Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 405 din 7 octombrie 2004  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 38 alin. (4) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 405 din 7 octombrie 2004 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 alin. (4) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 990 din 27 octombrie 2004
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Aurelia Popa - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent şef

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 38 alin. (4) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Mihai Mircea Igna şi Gabriele Sãlãjean în dosarele nr. 6.988/2004 şi nr. 7.217/2004 ale Curţii de Apel Cluj - Secţia civilã.
La apelul nominal lipsesc autorii excepţiei, Mihai Mircea Igna şi Gabriele Sãlãjean, precum şi partea Casa judeţeanã de pensii Cluj, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Curtea, având în vedere cã excepţiile de neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr. 409D/2004 şi nr. 410D/2004 au conţinut identic, pune în discuţie, din oficiu, problema conexãrii cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere dispoziţiile <>art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, este de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea, în temeiul dispoziţiilor <>art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, dispune conexarea Dosarului nr. 410D/2004 la Dosarul nr. 409D/2004, care este primul înregistrat.
Cauza se aflã în stare de judecatã.
Reprezentantul Ministerului Public, apreciind cã dispoziţiile de lege criticate nu contravin prevederilor constituţionale invocate, pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin încheierile din 22 iunie 2004, pronunţate în dosarele nr. 6.988/2004 şi nr. 7.217/2004, Curtea de Apel Cluj - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 38 alin. (4) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Mihai Mircea Igna şi Gabriele Sãlãjean în cauze ce au ca obiect contestaţii la decizii ale casei de pensii prin care s-au respins cererile de recalculare a pensiilor.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorii acesteia susţin cã dispoziţiile <>art. 38 alin. (4) din Legea nr. 19/2000 au caracter discriminatoriu, deoarece nu permit recalcularea pensiilor, prin includerea în stagiul de cotizare a perioadei studiilor superioare, şi în favoarea persoanelor ale cãror pensii au fost stabilite pe baza legislaţiei anterioare, ci doar în favoarea celor pensionaţi dupã data de 1 aprilie 2001.
Curtea de Apel Cluj - Secţia civilã apreciazã cã excepţia ridicatã nu este întemeiatã, deoarece faptul cã "în virtutea alin. (4) al art. 38 din lege pensionarii care au dobândit aceastã calitate în baza unor legi anterioare nu beneficiazã de asimilarea perioadei studiilor cu stagiul de cotizare", deşi creeazã o situaţie diferitã a acestor categorii de persoane, nu înseamnã discriminare în sensul art. 16 alin. (1) din Constituţie, republicatã, legea nouã fiind elaboratã pe alte principii.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Guvernul considerã cã excepţia este neîntemeiatã, întrucât, ulterior sesizãrii Curţii Constituţionale, prin <>Legea nr. 276/2004 s-a completat <>art. 169 din Legea nr. 19/2000 cu un nou alineat, potrivit cãruia, la cerere, se face recalcularea şi a pensiilor stabilite anterior datei de 1 aprilie 2001, adãugându-se la stagiul de cotizare perioada studiilor prevãzute la art. 38 alin. (1) lit. b) din lege.
Avocatul Poporului apreciazã cã dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale, având în vedere faptul cã, în raport cu data înscrierii la pensie, anterioarã sau ulterioarã intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 19/2000 , pensionarii se aflã în situaţii diferite, faţã de care se impune şi se justificã, în mod obiectiv şi rezonabil, aplicarea unui tratament juridic diferit.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,

examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, republicatã, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, republicatã, şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 38 alin. (4) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, dispoziţii potrivit cãrora "Perioadele asimilate prevãzute la alin. (1) se valorificã pentru obţinerea prestaţiilor de asigurãri sociale prevãzute de prezenta lege".
Alin. (1) al art. 38 prevede trei situaţii în care se asimileazã perioadei de cotizare şi perioadele necontributive, printre care la lit. b), la care se referã şi autorul excepţiei, este vizatã perioada în care beneficiarul prestaţiilor de asigurãri sociale "a urmat cursurile de zi ale învãţãmântului universitar, organizat potrivit legii, pe durata normalã a studiilor respective, cu condiţia absolvirii acestora".
Autorii excepţiei considerã cã dispoziţiile legale criticate sunt contrare prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie, republicatã, conform cãrora "Cetãţenii sunt egali în faţa legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri".
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã, ulterior sesizãrii Curţii Constituţionale, prin intervenţia legiuitorului, a dispãrut orice temei al criticii de neconstituţionalitate. Astfel, deşi <>art. 38 alin. (4) din Legea nr. 19/2000 nu a fost modificat, totuşi prin <>Legea nr. 276/2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 574 din 29 iunie 2004, <>art. 169 din Legea nr. 19/2000 a fost completat cu un nou alineat, alineatul (1^1), potrivit cãruia "Recalcularea, la cerere, prin adãugarea stagiului de cotizare asimilat prevãzut la art. 38 alin. (1) lit. b) se face şi în cazul pensiilor stabilite anterior datei de 1 aprilie 2001". Aceastã completare a legii face posibilã luarea în calcul a perioadei studiilor universitare în favoarea tuturor categoriilor de pensionari, indiferent de data la care s-au înscris la pensie.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, republicatã, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 38 alin. (4) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Mihai Mircea Igna şi Gabriele Sãlãjean în dosarele nr. 6.988/2004 şi nr. 7.217/2004 ale Curţii de Apel Cluj - Secţia civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 7 octombrie 2004.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent şef,
Doina Suliman

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016