Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 368 din 20 martie 2008  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. 1 si 4, art. 10, art. 11 alin. 1, art. 12 alin. 1, art. 13, art. 14,   art. 15 alin. 1-3 din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 368 din 20 martie 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. 1 si 4, art. 10, art. 11 alin. 1, art. 12 alin. 1, art. 13, art. 14, art. 15 alin. 1-3 din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 272 din 7 aprilie 2008

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent-şef

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 alin. 1 şi 4, art. 10, art. 11 alin. 1, art. 12 alin. 1, art. 13, art. 14, <>art. 15 alin. 1-3 din Legea nr. 85/1992 privind vânzarea de locuinţe şi spaţii cu altã destinaţie construite din fondurile statului şi din fondurile unitãţilor economice sau bugetare de stat, excepţie ridicatã de municipiul Constanţa, prin primar, şi Consiliul Local al Municipiului Constanţa în dosarele nr. 9.059/212/2006 şi nr. 11.199/212/2007 ale Judecãtoriei Constanţa - Secţia civilã.
La apelul nominal rãspunde avocatul Monica Alexandrescu pentru partea R.A.E.D.P.P. Constanţa. Lipsesc autorii excepţiei şi celelalte pãrţi, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Curtea, având în vedere obiectul excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr. 222D/2008 şi nr. 290D/2008, pune în discuţie, din oficiu, problema conexãrii cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea, în temeiul <>art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 , dispune conexarea Dosarului nr. 290D/2008 la Dosarul nr. 222D/2007, care este primul înregistrat.
Cauza este în stare de judecatã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiatã.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, reţine urmãtoarele:
Prin încheierile din 31 ianuarie 2008, pronunţate în dosarele nr. 9.059/212/2007 şi nr. 11.199/212/2007, Judecãtoria Constanţa - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 alin. 1 şi 4, art. 10, art. 11 alin. 1, art. 12 alin. 1, art. 13, art. 14, <>art. 15 alin. 1-3 din Legea nr. 85/1992 privind vânzarea de locuinţe şi spaţii cu altã destinaţie construite din fondurile statului şi din fondurile unitãţilor economice sau bugetare de stat.
Excepţia a fost ridicatã de municipiul Constanţa, prin primar, şi de Consiliul Local al Municipiului Constanţa într-o cauzã civilã având ca obiect obligaţia de a face.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorii acesteia susţin cã dispoziţiile de lege criticate contravin prevederilor constituţionale ale art. 16 alin. (1), art. 44 alin. (1)(4), (8) şi (9), art. 77, art. 49, art. 50, art. 53, art. 56 alin. (3) şi art. 135 lit. f), precum şi art. 14 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, raportat la art. 1 al Primului Protocol adiţional şi art. 1 din Protocolul nr. 12 la Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale. În acest sens, aratã, în esenţã, cã "textele de lege criticate instituie în sarcina proprietarilor legali obligaţia de a vinde silit bunurile lor (locuinţe, spaţiile comune şi terenul aferent) cãtre chiriaşi, la un preţ cu mult inferior preţului pe care l-au plãtit pentru dobândirea acestor bunuri şi în raport de valoarea lor realã de circulaţie. În acest mod se doreşte asigurarea unei protecţii sociale şi deci a unui nivel de trai decent pentru beneficiarii legii."
Judecãtoria Constanţa - Secţia civilã apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã textul de lege criticat este constituţional.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecãtorulraportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 7 alin. 1 şi 4, art. 10, art. 11 alin. 1, art. 12 alin. 1, art. 13, art. 14 şi <>art. 15 alin. 1, 2 şi 3 din Legea nr. 85/1992 privind vânzarea de locuinţe şi spaţii cu altã destinaţie construite din fondurile statului şi din fondurile unitãţilor economice sau bugetare de stat, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 264 din 15 iulie 1998, dispoziţii care au urmãtoarea redactare:
- Art. 7 alin. 1 şi 4: "Locuinţele construite din fondurile unitãţilor economice sau bugetare de stat, pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, altele decât locuinţele de intervenţie, vor fi vândute titularilor contractelor de în chiriere, la cererea acestora, cu plata integralã sau în rate a preţului, în condiţiile <>Decretului-lege nr. 61/1990 şi ale prezentei legi. [..]
Evaluarea şi vânzarea locuinţelor prevãzute la alin. 1 şi 2 şi la art. 1 alin. 1, pentru care nu s-au încheiat contracte de vânzare-cumpãrare pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, se vor face în condiţiile <>Decretului-lege nr. 61/1990 şi ale prezentei legi, completate cu prevederile referitoare la coeficienţii de uzurã din <>Decretul nr. 93/1977 , la un preţ indexat în funcţie de creşterea salariului minim brut pe ţarã la data cumpãrãrii, faţã de cel existent la data intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 85/1992 .";
- Art. 10: "În cazul în care într-o clãdire sunt mai multe locuinţe şi spaţii cu altã destinaţie, odatã cu dreptul de proprietate asupra acestora se dobândeşte şi dreptul de proprietate pe cote-pãrţi de construcţii şi instalaţii, precum şi asupra dotãrilor care, prin natura lor, nu se pot folosi decât în comun.
Dreptul de proprietate prevãzut la alin. 1 se dobândeşte indiferent de tronsonul, scara sau etajul la care sunt situate locuinţa şi spaţiul cu altã destinaţie.
Dreptul de proprietate prevãzut la alin. 1 se dobândeşte şi asupra terenului aferent clãdirii, aşa cum a fost determinat prin autorizaţia de construire sau prin fişele tehnice de mãsurãtori ale terenului aferent clãdirii.
Pentru persoanele care dobândesc locuinţele în condiţiile <>Decretului-lege nr. 61/1990 şi ale prezentei legi, atribuirea terenului se face în condiţiile <>art. 36 alin. 2 din Legea nr. 18/1991 .
Persoanele care nu pot dobândi dreptul de proprietate asupra terenurilor în România vor primi, sub formã de concesiune, cotele de terenuri aferente, pe toatã durata existenţei clãdirii.
Dreptul de proprietate prevãzut la alin. 1, 3 şi 4 se determinã pe cote, proporţional cu suprafaţa construitã a locuinţelor şi a spaţiilor cu altã destinaţie.";
- Art. 11 alin. 1: "În cazul vânzãrii locuinţelor prevãzute la art. 1, art. 2 alin. 4 şi art. 7, cu plata în rate a preţului, la încheierea contractului se va achita un avans minim de 10% din preţul locuinţei.";
- Art. 12 alin. 1: "Avansul se încaseazã de cãtre unitãţile vânzãtoare odatã cu încheierea contractului, iar ratele lunare, inclusiv dobânzile aferente, se vor achita astfel:
a) de cãtre salariaţi, prin reţinerea pe statul de platã la chenzina a doua;
b) de cãtre pensionari, prin reţineri din pensie;
c) de cãtre alte categorii de cumpãrãtori, prin achitarea la ghişeele C.E.C., în contul prevãzut în contract.";
- Art. 13: "Pentru tinerii în vârstã de pânã la 30 de ani, titulari de contract de închiriere sau de repartiţie, încheiat sau, dupã caz, emisã pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, dobânda va fi de 2%.";
- Art. 14: "De prevederile art. 13 beneficiazã şi persoanele prevãzute la <>art. 10 din Decretul-lege nr. 61/1990 , precum şi persoanele prevãzute la art. 8, art. 9 şi art. 10 din Legea nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri şi acordarea unor drepturi urmaşilor acestora, rãniţilor, precum şi luptãtorilor pentru victoria Revoluţiei din Decembrie 1989.";
- Art. 15 alin. 1 , 2 şi 3: "Prevederile art. 11 se aplicã la contractele cu plata în rate a preţului, care se vor încheia cu începere de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi.
În cazul neachitãrii la termenele stabilite a ratelor lunare din preţul locuinţei, cumpãrãtorul va plãti o dobândã de 8% pe an asupra acestor rate.
În caz de neplatã a 6 rate scadente de cãtre cumpãrãtorul locuinţei, unitatea vânzãtoare va putea cere executarea silitã asupra locuinţei şi evacuarea deţinãtorului, în condiţiile legii."
Textele constituţionale considerate a fi încãlcate sunt urmãtoarele: art. 16 alin. (1) "Egalitatea în drepturi", art. 44 alin. (1)-(4), (8) şi (9) "Dreptul de proprietate privatã", art. 47 "Nivelul de trai", art. 49 "Protecţia copiilor şi a tinerilor", art. 50 "Protecţia persoanelor cu handicap", art. 53 "Restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi", art. 56 alin. (3) "Contribuţii financiare" şi art. 135 lit. f) "Economia".
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine cã prin <>Decizia nr. 1.024 din 13 noiembrie 2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 9 din 7 ianuarie 2008, a soluţionat o excepţie de neconstituţionalitate identicã, respingând-o.
Curtea a statuat, în esenţã, cã prin <>Legea nr. 85/1992 a fost consacratã o normã de justiţie socialã, întrucât dã posibilitatea chiriaşilor sã cumpere locuinţele la construirea cãrora au contribuit direct sau indirect în vechiul sistem statal-juridic. În cazul privatizãrii unitãţilor din ale cãror fonduri au fost construite locuinţele ce au fãcut obiectul vânzãrii-cumpãrãrii, obligaţia de vânzare cãtre chiriaşi, prevãzutã de dispoziţiile <>Legii nr. 85/1992 , este o obligaţie in rem (locuinţa construitã din fondurile unitãţii economice sau bugetare), iar nu o obligaţie in personam, care ar fi avut în considerare societatea comercialã ce a luat naştere pe calea privatizãrii.
În ceea ce priveşte critica potrivit cãreia textele de lege supuse controlului obligã sã se vândã locuinţele la un preţ inferior valorii de circulaţie pe piaţa liberã, Curtea a reţinut cã acest aspect nu constituie o problemã de constituţionalitate, ci una de opţiune legislativã. Legiuitorul a înţeles sã stabileascã preţul de vânzare într-un cuantum care sã permitã chiriaşilor sã îşi poatã exercita efectiv dreptul la cumpãrarea locuinţelor, în sens contrar dreptul acestora devenind iluzoriu.
Considerentele şi soluţia deciziei menţionate îşi pãstreazã valabilitatea şi în prezenta cauzã, întrucât nu au intervenit elemente noi, de naturã a determina reconsiderarea jurisprudenţei Curţii.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 alin. 1 şi 4, art. 10, art. 11 alin. 1, art. 12 alin. 1, art. 13, art. 14, <>art. 15 alin. 1-3 din Legea nr. 85/1992 privind vânzarea de locuinţe şi spaţii cu altã destinaţie construite din fondurile statului şi din fondurile unitãţilor economice sau bugetare de stat, excepţie ridicatã de Municipiul Constanţa, prin Primar, şi Consiliul Local al Municipiului Constanţa în Dosarele nr. 9.059/212/2006 şi nr. 11.199/212/2007 ale Judecãtoriei Constanţa - Secţia civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 20 martie 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman
_________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016