Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 356 din 23 septembrie 2004  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 164 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 356 din 23 septembrie 2004 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 164 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1.015 din 3 noiembrie 2004
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 164 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Gavril Horincar în Dosarul nr. 678/2004 al Tribunalului Sãlaj - Secţia civilã.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public apreciazã cã modul în care este stabilit punctajul anual în vederea stabilirii pensiilor nu contravine dispoziţiilor constituţionale invocate de autorul excepţiei. În acest sens aratã cã aceloraşi dispoziţii legale se supun toţi cei care solicitã calcularea pensiilor şi, prin urmare, nu se poate vorbi de o încãlcare a principiului constituţional al egalitãţii cetãţenilor de cãtre textul de lege criticat. Având în vedere aceste argumente, pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 17 mai 2004, pronunţatã în Dosarul nr. 678/2004, Tribunalul Sãlaj - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 164 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Gavril Horincar cu prilejul soluţionãrii contestaţiei împotriva deciziei de stabilire a pensiei.
În motivarea excepţiei autorul acesteia susţine cã dispoziţiile <>art. 164 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 , conţinând sintagma "sporurile cu caracter permanent", nu permit luarea în considerare, la stabilirea bazei de calcul a punctajului mediu anual, a sporurilor ocazionale, respectiv a premiilor acordate salariaţilor, dupã care s-a achitat şi contribuţia legalã la fondul de asigurãri sociale. Considerã cã aceste dispoziţii legale au caracter discriminatoriu, nu asigurã beneficiul unui proces echitabil pentru persoanele lezate în interesele lor legitime şi restrâng dreptul fundamental la pensie.
Tribunalul Sãlaj - Secţia civilã apreciazã cã prevederile <>art. 164 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 , astfel cum au fost modificate prin <>Legea nr. 338/2002 , nu contravin prevederilor constituţionale invocate de autorul excepţiei. Astfel, în opinia sa, sintagma "sporurile cu caracter permanent" întãreşte ideea cã legea se referã la toate sporurile expres enumerate de legiuitor, "fãrã a diminua în nici un fel drepturile la pensie anterior recunoscute".
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi instituţiei Avocatul Poporului.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã. În acest sens aratã cã dispoziţiile legale criticate "se aplicã, fãrã nici un criteriu de diferenţiere sau privilegiere, tuturor asiguraţilor care contribuie la sistemul public de pensii şi asigurãri sociale, reglementat de <>Legea nr. 19/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare". În ceea ce priveşte prevederile constituţionale care se referã la dreptul la un proces echitabil şi soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil, precum şi cele care reglementeazã dreptul la pensie, apreciazã cã acestea nu sunt incidente în cauzã. În continuare, referindu-se la susţinerile autorului excepţiei cu privire la necesitatea includerii sumelor acordate cu titlu de premii pentru determinarea punctajului ce se are în vedere la calcularea pensiei, considerã cã aceste susţineri nu ţin seama de dispoziţiile <>art. 26 alin. (1) lit. e) şi alin. (2) din Legea nr. 19/2000 şi reprezintã, de altfel, o problemã de interpretare şi aplicare corectã a legii, iar nu una de constituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciazã cã dispoziţiile <>art. 164 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 sunt constituţionale, întrucât ele se aplicã tuturor persoanelor aflate în aceeaşi situaţie, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri, iar dreptul la pensie nu este atins, prevãzându-se doar condiţiile de determinare a punctajului anual în vederea stabilirii cuantumului pensiei.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, republicatã, ale art. 1 alin. (2), <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 164 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, aşa cum au fost acestea modificate prin articolul unic, punctul 40 din <>Legea nr. 338/2002 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002. Acest text de lege are în prezent urmãtoarea redactare: "(3) La determinarea punctajelor anuale, pe lângã salariile prevãzute la alin. (1) se au în vedere şi sporurile cu caracter permanent, care, dupã data de 1 aprilie 1992, au fãcut parte din baza de calcul a pensiilor conform legislaţiei anterioare şi care sunt înregistrate în carnetul de muncã sau sunt dovedite cu adeverinţe eliberate de unitãţi, conform legislaţiei în vigoare. Sporul de vechime care se utilizeazã la stabilirea punctajelor anuale este urmãtorul:
a) perioada 1 martie 1970 - 1 septembrie 1983:
3% pentru o vechime în muncã totalã cuprinsã între 5-10 ani;
5% pentru o vechime în muncã totalã cuprinsã între 10-15 ani;
7% pentru o vechime în muncã totalã cuprinsã între 15-20 de ani;
10% pentru o vechime în muncã totalã de peste 20 de ani;
b) perioada 1 septembrie 1983 - 1 aprilie 1992:
3% pentru o vechime în muncã totalã cuprinsã între 3-5 ani;
6% pentru o vechime în muncã totalã cuprinsã între 5-10 ani;
9% pentru o vechime în muncã totalã cuprinsã între 10-15 ani;
12% pentru o vechime în muncã totalã cuprinsã între 15-20 de ani;
15% pentru o vechime în muncã totalã de peste 20 de ani."
În susţinerea neconstituţionalitãţii acestor texte de lege, autorul excepţiei invocã încãlcarea urmãtoarelor dispoziţii constituţionale:
- Art. 16 alin. (1) şi (2): "(1) Cetãţenii sunt egali în faţa legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
- Art. 21 alin. (3): "Pãrţile au dreptul la un proces echitabil şi la soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil.";
- Art. 47 alin. (2): "Cetãţenii au dreptul la pensie, la concediu de maternitate plãtit, la asistenţã medicalã în unitãţile sanitare de stat, la ajutor de şomaj şi la alte forme de asigurãri sociale publice sau private, prevãzute de lege. Cetãţenii au dreptul şi la mãsuri de asistenţã socialã, potrivit legii."
De asemenea, considerã cã dispoziţiile legale criticate încalcã şi reglementãrile cuprinse în art. 6 pct. 1 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, conform cãrora: "Orice persoanã are dreptul la judecarea în mod echitabil, în mod public şi într-un termen rezonabil a cauzei sale, de cãtre o instanţã independentã şi imparţialã, instituitã de lege, care va hotãrî fie asupra încãlcãrii drepturilor şi obligaţiilor sale cu caracter civil, fie asupra temeiniciei oricãrei acuzaţii în materie penalã îndreptate împotriva sa. [...]"
Examinând excepţia de neconstituţionalitate şi dispoziţiile legale criticate, cu raportare la prevederile constituţionale şi reglementãrile internaţionale invocate, Curtea constatã cã prevederile art. 47 alin. (2) din Constituţie, republicatã, consacrã dreptul la pensie pentru toţi cetãţenii, în condiţiile prevãzute de lege. Astfel, condiţiile ce trebuie îndeplinite pentru beneficiul efectiv al dreptului la pensie, criteriile de acordare a pensiei şi modul de calcul al cuantumului acesteia, ca şi toate celelalte norme de drept substanţial ori de procedurã privind funcţionarea sistemului public de asigurãri sociale trebuie reglementate prin lege. Legiuitorul are, în consecinţã, competenţa exclusivã şi opţiunea liberã pentru stabilirea veniturilor în raport cu care se datoreazã contribuţia la fondul asigurãrilor sociale şi în raport cu care se calculeazã cuantumul pensiilor şi al altor ajutoare sociale. În aceastã privinţã Constituţia nu dispune.
Curtea observã cã dispoziţiile <>art. 164 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se aplicã, fãrã nici o distincţie sau excepţie, tuturor persoanelor care, cu prilejul stabilirii drepturilor de pensie, solicitã luarea în calcul, pe lângã salariul realizat în diferite perioade de timp, şi a sporurilor primite.
În ceea ce priveşte modul de reglementare a stabilirii punctajelor anuale în vederea calculãrii drepturilor de pensie, Curtea apreciazã cã acesta nu are nici o incidenţã asupra respectãrii prevederilor constituţionale şi a normelor internaţionale referitoare la dreptul la un proces echitabil. Persoana care considerã cã a fost lezatã în interesele sale legitime prin modul de calcul al pensiei are dreptul sã conteste la instanţa judecãtoreascã decizia casei de pensii. În cadrul judecãrii contestaţiei se asigurã desfãşurarea unui proces echitabil, în conformitate cu regulile procesului civil.
În sfârşit, Curtea reţine cã dispoziţiile legale criticate nu aduc atingere dreptului constituţional la pensie, ci stabilesc veniturile realizate care pot fi luate în considerare la calcularea cuantumului pensiei ce urmeazã a fi acordatã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, republicatã, al art. 1-3, art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 164 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Gavril Horincar în Dosarul nr. 678/2004 al Tribunalului Sãlaj - Secţia civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 23 septembrie 2004.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016