Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 369 din 17 martie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 9 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor si a dispozitiilor   art. I pct. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 108/2003 pentru desfiintarea inchisorii contraventionale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 369 din 17 martie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor si a dispozitiilor art. I pct. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 108/2003 pentru desfiintarea inchisorii contraventionale

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 302 din 7 mai 2009

Ioan Vida - preşedinte
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Fabian Niculae - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 9 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor şi a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 108/2003 pentru desfiinţarea închisorii contravenţionale, excepţie ridicatã, din oficiu, de Judecãtoria Ploieşti - Secţia civilã în Dosarul nr. 14.114/281/2008, cauzã înregistratã la Curtea Constituţionalã sub nr. 2.803D/2008.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Preşedintele dispune a se face apelul şi în dosarele nr. 2.804D-2.810D/2008, având ca obiect o excepţie de neconstituţionalitate identicã cu cea ridicatã în Dosarul nr. 2.803D/2008.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Curtea, având în vedere obiectul identic al excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate în dosarele sus-menţionate, pune în discuţie, din oficiu, problema conexãrii cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea dispune, în temeiul <>art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 , conexarea dosarelor nr. 2.804D-2.810D/2008 la Dosarul nr. 2.803D/2008, care este primul înregistrat.
Cauza este în stare de judecatã.
Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale, pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca devenitã inadmisibilã.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 24 noiembrie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 13.765/281/2008, şi încheierile din 8 decembrie 2008, pronunţate în dosarele nr. 14.114/281/2008, nr. 14.235/281/2008, nr. 14.115/281/2008, nr. 14.243/281/2008, nr. 14.175/281/2008, nr. 14.071/281/2008 şi nr. 14.174/281/2008, Judecãtoria Ploieşti - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 9 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor şi a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 108/2003 pentru desfiinţarea închisorii contravenţionale.
Excepţia a fost ridicatã din oficiu de instanţa de judecatã.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate instanţa de judecatã susţine cã dispoziţiile legale atacate contravin prevederilor art. 1 alin. (3) şi (5) şi art. 16 din Constituţia României, deoarece înlocuirea amenzii contravenţionale cu sancţiunea prestãrii unei activitãţi în folosul comunitãţii este condiţionatã de consimţãmântul contravenientului, ceea ce are ca efect exonerarea acestuia de orice sancţiune, în ipoteza în care nu are venituri care sã poatã fi urmãrite. În aceeaşi ordine de idei se susţine cã, în condiţiile arãtate, desfiinţarea închisorii contravenţionale este de naturã sã lipseascã statul de puterea de constrângere prin care asigurã respectarea legii.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 9 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor a devenit inadmisibilã, iar prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 108/2003 sunt constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecãtorulraportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 9 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 410 din 25 iulie 2001, dispoziţii introduse prin articolul unic punctul 1 din <>Legea nr. 352/2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 640 din 25 iulie 2006, ce au urmãtorul conţinut: "În cazul în care contravenientul nu a achitat amenda în termenul prevãzut la alin. (4), instanţa procedeazã la înlocuirea amenzii cu sancţiunea obligãrii la prestarea unei activitãţi în folosul comunitãţii, cu acordul acestuia", precum şi dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 108/2003 pentru desfiinţarea închisorii contravenţionale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 747 din 26 octombrie 2003.
În ceea ce priveşte <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 108/2003 , obiectul excepţiei urmeazã a fi restrâns la prevederile art. I pct. 2 asupra cãrora se referã critica autorului excepţiei şi prin care s-a abrogat <>art. 5 alin. (2) lit. d) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, care prevedea sancţiunea închisorii contravenţionale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine urmãtoarele:
Referitor la dispoziţiile <>art. 9 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, Curtea constatã cã prin <>Decizia nr. 1.354 din 10 decembrie 2008 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 887 din 29 decembrie 2008, a statuat cã sintagma "cu acordul acestuia" din textul citat este neconstituţionalã.
În consecinţã, având în vedere dispoziţiile <>art. 29 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , în conformitate cu care nu pot face obiectul excepţiei de neconstituţionalitate prevederile constatate ca fiind neconstituţionale printr-o decizie anterioarã, şi ţinând seama de faptul cã decizia menţionatã a fost pronunţatã ulterior sesizãrii Curţii Constituţionale cu soluţionarea excepţiei invocate în cauza de faţã, urmeazã ca aceasta sã fie respinsã ca devenitã inadmisibilã.
În ceea ce priveşte <>art. I pct. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 108/2003 pentru desfiinţarea închisorii contravenţionale, Curtea constatã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, întrucât prevederile legale atacate nu contravin Constituţiei. Dimpotrivã, reglementarea corespunde dispoziţiilor art. 23 alin. (13) din Constituţia României, în conformitate cu care sancţiunea privativã de libertate nu poate fi decât de naturã penalã.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

I. Respinge, ca devenitã inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 9 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, ridicatã, din oficiu, de Judecãtoria Ploieşti - Secţia civilã în dosarele nr. 14.114/281/2008, nr. 14.235/281/2008, nr. 14.115/281/2008, nr. 14.243/281/2008, nr. 14.175/281/2008, nr. 14.071/281/2008, nr. 14.174/281/2008 şi nr. 13.765/281/2008.
II. Respinge, ca neîntemeiatã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I pct. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 108/2003 pentru desfiinţarea închisorii contravenţionale, excepţie ridicatã, din oficiu, de aceeaşi instanţã în aceleaşi dosare.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 17 martie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Fabian Niculae

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016