Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 36 din 14 ianuarie 2010  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 76 alin. (1) din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 36 din 14 ianuarie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 76 alin. (1) din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 150 din 8 martie 2010

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Carmen-Cãtãlina Gliga - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 76 alin. (1) din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurãrilor pentru şomaj şi stimularea ocupãrii forţei de muncã, excepţie ridicatã de Keztyus Orsolya Kinga în Dosarul nr. 10.296/271/2007 al Tribunalului Bihor - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiatã, arãtând cã sumele care trebuie restituite, potrivit prevederilor de lege criticate, sunt acordate în vederea stimulãrii forţei de muncã, iar în cazul în care contractul de muncã se desface ca urmare a iniţiativei ori culpei angajatului, este firesc ca acesta sã fie obligat la restituirea acestor sume, fapt ce nu îl împiedicã sã opteze liber pentru un alt loc de muncã.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 12 mai 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 10.296/271/2007, Tribunalul Bihor - Secţia comercialã şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 76 alin. (1) din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurãrilor pentru şomaj şi stimularea ocupãrii forţei de muncã. Excepţia a fost ridicatã de Keztyus Orsolya Kinga, cu prilejul soluţionãrii unei acţiuni în contencios administrativ şi fiscal.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã textul de lege criticat încalcã dispoziţiile art. 41 din Constituţie. În acest sens, aratã cã obligaţia impusã de legiuitor de a nu schimba locul de muncã, indiferent de condiţii, timp de 12 luni, este în contradicţie cu dreptul constituţional de a alege în mod liber locul de muncã, fãrã nicio îngrãdire.
Tribunalul Bihor - Secţia comercialã şi de contencios administrativ considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã. Astfel, aratã cã prin instituirea obligativitãţii pãstrãrii locului de muncã pe o perioadã de 12 luni de la data încadrãrii în muncã nu se aduce nicio atingere dreptului constituţional la muncã şi la libera alegere a locului de muncã, ci doar se instituie obligativitatea restituirii de cãtre angajaţi a primei de încadrare pe care au obţinut-o cu ocazia încadrãrii în muncã. Prin urmare, angajaţii sunt liberi sã îşi aleagã locul de muncã şi sã pãrãseascã primul loc de muncã înainte de termenul de 12 luni, însã au obligaţia de a restitui aceastã primã în situaţia în care înceteazã raportul de serviciu anterior împlinirii termenului stabilit de legiuitor.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã, prevederile de lege criticate neafectând în vreun fel dreptul persoanelor de a alege liber un alt loc de muncã.
Avocatul Poporului considerã cã prevederile de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctul de vedere solicitat.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 76 alin. (1) din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurãrilor pentru şomaj şi stimularea ocupãrii forţei de muncã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 103 din 6 februarie 2002, aşa cum au fost modificate prin <>art. I pct. 20 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 144/2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 969 din 1 noiembrie 2005.
Textul de lege criticat are urmãtoarea redactare:
"Art. 76. - (1) Angajaţii au obligaţia de a restitui integral sumele primite conform art. 73^1, 74 şi 75, în situaţia în care raporturile de muncã sau de serviciu înceteazã, într-o perioadã mai micã de 12 luni de la data încadrãrii în muncã, în temeiul urmãtoarelor prevederi:
a) art. 55 lit. b), art. 56 lit. g) şi i), art. 61 lit. a) şi <>art. 79 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) <>art. 61 lit. b) din Legea nr. 53/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, dacã au fost condamnaţi prin hotãrâre judecãtoreascã definitivã;
c) art. 84 alin. (1) lit. b) şi e), alin. (2) lit. f) şi g) şi alin. (5) din <>Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicatã, cu modificãrile ulterioare."
Autorul excepţiei considerã cã aceste prevederi de lege sunt contrare dispoziţiilor art. 41 din Constituţie, referitor la muncã şi la protecţia socialã a muncii.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã prevederile de lege criticate nu instituie obligativitatea pãstrãrii locului de muncã pentru o perioadã de 12 luni, aşa cum susţine autorul excepţiei, ci doar obligã la restituirea sumelor primite în temeiul <>art. 73^1, 74 şi 75 din Legea nr. 76/2002 , în situaţia în care contractul individual de muncã este desfãcut la iniţiativa sau din culpa angajatului.
Sumele amintite constituie beneficii acordate din bugetul asigurãrilor pentru şomaj pentru a susţine şi stimula încadrarea absolvenţilor de instituţii de învãţãmânt înregistraţi la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncã, ori a celor care, beneficiind de indemnizaţie de şomaj, se încadreazã într-un loc de muncã care nu se aflã în localitatea de domiciliu. În mãsura în care acordarea acestui beneficiu nu se mai justificã, întrucât, într-o perioadã mai scurtã de 12 luni, contractul de muncã se desface ca urmare a iniţiativei ori culpei angajatului, este firesc ca acesta sã fie obligat la restituirea acestor sume, fapt ce nu îl împiedicã sã opteze liber pentru un alt loc de muncã.
Aşa fiind, Curtea apreciazã cã susţinerile autorului excepţiei privind neconstituţionalitatea <>art. 76 alin. (1) din Legea nr. 76/2002 în raport cu prevederile art. 41 din Constituţie sunt neîntemeiate.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 76 alin. (1) din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurãrilor pentru şomaj şi stimularea ocupãrii forţei de muncã, excepţie ridicatã de Keztyus Orsolya Kinga în Dosarul nr. 10.296/271/2007 al Tribunalului Bihor - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 14 ianuarie 2010.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016