Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 355 din 10 decembrie 2002  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 41, 167^1 si 194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 355 din 10 decembrie 2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 41, 167^1 si 194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 118 din 25 februarie 2003
Costica Bulai - preşedinte
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Aurelia Popa - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 41, 167^1 şi 194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Gheorghe Purcarea în Dosarul nr. 4.265/2002 al Tribunalului Arad - Secţia civilã.
La apelul nominal se constata lipsa pãrţilor, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei, întrucât apreciazã ca textele de lege criticate nu incalca dispoziţiile constituţionale invocate.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 9 iulie 2002, pronunţatã în Dosarul nr. 4.265/2002, Tribunalul Arad - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 41, 167^1 şi 194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Excepţia a fost ridicatã de Gheorghe Purcarea într-o cauza având ca obiect contestaţia formulatã de acesta impotriva deciziei de pensionare întocmite de Casa judeteana de pensii Arad.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate se susţine ca dispoziţiile <>art. 41, 167^1 şi 194 din Legea nr. 19/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sunt contrare art. 16 alin. (1) din Constituţie, întrucât "o persoana care a desfãşurat munca recunoscuta în sistemul public în gr. I de munca beneficiazã de reducerea vârstei standard de pensionare, iar o alta persoana care a muncit tot în gr. I de munca în calitate de militar nu beneficiazã de acest drept, fapt care creeazã o discriminare, cel defavorizat fiind clar cel care a desfãşurat munca în domeniul militar. Cele doua persoane nu sunt egale în fata <>Legii nr. 19/2000 , este avantajata persoana care a muncit în domeniul civil, pe când persoana care a muncit ca militar în gr. I este discriminata, ea nebeneficiind de reducerea varstelor standard de pensionare".
Tribunalul Arad - Secţia civilã apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, deoarece textele criticate nu contravin art. 16 alin. (1) din Constituţie.
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate. De asemenea, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 , cu modificãrile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al Avocatului Poporului.
Guvernul considera, în esenta, ca dispoziţiile de lege criticate instituie egalitatea de tratament juridic în privinta dreptului la pensie pentru limita de varsta în sistemul public de pensii, pentru toţi asiguraţii acestui sistem care îndeplinesc condiţiile prevãzute de lege, pe când asiguraţii care nu au stagiul complet de cotizare în sistemul public, dar au realizat stagii de cotizare, respectiv vechime în serviciu, în alte sisteme de pensii şi asigurãri sociale, cum este sistemul pensiilor militare de stat reglementat de <>Legea nr. 164/2001 , sunt într-o situaţie diferita. Astfel, deşi cele doua sisteme de pensii îşi recunosc reciproc stagiile de cotizare, respectiv vechimea în munca sau în serviciu, pensia pentru limita de varsta, inclusiv alte drepturi de asigurãri sociale în sistemul public, se acorda numai pentru stagiul de cotizare realizat în sistemul public. Se mai considera ca, de altfel, excepţia de neconstituţionalitate vizeazã, în realitate, modul de aplicare şi de interpretare a prevederilor <>art. 167^1 din Legea nr. 19/2000 .
Avocatul Poporului apreciazã ca textele de lege invocate ca fiind neconstituţionale nu contravin prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie, deoarece exista doua sisteme de pensii, care nu se exclud, ci se completeazã reciproc, şi anume sistemul public de pensii, reglementat prin <>Legea nr. 19/2000 , şi sistemul pensiilor militare de stat, reglementat prin <>Legea nr. 164/2001 . Se mai arata ca atât <>Legea nr. 19/2000 , cat şi <>Legea nr. 164/2001 conţin dispoziţii referitoare la locurile de munca cu condiţii deosebite şi speciale, astfel ca "ne aflam, cel mult, în fata unei probleme de interpretare a textelor de lege, nicidecum în fata unor texte care contravin prevederilor constituţionale".
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã constata ca a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>art. 41, 167^1 şi 194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, astfel cum au fost modificate şi completate prin <>Legea nr. 338/2002 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002. Aceste texte prevãd:
- Art. 41: "(1) Pensia pentru limita de varsta se acorda asiguraţilor care îndeplinesc, cumulativ, la data pensionãrii, condiţiile privind varsta standard de pensionare şi stagiul minim de cotizare realizat în sistemul public.
(2) Varsta standard de pensionare este de 60 de ani pentru femei şi 65 de ani pentru bãrbaţi. Atingerea vârstei standard de pensionare se va realiza în termen de 13 ani de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, prin creşterea varstelor de pensionare, pornindu-se de la 57 de ani pentru femei şi de la 62 de ani pentru bãrbaţi, conform eşalonãrii prevãzute în anexa nr. 3.
(3) Stagiul minim de cotizare atât pentru femei, cat şi pentru bãrbaţi este de 15 ani. Creşterea stagiului minim de cotizare de la 10 ani la 15 ani se va realiza în termen de 13 ani de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, conform eşalonãrii prevãzute în anexa nr. 3.
(4) Stagiul complet de cotizare este de 30 de ani pentru femei şi de 35 de ani pentru bãrbaţi. Atingerea stagiului complet de cotizare se va realiza în termen de 13 ani de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, prin creşterea acestuia, pornindu-se de la 25 de ani pentru femei şi de la 30 de ani pentru bãrbaţi, conform eşalonãrii prevãzute în anexa nr. 3.
(5) Asiguraţii care îndeplinesc condiţiile prevãzute de prezenta lege pentru obţinerea unei pensii pentru limita de varsta, cu excepţia pensiei anticipate şi a pensiei anticipate parţiale, îşi pot continua activitatea numai cu acordul angajatorului.
(6) În situaţia asiguraţilor care au depus cerere de pensionare, angajatorii acestora nu pot dispune încetarea raporturilor de munca, de serviciu sau a calitãţii de membru cooperator, dupã caz, în vederea pensionãrii, decât dupã primirea deciziei de admitere a cererii de pensionare.";
......................................................................
- Art. 167^1 : "(1) Într-un interval de 5 ani de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi persoanele care au desfãşurat activitãţi încadrate în grupa I de munca, conform legislaţiei anterioare, pot solicita pensie pentru limita de varsta cu reducerea varstelor standard de pensionare, conform tabelului nr. 4.


TABELUL Nr. 4
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Stagiul de cotizare realizat efectiv, Reducerea varstelor standard
conform legislaţiei anterioare, de pensionare prevãzute
în grupa I de munca în anexa nr. 3
(ani împliniţi) ────────────────────────────────────
(ani) (luni)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2 1 2
4 2 5
6 3 7
8 4 10
10 6 0
12 7 2
14 8 5
16 9 7
18 10 10
20 12 0
22 13 0
24 14 0
26 şi peste 15 0
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


(2) Varstele de pensionare reduse conform prevederilor alin. (1) nu pot fi mai mici de 50 de ani.
(3) Prevederile alin. (1) se aplica şi în cazul asiguraţilor prevãzuţi la art. 20, dacã acestea sunt mai avantajoase decât cele stipulate în anexele nr. 4 şi 5.
(4) Varstele standard de pensionare din care se face reducerea prevãzutã în tabelul nr. 4 sunt cele corespunzãtoare anului, respectiv lunii în care se deschide dreptul de pensie, prevãzute în anexa nr. 3, în condiţiile realizãrii stagiului complet de cotizare corespunzãtor anului, respectiv lunii în care se deschide dreptul de pensie.
(5) Reducerea varstelor standard de pensionare în baza tabelului nr. 4 nu poate fi cumulatã cu celelalte reduceri prevãzute de prezenta lege sau de legile cu caracter special.";
.......................................................................
- Art. 194: "(1) Între sistemul public şi celelalte sisteme proprii de asigurãri sociale, neintegrate pana la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, inclusiv sistemul pensiilor militare, se recunosc reciproc stagiile de cotizare, respectiv vechimea în munca sau vechimea în serviciu, în vederea deschiderii drepturilor la pensie pentru limita de varsta, de invaliditate şi de urmaş, precum şi a altor drepturi de asigurãri sociale prevãzute de prezenta lege.
(2) În situaţia prevãzutã la alin. (1) prestaţiile de asigurãri sociale în sistemul public se stabilesc numai pentru stagiul de cotizare realizat în acest sistem.
(3) Perioadele asimilate stagiului de cotizare, prevãzute la art. 38 alin. (1) lit. b) şi c), care constituie şi vechime în munca sau în serviciu în sistemul pensiilor militare şi în celelalte sisteme proprii de asigurãri sociale neintegrate, se iau în calcul, optional, în unul dintre sisteme.
(4) Decontarea între sistemul public şi celelalte sisteme de asigurãri sociale neintegrate înceteazã începând cu data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenta.
(5) În situaţiile prevãzute la alin. (4) prevederile art. 180 se vor aplica doar pentru cuantumul pensiilor stabilit pe baza vechimii în munca realizate în sectorul asigurãrilor sociale de stat."
În opinia autorului exceptiei de neconstituţionalitate aceste dispoziţii de lege contravin art. 16 alin. (1) din Constituţie, potrivit cãruia: "Cetãţenii sunt egali în fata legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea retine urmãtoarele:
În opinia autorului exceptiei dispoziţiile <>art. 41, 167^1 şi 194 din Legea nr. 19/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sunt contrare art. 16 alin. (1) din Constituţie, întrucât "munca desfasurata în grupa I de cãtre militari nu este recunoscuta în sistemul public", astfel ca aceste persoane nu beneficiazã de reducerea varstelor standard de pensie, ceea ce creeazã discriminare între asiguraţii sistemului public de pensie şi asiguraţii sistemului pensiilor militare.
<>Art. 41 din Legea nr. 19/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, stabileşte condiţiile care trebuie îndeplinite, cumulativ, în vederea acordãrii pensiei pentru limita de varsta asiguraţilor în sistemul public, şi anume varsta standard de pensionare, stagiul minim de cotizare, stagiul complet de cotizare, iar art. 167^1 din aceeaşi lege se referã la reducerea varstelor standard de pensionare, în cadrul aceluiaşi sistem de pensii. Potrivit art. 194 din lege, între sistemul public şi celelalte sisteme proprii de asigurãri sociale, inclusiv sistemul pensiilor militare, se recunosc reciproc stagiile de cotizare, în vederea deschiderii drepturilor la pensie, însã prestaţiile de asigurãri sociale în sistemul public se stabilesc numai pentru stagiul de cotizare realizat în acest sistem.
Rezulta asadar ca asiguraţii în sistemul public de pensii, care îndeplinesc cumulativ condiţiile prevãzute de textele criticate, beneficiazã de tratament juridic egal în ceea ce priveşte dreptul la pensie pentru limita de varsta. Asiguraţii care nu au stagiul complet de cotizare în sistemul public, dar au realizat stagii de cotizare, respectiv vechime în serviciu, în alte sisteme de pensii şi asigurãri sociale, cum este sistemul pensiilor militare de stat reglementat de <>Legea nr. 164/2001 , sunt într-o situaţie diferita şi, în consecinta, şi tratamentul juridic este diferit, fãrã ca prin aceasta sa se instituie vreo discriminare. Astfel, deşi cele doua sisteme de pensii îşi recunosc reciproc stagiile de cotizare, respectiv vechimea în munca sau vechimea în serviciu, pensia pentru limita de varsta, inclusiv alte drepturi de asigurãri sociale în sistemul public, se acorda numai pentru stagiul de cotizare realizat în acest sistem, pe când dispoziţiile <>Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se aplica în mod egal tuturor asiguraţilor care se afla în situaţiile prevãzute de acestea.
Totodatã faptul ca <>art. 194 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, prevede ca prestaţiile de asigurãri sociale în sistemul public se stabilesc numai pentru stagiul de cotizare realizat în acest sistem reprezintã vointa legiuitorului, care a înţeles ca persoanele care nu se afla în asemenea situaţii sa beneficieze de alte reglementãri legale, în speta, de cele cuprinse în <>Legea nr. 164/2001 . Or, asa cum s-a statuat în mod constant în jurisprudenta Curţii Constituţionale, de exemplu prin Decizia nr. 48 din 16 martie 2000, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 242 din 1 iunie 2000, principiul egalitãţii în drepturi a cetãţenilor nu exclude, ci, dimpotriva, presupune soluţii diferite pentru situaţii diferite.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 41, 167^1 şi 194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Gheorghe Purcarea în Dosarul nr. 4.265/2002 al Tribunalului Arad - Secţia civilã.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 10 decembrie 2002.

PREŞEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI

Magistrat-asistent,
Gabriela Dragomirescu
-----------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016