Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 363 din 5 august 2003  referitoare la stabilirea sanctiunilor pentru incalcarea prevederilor   Legii concurentei nr. 21/1996 de catre Societatea Comerciala ASA Asigurari ATLASSIB - S.A.    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 363 din 5 august 2003 referitoare la stabilirea sanctiunilor pentru incalcarea prevederilor Legii concurentei nr. 21/1996 de catre Societatea Comerciala ASA Asigurari ATLASSIB - S.A.

EMITENT: CONSILIUL CONCURENTEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 158 din 23 februarie 2004

Comisia Consiliului Concurenţei
I. În baza:
1. <>Decretului nr. 1.075 din 21 decembrie 2001 privind numirea membrilor Consiliului Concurenţei;
2. <>Legii concurenţei nr. 21/1996 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 88 din 30 aprilie 1996;
3. Regulamentului de organizare, funcţionare şi procedurã al Consiliului Concurenţei, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 50 bis din 25 martie 1997, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
4. Regulamentului pentru aplicarea prevederilor <>art. 5 şi 6 din Legea concurenţei nr. 21/1996 , privind practicile anticoncurenţiale, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 116 bis din 9 iunie 1997;
5. Instrucţiunilor cu privire la definirea pieţei relevante în scopul stabilirii pãrţii substanţiale de piaţã, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 57 bis din 4 aprilie 1997;
6. Investigaţiei declanşate în Dosarul RS-171 din 22 iunie 2000 prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 59 din 19 iulie 2000;
7. Prevederilor Deciziei Plenului Consiliului Concurenţei nr. 317 din 14 iulie 2003 , prin care s-a finalizat investigaţia;
8. Ordinului preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 142 din 15 iulie 2003 , prin care s-a stabilit componenţa comisiei care va decide cuantumul amenzilor aplicate pentru practicile anticoncurenţiale sãvârşite de cãtre 12 societãţi de asigurare, prin încheierea unei înţelegeri privind stabilirea nivelului minim al primelor de asigurare pentru asigurarea de rãspundere civilã auto cu valabilitate în afara teritoriului României (asigurare tip Carte Verde);
9. Procesului-verbal nr. V(2) - 1.463 din 30 iulie 2003.
II. Având în vedere:
1. Decizia Plenului Consiliului Concurenţei nr. 317 din 14 iulie 2003
1.1. Prin aceastã decizie Plenul Consiliului Concurenţei a stabilit cã societãţile de asigurãri Societatea Comercialã Asigurarea Româneascã ASIROM - S.A. (denumitã în continuare ASIROM)*1), Societatea de Asigurare Reasigurare ASTRA S.A. (denumitã în continuare ASTRA)*2), Societatea Comercialã METROPOL - Compania Internaţionalã de Asigurãri şi Reasigurãri - S.A. (denumitã în continuare METROPOL)*3), Societatea de Asigurare Reasigurare ARDAF - S.A. (denumitã în continuare ARDAF)*4), Societatea Comercialã ALLIANZ ŢIRIAC Asigurãri - S.A. (denumitã în continuare ALLIANZ)*5), Societatea de Asigurare Reasigurare OMNIASIG - S.A. (denumitã în continuare OMNIASIG)*6), Grupul de Asigurãri Român GRUP AS S.A. (denumit în continuare GRUP AS)*7), Societatea de Asigurare UNITA - S.A. (denumitã în continuare UNITA)*8) şi Societatea Comercialã Asigurare Reasigurare AGI ROMÂNIA - S.A. (denumitã în continuare AGI ROMÂNIA)*9), INTERAMERICAN ROMANIA INSURANCE - S.A. (denumitã în continuare INTERAMERICAN)*10), ASITRANS - S.A. Asigurãri Reasigurãri (denumitã în continuare ASITRANS)*11) şi ASA Asigurãri ATLASSIB - S.A. (denumitã în continuare ATLASSIB)*12) se fac vinovate de încãlcarea dispoziţiilor <>art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 21/1996 prin încheierea şi/sau punerea în practicã a unei înţelegeri având ca obiect fixarea - în cadrul Biroului Asigurãtorilor de Autovehicule din România (denumit în continuare BAAR) - a unor niveluri minime de prime la asigurarea de rãspundere civilã auto cu valabilitate în afara teritoriului României (Carte Verde).
1.2. La data de 20 mai 1999, la sediul BAAR*13) a fost organizatã întâlnirea reprezentanţilor urmãtoarelor societãţi de asigurãri: ASIROM, ASTRA, METROPOL, ARDAF, ALLIANZ, OMNIASIG, GRUP AS, UNITA şi AGI ROMÂNIA. Aceastã întâlnire a avut ca scop analizarea nivelului primei pentru asigurarea de rãspundere civilã auto cu valabilitate în afara teritoriului României (denumitã în continuare asigurare tip Carte Verde).
Dupã analizarea propunerilor concrete avansate de cãtre participanţi, aceştia au hotãrât ca BAAR "sã recomande societãţilor de asigurare un nivel minim al primelor de asigurare, care sã fie avut în vedere de cãtre societãţile de asigurare la stabilirea primelor ce vor fi practicate începând cu data de 15 iunie 1999 ora 0", nivel majorat faţã de cel practicat la acea datã. Aceastã hotãrâre, incluzând şi nivelul minim recomandat al primelor de asigurare, a fost transmisã de cãtre BAAR prin Circulara nr. 5.067 din 24 mai 1999 cãtre "toţi membrii BAAR autorizaţi sã elibereze documente internaţionale de asigurare Carte Verde".
1.3. La data de 22 iunie 1999, în şedinţa Comitetului de direcţie al BAAR s-a hotãrât ca "nivelul minim de prime la asigurarea de rãspundere civilã auto, stabilit în şedinţa din 20 mai 1999, sã se aplice începând cu data de 15 iulie 1999, orele 0,00, şi nu din 15 iunie 1999"; aceastã hotãrâre a fost transmisã membrilor BAAR prin Circulara BAAR nr. 5.813 din 28 iunie 1999.
1.4. Transmiterea de cãtre BAAR a hotãrârii luate de cãtre reprezentanţii celor 9 societãţi de asigurare a fãcut ca aceste niveluri minime "recomandate" ale primelor sã capete caracter de "obligaţii" pentru toate societãţile de asigurare membre BAAR, care erau autorizate sã practice asigurarea tip Carte Verde. Prin urmare, societãţile de asigurare autorizate sã elibereze documente de asigurare internaţionalã tip Carte Verde au considerat cã aceste niveluri minime "recomandate" ale primelor au un caracter obligatoriu şi le-au aplicat în consecinţã. Cu titlu exemplificativ, la data de 25 octombrie 2001, ASTRA a menţionat*14) cã "prima de asigurare practicatã de ASTRA privind asigurarea de rãspundere civilã pentru autovehicule cu valabilitate în afara teritoriului României este de 45 de USD [...] Primele sunt fixe, nenegociabile şi sunt practicate de toate societãţile de asigurare printr-o convenţie ce a fost agreatã în cadrul BAAR"; în acelaşi sens, UNITA*15) a precizat: "societatea UNITA a înţeles sã se alinieze acestor tarife minimale". De asemenea, conform celor declarate de cãtre ASIROM*16), "prima de asigurare pentru asigurarea tip Carte Verde pentru o perioadã de 15 zile, pentru autoturisme, este de 45 de USD".
1.5. Aplicarea de cãtre societãţile de asigurare a nivelurilor minime "recomandate" ca fiind obligatorii rezultã şi din adresele înaintate BAAR de cãtre unii dintre membrii sãi privind nerespectarea, de cãtre alte societãţi de asigurare membre BAAR, a nivelurilor minime "recomandate". Cu titlu exemplificativ, la data de 22 iulie 1999*17), UNITA a înştiinţat BAAR cã ASTRA, sucursala Arad, nu a respectat hotãrârea Comitetului de direcţie al BAAR din data de 22 iunie 1999 referitoare la stabilirea nivelului minim al primelor la asigurarea de rãspundere civilã auto cu valabilitate în afara teritoriului României. De asemenea, la data de 19 august 1999*18), ASIT aduce la cunoştinţa BAAR cã "ASIT a respectat şi continuã sã respecte întocmai tariful minimal recomandat de BAAR prin Circulara nr. 5.813 din 28 iunie 1999. Din pãcate, am constatat cã nu toţi membrii înţeleg sã respecte recomandãrile BAAR, deşi reprezentanţii societãţilor autorizate de acesta sã elibereze documente de asigurare Carte Verde au fost în unanimitate de acord cu acest tarif în şedinţa din 20 mai 1999 [...] Societatea noastrã a considerat cã atât conducerea, cât şi membrii BAAR trebuie sã înţeleagã consecinţele grave pe care le-ar putea avea o practicã greşitã de vânzare a documentelor de asigurare Carte Verde la preţuri de dumping [...], avându-se în vedere principiul solidaritãţii între societãţile membre BAAR".
1.6. Ca urmare a informaţiilor primite de cãtre BAAR cu privire la nerespectarea, de cãtre unii dintre membrii sãi, a acestor niveluri minime, în şedinţa din data de 3 septembrie 1999, Adunarea generalã extraordinarã a membrilor BAAR a hotãrât cã se vor sancţiona societãţile de asigurare care nu vor respecta nivelurile minime "recomandate", accentuând prin aceastã mãsurã punitivã caracterul lor obligatoriu, şi nu de "recomandare", ştiut fiind faptul cã nu se poate sancţiona nerespectarea unei "recomandãri", ci numai a unei obligaţii asumate. Astfel, potrivit rezoluţiei Adunãrii generale extraordinare BAAR, începând cu data de 20 septembrie 1999, ora 0,00, s-a decis "sã se respecte cu stricteţe Circulara BAAR nr. 5.813 din 28 iunie 1999 cu referire la recomandarea privind tariful minimal de prime la asigurarea de rãspundere civilã auto cu valabilitate în afara teritoriului României [...] nerespectarea acesteia poate atrage chiar retragerea dreptului societãţii dumneavoastrã de a elibera documente internaţionale de asigurare Carte Verde". Aceastã rezoluţie a Adunãrii generale extraordinare BAAR a fost transmisã membrilor BAAR prin Circulara BAAR nr. 8.165 din 10 septembrie 1999.

_____________
*1) Sediul social: bd. Carol I nr. 31-33, sectorul 2, Bucureşti; nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J 40/304/1991.
*2) Sediul social: str. Puşkin nr. 1, sectorul 1, Bucureşti; nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J 40/305/1991.
*3) Sediul social: bd. Dimitrie Cantemir nr. 1, sectorul 3, Bucureşti; nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J 40/12428/1991.
*4) Sediul social: str. Samuil Micu nr. 7, Cluj-Napoca, judeţul Cluj; nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J 12/4169/1992.
*5) Sediul social: str. Cãderea Bastiliei nr. 80-84, sectorul 1, Bucureşti; nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J 40/15882/1994.
*6) Sediul social: aleea Alexandru nr. 48, sectorul 1, Bucureşti; nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J 40/8364/1994.
*7) Sediul social: Bd. Unirii nr. 67, bl. G2A, sectorul 3, Bucureşti; nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J 40/6961/1995.
*8) Sediul social: str. Ofcea nr. 9, Timişoara, judeţul Timiş; nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J 35/21/1991.
*9) Sediul social: bd. Mircea Vodã nr. 34, bl. M1, et. 2, sectorul 3, Bucureşti; nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J 40/10595/1995.
*10) Sediul social: şos. Cotroceni nr. 20, sectorul 6, Bucureşti; nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J 40/15656/1994.
*11) Sediul social: str. Gramond nr. 8, sectorul 4, Bucureşti; nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J 40/2241/1994.
*12) Sediul social: str. Noica bl. 4, ap. 20, sc. b, et. 4, Sibiu; nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J 32/1053/1996.
*13) Sediul social: şos. Ştefan cel Mare nr. 30, bl. 26, sc. A, et. 6, ap. 16, sectorul 2, Bucureşti.
*14) Prin Adresa înregistratã la Consiliul Concurenţei cu nr. SG-1.008 din 26 octombrie 2001.
*15) Prin Adresa UNITA nr. SIAR/92.591 din 5 iulie 2000, înregistratã la Consiliul Concurenţei cu nr. V2 639 din 6 iulie 2000.
*16) Prin Adresa ASIROM nr. 25.870 din 26 octombrie 2001, înregistratã la Consiliul Concurenţei cu nr. SG 1.015 din 26 octombrie 2001.
*17) Prin Adresa nr. AB 41.716 din 16 iulie 1999, înregistratã la BAAR cu nr. 6.139 din 22 iulie 1999.
*18) Prin Adresa nr. 5.130 din 19 august 1999, înregistratã la BAAR cu nr. 8.120 din 30 august 1999.


1.7. Înţelegerea intervenitã în cadrul BAAR între societãţile membre BAAR, având ca obiect fixarea în mod concertat a nivelului minim de prime pentru asigurarea tip Carte Verde, a avut ca efect majorarea primelor de asigurare cu aproximativ 10 USD. Totodatã fixarea acestor niveluri minime ale primelor a avut ca efect eliminarea concurenţei pe piaţa relevantã şi prejudicierea consumatorilor, deoarece, începând cu momentul aplicãrii acestora, consumatorul a fost privat astfel de posibilitatea de a alege, societãţile autorizate practicând aceleaşi niveluri de prime, mai mari decât cele practicate anterior.
1.8. La momentul încheierii înţelegerii, 26 de societãţi de asigurãri de autovehicule erau membre BAAR, dintre acestea 9 fiind autorizate sã practice asigurarea tip Carte Verde, şi anume: ASIROM, UNITA, ARDAF, ALLIANZ, OMNIASIG, GRUP AS, METROPOL, ASTRA şi AGI ROMÂNIA. Începând cu data de 1 decembrie 1999, au mai fost autorizate sã practice aceastã categorie de asigurãri şi societãţile: INTERAMERICAN (1 decembrie 1999 - 18 februarie 2002), ASIGURARE-REASIGURARE "INDUSTRIILOR ARGEŞ" - S.A.*19), denumitã în continuare ASIRAG (1 iunie 2000), ASITRANS (1 ianuarie 2001) şi ATLASSIB (1 iulie 2001). Cu excepţia ASIRAG, celelalte 3 societãţi de asigurãri, autorizate ulterior sã practice asigurarea tip Carte Verde, deşi nu s-au numãrat printre iniţiatorii înţelegerii în cauzã, au aplicat în practicã nivelurile minime de prime pentru aceastã categorie de asigurare, stabilite în cadrul BAAR de cãtre celelalte 9 societãţi de asigurãri autorizate anterior.
______________
*19) Sediul social: bd. I. C. Brãtianu bl. A5-A7, parter, Piteşti, judeţul Argeş.

1.9. BAAR este o organizaţie profesionalã, înfiinţatã de asigurãtorii de autovehicule din România, neguvernamentalã, creatã în scopul dezvoltãrii şi cooperãrii în domeniul asigurãrilor de autovehicule şi reprezentãrii societãţilor membre în relaţiile cu alte organizaţii din ţarã şi strãinãtate. BAAR a fost înfiinţat şi îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu prevederile <>art. 24 din Legea nr. 47/1991 privind constituirea, organizarea şi funcţionarea societãţilor comerciale din domeniul asigurãrilor, abrogatã în prezent prin <>Legea nr. 32/2000 privind societãţile de asigurare şi supravegherea asigurãrilor, şi ale <>art. 102 din Legea nr. 21/1924 privind persoanele juridice, abrogatã prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii.
1.10. BAAR, aşa cum era constituit şi conform statutului în vigoare la data sãvârşirii practicii anticoncurenţiale, avea misiunea de a apãra interesele legale ale membrilor sãi în relaţiile interne şi internaţionale, fãrã a îndeplini şi rolul de Birou plãtitor şi Birou gestionar, în sensul rambursãrii cãtre birourile gestionare din strãinãtate a sumelor plãtite de acestea cu titlu de despãgubiri pentru pagube produse de asiguraţii de rãspundere civilã Carte Verde ai societãţilor de asigurare membre ale BAAR, respectiv de a plãti sumele datorate cãtre terţe persoane pãgubite, în România; funcţia de administrare şi gestionare a Fondului Comun Carte Verde, în calitate de Birou plãtitor şi Birou gestionar, i-a fost conferitã prin <>Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor nr. 8/2002 ; Adunarea generalã şi Comitetul de direcţie ale BAAR nu aveau atribuţii în stabilirea nivelului primelor de asigurãri.
1.11. Prin urmare, societãţile de asigurare: ASIROM, ASTRA, METROPOL, ARDAF, ALLIANZ, OMNIASIG, GRUP AS, UNITA şi AGI ROMÂNIA au încãlcat dispoziţiile <>art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 21/1996 , prin încheierea şi punerea în practicã a unei înţelegeri având ca obiect fixarea, în cadrul BAAR, a unor niveluri minime de prime la asigurarea tip Carte Verde. Totodatã, deşi nu au participat la încheierea înţelegerii anticoncurenţiale în cauzã, fiind autorizate de cãtre BAAR ulterior, societãţile INTERAMERICAN, ASITRANS şi ATLASSIB au pus în practicã aceastã înţelegere, încãlcând astfel prevederile <>art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 21/1996 . ASIRAG nu a fost membrã a înţelegerii anticoncurenţiale în cauzã şi nu a pus în practicã aceastã înţelegere.
1.12. Includerea prevederilor conform cãrora BAAR stabileşte tarife de prime tehnice minimale pentru asigurãrile tip Carte Verde şi cuantumul cheltuielilor maximale pentru achiziţionarea acestor asigurãri atât în art. 5 lit. c) din noul Statut al BAAR, cât şi în art. 2 alin. (1) pct. 3 din Normele privind mãsurile prudenţiale pentru practicarea asigurãrii de rãspundere civilã pentru pagube produse terţilor prin accidente de autovehicule în afara teritoriului României (Carte Verde), puse în aplicare prin <>Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor nr. 8/2002 , a întãrit caracterul obligatoriu al acestor niveluri minime de prime şi a "legiferat" practic înţelegerea anticoncurenţialã deja existentã între societãţile de asigurare în cadrul BAAR. Aceste prevederi contravin legislaţiei în domeniul concurenţei, fixarea unor tarife minime pentru asigurãrile de tip Carte Verde fiind de naturã a împiedica concurenţa în detrimentul beneficiarilor acestor servicii. De la data intrãrii în vigoare a <>Ordinului preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor nr. 8/2002 nu se mai poate reţine vinovãţia societãţilor de asigurare.
1.13. Consiliul Concurenţei, în temeiul <>art. 54 din Legea nr. 21/1996 , a constatat nulitatea art. 5 lit. c) din noul Statut al BAAR, aprobat de Adunarea generalã BAAR în şedinţa din 18 decembrie 2001. În mod concret, aceastã prevedere are urmãtorul conţinut: "BAAR stabileşte tarife de prime tehnice minimale pentru asigurãrile Carte Verde şi cuantumul cheltuielilor maximale pentru achiziţionarea acestor asigurãri". Totodatã, în temeiul art. 27 lit. a) şi al <>art. 50 lit. a) din Legea nr. 21/1996 , Consiliul Concurenţei a solicitat Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor modificarea Normelor privind mãsurile prudenţiale pentru practicarea asigurãrii de rãspundere civilã pentru pagube produse terţilor prin accidente de autovehicule în afara teritoriului României (Carte Verde), puse în aplicare prin <>Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor nr. 8/2002 , în sensul eliminãrii pct. 3 de la art. 2 alin. (1), conform cãruia BAAR "stabileşte nivelul minim al tarifelor de prime şi limita maximã a cheltuielilor de achiziţionare pentru asigurarea Carte Verde, cu avizul prealabil al Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor".
1.14. Motivaţiile BAAR şi ale societãţilor de asigurare nu pot fi de naturã sã justifice o înţelegere asupra fixãrii, în mod concertat, a nivelurilor minime ale primelor şi aplicarea acestora de cãtre societãţile de asigurare.
1.15. Cu toate acestea, nu se poate face abstracţie de faptul cã fixarea unor niveluri minime ale primelor a avut loc în contextul sancţiunilor impuse de Convenţie în cazul neîndeplinirii obligaţiei de restituire a sumelor plãtite de cãtre Biroul gestionar terţelor persoane pãgubite, ceea ce atrãgea rãspunderea biroului sub egida cãruia a fost eliberat documentul de asigurare BAAR; BAAR trebuia, în ultimã instanţã, sã suporte contravaloarea despãgubirii. Imposibilitatea onorãrii obligaţiilor de platã ar fi condus la eliminarea României din sistemul internaţional Carte Verde.
1.16. Piaţa produsului
Produsul care defineşte piaţa îl reprezintã asigurarea de rãspundere civilã auto cu valabilitate în afara teritoriului României, eliberatã de cãtre o societate de asigurãri autorizatã, pentru a acoperi rãspunderea ce rezultã din folosirea unui autovehicul.
Aceastã asigurare acoperã despãgubirile acordate pentru daunele materiale şi vãtãmãrile corporale provocate de autoturismul pentru care s-a eliberat documentul de asigurare în urma unui accident în care acesta a fost implicat şi gãsit rãspunzãtor pentru provocarea lui.
1.17. La data de 25 ianuarie 1949, Subcomitetul de transporturi rutiere al Comisiei Economice ONU pentru Europa a sugerat asigurãtorilor - în vederea protejãrii terţilor pãgubiţi prin accidente de autovehicule - crearea unui document de asigurare de tip uniform, a unui Birou naţional în fiecare ţarã care aderã la acest sistem şi a unui organ central - Consiliul Birourilor, cu sediul la Londra. Convenţia Tip Interbirouri (denumitã în continuare Convenţie) are ca obiect punerea în practicã a acestor dispoziţii adoptate la 25 ianuarie 1949, înlocuite prin anexa nr. 2 a Rezoluţiei unificate asupra facilitãţii transporturilor rutiere adoptate de Comitetul permanent de lucru la cea de-a 74-a sesiune din 25-29 iunie 1949 (denumitã Recomandãrile de la Geneva).
1.18. Conform acestei Convenţii: (i) certificat de asigurare înseamnã Cartea internaţionalã de asigurare auto (Carte Verde), în modelul sau modelele aprobate de Comitetul permanent de lucru pentru transporturi rutiere; (ii) poliţã de asigurare înseamnã o poliţã de asigurare eliberatã de un membru al Biroului emitent unui asigurat, pentru a acoperi rãspunderea ce rezultã din folosirea unui autovehicul; (iii) Birou înseamnã organizaţia înfiinţatã de asigurãtori şi recunoscutã de guvernul din acea ţarã, ca organizaţie care îndeplineşte solicitãrile şi dispoziţiile din Recomandãrile de la Geneva; (iv) Birou gestionar înseamnã biroul (şi/sau un membru al acelui birou care acţioneazã sub autorizarea acestuia) care are rãspunderea în ţara sa pentru gestionarea şi regularizarea daunelor în conformitate cu prevederile Convenţiei şi legii sale naţionale; (v) Birou emitent înseamnã biroul (şi/sau un membru al acestui birou) sub autorizarea cãruia a fost eliberat un certificat de asigurare şi care este rãspunzãtor pentru îndeplinirea obligaţiilor Biroului gestionar, în conformitate cu prevederile Convenţiei; (vi) Birou de asistenţã înseamnã biroul care este autorizat sã gestioneze şi sã regularizeze o reclamaţie, în conformitate cu prevederile Convenţiei.
1.19. Pe lângã facilitarea liberei circulaţii transfrontaliere a persoanelor şi a bunurilor, Convenţia are drept scop atât indemnizarea victimelor accidentelor de autovehicule, de cãtre Biroul gestionar al ţãrii unde s-a produs accidentul, cât şi rambursarea cu maximã rapiditate (în vederea reîntregirii fondului de garanţie din care sunt indemnizate aceste victime) a sumelor plãtite de Biroul gestionar, de cãtre Biroul emitent (plãtitor) sau de cãtre un membru al acestui birou, sub autorizarea cãruia a fost eliberat un certificat de asigurare şi care este rãspunzãtor pentru îndeplinirea obligaţiilor Biroului gestionar.
1.20. În conformitate cu dispoziţiile Convenţiei, documentul internaţional de asigurare "Carte Verde" este emis sub autoritatea şi egida Biroului emitent şi este oferit de cãtre societãţile de asigurare membre ale acestui birou posesorilor de autovehicule care doresc sã cãlãtoreascã în strãinãtate şi care încheie cu acestea un contract de asigurare de rãspundere civilã auto cu valabilitate în afara teritoriului României. Acest document garanteazã cã, în fiecare ţarã tranzitatã de asigurat, Biroul gestionar al acelei ţãri îşi asumã pentru acel autovehicul, în mod obligatoriu, rãspunderea pe care ar avea-o o societate de asigurare localã, potrivit reglementãrilor legale privitoare la rãspunderea pentru prejudiciile cauzate prin accidente de autovehicule în vigoare în ţara Biroului gestionar.
1.21. Dacã asiguratul de rãspundere civilã auto aflat în ţara Biroului gestionar produce un accident, victima se va adresa Biroului gestionar, care o va despãgubi în numele Biroului emitent. Dupã efectuarea plãţii, Biroul gestionar care a regularizat dauna se va adresa, în mod direct sau prin intermediul Biroului emitent, asigurãtorului care a eliberat documentul internaţional de asigurare, iar în cazul în care acest asigurãtor nu efectueazã plata, din orice motiv, inclusiv din cauze de insolvabilitate, Biroul gestionar se va regresa împotriva Biroului emitent, care va suporta întotdeauna, în ultimã instanţã, despãgubirea acordatã de cãtre Biroul gestionar.
1.22. În România BAAR este recunoscut de Guvernul României ca organizaţie care dã curs solicitãrilor şi dispoziţiilor din Recomandãrile de la Geneva, în conformitate cu art. 3 lit. g) din Convenţie.
1.23. Piaţa relevantã geograficã
Având în vedere repartizarea în teritoriu a societãţilor de asigurare autorizate sã practice asigurarea de rãspundere civilã auto cu valabilitate în afara teritoriului României, precum şi a beneficiarilor, piaţa geograficã relevantã este piaţa naţionalã.
1.24. Plenul Consiliului Concurenţei a autorizat Comisia sã stabileascã amenzile ce vor fi aplicate societãţilor de asigurãri sub nivelul minim prevãzut de Normele Consiliului Concurenţei privind individualizarea şi dozarea sancţiunilor prevãzute la <>art. 55 şi 56 din Legea concurenţei nr. 21/1996 .
2. Dispoziţiile <>art. 56 din Legea nr. 21/1996
Conform dispoziţiilor <>art. 56 teza a 2-a lit. a) din Legea nr. 21/1996 , încãlcarea art. 5 alin. (1) din lege se sancţioneazã cu amendã de la 5 la 250 milioane lei, iar pentru agenţii economici cu o cifrã de afaceri de peste 2,5 miliarde lei, cu o amendã în sumã de pânã la 10% din cifra de afaceri.
Cifrele de afaceri ale societãţilor de asigurãri au fost calculate conform <>art. 68 lit. b) din Legea nr. 21/1996 şi transmise Comisiei Consiliului Concurenţei de cãtre societãţile de asigurare în cauzã şi de cãtre Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor.
Având în vedere cã cifra de afaceri a ATLASSIB*20) a fost în anul 2002 de 173.065.091.518 lei, deci a depãşit 2.500.000.000 lei, rezultã cã amenda ce va fi aplicatã acestui agent economic vinovat de încãlcarea <>art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 21/1996 va reprezenta pânã la 10% din cifra de afaceri.

____________
*20) Transmisã prin Adresa ATLASSIB nr. 13.437 din 18 iulie 2003, înregistratã la Consiliul Concurenţei cu nr. V2 - 1.394 din 21 iulie 2003.

3. Prevederile Normelor privind individualizarea şi dozarea sancţiunilor prevãzute la <>art. 55 şi 56 din Legea concurenţei nr. 21/1996 , emise în aplicarea <>art. 57 din Legea nr. 21/1996 .
Conform acestor norme, la individualizarea sancţiunilor ce vor fi aplicate agenţilor economici pentru încãlcarea prevederilor <>Legii nr. 21/1996 se va ţine cont de urmãtoarele aspecte:
3.1. Impactul şi consecinţele practicii anticoncurenţiale asupra mediului concurenţial şi asupra consumatorilor: efectul negativ se estimeazã prin analiza pieţelor relevante, a cotei de piaţã deţinute de cãtre agentul economic implicat, a duratei practicii anticoncurenţiale, a efectelor structurale şi/sau conjuncturale ale acesteia.
3.1.1. Durata practicii şi efectele acesteia asupra mediului concurenţial
Nivelul minim al primelor de asigurare de rãspundere civilã auto cu valabilitate în afara teritoriului României a fost stabilit de cãtre "reprezentanţii societãţilor de asigurare autorizate sã elibereze documente de asigurare tip <<Carte Verde>> în şedinţa din 20 mai 1999", conform Circularei BAAR nr. 5.813 din 28 iunie 1999.
Hotãrârea BAAR cuprinzând nivelul minim "recomandat" al primelor de asigurare de rãspundere civilã auto cu valabilitate în afara teritoriului României a fost transmisã de cãtre acesta, prin circularele nr. 5.067 din 24 mai 1999 şi nr. 5.813 din 28 iunie 1999, cãtre "toţi membrii BAAR autorizaţi sã elibereze documente internaţionale de asigurare - Carte Verde"; aceastã "recomandare" privind nivelul minim al primelor pentru asigurarea tip Carte Verde a avut în fapt caracter obligatoriu, aspect confirmat de aplicarea în practicã a acestor niveluri minime de cãtre toate societãţile care au participat la luarea deciziei în cadrul BAAR şi de cãtre 3 dintre cele 4 societãţi autorizate ulterior sã elibereze documentul internaţional de asigurare Carte Verde.
Înţelegerea intervenitã în cadrul BAAR între societãţile membre BAAR, având ca obiect fixarea în mod concertat a nivelului minim de prime pentru asigurarea tip Carte Verde, a avut ca efect majorarea primelor de asigurare cu aproximativ 10 USD. Totodatã fixarea acestor niveluri minime ale primelor a avut ca efect eliminarea concurenţei pe piaţa relevantã şi prejudicierea consumatorilor, deoarece, începând cu momentul aplicãrii acestora, consumatorul a fost privat astfel de posibilitatea de a alege, societãţile autorizate practicând aceleaşi niveluri de prime, mai mari decât cele practicate anterior.
Totodatã includerea prevederilor conform cãrora BAAR stabileşte tarife de prime tehnice minimale pentru asigurãrile tip Carte Verde şi cuantumul cheltuielilor maximale pentru achiziţionarea acestor asigurãri, atât în art. 5 lit. c) din noul Statut al BAAR, cât şi în art. 2 alin. (1) pct. 3 din Normele privind mãsurile prudenţiale pentru practicarea asigurãrii de rãspundere civilã pentru pagube produse terţilor prin accidente de autovehicule în afara teritoriului României (Carte Verde), puse în aplicare prin <>Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor nr. 8/2002 , a întãrit caracterul obligatoriu al acestor niveluri minime de prime şi a "legiferat" practic înţelegerea anticoncurenţialã deja existentã între societãţile de asigurare în cadrul BAAR. Aceste prevederi contravin legislaţiei în domeniul concurenţei, fixarea unor tarife minime pentru asigurãrile de tip Carte Verde fiind de naturã a împiedica concurenţa în detrimentul beneficiarilor acestor servicii.
CONCLUZIE: Încãlcarea prevederilor legale s-a materializat în încheierea şi punerea în practicã a unei înţelegeri pe orizontalã, intervenitã între societãţile de asigurare: ASIROM, ASTRA, METROPOL, ARDAF, ALLIANZ, OMNIASIG, GRUP AS, UNITA şi AGI ROMÂNIA, având ca obiect fixarea, în cadrul BAAR, a unor niveluri minime de prime la asigurarea tip Carte Verde. Totodatã, deşi nu au participat la încheierea înţelegerii anticoncurenţiale în cauzã, fiind autorizate de cãtre BAAR ulterior, societãţile INTERAMERICAN, ASITRANS şi ATLASSIB au pus în practicã aceastã înţelegere. Prin urmare, cele 12 societãţi de asigurãri au încãlcat dispoziţiile <>art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 21/1996 . Societatea ASIRAG nu a fost membrã a înţelegerii anticoncurenţiale în cauzã şi nu a pus în practicã aceastã înţelegere.
Durata în care înţelegerea anticoncurenţialã a afectat piaţa relevantã definitã în cauzã a fost de 3,5 ani (iunie 1999octombrie 2002). Începând cu data intrãrii în vigoare a <>Ordinului preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor nr. 8/2002 , prin care s-au pus în aplicare Normele privind mãsurile prudenţiale pentru practicarea asigurãrii de rãspundere civilã pentru pagube produse terţilor prin accidente de autovehicule în afara teritoriului României (Carte Verde), s-a legiferat ca atribuţie a BAAR stabilirea tarifelor de prime tehnice minimale pentru asigurãrile tip Carte Verde şi a cuantumului cheltuielilor maximale pentru achiziţionarea acestor asigurãri, întãrindu-se astfel caracterul obligatoriu al acestor niveluri minime de prime. De la data intrãrii în vigoare a <>Ordinului preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor nr. 8/2002 (octombrie 2002), nu se mai poate reţine vinovãţia societãţilor de asigurare.
Având în vedere aceste aspecte, din punct de vedere al gravitãţii fapta se înscrie în categoria încãlcãrilor grave ale regulilor de concurenţã, pe urmãtoarea scarã:
- încãlcãri minore;
- încãlcãri grave;
- încãlcãri foarte grave.
Din punct de vedere al perioadei în care înţelegerea anticoncurenţialã a afectat piaţa relevantã definitã în speţã - 3,5 ani fapta se înscrie în categoria încãlcãrilor de duratã medie ale concurenţei, pe urmãtoarea scarã:
- încãlcãri de scurtã duratã: în general, mai puţin de 1 an;
- încãlcãri de duratã medie: 1-5 ani;
- încãlcãri de duratã mare: în general, mai mult de 5 ani.
Aceste încadrãri au fost realizate având în vedere prevederile Instrucţiunilor Comisiei Europene referitoare la metoda de stabilire a amenzilor impuse conform art. 15(2) din Reglementarea nr. 17/1962 şi art. 65(5) din Tratatul ECSC (98/C9/03), publicate în Jurnalul Oficial C 009 din 14 ianuarie 1998*21).

______________
*21) Art. 15(2) din Reglementarea nr. 17/1962 este similar <>art. 56 din Legea nr. 21/1996 .

Se menţioneazã faptul cã ATLASSIB a fost autorizatã de cãtre BAAR sã practice asigurarea de tip Carte Verde la data de 1 iulie 2001. Deci ATLASSIB a pus în practicã înţelegerea anticoncurenţialã începând de la aceastã datã.
3.1.2. Cota de piaţã
Cota de piaţã deţinutã de cãtre ATLASSIB în anul 2002, cotã calculatã în funcţie de volumul primelor brute încasate din asigurãri de tip Carte Verde, a fost de 6,77%.
3.2. Situaţia economicã şi financiarã a contravenientului, poziţia pe piaţã, puterea de influenţare asupra pieţei: situaţia financiarã a agentului economic implicat într-o practicã anticoncurenţialã este caracterizatã de cifra de afaceri şi alţi indicatori financiari, dupã caz.
ATLASSIB
Anul 2002 (anul anterior emiterii deciziei):
Cifra de afaceri: 173.065.091.518 lei
Profit net: 1,108 milioane lei
3.3. Poziţia autorului faţã de fapta şi consecinţele acesteia, prin sãvârşirea ei din culpã sau cu intenţie (constând în fapte şi acte anticoncurenţiale care au ca scop împiedicarea, denaturarea sau restrângerea concurenţei ori cauze care au mai fãcut obiectul unor decizii anterioare ale Consiliului Concurenţei, în care au fost incriminaţi aceiaşi agenţi economici), amploarea şi repetarea acţiunilor anticoncurenţiale.
ATLASSIB nu a mai fost anterior sancţionatã pentru încãlcarea prevederilor <>Legii nr. 21/1996 .
3.4. Circumstanţe agravante şi/sau circumstanţe atenuante
3.4.1. Circumstanţe atenuante:
- fixarea unor niveluri minime ale primelor a avut loc în contextul sancţiunilor impuse de Convenţie în cazul neîndeplinirii obligaţiei de restituire a sumelor plãtite de cãtre Biroul gestionar terţelor persoane pãgubite, ceea ce atrãgea rãspunderea biroului sub egida cãruia a fost eliberat documentul de asigurare - BAAR; BAAR trebuia, în ultimã instanţã, sã suporte contravaloarea despãgubirii;
- imposibilitatea onorãrii obligaţiilor de platã ar fi condus la eliminarea României din sistemul internaţional Carte Verde;
- nu s-a numãrat printre iniţiatorii înţelegerii anticoncurenţiale, neparticipând la încheierea acesteia (au fost autorizate de cãtre BAAR sã practice asigurarea tip Carte Verde ulterior datei la care s-a încheiat înţelegerea anticoncurenţialã), dar a pus în practicã aceastã înţelegere, practicând nivelurile minime de prime stabilite de cãtre celelalte 9 societãţi de asigurãri în cadrul BAAR.
3.5. Nivelul minim pentru contravenţia sãvârşitã de cãtre ATLASSIB, prevãzut de Normele Consiliului Concurenţei privind individualizarea şi dozarea sancţiunilor prevãzute la <>art. 55 şi 56 din Legea concurenţei nr. 21/1996 este de 2.000.000.000 lei.
În temeiul art. 56 lit. a), coroborat cu art. 57 şi <>art. 60 alin. (3) din Legea nr. 21/1996 ,

DECIDE:

ART. 1
Cuantumul amenzii ce va fi aplicat Societãţii Comerciale ASA Asigurãri ATLASSIB - S.A. pentru încãlcarea dispoziţiilor <>art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 21/1996 prin încheierea şi punerea în practicã a unei înţelegeri având ca obiect fixarea, în cadrul BAAR, a unor niveluri minime de prime la asigurarea de rãspundere civilã auto cu valabilitate în afara teritoriului României (Carte Verde) este de 240.000.000 (douã sute patruzeci milioane) lei.
ART. 2
Suma reprezentând amenda se va vira în termen de maximum 15 (cincisprezece) zile de la data primirii prezentei decizii de cãtre Societatea Comercialã ASA Asigurãri ATLASSIB - S.A. la bugetul de stat, cu ordin de platã tip trezorerie, în contul 361280033300 deschis la Banca Naţionalã a României - Sucursala Judeţului Sibiu, beneficiar Trezoreria Sibiu, cu menţiunea: "amenzi aplicate conform <>Legii nr. 21/1996 ". Pe versoul ordinului de platã se va menţiona: cod cont: 20220103. O copie de pe ordinul de platã va fi transmisã neîntârziat Consiliului Concurenţei.
ART. 3
Prezenta decizie va fi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, pe cheltuiala Societãţii Comerciale ASA Asigurãri ATLASSIB - S.A., în termen de 30 de zile de la comunicare.
ART. 4
Prezenta decizie intrã în vigoare la data comunicãrii sale de cãtre Secretariatul general al Consiliului Concurenţei.
ART. 5
Prezenta decizie poate fi atacatã, conform <>art. 60 alin. (4) din Legea nr. 21/1996 , la preşedintele Consiliului Concurenţei, în termen de 15 zile de la comunicare.
ART. 6
Departamentul servicii şi Secretariatul general din cadrul Consiliului Concurenţei vor urmãri ducerea la îndeplinire a prezentei decizii.
ART. 7
Secretariatul general va transmite aceastã decizie la:
Societatea Comercialã ASA Asigurãri ATLASSIB - S.A.
Sediul social: str. Noica bl. 4, ap. 20, sc. b, et. 4, Sibiu Nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului: J32/1053/1996
Telefon/fax: 0269.224.298/0269.21.10.40.

COMISIA CONSILIULUI CONCURENŢEI

Vicepreşedinte, Consilieri de concurenţã,
Vasile Şeclãman Viorel Munteanu Alexe Gavrilã


Bucureşti, 5 august 2003.
Nr. 363.



──────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016