Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 403 din 10 aprilie 2008  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 403 din 10 aprilie 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 381 din 20 mai 2008

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat, excepţie ridicatã de Iachim Ivan Fedosovici în Dosarul nr. 3.933/62/2006 al Curţii de Apel Braşov - Secţia litigii de muncã şi asigurãri sociale.
La apelul nominal se prezintã avocatul Constantin Nicolae pentru autorul excepţiei. Lipseşte partea Casa Judeţeanã de Pensii Braşov.
Magistratul-asistent referã asupra faptului cã partea Casa Judeţeanã de Pensii Braşov nu a restituit prin fax dovada de primire a citaţiei, aşa cum i s-a solicitat, deşi la dosar existã dovada trimiterii citaţiei cãtre aceastã parte.
Reprezentantul autorului excepţiei lasã la aprecierea instanţei aceastã chestiune proceduralã.
Reprezentantul Ministerului Public considerã cã procedura de citare este legal îndeplinitã.
Curtea apreciazã cã procedura de citare este legal îndeplinitã, având în vedere cã citaţia a fost primitã de Casa Judeţeanã de Pensii Braşov şi considerã cauza în stare de judecatã.
Având cuvântul, reprezentantul autorului excepţiei solicitã admiterea excepţiei de neconstituţionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 , arãtând cã aceasta nu reglementeazã aspectele la care se referã autorul excepţiei, respectiv situaţia persoanelor care au cotizat într-o altã ţarã, iar motivarea excepţiei se sprijinã, în fapt, pe probleme de aplicare a legii.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 31 octombrie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 3.933/62/2006, Curtea de Apel Braşov - Secţia litigii de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat. Excepţia a fost ridicatã de Iachim Ivan Fedosovici cu prilejul soluţionãrii recursului formulat împotriva Sentinţei civile nr. 530 din 3 mai 2007, pronunţatã de Tribunalul Braşov în Dosarul nr. 3.933/62/2006.
În motivarea excepţiei autorul acesteia susţine, în esenţã, cã textele de lege criticate sunt neconstituţionale, întrucât creeazã o discriminare între persoanele care au contribuit exclusiv la sistemul de asigurãri sociale din Republica Moldova şi care şi-au transferat dosarele de pensionare în România, beneficiind astfel de toate indexãrile la pensie, şi persoanele care au contribuit atât la sistemul de asigurãri din Republica Moldova, cât şi la cel din România, cãrora li se atribuie un punctaj aferent doar perioadei de contribuţie în România, fiind astfel defavorizaţi.
Curtea de Apel Braşov - Secţia litigii de muncã şi asigurãri sociale considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), art. 2, art. 3, art. 10 şi ale <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 119 din 7 februarie 2005, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 78/2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 301 din 11 aprilie 2005, şi modificatã ulterior prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 170/2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.126 din 13 decembrie 2005.
Autorul excepţiei considerã cã aceste prevederi de lege sunt contrare urmãtoarelor texte din Constituţie: art. 15 alin. (1) privind universalitatea, art. 16 alin. (1) şi (2) privind egalitatea în drepturi a cetãţenilor, art. 21 alin. (1), (2) şi (3) privind accesul liber la justiţie, art. 24 privind dreptul la apãrare şi art. 124 referitor la înfãptuirea justiţiei. De asemenea, considerã cã sunt încãlcate şi art. 2, 6, 7, 8, 10 şi 30 din Declaraţia Universalã a Drepturilor Omului.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 reglementeazã modul în care se realizeazã recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat, fãrã a se referi, în niciuna dintre dispoziţiile sale, la modul în care aceastã reglementare s-ar aplica persoanelor care au realizat parţial sau integral stagiul de cotizare într-un alt stat, aşa cum este în cauzã Republica Moldova, fapt pentru care nu se poate reţine niciuna dintre criticile de neconstituţionalitate formulate de autorul excepţiei.
În realitate, Curtea observã cã motivele de neconstituţionalitate invocate se sprijinã pe aspecte de aplicare a actului normativ criticat, în coroborare cu alte texte de lege, aşa cum sunt <>Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, sau <>Decretul nr. 165/1961 pentru ratificarea Convenţiei dintre Republica Popularã Românã şi Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste privind colaborarea în domeniul prevederilor sociale, publicat în Buletinul Oficial nr. 17 din 1 iulie 1961. Curtea Constituţionalã, fiind ţinutã, însã, sã se pronunţe doar asupra dispoziţiilor de lege cu care a fost sesizatã, nu poate analiza constituţionalitatea acestor din urmã texte de lege şi nici modul în care acestea au fost aplicate în speţã, acest aspect revenind competenţei instanţei de judecatã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat, excepţie ridicatã de Iachim Ivan Fedosovici în Dosarul nr. 3.933/62/2006 al Curţii de Apel Braşov - Secţia litigii de muncã şi asigurãri sociale.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 10 aprilie 2008.

PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea

----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016