Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 355 din 23 septembrie 2003  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Regulamentului privind executarea unor pedepse si a masurii arestarii preventive, aprobat prin   Hotararea Consiliului de Ministri nr. 2.282 din 15 decembrie 1969 , cu modificarile si completarile ulterioare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 355 din 23 septembrie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Regulamentului privind executarea unor pedepse si a masurii arestarii preventive, aprobat prin Hotararea Consiliului de Ministri nr. 2.282 din 15 decembrie 1969 , cu modificarile si completarile ulterioare

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 776 din 5 noiembrie 2003
Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Iuliana Nedelcu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Hotãrârii Consiliului de Miniştri nr. 2.282/1969 , excepţie ridicatã de Gabriel Ene în Dosarul nr. 2.367/2003 al Tribunalului Brãila - Secţia penalã. La apelul nominal se constata lipsa pãrţilor, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã. Curtea dispune a se face apelul şi în Dosarul nr. 250 C/2003, având ca obiect aceeaşi excepţie, ridicatã de Florian Dorin Covaliov în Dosarul nr. 2.674/2003 al Tribunalului Brãila - Secţia penalã. La apelul nominal se constata lipsa pãrţilor, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã. Curtea, din oficiu, pune în discuţie conexarea dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea, în temeiul <>art. 16 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã, raportat la art. 164 din Codul de procedura civilã, dispune conexarea Dosarului nr. 250 C/2003 la Dosarul nr. 249 C/2003, care este primul înregistrat.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstituţionalitate ca fiind inadmisibila, deoarece dispoziţiile criticate nu fac parte din categoria prevederilor legale care pot constitui obiectul controlului de constitutionalitate, potrivit art. 144 lit. c) din Constituţie şi <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, constata urmãtoarele:
Prin încheierile din 19 mai 2003, pronunţate în dosarele nr. 2.367/2003 şi nr. 2.674/2003, Tribunalul Brãila - Secţia penalã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Hotãrârii Consiliului de Miniştri nr. 2.282/1969 , excepţie ridicatã de Gabriel Ene şi, respectiv, de Florian Dorin Covaliov în cadrul unor contestaţii la executare.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate autorii acesteia arata ca dispoziţiile cuprinse în actul normativ criticat sunt neconstituţionale, deoarece prin nepublicarea acestuia în Buletinul Oficial al României la data adoptãrii sale sunt incalcate prevederile art. 78 din Constituţie, referitoare la intrarea în vigoare a legii.
Exprimandu-şi opinia asupra exceptiei, Tribunalul Brãila - Secţia penalã constata ca Regulamentul privind executarea unor pedepse şi a mãsurii arestãrii preventive a fost adoptat printr-o hotãrâre a Consiliului de Miniştri, adicã printr-un act având o forta juridicã asemãnãtoare actualei ordonanţe a Guvernului, şi deci poate fi atacatã cu excepţia de neconstituţionalitate potrivit <>art. 13 alin. (1) lit. A.c) din Legea nr. 47/1992 , republicatã. Cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã în cauza, instanta apreciazã ca aceasta are un caracter pur formal, neputând conduce la contestarea executãrii mãsurii, deoarece în caz de admitere a exceptiei executarea s-ar considera efectuatã în baza prevederilor <>Legii nr. 23/1969 . Considerând însã ca excepţia nu este inadmisibila, sesizeazã Curtea Constituţionalã cu soluţionarea ei.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate. De asemenea, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 , cu modificãrile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al instituţiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibila, întrucât, potrivit prevederilor art. 144 din Constituţie şi ale <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, competenta Curţii Constituţionale priveşte exclusiv neconstituţionalitatea legilor şi ordonanţelor, iar nu a unui act normativ de nivelul unei hotãrâri a Guvernului, cum este Regulamentul privind executarea unor pedepse şi a mãsurii arestãrii preventive, aprobat prin Hotãrârea Consiliului de Miniştri nr. 2.282/1969 . Se mai arata ca, dupã intrarea în vigoare a Constituţiei, având în vedere în special prevederile art. 72 alin. (3) lit. f), art. 107 alin. (4) şi art. 150 alin. (1), dispoziţiile Regulamentului privind executarea unor pedepse şi a mãsurii arestãrii preventive, aprobat prin Hotãrârea Consiliului de Miniştri nr. 2.282/1969 , referitoare la regimul executãrii pedepselor, au devenit neaplicabile. Din cuprinsul regulamentului au rãmas în vigoare numai acele dispoziţii cu caracter militar (organizarea, paza penitenciarelor etc.) pentru care, potrivit prevederilor ultimei teze a alin. (4) al art. 107 din Constituţie ("Hotãrârile care au caracter militar se comunica numai instituţiilor interesate"), nu exista obligaţia publicãrii în Monitorul Oficial al României.
Avocatul Poporului considera ca excepţia este inadmisibila, deoarece, potrivit prevederilor art. 144 lit. c) din Constituţie şi <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, Curtea Constituţionalã decide numai asupra excepţiilor privind neconstituţionalitatea legilor şi a ordonanţelor. Ca atare, neconstituţionalitatea hotãrârilor Guvernului nu poate fi atacatã în cadrul contenciosului constituţional, ci doar în cadrul celui administrativ.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctul lor de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Examinând excepţia ridicatã, Curtea Constituţionalã constata ca, potrivit competentei sale, aceasta autoritate publica hotãrãşte asupra excepţiilor ridicate în fata instanţelor judecãtoreşti cu privire la "neconstituţionalitatea legilor şi ordonanţelor", potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Legea fundamentalã, dispoziţie preluatã şi de <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã. De aceea, verificarea conţinutului hotãrârilor Guvernului intra în competenta instanţelor judecãtoreşti de contencios administrativ, care pot sa statueze, cu ocazia controlului specific, asupra conformitatii dispoziţiilor acestora cu actul normativ cu forta juridicã superioarã, respectiv legea.
Astfel fiind, instanta de judecata, conform alin. (6) al <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, trebuia sa respingã excepţia, printr-o încheiere motivatã, fãrã a mai sesiza Curtea Constituţionalã. Întrucât instanta de judecata nu a aplicat aceste dispoziţii legale, Curtea urmeazã sa respingã aceasta excepţie ca fiind inadmisibila.
În subsidiar, este de observat ca, potrivit prevederilor <>art. 16 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 56/2003 privind unele drepturi ale persoanelor aflate în executarea pedepselor privative de libertate, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 457 din 27 iunie 2003, "Dispoziţiile Regulamentului privind executarea unor pedepse şi a mãsurii arestãrii preventive, aprobat prin Hotãrârea Consiliului de Miniştri nr. 2.282 din 15 decembrie 1969 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sunt şi rãmân abrogate".

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) şi (6) şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca fiind inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Regulamentului privind executarea unor pedepse şi a mãsurii arestãrii preventive, aprobat prin Hotãrârea Consiliului de Miniştri nr. 2.282/1969 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Gabriel Ene şi Florian Dorin Covaliov în dosarele nr. 2.367/2003 şi, respectiv, nr. 2.674/2003 ale Tribunalului Brãila - Secţia penalã.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 23 septembrie 2003.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent,
Florentina Geangu

----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016