Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 365 din 22 martie 2011  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 98 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 365 din 22 martie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 98 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 332 din 13 mai 2011
    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Petre Lãzãroiu - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Doina Suliman - magistrat-asistent-şef

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.
    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 98 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, excepţie ridicatã de Emilian-Valeriu Iacob în Dosarul nr. 4.167/312/2009 al Tribunalului Ialomiţa - Secţia civilã.
    La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, sens în care invocã jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.

                                    CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 26 aprilie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 4.167/312/2009, Tribunalul Ialomiţa - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 98 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice.
    Excepţia a fost ridicatã de Emilian-Valeriu Iacob cu ocazia soluţionãrii recursului formulat împotriva Sentinţei civile nr. 3.105 din 7 octombrie 2009, pronunţatã de Judecãtoria Slobozia într-o cauzã civilã având ca obiect o plângere contravenţionalã.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã dispoziţiile de lege criticate contravin prevederilor constituţionale ale art. 23 alin. (11), art. 51 şi art. 52. În acest sens, aratã cã "instanţa de judecatã încalcã prezumţia de nevinovãţie şi dreptul de petiţionare plecând de la prevederile art. 98 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002." De asemenea, considerã cã "aceste prevederi sunt neconstituţionale şi constituie de fapt o antepronunţare a organului de poliţie şi a instanţei de judecatã."
    Instanţa de judecatã apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
    În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

                                    CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 98 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, având urmãtorul cuprins: "(1) Amenzile contravenţionale se stabilesc în cuantumul determinat de valoarea numãrului punctelor-amendã aplicate.
    (2) Un punct-amendã reprezintã valoric 10% din salariul minim brut pe economie, stabilit prin hotãrâre a Guvernului.
    (3) Contravenţiilor prevãzute în prezenta ordonanţã de urgenţã li se stabilesc clase de sancţiuni cãrora le corespunde un numãr de puncte-amendã, în funcţie de gravitatea faptelor şi de pericolul social pe care acestea îl prezintã.
    (4) Clasele de sancţiuni sunt urmãtoarele:
    a) clasa I - 2 sau 3 puncte-amendã;
    b) clasa a II-a - 4 sau 5 puncte-amendã;
    c) clasa a III-a - de la 6 la 8 puncte-amendã;
    d) clasa a IV-a - de la 9 la 20 puncte-amendã;
    e) clasa a V-a - de la 21 la 100 puncte-amendã.
    (5) Contravenţiile prevãzute la clasa a V-a de sancţiuni se aplicã persoanelor juridice."
    Prevederile constituţionale invocate în susţinerea excepţiei sunt cele ale art. 23 alin. (11) privind prezumţia de nevinovãţie, art. 51 privind dreptul de petiţionare şi art. 52 referitoare la dreptul persoanei vãtãmate de o autoritate publicã.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine cã dispoziţiile art. 98 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 reglementeazã punctele-amendã corespunzãtoare claselor de sancţiuni contravenţionale.
    În speţã, Curtea constatã cã autorul excepţiei nu formuleazã o veritabilã criticã de neconstituţionalitate, ci, în realitate, criticã modul de aplicare a sancţiunilor contravenţionale prevãzute de dispoziţiile de lege supuse controlului, aspect care însã nu intrã în competenţa Curţii Constituţionale, ci a instanţei de judecatã învestite cu soluţionarea plângerii contravenţionale.
    În aceste condiţii, Curtea constatã cã excepţia de neconstituţionalitate, aşa cum a fost formulatã, este inadmisibilã, întrucât are ca finalitate modul de aplicare a dispoziţiilor de lege supuse controlului.
    De altfel, prevederile constituţionale invocate în susţinerea criticii nu pot fi reţinute ca relevante, neavând nicio semnificaţie pentru soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate.

    Pentru motivele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                             CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                                În numele legii
                                    DECIDE:

    Respinge ca inadmisibilã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 98 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, excepţie ridicatã de Emilian-Valeriu Iacob în Dosarul nr. 4.167/312/2009 al Tribunalului Ialomiţa - Secţia civilã.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 22 martie 2011.

                      PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                                AUGUSTIN ZEGREAN

                            Magistrat-asistent-şef,
                                 Doina Suliman

                                     -------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016