Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 372 din 28 septembrie 2004  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 20 alin. (1) si (3) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile si completarile ulterioare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 372 din 28 septembrie 2004 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 20 alin. (1) si (3) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile si completarile ulterioare

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 936 din 13 octombrie 2004

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Florentina Baltã - procuror
Ingrid Alina Tudora - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 20 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Alexandru Dumitraşcu, Steluţa Dumitraşcu, Constantin Mareş, Aurelia Cotigã, Cornelia Nicoliţã, Nicolae Berbecel şi Ilie Dumitrache în Dosarul nr. 3.823/2003 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a V-a civilã.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza se aflã în stare de judecatã.
Reprezentantul Ministerului Public, invocând jurisprudenţa Curţii Constituţionale, şi anume deciziile nr. 65/2000 şi nr. 87/2003, pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 25 martie 2004, pronunţatã în Dosarul nr. 3.823/2003, Tribunalul Bucureşti - Secţia a V-a civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 20 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Alexandru Dumitraşcu, Steluţa Dumitraşcu, Constantin Mareş, Aurelia Cotigã, Cornelia Nicoliţã, Nicolae Berbecel şi Ilie Dumitrache.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin cã dispoziţiile legale criticate, care obligã la plata cu anticipaţie a taxelor judiciare de timbru şi prevãd sancţiunea anulãrii acţiunii sau a cererii pentru neîndeplinirea obligaţiei de platã pânã la termenul stabilit, îngrãdesc accesul liber la justiţie garantat de art. 21 alin. (1) şi (2) din Constituţie, republicatã.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a V-a civilã apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. În acest sens aratã cã dispoziţiile <>art. 20 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 146/1997 nu contravin art. 21 alin. (1) şi (2) din Constituţie, republicatã, întrucât, în situaţia în care existã persoane care dovedesc cã nu pot achita taxele judiciare prevãzute de lege, acestea se pot adresa, conform art. 75 din Codul de procedurã civilã, instanţei de judecatã, solicitând acordarea de scutiri, reduceri, eşalonãri sau amânãri pentru plata taxelor judiciare de timbru.
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate, iar în conformitate cu <>art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 , cu modificãrile ulterioare, a fost solicitat punctul de vedere al instituţiei Avocatul Poporului.
Guvernul, invocând jurisprudenţa constantã a Curţii Constituţionale, apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate invocatã este neîntemeiatã. În acest sens aratã cã, în temeiul art. 126 alin. (2) din Constituţie, republicatã, dispoziţiile <>art. 20 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 146/1997 stabilesc obligaţia de platã anticipatã a taxei judiciare de timbru, ca o condiţie legalã pentru începerea procedurii de judecatã, precum şi, în cazul nerespectãrii acestei condiţii, sancţiunea anulãrii acţiunii sau cererii adresate instanţei judecãtoreşti. Ca atare, dispoziţiile legale criticate nu contravin nici unei prevederi din Constituţie, ci, dimpotrivã, reglementeazã modul de îndeplinire a unei obligaţii constituţionale, în aceleaşi condiţii prevãzute pentru toţi cei interesaţi în soluţionarea acţiunilor şi cererilor de competenţa instanţelor judecãtoreşti.
Avocatul Poporului considerã cã dispoziţiile <>art. 20 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sunt neconstituţionale. În acest sens aratã cã "lipsa posibilitãţii materiale de platã a taxelor judiciare de timbru are drept efect îngrãdirea accesului la justiţie, în sensul cã justiţia nu poate fi sesizatã, ori aceasta nu îşi poate urma cursul, în cãile legale de atac, în condiţiile în care, potrivit art. 124 alin. (2) din Constituţie, republicatã, justiţia este unicã, imparţialã şi egalã pentru toţi". Lipsa posibilitãţilor materiale ale contribuabilului de a plãti anticipat taxele judiciare de timbru constituie o îngrãdire a accesului liber la justiţie, încãlcându-se astfel prevederile art. 21 alin. (2) din Constituţie, republicatã, şi, totodatã, "are ca efect şi afectarea dreptului la apãrare, ca parte componentã a dreptului la un proces echitabil, întrucât persoana în cauzã nu are posibilitatea de a-şi valorifica pretenţiile sau de a dovedi netemeinicia pretenţiilor adversarului în cadrul unui proces, care nu va putea avea loc". De asemenea, apreciazã cã, întrucât nu sunt îndeplinite cumulativ condiţiile prevãzute de prevederile constituţionale ale art. 53, aceastã îngrãdire poate fi consideratã o restrângere neconstituţionalã a exerciţiului dreptului la un proces echitabil, a dreptului la apãrare, a dreptului de proprietate privatã şi a dreptului la moştenire.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit în cauzã de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, republicatã, ale art. 1 alin. (2), <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 20 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, dispoziţii care au urmãtorul conţinut: (1) Taxele judiciare de timbru se plãtesc anticipat. [...]
(3) Neîndeplinirea obligaţiei de platã pânã la termenul stabilit se sancţioneazã cu anularea acţiunii sau a cererii."
În susţinerea neconstituţionalitãţii acestor dispoziţii legale, autorii excepţiei invocã încãlcarea prevederilor constituţionale ale art. 21 alin. (1) şi (2) din Constituţie, republicatã, potrivit cãrora:
"(1) Orice persoanã se poate adresa justiţiei pentru apãrarea drepturilor, a libertãţilor şi a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate îngrãdi exercitarea acestui drept."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã dispoziţiile <>art. 20 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 146/1997 , cu raportare la prevederile constituţionale invocate de autorii excepţiei în cauza de faţã, au mai fãcut obiectul controlului de constituţionalitate. Astfel, prin <>Decizia nr. 65 din 11 aprilie 2000 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 452 din 13 septembrie 2000, şi <>Decizia nr. 87 din 27 februarie 2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 214 din 1 aprilie 2003, Curtea a stabilit cã accesul liber la justiţie nu înseamnã gratuitate. Nici o dispoziţie constituţionalã nu interzice stabilirea taxelor de timbru în justiţie, fiind justificat ca persoanele care se adreseazã autoritãţilor judecãtoreşti sã contribuie la acoperirea cheltuielilor prilejuite de realizarea actului de justiţie. Regula este cea a timbrãrii acţiunilor în justiţie, excepţiile fiind posibile numai în mãsura în care sunt stabilite de legiuitor. Cheltuielile ocazionate de realizarea actului de justiţie sunt cheltuieli publice, la a cãror acoperire, potrivit Constituţiei, cetãţenii sunt obligaţi sã contribuie prin impozite şi taxe, stabilite în condiţiile legii.
Întrucât nu au intervenit elemente noi de naturã sã determine reconsiderarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale, atât soluţiile, cât şi considerentele cuprinse în aceste decizii îşi pãstreazã valabilitatea şi în cauza de faţã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţia republicatã, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi alin. (3), precum şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 20 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Alexandru Dumitraşcu, Steluţa Dumitraşcu, Constantin Mareş, Aurelia Cotigã, Cornelia Nicoliţã, Nicolae Berbecel şi Ilie Dumitrache în Dosarul nr. 3.823/2003 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a V-a civilã.
Definitivã şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 28 septembrie 2004.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Ingrid Alina Tudora
________________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016