Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 381 din 19 martie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 111 alin. (1) lit. b), alin. (3) si (6) si ale   art. 113 alin. (1) lit. e) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 381 din 19 martie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 111 alin. (1) lit. b), alin. (3) si (6) si ale art. 113 alin. (1) lit. e) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 334 din 20 mai 2009

Acsinte Gaspar - preşedinte
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Oana Cristina Puicã - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 111 alin. (1) lit. b), alin. (3) şi (6) şi ale <>art. 113 alin. (1) lit. e) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, excepţie ridicatã de Tudor Sîrbu în Dosarul nr. 836/97/2008 al Tribunalului Hunedoara - Secţia comercialã şi de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care aratã cã art. 23 alin. (11), art. 41, 44 şi 47 din Legea fundamentalã, art. 6 paragraful 2 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale şi art. 11 din Declaraţia Universalã a Drepturilor Omului, invocate de autorul excepţiei, nu sunt aplicabile în cauza de faţã. Pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, ca fiind inadmisibilã, în ceea ce priveşte dispoziţiile <>art. 111 alin. (6) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 , având în vedere <>Decizia nr. 742/2008 a Curţii Constituţionale, prin care aceasta a constatat neconstituţionalitatea respectivelor prevederi legale. Totodatã, pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, ca fiind neîntemeiatã, cu privire la dispoziţiile art. 111 alin. (1) lit. b) şi alin. (3) şi ale <>art. 113 alin. (1) lit. e) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 , fãcând trimitere, în acest sens, la jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 9 septembrie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 836/97/2008, Tribunalul Hunedoara - Secţia comercialã şi de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 111 alin. (1) lit. b), alin. (3) şi (6) şi ale <>art. 113 alin. (1) lit. e) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice. Excepţia a fost ridicatã de Tudor Sîrbu cu ocazia soluţionãrii unei acţiuni în contenciosul administrativ privind anularea mãsurii reţinerii permisului de conducere şi a mãsurii eliberãrii unei dovezi înlocuitoare fãrã drept de circulaţie.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã textele de lege criticate, prin impunerea de plano a reţinerii permisului în situaţia presupunerii comiterii unei infracţiuni la regimul circulaţiei pe drumurile publice, în absenţa unei hotãrâri judecãtoreşti definitive de condamnare, încalcã egalitatea în drepturi a cetãţenilor în faţa legii şi a autoritãţilor publice, prezumţia de nevinovãţie, dreptul la muncã, dreptul de proprietate privatã, condiţiile şi limitele restrângerii exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi, precum şi dispoziţiile constituţionale referitoare la nivelul de trai.
Tribunalul Hunedoara - Secţia comercialã şi de contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, întrucât textele de lege criticate nu încalcã dispoziţiile din Legea fundamentalã şi din actele normative internaţionale invocate de autorul excepţiei.
Potrivit <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã dispoziţiile art. 111 alin. (1) lit. b) şi alin. (3) şi ale <>art. 113 alin. (1) lit. e) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 sunt constituţionale, întrucât nu încalcã dispoziţiile din Legea fundamentalã şi din actele normative internaţionale invocate. Aratã cã, întrucât, prin <>Decizia nr. 742/2008 , Curtea Constituţionalã a constatat cã dispoziţiile <>art. 111 alin. (6) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 sunt neconstituţionale, potrivit prevederilor <>art. 29 alin. (3) şi (6) din Legea nr. 47/1992 , excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 111 alin. (6) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 este inadmisibilã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 111 alin. (1) lit. b), alin. (3) şi (6) şi ale <>art. 113 alin. (1) lit. e) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006. Prin <>Decizia nr. 742 din 24 iunie 2008 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 570 din 29 iulie 2008, Curtea Constituţionalã a admis excepţia de neconstituţionalitate ridicatã direct de Avocatul Poporului, în temeiul art. 146 lit. d) din Constituţie, şi a constatat cã dispoziţiile <>art. 111 alin. (6) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 sunt neconstituţionale. Astfel, ulterior sesizãrii Curţii, <>art. 111 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 a fost modificat prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 146/2008 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 754 din 7 noiembrie 2008, cu pãstrarea, însã, a soluţiei legislative anterioare în ceea ce priveşte dispoziţiile alin. (1) lit. b) şi alin. (3). Totodatã, prevederile alin. (6) al <>art. 111 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 , modificate prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 146/2008 , fac trimitere la dispoziţiile art. 111 alin. (1) lit. b) din aceeaşi ordonanţã. Astfel, textele de lege criticate au urmãtorul cuprins:
- Art. 111 alin. (1) lit. b), alin. (3) şi (6): "(1) Permisul de conducere sau dovada înlocuitoare a acestuia se reţine în urmãtoarele cazuri: [...] b) când titularul acestuia a sãvârşit una dintre infracţiunile prevãzute la art. 85, art. 86 alin. (2), art. 87 alin. (1), (2), (4) şi (5), art. 89 alin. (1), art. 90 alin. (1) şi la art. 92 alin. (3) şi (5);
[...] (3) În situaţiile prevãzute la alin. (1) lit. a) şi d), precum şi în cele menţionate la art. 85 alin. (2) şi (4), art. 86 alin. (2), art. 87 alin. (1), (2), (4) şi (5), art. 89 alin. (1), art. 90 alin. (1), art. 92 alin. (3) şi (5) şi la art. 102 alin. (3) lit. a) şi c), dovada înlocuitoare a permisului de conducere se elibereazã fãrã drept de circulaţie.
[...] (6) La cererea titularului permisului de conducere reţinut în condiţiile alin. (1) lit. b) sau ale alin. (4), procurorul care efectueazã urmãrirea penalã sau exercitã supravegherea cercetãrii penale ori, în faza de judecatã, instanţa de judecatã învestitã cu soluţionarea cauzei poate dispune prelungirea dreptului de circulaţie, cu câte cel mult 30 de zile, pânã la dispunerea neînceperii urmãririi penale, scoaterii de sub urmãrire penalã ori încetãrii urmãririi penale sau, dupã caz, pânã la rãmânerea definitivã a hotãrârii judecãtoreşti. Modul de soluţionare a cererii de prelungire a dreptului de circulaţie se comunicã şi şefului poliţiei rutiere pe raza cãreia s-a comis fapta.";
- Art. 113 alin. (1) lit. e): "(1) Permisul de conducere se restituie titularului: [...] e) în baza hotãrârii judecãtoreşti rãmase definitive prin care s-a dispus achitarea inculpatului ori procesul-verbal de constatare a contravenţiei a fost anulat."
În susţinerea neconstituţionalitãţii acestor prevederi de lege, autorul excepţiei invocã încãlcarea dispoziţiilor constituţionale ale art. 16 privind egalitatea în drepturi a cetãţenilor în faţa legii şi a autoritãţilor publice, ale art. 23 alin. (11) referitoare la prezumţia de nevinovãţie, ale art. 41 privind dreptul la muncã şi protecţia socialã a muncii, ale art. 44 referitoare la dreptul de proprietate privatã, ale art. 47 cu privire la nivelul de trai, ale art. 53 referitoare la condiţiile şi limitele restrângerii exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi, precum şi ale art. 11 privind raportul dintre dreptul internaţional şi dreptul intern şi ale art. 20 referitoare la preeminenţa tratatelor internaţionale privind drepturile omului, raportate la prevederile art. 6 paragraful 2 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale şi ale art. 11 din Declaraţia Universalã a Drepturilor Omului care consacrã prezumţia de nevinovãţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã urmãtoarele:
I. Excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 111 alin. (6) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 a fost ridicatã cu ocazia soluţionãrii unei acţiuni în contenciosul administrativ privind anularea mãsurii reţinerii permisului de conducere şi a mãsurii eliberãrii unei dovezi înlocuitoare fãrã drept de circulaţie. <>Art. 111 alin. (6) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 reglementeazã însã procedura prelungirii dreptului de circulaţie, sfera sa de aplicabilitate vizând doar acele situaţii de reţinere a permisului de conducere în care dovada înlocuitoare se elibereazã cu drept de circulaţie. Or, potrivit <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , excepţia de neconstituţionalitate poate avea ca obiect numai prevederi dintr-o lege sau dintr-o ordonanţã care au legãturã cu soluţionarea cauzei. Prin urmare, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 111 alin. (6) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 este inadmisibilã.
II. Prevederile art. 111 alin. (1) lit. b) şi alin. (3) şi ale <>art. 113 alin. (1) lit. e) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 au mai fost supuse controlului de constituţionalitate prin raportare la dispoziţii din Legea fundamentalã invocate şi în prezenta cauzã şi faţã de critici similare. Astfel, prin <>Decizia nr. 1.262 din 25 noiembrie 2008 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 25 din 12 ianuarie 2009, Curtea a respins critica de neconstituţionalitate adusã prevederilor art. 111 alin. (1) lit. b) şi alin. (3) şi ale <>art. 113 alin. (1) lit. e) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 , pentru motivele acolo arãtate.
Întrucât nu au intervenit elemente noi de naturã sã conducã la schimbarea jurisprudenţei Curţii, atât soluţia, cât şi considerentele deciziei menţionate îşi pãstreazã valabilitatea şi în cauza de faţã.
Dispoziţiile constituţionale ale art. 23 alin. (11), art. 41, 44 şi 47, precum şi prevederile art. 6 paragraful 2 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale şi ale art. 11 din Declaraţia Universalã a Drepturilor Omului, invocate de autorul excepţiei, nu sunt incidente în prezenta cauzã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

I. Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 111 alin. (6) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 , excepţie ridicatã de Tudor Sîrbu în Dosarul nr. 836/97/2008 al Tribunalului Hunedoara - Secţia comercialã şi de contencios administrativ şi fiscal.
II. Respinge, ca fiind neîntemeiatã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 111 alin. (1) lit. b) şi alin. (3) şi ale <>art. 113 alin. (1) lit. e) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 , excepţie ridicatã de acelaşi autor în acelaşi dosar al aceleiaşi instanţe.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 19 martie 2009.

PREŞEDINTE,
ACSINTE GASPAR

Magistrat-asistent,
Oana Cristina Puicã

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016