Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 376 din 25 martie 2008  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 53 din Legea fondului funciar nr. 18/1991 si ale   art. 12 din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor   Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale   Legii nr. 169/1997     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 376 din 25 martie 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 53 din Legea fondului funciar nr. 18/1991 si ale art. 12 din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 407 din 30 mai 2008

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 53 din Legea fondului funciar nr. 18/1991 şi ale <>art. 12 din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole şi celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor <>Legii fondului funciar nr. 18/1991 şi ale <>Legii nr. 169/1997 , excepţie ridicatã de Obştea moşnenilor buzoieni "De pe Buzãu" în Dosarul nr. 2.317/200/2007 al Judecãtoriei Buzãu - Secţia civilã.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza se aflã în stare de judecatã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiatã.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 1 iunie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 2.317/200/2007, Judecãtoria Buzãu - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 53 din Legea fondului funciar nr. 18/1991 şi ale <>art. 12 din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole şi celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor <>Legii fondului funciar nr. 18/1991 şi ale <>Legii nr. 169/1997 .
Excepţia a fost ridicatã de Obştea moşnenilor buzoieni "De pe Buzãu" într-un proces având ca obiect o plângere formulatã în baza <>Legii nr. 247/2005 .
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã imposibilitatea persoanelor nemulţumite de hotãrârile comisiilor de fond funciar de a se adresa în mod direct instanţelor de judecatã, alternativ cu exercitarea procedurii administrative prealabile, contravine dispoziţiilor art. 21 alin. (3) şi (4) din Legea fundamentalã.
Judecãtoria Buzãu - Secţia civilã considerã cã textul de lege criticat nu contravine dispoziţiilor constituţionale invocate.
Potrivit <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciazã excepţia ca neîntemeiatã, arãtând cã legiuitorul are dreptul exclusiv de a reglementa procedura de judecatã, potrivit art. 126 alin. (2) din Constituţie.
Avocatul Poporului considerã cã prevederile de lege criticate sunt constituţionale, fiind norme de procedurã, conforme cu art. 126 alin. (2) din Constituţie.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile de lege criticate raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>art. 53 din Legea fondului funciar nr. 18/1991 , republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie 1998, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale <>art. 12 din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole şi celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor <>Legii fondului funciar nr. 18/1991 şi ale <>Legii nr. 169/1997 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 8 din 12 ianuarie 2000, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Textele de lege criticate au urmãtorul conţinut:
- <>Art. 53 din Legea nr. 18/1991 : "(1) Hotãrârile comisiei judeţene asupra contestaţiilor persoanelor care au cerut reconstituirea sau constituirea dreptului de proprietate privatã asupra terenului, conform dispoziţiilor cuprinse în cap. II, şi cele asupra mãsurilor stabilite de comisiile locale se comunicã celor interesaţi prin scrisoare recomandatã cu confirmare de primire.
(2) Împotriva hotãrârii comisiei judeţene se poate face plângere la judecãtoria în a cãrei razã teritorialã este situat terenul, în termen de 30 de zile de la comunicare.";
- <>Art. 12 din Legea nr. 1/2000 : "(1) Comisiile comunale, orãşeneşti sau municipale din unitãţile administrativ-teritoriale pe care se aflã terenurile, împreunã cu oficiile de cadastru şi publicitate imobiliarã vor delimita terenurile solicitate pe vechile amplasamente, dacã acestea nu au fost atribuite legal altor persoane, sau în sole situate în vecinãtatea localitãţilor, acceptate de foştii proprietari, cu asigurarea accesului la lucrãrile de hidroamelioraţii, acolo unde ele existã.
(2) În cazul în care pe suprafeţele retrocedate sunt amplasate lucrãri de hidroamelioraţii, proprietarii puşi în posesie sunt obligaţi sã asigure accesul şi folosinţa comunã pentru toţi proprietarii, la întreaga capacitate a acestora.
(3) Persoanele fizice şi persoanele juridice, care au dreptul de acces şi de folosinţã comunã la lucrãrile şi instalaţiile de hidroamelioraţii, sunt obligate sã exercite aceste drepturi cu bunã-credinţã, sã nu afecteze starea de folosinţã normalã şi sã contribuie, proporţional, la întreţinerea şi reparaţia acestor lucrãri şi instalaţii. Toţi utilizatorii rãspund solidar pentru daunele de orice fel aduse lucrãrilor şi instalaţiilor în toate cazurile în care rãspunderea nu poate fi individualizatã.
(4) Procesul-verbal de delimitare împreunã cu hotãrârea comisiei locale vor fi supuse spre validare comisiei judeţene, care este obligatã sã se pronunţe în termen de 30 de zile de la primirea acestuia.
(5) Hotãrârea comisiei judeţene şi, respectiv, procesul-verbal de delimitare şi planul de situaţie vor fi transmise societãţilor comerciale, institutelor şi staţiunilor de cercetare şi producţie agricolã, regiilor autonome şi societãţilor naţionale cu profil agricol, precum şi comisiilor locale, pentru a fi luate în considerare la întocmirea documentaţiei necesare la stabilirea amplasamentelor potrivit legii, la punerea în posesie a titularilor, precum şi la eliberarea titlurilor de proprietate.
(6) Împotriva hotãrârii comisiei judeţene se poate face plângere la judecãtoria în a cãrei razã teritorialã este situat terenul, în termen de 30 de zile de la comunicare.
(7) Operaţiunile prevãzute la alin. (5), inclusiv emiterea titlurilor de proprietate, se vor efectua în termen de un an de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi."
Autorul excepţiei de neconstituţionalitate susţine cã, prin prevederile de lege criticate, sunt încãlcate dispoziţiile art. 21 alin. (3) şi (4) din Constituţie, potrivit cãrora: "(3) Pãrţile au dreptul la un proces echitabil şi la soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil.
(4) Jurisdicţiile speciale administrative sunt facultative şi gratuite."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine urmãtoarele:
Prevederile <>art. 53 din Legea fondului funciar nr. 18/1991 şi ale <>art. 12 din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole şi celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor <>Legii fondului funciar nr. 18/1991 şi ale <>Legii nr. 169/1997 , au mai fost supuse controlului de constituţionalitate într-o cauzã având o motivare similarã.
Astfel, prin <>Decizia nr. 60 din 31 ianuarie 2008 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 118 din 14 februarie 2008, Curtea a decis cã atribuţiile pe care le au comisiile judeţene pentru stabilirea dreptului de proprietate privatã asupra terenurilor agricole şi forestiere se referã strict la soluţionarea contestaţiilor formulate împotriva hotãrârilor comisiilor locale şi la validarea cererilor privind reconstituirea şi constituirea dreptului de proprietate privatã asupra terenurilor, cu respectarea prevederilor Legii fondului funciar, ale <>Legii nr. 169/1997 , precum şi ale <>Legii nr. 1/2000 , acestea exercitând, în acest sens, atribuţii administrativ-jurisdicţionale.
Aşadar, atribuţiile pe care <>Legea fondului funciar nr. 18/1991 şi <>Legea nr. 1/2000 le dau în competenţa comisiilor judeţene se referã la mãsuri de aplicare a acestora şi nu sunt de naturã a îngrãdi accesul liber la justiţie şi dreptul la un proces echitabil, precum şi soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil. Aceasta, cu atât mai mult cu cât, potrivit prevederilor <>art. 53 alin. (2) din Legea fondului funciar nr. 18/1991 şi <>art. 12 alin. (6) din Legea nr. 1/2000 , hotãrârile comisiei judeţene pot fi supuse cenzurii instanţelor de judecatã, prin formularea unei plângeri la judecãtoria în a cãrei razã teritorialã este situat terenul, textul criticat fiind astfel în acord cu dispoziţiile art. 21 alin. (4) din Constituţie.
De asemenea, Curtea a mai statuat cã dispoziţiile de lege criticate nu contravin nici dispoziţiilor art. 21 alin. (3) din Constituţie, în sensul cã pãrţile au dreptul astfel la un proces echitabil şi la soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil.
Considerentele şi soluţia deciziei menţionate sunt valabile şi în cauza de faţã, întrucât nu au intervenit elemente noi de naturã a determina o reconsiderare a jurisprudenţei Curţii.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 53 din Legea fondului funciar nr. 18/1991 şi ale <>art. 12 din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole şi celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor <>Legii fondului funciar nr. 18/1991 şi ale <>Legii nr. 169/1997 , excepţie ridicatã de Obştea moşnenilor buzoieni "De pe Buzãu" în Dosarul nr. 2.317/200/2007 al Judecãtoriei Buzãu - Secţia civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 25 martie 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Maria Bratu
_________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016