Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 390 din 24 martie 2011  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 58 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 59/2000 privind Statutul personalului silvic    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 390 din 24 martie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 58 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 59/2000 privind Statutul personalului silvic

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 324 din 11 mai 2011

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Petre Lãzãroiu - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Doina Suliman - magistrat-asistent-şef

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.
    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 58 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 59/2000 privind Statutul personalului silvic, excepţie ridicatã de Iulian Bercea în Dosarul nr. 12.451/63/2009 al Curţii de Apel Craiova - Secţia contencios administrativ şi fiscal şi în Dosarul nr. 333/63/2010 al Tribunalului Dolj - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
    La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
    Curtea, având în vedere obiectul identic al excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr. 2.130D/2010 şi nr. 2.379D/2010, pune în discuţie, din oficiu, problema conexãrii cauzelor.
    Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
    Curtea dispune, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, conexarea Dosarului nr. 2.379D/2010 la Dosarul nr. 2.130D/2010, care este primul înregistrat.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilã.

                                    CURTEA,
    având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, reţine urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 10 mai 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 12.451/63/2009, Curtea de Apel Craiova - Secţia contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 58 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 59/2000 privind Statutul personalului silvic.
    Excepţia a fost ridicatã de Iulian Bercea cu ocazia soluţionãrii recursului formulat împotriva Sentinţei nr. 221 din 27 ianuarie 2010, pronunţatã de Tribunalul Dolj în contradictoriu cu Direcţia Silvicã Dolj.
    Prin Încheierea din 12 mai 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 333/63/2010, Tribunalul Dolj - Secţia contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 58 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 59/2000 privind Statutul personalului silvic.
    Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de reclamantul Iulian Bercea într-o cauzã de contencios administrativ având ca obiect soluţionarea cererii de anulare a deciziei de sancţionare disciplinarã emise de Direcţia Silvicã Dolj.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã, "fiind vãtãmat într-un drept printr-un act nelegal şi nul de drept," dispoziţiile de lege criticate contravin prevederilor art. 52 din Constituţie şi celor ale art. 6 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale. De asemenea, considerã cã dispoziţiile de lege criticate sunt neconstituţionale deoarece nu fac distincţie între personalul silvic care face parte din autoritatea publicã centralã care rãspunde de silviculturã şi structurile teritoriale ale acesteia şi personalul silvic angajat cu contract individual de muncã în baza unui contract colectiv de muncã încheiat la nivelul Regiei Naţionale a Pãdurilor - Romsilva cu Federaţia Sindicatelor din Silviculturã "Silva". Astfel, potrivit dispoziţiilor art. 8, art. 11 alin. (1) şi art. 51 alin. (3) din Codul silvic, ale Regulamentului de organizare şi funcţionare a Regiei Naţionale a Pãdurilor - Romsilva şi ale Hotãrârii Guvernului nr. 229/2009, personalul silvic din structurile Regiei Naţionale a Pãdurilor - Romsilva nu se încadreazã în prevederile art. 109 din Legea nr. 188/1999, întrucât este angajat prin contract individual de muncã în baza unui contract colectiv de muncã, nu este numit ca un funcţionar public, nu are raportul de serviciu al unui funcţionare public şi, prin urmare, orice litigiu privind raporturile de muncã se soluţioneazã conform dispoziţiilor Codului muncii. În consecinţã, având în vedere şi deciziile Curţii Constituţionale nr. 1.257/2009 şi nr. 1.629/2009, toate deciziile emise de cãtre directorul coordonator sunt lovite de nulitate absolutã, întrucât acesta a fost numit în baza Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 37/2009 şi, prin urmare, decizia de sancţionare disciplinarã a cãrei anulare se solicitã prin acţiunea în cadrul cãreia a fost invocatã excepţia de neconstituţionalitate este nulã.
    Instanţele de judecatã apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
    În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
    Avocatul Poporului considerã cã dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

                                    CURTEA,
    examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 58 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 59/2000 privind Statutul personalului silvic, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 238 din 30 mai 2000, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 427/2001, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 406 din 23 iulie 2001, dispoziţii care au urmãtorul cuprins: "Personalului silvic i se aplicã dispoziţiile Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, în mãsura în care prezenta ordonanţã de urgenţã nu dispune altfel."
    Autorul criticii invocã în susţinerea excepţiei prevederile art. 52 referitoare la dreptul persoanei vãtãmate de o autoritate publicã şi cele ale art. 6 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale referitoare la dreptul la un proces echitabil.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine cã reglementarea criticatã reprezintã opţiunea legiuitorului, iar faptul cã dispoziţiile de lege criticate fac trimitere la Statutul funcţionarilor publici nu atrage neconstituţionalitatea acestora.
    Aspectul criticat de autorul excepţiei nu constituie o veritabilã problemã de constituţionalitate, aşa cã excedeazã competenţei instanţei constituţionale. Astfel, din motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, Curtea observã cã autorul acesteia nu criticã art. 58 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 59/2000 sub aspectul neconstituţionalitãţii sale, ci susţine cã acest articol de lege nu ar trebui aplicat litigiului dedus judecãţii - şi anume acţiunii în contencios administrativ prin care se solicitã anularea unei decizii de sancţionare disciplinarã emise de Direcţia Silvicã Dolj, în cadrul cãreia s-a ridicat excepţia de neconstituţionalitate.
    Criticile de neconstituţionalitate aduse textului de lege atacat privesc, în realitate, stabilirea regimului juridic aplicabil raporturilor de muncã ale autorului excepţiei de neconstituţionalitate cu Direcţia Silvicã Dolj, ceea ce nu intrã în competenţa de soluţionare a Curţii Constituţionale, ci a instanţei de judecatã chemate sã soluţioneze litigiul.
    În aceste condiţii, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, Curtea se pronunţã numai asupra constituţionalitãţii actelor cu privire la care a fost sesizatã, fãrã a putea modifica sau completa prevederile supuse controlului, excepţia de neconstituţionalitate fiind inadmisibilã.

    Pentru motivele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                             CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                                În numele legii
                                    DECIDE:

    Respinge ca inadmisibilã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 58 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 59/2000 privind Statutul personalului silvic, excepţie ridicatã de Iulian Bercea în Dosarul nr. 12.451/63/2009 al Curţii de Apel Craiova - Secţia contencios administrativ şi fiscal şi în Dosarul nr. 333/63/2010 al Tribunalului Dolj - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 24 martie 2011.

                      PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                                AUGUSTIN ZEGREAN

                            Magistrat-asistent-şef,
                                 Doina Suliman

                                      ----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016