Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 39 din 6 februarie 2001  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. II din Ordonanta Guvernului nr. 82/1999 pentru modificarea si completarea   Decretului nr. 247/1977 cu privire la incadrarea cadrelor militare permanente in grupele I, II sau III de munca, precum si a celor ale   art. 2 alin. 1 din Decretul-lege nr. 68/1990 pentru inlaturarea unor inechitati in salarizarea personalului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 39 din 6 februarie 2001 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II din Ordonanta Guvernului nr. 82/1999 pentru modificarea si completarea Decretului nr. 247/1977 cu privire la incadrarea cadrelor militare permanente in grupele I, II sau III de munca, precum si a celor ale art. 2 alin. 1 din Decretul-lege nr. 68/1990 pentru inlaturarea unor inechitati in salarizarea personalului

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 97 din 26 februarie 2001
Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Gabriela Ghita - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. II din Ordonanta Guvernului nr. 82/1999 pentru modificarea şi completarea Decretului nr. 247/1977 cu privire la încadrarea cadrelor militare permanente în grupele I, II sau III de munca, precum şi a celor ale <>art. 2 alin. 1 din Decretul-lege nr. 68/1990 pentru înlãturarea unor inechitati în salarizarea personalului, excepţie ridicatã de Emil Camarasan în Dosarul nr. 3.936/2000 al Curţii de Apel Cluj - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc autorul exceptiei, precum şi celelalte pãrţi: Ministerul de Interne şi Inspectoratul Judeţean de Poliţie Maramures. Procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public, considerând ca textele de lege criticate nu contravin prevederilor constituţionale ale art. 16 alin. (1) şi ale art. 150 alin. (1), solicita respingerea exceptiei de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiatã.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 21 iulie 2000, pronunţatã în Dosarul nr. 3.936/2000, Curtea de Apel Cluj - Secţia comercialã şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. II din Ordonanta Guvernului nr. 82/1999 pentru modificarea şi completarea Decretului nr. 247/1977 cu privire la încadrarea cadrelor militare permanente în grupele I, II sau III de munca, precum şi a celor ale <>art. 2 alin. 1 din Decretul-lege nr. 68/1990 pentru înlãturarea unor inechitati în salarizarea personalului. Excepţia a fost ridicatã de Emil Camarasan într-o acţiune în contencios administrativ, formulatã impotriva Ministerului de Interne.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine ca pentru perioada 1966-1981 în care a fost ofiţer de militie, desfasurand activitãţi care se încadreazã în grupa I de munca, Ministerul de Interne refuza sa îi elibereze o adeverinta pentru atestarea acestui fapt, considerând ca dispoziţiile <>Decretului-lege nr. 68/1990 vizeazã domeniul general şi nu sunt aplicabile cadrelor militare. Se considera ca dispoziţiile legale criticate, având vicii de redactare, dau posibilitatea unui tratament juridic discriminatoriu, ceea ce contravine principiului egalitãţii consacrat la art. 16 alin. (1) din Constituţie, precum şi prevederilor constituţionale ale art. 150 alin. (1). Se mai arata ca "beneficiul prevãzut la <>art. 2 alin. 1 din Decretul-lege nr. 68/1990 trebuie sa profite şi cadrelor militare, în activitate sau nu dupã anul 1969, iar în ceea ce priveşte <>art. II din Ordonanta Guvernului nr. 82/1999 , acesta ar urma sa fie mai clar redactat pentru a se corobora cu prevederile <>art. 2 alin. 1 din Decretul-lege nr. 68/1990 ".
Curtea de Apel Cluj - Secţia comercialã şi de contencios administrativ, exprimandu-şi opinia, apreciazã ca excepţia este intemeiata, deoarece dispoziţiile <>art. II din Ordonanta Guvernului nr. 82/1999 contravin prevederilor constituţionale invocate, prin faptul ca recunosc dreptul de încadrare în grupele I şi II de munca "doar în favoarea unor categorii de cetãţeni, nu şi în favoarea altora, care se afla în aceeaşi situaţie".
Potrivit dispoziţiilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul sau de vedere, apreciazã ca excepţia este intemeiata. În acest sens se arata ca, "În concordanta cu prevederile generale cuprinse în <>art. 2 alin. 1 din Decretul-lege nr. 68/1990 , care stabilesc ca încadrarea în grupele I şi II de munca se aplica <<pe intreaga perioada>> cat cei în cauza <<au lucrat la locurile de munca şi activitãţile respective>>, în <>art. II din Ordonanta Guvernului nr. 82/1999 s-a cuprins un text similar". Se considera ca aceste texte se aplica "tuturor persoanelor care beneficiazã de prevederile <>Decretului-lege nr. 68/1990 şi respectiv ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 82/1999 , în caz contrar creandu-se discriminãri care ar incalca principiul egalitãţii cetãţenilor în fata legii consacrat de art. 16 alin. (1) şi (2) din Constituţie". Se invoca şi Decizia Curţii Constituţionale nr. 87/1999.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit în cauza de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Obiectul exceptiei îl constituie dispoziţiile <>art. II din Ordonanta Guvernului nr. 82/1999 pentru modificarea şi completarea Decretului nr. 247/1977 cu privire la încadrarea cadrelor militare permanente în grupele I, II sau III de munca, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 423 din 31 august 1999, precum şi cele ale <>art. 2 alin. 1 din Decretul-lege nr. 68/1990 pentru înlãturarea unor inechitati în salarizarea personalului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 24 din 9 februarie 1990.
Aceste texte de lege au urmãtorul cuprins:
- <>Art. II din Ordonanta Guvernului nr. 82/1999 : "Încadrarea în grupele I sau II de munca se face pentru intreaga perioada desfasurata în locurile de munca şi activitãţile stabilite pentru fiecare categorie profesionalã.";
- <>Art. 2 alin. 1 din Decretul-lege nr. 68/1990 :
"Personalul de la locurile de munca şi activitãţile care, potrivit reglementãrilor existente pana în anul 1969 şi dupã aceea, erau prevãzute sa fie încadrate în grupele I şi II de munca beneficiazã de acest drept pe intreaga perioada cat au lucrat la locurile de munca şi activitãţile respective."
Autorul exceptiei susţine ca aceste dispoziţii legale contravin prevederilor constituţionale ale art. 16 alin. (1) şi ale art. 150 alin. (1), care prevãd:
- Art. 16 alin. (1): "Cetãţenii sunt egali în fata legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri.";
- Art. 150 alin. (1): "Legile şi toate celelalte acte normative rãmân în vigoare, în mãsura în care ele nu contravin prezentei Constituţii."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. II din Ordonanta Guvernului nr. 82/1999 , Curtea retine ca acestea nu instituie nici un tratament discriminatoriu persoanelor care au lucrat la locuri de munca sau au desfãşurat activitãţi prevãzute sa fie încadrate în grupele I sau II de munca, prevãzând încadrarea în grupele respective de munca, pe intreaga perioada desfasurata în asemenea locuri de munca sau activitãţi, indiferent de data la care au încetat sa mai activeze în acele locuri de munca sau activitãţi. Deoarece aceste dispoziţii legale nu incalca prevederile constituţionale invocate, excepţia este neîntemeiatã şi urmeazã sa fie respinsã.
Referitor la critica de neconstituţionalitate privind dispoziţiile <>art. 2 alin. 1 din Decretul-lege nr. 68/1990 , Curtea constata ca acest text de lege reglementeazã dreptul la recunoaşterea vechimii în grupele I şi II de munca pe intreaga perioada în care a fost încadrat la locurile de munca sau în activitãţile din aceste grupe doar personalului care şi la data intrãrii în vigoare a decretului-lege era încadrat la asemenea locuri de munca sau activitãţi. Asupra acestui text de lege Curtea Constituţionalã s-a pronunţat prin Decizia nr. 87 din 1 iunie 1999, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 352 din 26 iulie 1999, statuand ca este neconstitutional "în mãsura în care se aplica numai persoanelor de la locurile de munca şi activitãţile care, potrivit reglementãrilor existente pana în anul 1969 şi dupã aceea, erau prevãzute sa fie încadrate în grupele I şi II de munca, nu şi celor care au fost încadrate în asemenea locuri de munca sau activitãţi anterior datei intrãrii în vigoare a actului normativ respectiv".
În ceea ce priveşte susţinerea ca dispoziţiile <>art. 2 alin. 1 din Decretul-lege nr. 68/1990 nu ar mai fi în vigoare, potrivit prevederilor art. 150 alin. (1) din Constituţie, Curtea Constituţionalã a reţinut prin aceeaşi decizie ca aceste dispoziţii legale "nu sunt neconstituţionale pentru ca au recunoscut beneficiul acestor drepturi, ci pentru faptul ca îl recunosc doar în favoarea unor categorii de cetãţeni, nu şi în favoarea altora care, realmente, se afla în aceeaşi situaţie. În cazul în care s-ar considera ca dispoziţiile <>Decretului-lege nr. 68/1990 sunt abrogate prin efectul art. 150 alin. (1) din Constituţie ar fi private şi acele categorii de cetãţeni pentru care textul de lege criticat a recunoscut beneficiul drepturilor câştigate prin activitatea desfasurata în condiţii deosebite".
Aceste considerente sunt valabile şi în prezenta cauza, neintervenind elemente noi care sa determine reconsiderarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale.
În consecinta, având în vedere prevederile <>art. 23 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, potrivit cãrora nu pot face obiectul unei excepţii de neconstituţionalitate dispoziţiile constatate ca fiind neconstituţionale printr-o decizie anterioarã a Curţii, rezulta ca, în temeiul alin. (6) din acelaşi articol, excepţia de neconstituţionalitate a <>art. 2 alin. 1 din Decretul-lege nr. 68/1990 este inadmisibila.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

1. Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. II din Ordonanta Guvernului nr. 82/1999 pentru modificarea şi completarea Decretului nr. 247/1977 cu privire la încadrarea cadrelor militare permanente în grupele I, II sau III de munca, excepţie ridicatã de Emil Camarasan în Dosarul nr. 3.936/2000 al Curţii de Apel Cluj - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
2. Respinge, ca fiind inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 2 alin. 1 din Decretul-lege nr. 68/1990 pentru ilaturarea unor inechitati în salarizarea personalului, excepţie ridicatã de acelaşi autor în acelaşi dosar.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 6 februarie 2001.

PREŞEDINTELE CURŢII
CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI

Magistrat-asistent,
Doina Suliman

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016