Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 356 din 23 septembrie 2003  asupra sesizarii de neconstitutionalitate a Legii de revizuire a Constitutiei Romaniei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 356 din 23 septembrie 2003 asupra sesizarii de neconstitutionalitate a Legii de revizuire a Constitutiei Romaniei

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 686 din 30 septembrie 2003

Curtea Constituţionalã a fost sesizatã, în temeiul dispoziţiilor art. 144 lit. a) din Constituţie, la data de 22 septembrie 2003, de 69 de deputaţi, în vederea declansarii controlului de constitutionalitate asupra Legii de revizuire a Constituţiei României.
Potrivit tabelului cuprinzând semnãturile autorilor sesizãrii de neconstituţionalitate, cei 69 de deputaţi sunt urmãtorii: Ludovic Abitei, Maria Apostolescu, Mitzura Domnica Arghezi, Gheorghe Ariton, Ştefan Baban, Mitica Balaet, Ioan Baldea, Angela Bogea, Augustin Lucian Bolcas, Damian Brudasca, Constantin Bucur, Florea Buga, Daniela Buruiana Aprodu, Cristian Valeriu Buzea, Corneliu Ciontu, Radu Ciuceanu, Emil Crisan, Gheorghe Dinu, Ion Dolanescu, Dumitru Dragomir, Constantin Dutu, Nicolae Enescu, Gelil Eserghep, Vlad Gabriel Hogea, Iancu Holtea, Costel Marian Ionescu, Daniel Ionescu, Mihaela Ionescu, Smaranda Ionescu, Marius Iriza, Florina Ruxandra Jipa, Leonida Lari Iorga, Ştefan Lapadat, Nicolae Leonachescu, Irina Loghin, Paul Magheru, Ludovic Mardari, Adrian Maracineanu, Ilie Merce, Ioan Miclea, Iulian Mincu, Costache Mircea, Ion Minzina, Ion Mocioi, George Moisescu, Adrian Moisoiu, Vasalie Moiş, Ştefan Pascut, Doru Dumitru Palade, Eugen-Lucian Plesa, Constanta Popa, Costel Eugen Popescu, Gheorghe Pribeanu, Octavian-Mircea Purceld, Dumitru Puzdrea, Grigore Emil Rãdulescu, Emil Rus, Octavian Sadici, Danut Neculai Saulea, Ioan Sonea, Anghel Stanciu, Mircea Stoian, Paul Snaider, Marcu Tudor, Lia Olguta Vasilescu, Nicolae Vasilescu, Marinache Visinescu, Ion Bancescu şi Nicolae Gradinaru.
Sesizarea a fost trimisa Curţii Constituţionale prin Adresa nr. 51/651 din 22 septembrie 2003 a secretarului general al Camerei Deputaţilor şi a fost înregistratã la Curtea Constituţionalã sub nr. 4.416 din 22 septembrie 2003, formând obiectul Dosarului nr. 407A/2003.
Sesizarea înaintatã Curţii cuprinde, în esenta, urmãtoarele critici de neconstituţionalitate:
1. Încãlcarea limitelor revizuirii, consacrate în dispoziţiile art. 148 alin. (1) din Constituţie, prin aceea ca se recunoaşte dreptul cetãţenilor romani aparţinând minoritãţilor naţionale de a se exprima în limba maternã în fata instanţelor de judecata.
2. Încãlcarea principiului independentei justiţiei şi a principiului separaţiei puterilor în stat ca urmare a faptului ca Legea de revizuire a Constituţiei României, prin noua redactare a art. 132 alin. (2) lit. c), prevede ca din Consiliul Superior al Magistraturii fac parte, de drept, ministrul justiţiei şi procurorul general al Parchetului de pe lângã Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
3. Încãlcarea de cãtre Parlament a dispoziţiilor art. 61 alin. (5) din Constituţie prin modul de constituire a comisiei de mediere.
4. Încãlcarea dispoziţiilor art. 147 alin. (1) din Constituţie prin aceea ca nu a existat cvorumul necesar pentru adoptarea unei legi constituţionale.

CURTEA,
examinând sesizarea de neconstituţionalitate, dispoziţiile art. 72-78, art. 144 lit. a) şi g), ale <>art. 146, 147 şi 148 din Constituţie, ale Legii nr. 3/2000 privind organizarea şi desfãşurarea referendumului, precum şi ale <>Legii nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã, retine:
Autorii sesizãrii solicita Curţii Constituţionale ca, în temeiul art. 144 lit. a) din Constituţie, sa constate neconstituţionalitatea Legii privind revizuirea Constituţiei României.
Legea de revizuire a Constituţiei României a fost adoptatã de Camera Deputaţilor şi de Senat la 18 septembrie 2003, a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 669 din 22 septembrie 2003, urmând sa fie supusã aprobãrii prin referendumul ale cãrui organizare şi desfãşurare au fost stabilite prin <>Legea nr. 375/2003 , publicatã în acelaşi numãr al Monitorului Oficial al României.
Examinând sesizarea, Curtea constata ca nu intra în atribuţiile sale controlul constituţionalitãţii Legii de revizuire a Constituţiei României, dupã adoptarea acesteia de cãtre Parlament, care urmeazã sa fie supusã aprobãrii prin referendum.
Astfel, în conformitate cu prevederile art. 146 şi 147 din Constituţia României, revizuirea Constituţiei are loc în cadrul unui proces legislativ care începe prin iniţierea revizuirii şi se termina dupã aprobarea prin referendum a legii de revizuire adoptate de cele doua Camere ale Parlamentului.
Atribuţiile Curţii Constituţionale în ceea ce priveşte initiativele de revizuire a Constituţiei sunt limitativ prevãzute în <>art. 144 lit. a) teza finala din Constituţia României, în Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 187 din 7 august 1997, şi în <>Legea nr. 3/2000 privind organizarea şi desfãşurarea referendumului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 84 din 24 februarie 2000.
Potrivit art. 144 lit. a) teza finala din Constituţia României, Curtea Constituţionalã se pronunţa din oficiu asupra iniţiativelor de revizuire a Constituţiei. La lit. g) a aceluiaşi articol se prevãd atributia Curţii Constituţionale de a veghea la respectarea procedurii pentru organizarea şi desfãşurarea referendumului, precum şi obligaţia de a confirma rezultatele acestuia.
Pentru exercitarea atributiei stabilite prin art. 144 lit. a) teza finala din Constituţie, prevederile <>art. 36 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, stabilesc ca, înainte de sesizarea Parlamentului cu o initiativa de revizuire a Constituţiei, proiectul de lege sau propunerea legislativã se depune la Curtea Constituţionalã, care este obligatã sa se pronunţe în termen de 10 zile asupra constituţionalitãţii sale. Decizia Curţii Constituţionale se pronunţa în plen, cu votul a doua treimi din numãrul judecãtorilor Curţii, şi se comunica celor care au initiat proiectul de lege sau propunerea legislativã ori, dupã caz, reprezentantului acestora. Decizia se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
În exercitarea atributiei prevãzute de art. 144 lit. g) din Constituţie, potrivit <>art. 45 din Legea nr. 3/2000 , Curtea Constituţionalã confirma rezultatele referendumului naţional, pe care le publica în Monitorul Oficial al României, Partea I. Legea de revizuire a Constituţiei intra în vigoare de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, a hotãrârii Curţii Constituţionale de confirmare a rezultatelor referendumului.
Curtea Constituţionalã şi-a exercitat atribuţiile privind controlul constituţionalitãţii iniţiativelor de revizuire a Constituţiei, prevãzute de art. 144 lit. a) teza finala din Constituţie, pronunţându-se asupra constituţionalitãţii sale prin Decizia nr. 148 din 16 aprilie 2003, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 317 din 12 mai 2003.
Nici Legea fundamentalã, nici alte legi nu prevãd atributia Curţii Constituţionale de a se pronunţa, încã o data, asupra constituţionalitãţii Legii de revizuire a Constituţiei, adoptatã de Parlament în condiţiile prevãzute de art. 147 alin. (1) şi (2) din Constituţie.
Nu s-ar putea retine atributia Curţii Constituţionale de a examina sesizarea privind neconstituţionalitatea legii de revizuire, pe baza dispoziţiilor cuprinse în prima teza a art. 144 lit. a) din Constituţie, dat fiind ca acest text se referã în mod explicit la legile supuse promulgãrii dupã adoptarea acestora de cãtre Parlament, adicã la legile organice şi la cele ordinare, cu privire la care procesul legislativ este reglementat prin art. 73-78 din Legea fundamentalã. Or, legea de revizuire a Constituţiei face parte din categoria legilor constituţionale, potrivit art. 72 alin. (2) din Constituţie, iar procedura de adoptare şi de intrare în vigoare a acesteia este reglementatã prin dispoziţiile cu caracter special ale art. 146 şi 147 din Constituţie, care nu prevãd procedura promulgãrii legii de cãtre Preşedintele României. Aceasta lege devine definitiva ca urmare a referendumului şi intra în vigoare la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, a hotãrârii Curţii Constituţionale de confirmare a rezultatului referendumului.
De principiu, atunci când poporul, deţinãtorul suveranitãţii naţionale, este chemat sa se pronunţe prin referendum asupra legii de revizuire a Constituţiei, şi din momentul în care Parlamentul a adoptat legea respectiva, cu respectarea procedurii şi limitelor stabilite de Constituantã, nici o autoritate publica nu se mai poate pronunţa. Astfel se explica faptul ca instanta de contencios constituţional, în cadrul unui control a priori, se pronunţa din oficiu numai asupra iniţiativelor de revizuire a Constituţiei [art. 144 lit. a) teza finala din Constituţie].

Având în vedere considerentele expuse în prezenta decizie, dispoziţiile art. 72-78, art. 144 lit. a) teza finala şi lit. g), ale <>art. 146, 147 şi 148 din Constituţie, ale Legii nr. 3/2000 privind organizarea şi desfãşurarea referendumului, precum şi ale <>Legii nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Constata ca soluţionarea sesizãrii privind neconstituţionalitatea Legii privind revizuirea Constituţiei României, adoptatã de Camera Deputaţilor şi de Senat în şedinţele din 18 septembrie 2003, nu intra în atribuţiile Curţii Constituţionale.
Decizia se trimite preşedintelui Camerei Deputaţilor şi preşedintelui Senatului şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Definitiva.
Dezbaterea a avut loc la data de 23 septembrie 2003 şi la ea au participat: Nicolae Popa, preşedinte, Costica Bulai, Nicolae Cochinescu, Constantin Doldur, Kozsokar Gabor, Petre Ninosu, Şerban Viorel Stanoiu, Lucian Stangu, Ioan Vida, judecãtori.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Prim-magistrat-asistent,
Claudia Miu



──────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016