Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 354 din 23 septembrie 2003  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 8 din Legea nr. 543/2002 privind gratierea unor pedepse si inlaturarea unor masuri si sanctiuni    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 354 din 23 septembrie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 din Legea nr. 543/2002 privind gratierea unor pedepse si inlaturarea unor masuri si sanctiuni

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 752 din 27 octombrie 2003
Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Iuliana Nedelcu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 8 din Legea nr. 543/2002 privind graţierea unor pedepse şi înlãturarea unor mãsuri şi sancţiuni, excepţie ridicatã de Maria Alina Ochian în Dosarul nr. 5.352/2002 al Judecãtoriei Sectorului 4 Bucureşti.
La apelul nominal se prezintã autorul exceptiei, Maria Alina Ochian, precum şi pãrţile Ioan Ochian şi Rodica Ochian, lipsa fiind Consiliul Local al Sectorului 3 - autoritatea tutelara, fata de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecata, se da cuvântul pãrţilor.
Maria Alina Ochian solicita admiterea exceptiei de neconstituţionalitate, având în vedere ca dispoziţiile <>art. 8 din Legea nr. 543/2002 contravin prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie, întrucât de aceasta lege pot beneficia doar cei care au avut sansa unui proces desfãşurat cu maxima celeritate.
Ioan Ochian şi Rodica Ochian solicita admiterea exceptiei astfel cum a fost argumentata în fata instanţei de judecata.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstituţionalitate ca devenitã inadmisibila. Arata ca textul criticat a mai fost supus controlului de constitutionalitate, iar prin deciziile nr. 86 şi nr. 89 din 27 februarie 2003, Curtea Constituţionalã a constatat ca <>art. 8 din Legea nr. 543/2002 contravine prevederilor Legii fundamentale. Astfel, în temeiul <>art. 23 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, critica de neconstituţionalitate din cauza de fata a rãmas fãrã obiect şi a devenit inadmisibila.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 10 februarie 2003, pronunţatã în Dosarul nr. 5.352/2002, Judecãtoria Sectorului 4 Bucureşti a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 8 din Legea nr. 543/2002 privind graţierea unor pedepse şi înlãturarea unor mãsuri şi sancţiuni, excepţie ridicatã de Maria Alina Ochian, inculpata în dosarul menţionat.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine ca dispoziţiile <>art. 8 din Legea nr. 543/2002 , care prevãd ca se gratiaza anumite pedepse aplicate prin hotãrâri rãmase definitive pana la data publicãrii legii de graţiere, sunt neconstituţionale, fiind contrare prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie. Se arata ca sunt discriminati infractorii care, deşi au sãvârşit infracţiuni înainte de adoptarea <>Legii nr. 543/2002 , nu au fost definitiv judecati pana la publicarea legii de graţiere.
Judecãtoria Sectorului 4 Bucureşti apreciazã ca excepţia ridicatã este intemeiata în raport cu art. 16 alin. (1) din Constituţie, deoarece "beneficiul graţierii fiind condiţionat de pronunţarea unei hotãrâri definitive de condamnare, la data intrãrii în vigoare a legii, permite crearea unei situaţii discriminatorii pentru persoanele aflate în aceeaşi situaţie juridicã".
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate. De asemenea, potrivit dispoziţiilor <>art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 , cu modificãrile ulterioare, a fost solicitat şi punctul de vedere al instituţiei Avocatul Poporului.
Guvernul considera ca excepţia ridicatã a devenit inadmisibila, deoarece Curtea Constituţionalã s-a pronunţat asupra unei excepţii anterioare având acelaşi obiect, constatând ca <>art. 8 din Legea nr. 543/2002 este neconstitutional, întrucât "limiteazã aplicarea legii la pedepse, mãsuri şi sancţiuni aplicate prin hotãrâri judecãtoreşti rãmase definitive pana la data intrãrii în vigoare a legii, excluzând pedepsele, mãsurile şi sancţiunile aplicate ulterior, pentru fapte sãvârşite pana la aceasta data".
Avocatul Poporului arata ca, în conformitate cu prevederile <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibila, întrucât neconstituţionalitatea prevederilor <>art. 8 din Legea nr. 543/2002 a fost constatatã printr-o decizie anterior pronunţatã de Curtea Constituţionalã.
Preşedinţii Camerelor Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţilor prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei îl constituie dispoziţiile <>art. 8 din Legea nr. 543/2002 privind graţierea unor pedepse şi înlãturarea unor mãsuri şi sancţiuni, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 726 din 4 octombrie 2002, dispoziţii care au urmãtoarea redactare: "Dispoziţiile prezentei legi privesc pedepsele, mãsurile şi sancţiunile aplicate prin hotãrâri judecãtoreşti definitive pronunţate pana la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I."
Autorul exceptiei susţine ca dispoziţiile legale criticate incalca prevederile constituţionale ale art. 16 alin. (1), conform cãrora "Cetãţenii sunt egali în fata legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri".
Examinând excepţia, Curtea constata ca asupra constituţionalitãţii dispoziţiilor <>art. 8 din Legea nr. 543/2002 , ulterior sesizãrii cu prezenta excepţie de neconstituţionalitate, s-a pronunţat în alte cauze prin deciziile nr. 86 şi nr. 89 din 27 februarie 2003, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 207 din 31 martie 2003, respectiv nr. 200 din 27 martie 2003.
Prin aceste decizii Curtea a statuat ca prevederile <>art. 8 din Legea nr. 543/2002 sunt neconstituţionale, întrucât "limiteazã aplicarea legii la pedepse, mãsuri şi sancţiuni stabilite prin hotãrâri judecãtoreşti rãmase definitive pana la data intrãrii în vigoare a legii, excluzând pedepsele, mãsurile şi sancţiunile aplicate ulterior pentru fapte sãvârşite pana la aceasta data".
În consecinta, având în vedere prevederile <>art. 23 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, potrivit cãrora "Nu pot face obiectul exceptiei prevederile legale a cãror constitutionalitate a fost stabilitã potrivit art. 145 alin. (1) din Constituţie sau prevederile constatate ca fiind neconstituţionale printr-o decizie anterioarã a Curţii Constituţionale", rezulta ca, în temeiul alin. (6) din acelaşi articol, în speta ce face obiectul prezentei decizii excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 8 din Legea nr. 543/2002 a devenit inadmisibila.
De altfel, ulterior publicãrii deciziilor menţionate în Monitorul Oficial al României, Partea I, <>art. 8 din Legea nr. 543/2002 a fost modificat, în sensul deciziilor Curţii Constituţionale, prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 18/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 224 din 3 aprilie 2003. Noul text al <>art. 8 din Legea nr. 543/2002 are urmãtorul conţinut: "Dispoziţiile prezentei legi privesc pedepsele, mãsurile şi sancţiunile aplicate pentru fapte sãvârşite pana la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I."
Curtea constata ca, în urma acestei modificãri a textului, critica de neconstituţionalitate formulatã a rãmas fãrã obiect.

Fata de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) şi (3) şi al <>art. 25 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca devenitã inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 8 din Legea nr. 543/2002 privind graţierea unor pedepse şi înlãturarea unor mãsuri şi sancţiuni, excepţie ridicatã de Maria Alina Ochian în Dosarul nr. 5.352/2002 al Judecãtoriei Sectorului 4 Bucureşti.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 23 septembrie 2003.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent,
Florentina Geangu
------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016