Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 40 din 22 septembrie 2008  privind examinarea recursului in interesul legii cu privire la aplicarea dispozitiilor art. 77 alin. (2) raportat la   art. 43 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, referitor la stabilirea stagiului complet de cotizare utilizat pentru determinarea punctajului mediu anual in operatiunile de recalculare a pensiilor in sistemul public, pentru persoanele ale caror drepturi de pensie s-au deschis in perioada 1 iulie 1977 - 31 martie 2001 in baza   Legii nr. 3/1977 si care si-au desfasurat activitatea in grupe speciale de munca    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 40 din 22 septembrie 2008 privind examinarea recursului in interesul legii cu privire la aplicarea dispozitiilor art. 77 alin. (2) raportat la art. 43 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, referitor la stabilirea stagiului complet de cotizare utilizat pentru determinarea punctajului mediu anual in operatiunile de recalculare a pensiilor in sistemul public, pentru persoanele ale caror drepturi de pensie s-au deschis in perioada 1 iulie 1977 - 31 martie 2001 in baza Legii nr. 3/1977 si care si-au desfasurat activitatea in grupe speciale de munca

EMITENT: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE - SECTIILE UNITE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 334 din 20 mai 2009

Dosar nr. 16/2008
Sub preşedinţia domnului profesor univ. dr. Nicolae Popa, preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie,
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, constituitã în Secţii Unite, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciarã, republicatã, s-a întrunit pentru a examina recursul în interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi Colegiul de conducere al Curţii de Apel Timişoara cu privire la aplicarea dispoziţiilor art. 77 alin. (2) raportat la <>art. 43 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, referitor la stabilirea stagiului complet de cotizare utilizat pentru determinarea punctajului mediu anual în operaţiunile de recalculare a pensiilor în sistemul public, pentru persoanele ale cãror drepturi de pensie s-au deschis în perioada 1 iulie 1977 - 31 martie 2001 în baza <>Legii nr. 3/1977 şi care şi-au desfãşurat activitatea în grupe speciale de muncã.
Secţiile Unite au fost constituite cu respectarea dispoziţiilor <>art. 34 din Legea nr. 304/2004 , republicatã, fiind prezenţi 81 de judecãtori din totalul de 115 aflaţi în funcţie.
Procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a fost reprezentat de procurorul Antoaneta Florea.
Reprezentanta procurorului general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a susţinut recursul în interesul legii, solicitând admiterea acestuia, cerând sã se decidã în sensul cã stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual pentru persoanele ale cãror drepturi la pensie s-au deschis în intervalul 1 iulie 1977 - 31 martie 2001 şi care şi-au desfãşurat activitatea în grupe speciale de muncã este cel reglementat de <>art. 14 din Legea nr. 3/1977 .

SECŢIILE UNITE,

deliberând asupra recursului în interesul legii, constatã urmãtoarele:
Instanţele judecãtoreşti nu au un punct de vedere unitar cu privire la aplicarea dispoziţiilor art. 77 alin. (2) raportat la <>art. 43 din Legea nr. 19/2000 referitor la stabilirea stagiului complet de cotizare utilizat pentru determinarea punctajului mediu anual în operaţiunile de recalculare a pensiilor în sistemul public, pentru persoanele ale cãror drepturi de pensie s-au deschis în perioada 1 iulie 1977 - 31 martie 2001 în baza <>Legii nr. 3/1977 şi care şi-au desfãşurat activitatea în grupe speciale de muncã.
Astfel, unele instanţe s-au pronunţat în sensul cã persoanele pensionate în baza <>Legii nr. 3/1977 şi care şi-au desfãşurat activitatea în condiţii speciale beneficiazã la determinarea punctajului mediu de un stagiu de cotizare de 20 de ani, conform <>art. 43 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 .
În motivarea acestui punct de vedere s-a reţinut cã dispoziţiile <>art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat statueazã cã recalcularea pensiilor se efectueazã cu respectarea prevederilor <>Legii nr. 19/2000 .
Or, potrivit art. 43 alin. (1) şi anexei nr. 4 la <>Legea nr. 19/2000 , persoanele care şi-au desfãşurat activitatea în condiţii speciale beneficiazã la determinarea punctajului mediu de un stagiu de cotizare de 20 de ani.
S-a mai relevat cã, chiar dacã art. 2 alin. (3) din Normele metodologice de evaluare a pensiilor din sistemul public, stabilite în fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat potrivit legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, în vederea recalculãrii în conformitate cu <>Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.550/2004 privind efectuarea operaţiunilor de evaluare în vederea recalculãrii pensiilor din sistemul public, stabilite în fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat potrivit legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, în conformitate cu principiile <>Legii nr. 19/2000 , prevede cã pentru persoanele ale cãror drepturi la pensie s-au deschis în perioada 1 iulie 1977 - 31 martie 2001 stagiul de cotizare este cel prevãzut de <>Legea nr. 3/1977 , alin. 4 al acestui articol derogã de la alineatul anterior şi face referire la pensiile stabilite de acte normative cu caracter special, iar art. 43 alin. 1 şi anexa nr. 4 la lege au caracter special.
S-a mai susţinut cã o altã interpretare contrarã acestor dispoziţii legale ar conduce la înfrângerea principiului inserat în preambulul <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 , conform cãruia la muncã egalã se acordã aceeaşi pensie, şi ar lipsi de eficienţã art. 2 al aceluiaşi act normativ care prevede cã recalcularea pensiilor se efectueazã cu respectarea <>Legii nr. 19/2000 , lege care prevede reducerea stagiului de cotizare.
Alte instanţe, dimpotrivã, au considerat cã pentru persoanele pensionate în baza <>Legii nr. 3/1977 stagiul de cotizare, în vederea determinãrii punctajului mediu, este cel prevãzut de legea în vigoare la data pensionãrii.
În acest sens s-a reţinut cã, pentru persoanele pensionate sub imperiul <>Legii nr. 3/1977 , drepturile de pensie se recalculeazã prin determinarea punctajului mediu anual, astfel cum se dispune prin art. 2 alin. (1) din Normele metodologice de evaluare a pensiilor din sistemul public, stabilite în fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat potrivit legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, în vederea recalculãrii în conformitate cu principiile <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, norme aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.550/2004 .
Potrivit acestor norme, stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual reprezintã vechimea integralã în muncã, prevãzutã de legislaţia în vigoare la data deschiderii dreptului la pensia de care persoana beneficiazã sau care i se cuvine la data începerii operaţiunii de evaluare.
De asemenea, alin. (3) al aceluiaşi articol prevede cã, pentru persoanele ale cãror drepturi de pensie s-au deschis în intervalul 1 iulie 1977 - 31 martie 2001, stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual va fi cel reglementat de <>Legea nr. 3/1977 .
Prin urmare, singurele facilitãţi oferite de <>Legea nr. 3/1977 persoanelor care au lucrat în grupa I sau II de muncã sunt acordarea sporului de grupã şi posibilitatea pensionãrii înainte de împlinirea vârstei standard de pensionare, dispoziţiile art. 14 din acest act normativ neavând semnificaţia reducerii stagiului de cotizare utilizat la recalcularea pensiei.
Ca atare, este lipsitã de relevanţã împrejurarea cã, potrivit dispoziţiilor art. 43 şi <>art. 77 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 , stagiul de cotizare complet a fost stabilit la 20 de ani pentru aceste grupe de muncã.
Aceste din urmã instanţe au interpretat şi au aplicat corect dispoziţiile legii.
Noua legislaţie privind sistemul public de pensii are ca principiu general stabilirea cuantumului pensiei cuvenite fiecãrui titular prin luarea în considerare a întregii activitãţi şi a drepturilor salariale realizate pe tot parcursul timpului ce se considerã perioadã de cotizare.
Pentru fiecare lunã şi întreaga perioadã ce constituie vechime în muncã ori este asimilatã acesteia, se stabileşte punctajul corespunzãtor în raport cu drepturile salariale obţinute, iar prin înmulţirea punctului de pensie, prevãzut în legea anualã a bugetului asigurãrilor sociale de stat, cu punctajul mediu realizat se calculeazã cuantumul pensiei cuvenite fiecãrui titular.
Pensia pentru limita de vârstã se acordã asiguraţilor care îndeplinesc, cumulativ, la data pensionãrii, condiţiile privind vârsta standard de pensionare şi stagiul minim de cotizare realizat în sistemul public [<>art. 41 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 ].
Vârsta standard de pensionare, respectiv vârsta la care se poate solicita înscrierea la pensie, este de 60 de ani pentru femei şi de 65 de ani pentru bãrbaţi.
Atingerea vârstei standard de pensionare se va realiza în termen de 13 ani de la data intrãrii în vigoare a legii, prin creşterea vârstelor de pensionare, pornindu-se de la 57 de ani pentru femei şi de la 62 de ani pentru bãrbaţi, conform eşalonãrii prevãzute în anexa nr. 3 [art. 41 alin. (2)].
Stagiul minim de cotizare atât pentru femei, cât şi pentru bãrbaţi este de 15 ani. Creşterea stagiului minim de cotizare de la 10 ani la 15 ani se va realiza în termen de 13 ani de la data intrãrii în vigoare a legii, conform eşalonãrii prevãzute în anexa nr. 3 [art. 41 alin. (3)].
Stagiul complet de cotizare este de 30 de ani pentru femei şi de 35 de ani pentru bãrbaţi [art. 41 alin. (4)].
Potrivit <>art. 160 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 , vechimea în muncã recunoscutã pentru stabilirea pensiilor pânã la intrarea în vigoare a prezentei legi constituie stagiu de cotizare.
Pentru persoanele care au lucrat în condiţii deosebite de muncã legiuitorul a instituit norme speciale referitoare la vârsta de pensionare şi la stagiul de cotizare, stabilind, dupã caz, luarea ori neluarea în calcul a perioadelor asimilate stagiului de cotizare.
Astfel, prin <>art. 43 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 19/2000 s-a prevãzut ca asiguraţii care şi-au desfãşurat activitatea în locurile de muncã prevãzute la art. 20 alin. (1) lit. a) şi care au realizat un stagiu de cotizare de cel puţin 20 de ani în aceste condiţii beneficiazã de pensie pentru limitã de vârstã începând cu vârsta de 45 de ani.
Asiguraţii care şi-au desfãşurat activitatea în locurile de muncã prevãzute la art. 20 alin. (1) lit. c) şi d) şi care au realizat un stagiu de cotizare de cel puţin 25 de ani beneficiazã de pensia pentru limita de vârstã cu reducerea vârstelor standard de pensionare cu 15 ani.
Este vorba de personalul unitãţilor miniere, care îşi desfãşoarã activitatea în subteran cel puţin 50% din timpul normal de muncã în fiecare lunã [art. 20 alin. (1) lit. a)], de cei care şi-au desfãşurat activitatea ca personal navigant în aviaţia civilã prevãzut în anexa nr. 1 [art. 20 alin. (1) lit. c)] sau în una dintre profesiile ce ţin de activitatea artisticã, prevãzute în anexa nr. 2 la lege [art. 20 alin. (1) lit. d)].
Potrivit <>art. 44 din Legea nr. 19/2000 , asiguraţii menţionaţi la art. 20 alin. (1) lit. a), c) şi d) care au realizat stagii de cotizare mai mici decât cele prevãzute la alin. (1) şi (2) ale art. 43 beneficiazã de pensii pentru limitã de vârstã cu reducerea proporţionalã a vârstelor standard de pensionare, în condiţiile realizãrii stagiilor totale de cotizare necesare conform prevederilor cuprinse în anexele nr. 4 şi 5.
De asemenea, conform art. 77 alin. (1)-(3) al aceluiaşi act normativ, punctajul mediu anual realizat de asigurat în perioada de cotizare se determinã prin împãrţirea numãrului de puncte rezultat din însumarea punctajelor anuale realizate de asigurat în perioada de cotizare la necesarul de ani corespunzãtor stagiului complet de cotizare, prevãzut în anexa nr. 3.
În situaţia asiguraţilor prevãzuţi la art. 43 şi 47, la stabilirea punctajului mediu anual conform alin. (1) se iau în considerare stagiile de cotizare prevãzute la aceste articole.
În situaţiile prevãzute la art. 44, la stabilirea punctajului mediu anual al asiguraţilor conform alin. (1) se iau în considerare stagiile totale de cotizare necesare prevãzute în anexele nr. 4 şi 5.
Începând cu data de 1 octombrie 2004, pensiile din sistemul public, stabilite în fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat potrivit legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, au fost evaluate în vederea recalculãrii în conformitate cu principiile <>Legii nr. 19/2000 .
Evaluarea s-a efectuat prin determinarea punctajului mediu anual aferent fiecãrei pensii aflate în platã sau cuvenite, în conformitate cu prevederile legale.
Metodologia de efectuare a evaluãrii a fost prevãzutã în Normele metodologice aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.550/2004 .
Potrivit art. 2 din aceste norme metodologice, stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual reprezintã vechimea integralã în muncã prevãzutã de legislaţia în vigoare la data deschiderii dreptului la pensie de care persoana beneficiazã sau care i se cuvine la data începerii operaţiunilor de evaluare.
Pentru persoanele ale cãror drepturi la pensie s-au deschis anterior datei de 1 iulie 1977, data intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 3/1977 privind pensiile de asigurãri sociale de stat şi asistenţã socialã, stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual pentru toate categoriile de pensii va fi de 20 de ani pentru femei şi de 25 de ani pentru bãrbaţi.
Pentru persoanele ale cãror drepturi la pensie s-au deschis în intervalul 1 iulie 1977 - 31 martie 2001, stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual va fi cel reglementat de <>Legea nr. 3/1977 .
Pentru persoanele beneficiare de pensii stabilite în condiţiile prevãzute de acte normative cu caracter special, stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual este vechimea în muncã necesarã deschiderii dreptului de pensie prevãzutã de aceste acte normative.
Prin data deschiderii dreptului la pensie se înţelege data la care persoana în cauzã a fost înscrisã la categoria de pensie de care beneficiazã sau care i se cuvine la data începerii operaţiunilor de evaluare (art. 3 din normele metodologice).
În <>art. 14 din Legea nr. 3/1977 se prevedea cã pentru persoanele care au lucrat efectiv cel puţin 20 de ani în locuri care, potrivit legii, se încadrau în grupa I de muncã sau cel puţin 25 de ani în grupa II de muncã, la stabilirea pensiei se lua în calcul, pentru fiecare an lucrat în aceste grupe, câte:
a) un an şi 6 luni pentru grupa I de muncã;
b) un an şi 3 luni pentru grupa II de muncã.
Pe aceastã bazã persoanele care au lucrat în grupele I şi II de muncã aveau dreptul, la cerere, sã fie pensionate la împlinirea vârstei de:
a) 52 de ani pentru grupa I şi 57 de ani pentru grupa II, bãrbaţii;
b) 50 de ani pentru grupa I şi 52 de ani pentru grupa II, femeile.
Persoanele care îndeplineau condiţiile prevãzute la alin. 1 erau pensionate, la cerere, la 50 de ani, atât bãrbaţii, cât şi femeile din grupa I de muncã, şi la 55 de ani bãrbaţii sau 50 de ani femeile din grupa II de muncã.
De asemenea, potrivit art. 16 din acelaşi act normativ, persoanele care au lucrat cel puţin 5 ani în grupele I şi II de muncã aveau dreptul sã li se ia în calculul vechimii în muncã, pentru fiecare an lucrat în aceste grupe: un an şi 6 luni pentru grupa I sau un an şi 3 luni pentru grupa II. În aceste cazuri nu se reducea limita vârstei de pensionare.
Cu alte cuvinte, asiguraţii care şi-au desfãşurat activitatea în grupe speciale de muncã, determinate ca atare prin ordine ale Ministerului Sãnãtãţii, şi ale cãror drepturi de pensie s-au deschis în perioada 1 iulie 1977 - 31 martie 2001 au beneficiat atât de reducerea vârstei legale de pensionare, cât şi de majorarea vechimii în muncã, deci a perioadei de contribuţie, denumitã în actuala reglementare stagiu de cotizare.
Cele stabilite de unele instanţe, în sensul cã acestei categorii de asiguraţi îi sunt aplicabile dispoziţiile <>art. 43 din Legea nr. 19/2000 şi ale anexei nr. 4 la aceastã lege ca "act normativ special" la care fac trimitere prevederile art. 2 alin. (4) din normele metodologice aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.550/2004 , sunt consecinţa unei interpretãri greşite a prevederilor legale, întrucât <>Legea nr. 19/2000 reprezintã o lege generalã, actul normativ-cadru în domeniul pensiilor şi al drepturilor de asigurãri sociale.
În ceea ce priveşte principiul înscris în expunerea de motive a <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat, potrivit cãruia "la condiţii egale de pensionare, pensii egale, indiferent de anul ieşirii la pensie", acesta nu poate fi aplicat în cauzã atât timp cât în lege nu existã o prevedere expresã potrivit cãreia şi persoanelor care au lucrat în grupele speciale de muncã şi s-au pensionat anterior intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 19/2000 li se aplicã acest act normativ pentru determinarea stagiului de cotizare şi, în raport de acesta, a punctajului mediu anual realizat de asigurat în perioada de cotizare.
Aceastã interpretare decurge şi din dispoziţiile <>art. 4 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 , potrivit cãrora determinarea punctajului mediu anual şi a cuantumului fiecãrei pensii se face pe baza datelor, elementelor şi informaţiilor din documentaţiile de pensii aflate în pãstrarea caselor teritoriale de pensii, cu respectarea prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.550/2004 privind efectuarea operaţiunilor de evaluare în vederea recalculãrii pensiilor din sistemul public, stabilite în fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat potrivit legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, în conformitate cu principiile <>Legii nr. 19/2000 .
Ca atare, aplicabilitatea prevederilor normelor metodologice aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.550/2004 este întãritã şi confirmatã de norma de trimitere din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 .
Totodatã, potrivit art. 1 din Codul civil şi art. 15 alin. (2) din Constituţia României, republicatã, legea dispune numai pentru viitor, ea nu are putere retroactivã.
În aceste condiţii, este evident cã legea nouã, respectiv <>Legea nr. 19/2000 nu se poate aplica decât situaţiilor ivite dupã intrarea ei în vigoare, deci persoanelor ale cãror drepturi la pensie s-au deschis dupã data de 1 aprilie 2001, nu şi persoanelor pensionate sub imperiul <>Legii nr. 3/1977 .
Ca atare, pentru asiguraţii care au lucrat în condiţii speciale de muncã şi ale cãror drepturi la pensie s-au deschis în intervalul 1 iulie 1977 - 31 martie 2001, stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual este cel reglementat de <>art. 14 din Legea nr. 3/1977 .
În consecinţã, în temeiul art. 329 din Codul de procedurã civilã şi al <>art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciarã, republicatã, Secţiile Unite urmeazã sã admitã recursul în interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi de Colegiul de conducere al Curţii de Apel Timişoara şi sã decidã cã dispoziţiile art. 77 alin. (2) raportat la <>art. 43 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 19/2000 se interpreteazã în sensul cã stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual pentru persoanele ale cãror drepturi la pensie s-au deschis în intervalul 1 iulie 1977 - 31 martie 2001 şi care şi-au desfãşurat activitatea în grupe speciale de muncã este cel reglementat de <>art. 14 din Legea nr. 3/1977 .

PENTRU ACESTE MOTIVE
În numele legii
DECID:

Admit recursul în interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi de Colegiul de conducere al Curţii de Apel Timişoara.
Dispoziţiile art. 77 alin. (2) raportat la <>art. 43 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale se interpreteazã în sensul cã stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual pentru persoanele ale cãror drepturi de pensie s-au deschis în intervalul 1 iulie 1977 - 31 martie 2001 şi care şi-au desfãşurat activitatea în grupe speciale de muncã este cel reglementat de <>art. 14 din Legea nr. 3/1977 privind pensiile de asigurãri sociale de stat şi asistenţã socialã.
Obligatorie, potrivit art. 329 alin. 3 din Codul de procedurã civilã.
Pronunţatã în şedinţã publicã, astãzi, 22 septembrie 2008.

PREŞEDINTELE
ÎNALTEI CURŢI DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

p. Prim-magistrat-asistent,
Victoria Maftei,
eliberatã din funcţie prin pensionare,
Adriana Daniela White

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016