Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 365 din 28 septembrie 2004  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 9 alin. (2) lit. h) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adaugata    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 365 din 28 septembrie 2004 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9 alin. (2) lit. h) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adaugata

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1.006 din 1 noiembrie 2004
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Florentina Baltã - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 9 alin. (2) lit. h) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adãugatã, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã SODALITAS - S.R.L. Cluj-Napoca în Dosarul nr. 5.744/2003 al Tribunalului Cluj - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca devenitã inadmisibilã, întrucât textul legal criticat nu mai este în vigoare, iar soluţia legislativã prevãzutã de acesta nu a fost preluatã de noua reglementare legalã.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 18 noiembrie 2003, pronunţatã în Dosarul nr. 5.744/2003, Tribunalul Cluj - Secţia comercialã şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 9 alin. (2) lit. h) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adãugatã, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã SODALITAS - S.R.L. Cluj-Napoca.
În motivarea excepţiei, autorul acesteia susţine cã dispoziţiile <>art. 9 alin. (2) lit. h) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adãugatã contravin dispoziţiilor constituţionale ale art. 56 alin. (2), precum şi celor ale art. 135 alin. (2) lit. a). Autorul excepţiei de neconstituţionalitate susţine cã reglementarea criticatã, coroboratã cu dispoziţiile art. 8 alin. (1) lit. c) din acelaşi act normativ, instituie o "scutire de TVA fãrã drept de deducere", care se aplicã lucrãrilor de amenajare a monumentelor istorice, acestea fiind impozitate la un nivel superior faţã de alte lucrãri de amenajare. Se mai aratã cã, deşi prin aceastã reglementare s-a dorit facilitarea investiţiilor în monumente istorice, muzee, "practic [...] s-a îngreunat situaţia pentru acei investitori care sunt plãtitori de TVA şi au dreptul de a solicita rambursarea/deducerea TVA aferente investiţiilor executate, cu atât mai mult cu cât aceste lucrãri de renovare au un cost mult mai ridicat decât cele din construcţia civilã". Prin urmare, se considerã cã este încãlcat principiul constituţional al aşezãrii juste a sarcinilor fiscale.
De asemenea, se aratã cã sunt încãlcate şi dispoziţiile art. 135 alin. (2) lit. a) din Constituţie, republicatã, întrucât, prin nerecuperarea taxei pe valoarea adãugatã aferente investiţiei realizate, societatea în cauzã nu îşi poate menţine poziţia pe piaţã, neasigurându-se astfel libertatea comerţului, protecţia concurenţei loiale şi nici "un cadru economic şi fiscal favorabil pentru valorificarea factorilor de producţie".
Tribunalul Cluj - Secţia comercialã şi de contencios administrativ, formulându-şi opinia asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate, considerã cã aceasta este neîntemeiatã.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este inadmisibilã.
Guvernul aratã cã <>Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adãugatã a fost abrogatã prin prevederile <>art. 298 alin. (1) pct. 8 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal. Se apreciazã cã "soluţia legislativã criticatã din <>Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adãugatã, republicatã, vizând scutirea de la plata taxei pe valoarea adãugatã a lucrãrilor de construcţii, amenajãri, reparaţii şi întreţinere executate pentru muzee, case memoriale, monumente istorice şi de arhitecturã nu a mai fost preluatã în Codul fiscal". În consecinţã, potrivit dispoziţiilor <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã, excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este inadmisibilã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , republicatã, reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, republicatã, precum şi celor ale art. 1 alin. (2), <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum a fost formulatã, îl constituie dispoziţiile <>art. 9 alin. (2) lit. h) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adãugatã, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 653 din 15 septembrie 2003, având urmãtorul cuprins:
"(2) Alte operaţiuni scutite de taxa pe valoarea adãugatã: [...]
h) lucrãrile de construcţii, amenajãri, reparaţii şi întreţinere executate pentru monumente comemorative ale combatanţilor, eroilor, victimelor de rãzboi şi ale Revoluţiei din decembrie 1989, precum şi pentru muzee, case memoriale, monumente istorice şi de arhitecturã".
Ulterior sesizãrii Curţii, <>Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adãugatã a fost abrogatã prin <>art. 298 alin. (1) pct. 8 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003. Soluţia legislativã prevãzutã anterior la <>art. 9 alin. (2) lit. h) din Legea nr. 345/2002 a fost preluatã numai parţial în titlul VI capitolul IX <>art. 141 alin. (2) lit. g) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, şi anume numai cu privire la lucrãrile prevãzute în prima tezã a textului abrogat. Textul în vigoare are urmãtorul cuprins:
- Art. 141 alin. (2) lit. g): "(2) Alte operaţiuni scutite de taxa pe valoarea adãugatã: [...]
g) lucrãrile de construcţii, amenajãri, reparaţii şi întreţinere la monumentele care comemoreazã combatanţi, eroi, victime ale rãzboiului şi ale Revoluţiei din Decembrie 1989."
Textele constituţionale invocate în susţinerea excepţiei sunt art. 56 alin. (2), precum şi art. 135 alin. (2) lit. a), acestea având urmãtorul cuprins:
- Art. 56 alin. (2): "Sistemul legal de impuneri trebuie sã asigure aşezarea justã a sarcinilor fiscale.";
- Art. 135 alin. (2) lit. a): "Statul trebuie sã asigure:
a) libertatea comerţului, protecţia concurenţei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producţie;"
În esenţã, critica de neconstituţionalitate constã în susţinerea cã prin aplicarea practicã a scutirii de la plata taxei pe valoarea adãugatã fãrã drept de deducere a lucrãrilor de amenajare a monumentelor istorice, se încalcã principiul aşezãrii juste a sarcinilor fiscale, precum şi obligaţia statului de a asigura libertatea comerţului, protecţia concurenţei loiale şi crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producţie.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine cã dispoziţia legalã care priveşte în mod direct soluţionarea cauzei aflate pe rolul instanţei de fond, şi anume scutirea de la plata taxei pe valoarea adãugatã a lucrãrilor de construcţii, amenajare şi întreţinere pentru "[...] monumente istorice şi de arhitecturã", dispoziţie prevãzutã anterior de <>art. 9 alin. (2) lit. h) teza a doua din Legea nr. 345/2002 , a fost abrogatã în mod expres împreunã cu întregul text, potrivit <>art. 298 alin. (1) pct. 8 din legea nr. 571 din 22 decembrie 2003 privind Codul fiscal, ulterior sesizãrii Curţii Constituţionale de cãtre instanţa de judecatã. Prin urmare, Curtea constatã cã dispoziţia legalã de care depinde soluţionarea cauzei, criticatã de autorul excepţiei, nu mai este în vigoare, iar soluţia legislativã din vechea reglementare legalã nu a mai fost preluatã în cuprinsul art. 141 alin. (2) lit. g) din Codul fiscal.
În conformitate cu dispoziţiile art. 147 alin. (1) din Constituţie, republicatã, numai legile şi ordonanţele în vigoare pot forma obiect al controlului de constituţionalitate. În consecinţã, Curtea reţine cã în cauzã devin incidente dispoziţiile <>art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, în sensul cãrora controlul de constituţionalitate exercitat de Curte nu poate avea ca obiect decât legi sau ordonanţe ori dispoziţii dintr-o lege sau ordonanţã în vigoare la momentul exercitãrii acestuia şi care au legãturã cu soluţionarea cauzei în care s-a ridicat excepţia, în caz contrar excepţia fiind inadmisibilã.
Având în vedere cã în cauzã abrogarea textului de lege criticat pentru neconstituţionalitate a intervenit dupã sesizarea Curţii Constituţionale, excepţia urmeazã sã fie respinsã ca devenitã inadmisibilã.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, republicatã, precum şi al art. 1-3, art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge ca devenitã inadmisibilã excepţia de neconstituţionalitate a <>art. 9 alin. (2) lit. h) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adãugatã, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã SODALITAS - S.R.L. Cluj-Napoca în Dosarul nr. 5.744/2003 al Tribunalului Cluj - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 28 septembrie 2004.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016