CA/2007, Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. III alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 33/2001 privind unele mãsuri referitoare la salarizarea funcţionarilor publici şi a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum şi a personalului din organele autoritãţii judecãtoreşti, ale <>art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001 , ale <>art. 10 alin. (3) din Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002 , ale <>art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003 , ale <>art. 8 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2005 nr. 511/2004 , ale art. 5 alin. (1) din <>Legea bugetului asigurãrilor sociale de stat pe anul 2006 nr. 380/2005 şi ale <>art. 8 alin. (5) din Legea bugetului de stat pe anul 2006 nr. 379/2005 . Excepţia a fost ridicatã de Emilia Ligia Neda, Ştefania Eliza Moroianu, Diana Soare, Grigore Ion, Irma Oţetaru, Nicoleta Burloiu şi Lucica Pãduraru în cadrul soluţionãrii unei acţiuni în contencios administrativ având ca obiect acordarea primelor de concediu pentru anii 2001-2005.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin, în esenţã, cã textele de lege criticate, care suspendã acordarea drepturilor referitoare la prima de vacanţã, sunt contrare art. 53 din Constituţie, întrucât restrâng exerciţiul dreptului legal la prima de concediu, fãrã a exista una dintre situaţiile prevãzute de acest text constituţional.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã, sens în care aratã cã primele de concediu nu reprezintã salariu de bazã, ci un element de salarizare suplimentar a cãrui acordare şi retragere sunt la latitudinea exclusivã a legiuitorului, el nefiind unul dintre drepturile garantate de art. 41 din Constituţie şi neintrând sub protecţia prevãzutã de art. 53 din acelaşi act normativ.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului, având în vedere cã aplicarea normelor de drept criticate a încetat anterior sesizãrii Curţii Constituţionale, apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. III alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 33/2001 privind unele mãsuri referitoare la salarizarea funcţionarilor publici şi a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum şi a personalului din organele autoritãţii judecãtoreşti, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 108 din 2 martie 2001, aşa cum au fost modificate prin <>art. 32 din Legea bugetului asigurãrilor sociale de stat pe anul 2002 nr. 744/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 785 din 11 decembrie 2001; ale <>art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 784 din 11 decembrie 2001; ale <>art. 10 alin. (3) din Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 863 din 29 noiembrie 2002; ale <>art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 853 din 2 decembrie 2003; ale <>art. 8 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2005 nr. 511/2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.121 din 29 noiembrie 2004; ale art. 5 alin. (1) din <>Legea bugetului asigurãrilor sociale de stat pe anul 2006 nr. 380/2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.150 din 19 decembrie 2005; şi ale <>art. 8 alin. (5) din Legea bugetului de stat pe anul 2006 nr. 379/2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.151 din 19 decembrie 2005.
Textele de lege criticate au urmãtoarea redactare:
- <>Art. III alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 33/2001 : "Aplicarea prevederilor art. 32 alin. (2) referitoare la cuantumul sporului cu care se plãtesc orele lucrate peste durata normalã a timpului de lucru, ale art. 33 alin. (2) referitoare la acordarea primei cu ocazia plecãrii în concediul de odihnã şi ale art. 82 alin. (2) teza a doua referitoare la cuantumul indemnizaţiei de delegare, din <>Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 600 din 8 decembrie 1999, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se suspendã pânã la data de 31 decembrie 2002.";
- <>Art. 12 alin. (4) din Legea nr. 743/2001 : "Termenele prevãzute la <>art. III din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 33/2001 privind unele mãsuri referitoare la salarizarea funcţionarilor publici şi a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum şi a personalului din organele autoritãţii judecãtoreşti, aprobatã şi modificatã prin Legea nr. 386/2001, se prelungesc pânã la data de 31 decembrie 2002.";
- <>Art. 10 alin. (3) din Legea nr. 631/2002 : "Termenele prevãzute la <>art. III din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 33/2001 privind unele mãsuri referitoare la salarizarea funcţionarilor publici şi a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum şi a personalului din organele autoritãţii judecãtoreşti, aprobatã cu modificãri prin Legea nr. 386/2001, cu modificãrile ulterioare, se prelungesc pânã la data de 31 decembrie 2003." ;
- <>Art. 9 alin. (7) din Legea nr. 507/2003 : "Aplicarea prevederilor din actele normative în vigoare referitoare la primele ce se acordã cu ocazia plecãrii în concediul de odihnã, precum şi a celor ale <>art. 32 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se suspendã pânã la data de 31 decembrie 2004." ;
- <>Art. 8 alin. (7) din Legea nr. 511/2004 : "Aplicarea prevederilor din actele normative în vigoare referitoare la primele ce se acordã cu ocazia plecãrii în concediul de odihnã, precum şi a celor ale <>art. 32 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicatã, cu modificãrile ulterioare, se suspendã pânã la data de 31 decembrie 2005." ;
- <>Art. 5 alin. (1) din Legea nr. 380/2005 : "Prevederile din actele normative în vigoare referitoare la primele ce se acordã cu ocazia plecãrii în concediul de odihnã se suspendã pânã la data de 31 decembrie 2006." ;
- <>Art. 8 alin. (5) din Legea nr. 379/2005 : "Fondurile alocate pentru sprijinirea activitãţilor românilor de pretutindeni sunt prevãzute în bugetul Ministerului Afacerilor Externe, iar destinaţiile şi modul de utilizare a acestora se aprobã prin hotãrâre a Guvernului."
Autorii excepţiei considerã cã aceste prevederi de lege sunt contrare art. 53 din Constituţie privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau libertãţi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã, potrivit celor susţinute de autorii excepţiei, textele de lege criticate prin care este suspendatã acordarea primelor pentru concediu de odihnã aduc o restrângere neconstituţionalã drepturilor lor.
Faţã de aceastã susţinere Curtea reţine, în acord cu cele statuate în mod constant în jurisprudenţa sa, cã "beneficiul unor drepturi salariale suplimentare, cum este şi prima de concediu, nu constituie un drept constituţional fundamental, iar prevederile art. 53 din Constituţie nu sunt incidente în privinţa reglementãrii lor". În acest sens poate fi amintitã <>Decizia nr. 26 din 20 ianuarie 2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 216 din 15 martie 2005.
În acelaşi timp, însã, Curtea observã cã textele de lege criticate au avut o aplicare limitatã în timp, care a încetat anterior sesizãrii sale cu excepţia de neconstituţionalitate. Aşa fiind, în acord cu prevederile <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , potrivit cãrora "Curtea Constituţionalã decide asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecãtoreşti sau de arbitraj comercial privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţã în vigoare [...]", excepţia de neconstituţionalitate urmeazã a fi respinsã ca fiind inadmisibilã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. III alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 33/2001 privind unele mãsuri referitoare la salarizarea funcţionarilor publici şi a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum şi a personalului din organele autoritãţii judecãtoreşti, ale <>art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001 , ale <>art. 10 alin. (3) din Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002 , ale <>art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003 , ale <>art. 8 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2005 nr. 511/2004 , ale art. 5 alin. (1) din <>Legea bugetului asigurãrilor sociale de stat pe anul 2006 nr. 380/2005 şi ale <>art. 8 alin. (5) din Legea bugetului de stat pe anul 2006 nr. 379/2005 , excepţie ridicatã de Emilia Ligia Neda, Ştefania Eliza Moroianu, Diana Soare, Grigore Ion, Irma Oţetaru, Nicoleta Burloiu şi Lucica Pãduraru în Dosarul nr. 32.037/3/CA/2007 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 10 aprilie 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea

----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016