Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 352 din 28 iunie 2005  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 352 din 28 iunie 2005 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 769 din 24 august 2005
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, excepţie ridicatã de Elisabeta Tekereş în Dosarul nr. 1.057/Asig./2005 al Curţii de Apel Braşov - Secţia muncã şi asigurãri sociale.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, reprezentantul Ministerului Public aratã cã prevederile legale criticate nu contravin principiului constituţional al egalitãţii în drepturi sau prevederilor art. 53 din Constituţie care se referã la condiţiile în care pot fi aduse restrângeri exerciţiului unor drepturi sau libertãţi. Astfel, obligaţia impusã cadrelor didactice de a se pensiona numai la data încheierii anului şcolar sau universitar este justificatã de necesitatea protejãrii unui interes social general care priveşte procesul de învãţãmânt şi evitarea perturbãrii bunului mers al acestuia. De altfel, observã cã <>art. 127 alin. (2) din Legea nr. 128/1997 dã posibilitatea ca, pentru motive temeinice, pensionarea personalului didactic sã se facã şi în timpul anului şcolar sau universitar, cu aprobarea inspectoratului şcolar, respectiv a senatului universitar. Având în vedere aceste aspecte, pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 6 aprilie 2005, pronunţatã în Dosarul nr. 1.057/Asig./2005, Curtea de Apel Braşov - Secţia muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, excepţie ridicatã de Elisabeta Tekereş cu ocazia soluţionãrii recursului împotriva Sentinţei civile nr. 88 din 1 februarie 2005, pronunţatã în Dosarul nr. 2.242/2004 al Tribunalului Covasna.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine, în esenţã, cã dispoziţiile <>art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 contravin principiului constituţional al egalitãţii în drepturi şi prevederilor art. 53 din Constituţie, cât şi prevederilor art. 7 din Declaraţia Universalã a Drepturilor Omului. Astfel, obligaţia cadrelor didactice de a se pensiona numai la data încheierii anului şcolar sau universitar reprezintã, în opinia sa, o discriminare a cadrelor didactice faţã de alte categorii de cetãţeni cu drept la pensie, care beneficiazã de dispoziţiile <>art. 83 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 . De asemenea, apreciazã cã dispoziţia legalã criticatã aduce o restrângere a exerciţiului dreptului la pensie, fãrã a exista o justificare raţionalã, echitabilã şi acceptabilã.
Curtea de Apel Braşov - Secţia muncã şi asigurãri sociale considerã cã excepţia ridicatã este neîntemeiatã. În acest sens, aratã cã dispoziţiile <>art. 83 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 se aplicã în mod egal tuturor cetãţenilor care au dobândit dreptul legal de a beneficia de pensie, fãrã nici un fel de distincţie sau discriminare. Textul de lege criticat nu înlãturã aplicabilitatea termenului de 30 de zile pentru depunerea dosarului, ci doar marcheazã data naşterii dreptului de a intra în pensie pentru cadrele didactice. De altfel, aratã cã a proceda altfel, în sensul acordãrii dreptului de pensie celor care îndeplinesc condiţiile de pensionare în timpul anului şcolar, ar duce la perturbarea activitãţii şcolare, fapt ce ar atrage consecinţe negative asupra actului educaţional.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia ridicatã.
Guvernul apreciazã cã excepţia ridicatã nu este întemeiatã. Astfel, aratã cã legiuitorul a ales sã reglementeze diferit situaţia cadrelor didactice care îndeplinesc condiţiile pensionãrii pentru limitã de vârstã în timpul anului şcolar, în raport cu celelalte categorii de persoane, în consideraţia unor criterii obiective, amintite de Curtea de Apel Braşov - Secţia muncã şi asigurãri sociale în încheierea de sesizare. Un astfel de tratament juridic diferenţiat nu este considerat de Guvern a fi contrar principiului constituţional al egalitãţii în drepturi, sens în care aminteşte jurisprudenţa Curţii Constituţionale în care s-a statuat cã "egalitatea nu înseamnã uniformitate", astfel cã "pot fi instituite tratamente juridice distincte pentru anumite categorii de persoane sau grupuri, dacã existã o justificare obiectivã şi rezonabilã". Pentru aceleaşi argumente aratã cã <>art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 este în acord cu dispoziţiile art. 53 din Constituţie şi ale art. 7 din Declaraţia Universalã a Drepturilor Omului.
Avocatul Poporului considerã cã dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale. Astfel, aratã cã dispoziţiile legale criticate nu contravin principiului constituţional al egalitãţii în drepturi, întrucât, prin natura profesiei, cadrele didactice se aflã într-o situaţie diferitã faţã de persoanele angajate în alte sectoare de activitate, ceea ce justificã aplicarea unui tratament juridic diferit. În acest sens aminteşte şi jurisprudenţa Curţii Constituţionale, prin <>Decizia nr. 444/2004 . Cât priveşte critica de neconstituţionalitate raportatã la prevederile art. 53 din Legea fundamentalã, aratã cã dispoziţiile legale criticate, prin conţinutul reglementãrii lor, nu pun în discuţie restrângeri ale exerciţiului unor drepturi sau libertãţi fundamentale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţia României, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 158 din 16 iulie 1997, dispoziţii potrivit cãrora "Personalul didactic poate fi pensionat numai la data încheierii anului şcolar sau universitar".
În susţinerea neconstituţionalitãţii acestui text de lege autorul excepţiei invocã dispoziţiile art. 16 alin. (1) şi ale art. 53 din Constituţie, care au urmãtorul conţinut:
- Art. 16 alin. (1): "Cetãţenii sunt egali în faţa legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri.";
- Art. 53: "(1) Exerciţiul unor drepturi sau al unor libertãţi poate fi restrâns numai prin lege şi numai dacã se impune, dupã caz, pentru: apãrarea securitãţii naţionale, a ordinii, a sãnãtãţii ori a moralei publice, a drepturilor şi a libertãţilor cetãţenilor; desfãşurarea instrucţiei penale; prevenirea consecinţelor unei calamitãţi naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrângerea poate fi dispusã numai dacã este necesarã într-o societate democraticã. Mãsura trebuie sã fie proporţionalã cu situaţia care a determinat-o, sã fie aplicatã în mod nediscriminatoriu şi fãrã a aduce atingere existenţei dreptului sau a libertãţii."
De asemenea, autorul excepţiei invocã şi contrarietatea dintre <>art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 şi prevederile art. 7 din Declaraţia Universalã a Drepturilor Omului, potrivit cãrora "Toţi oamenii sunt egali în faţa legii şi au dreptul fãrã deosebire la o protecţie egalã a legii. Toţi oamenii au dreptul la o protecţie egalã împotriva oricãrei discriminãri care ar încãlca prezenta Declaraţie şi împotriva oricãrei provocãri la o astfel de discriminare".
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã <>art. 83 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale prevede regula generalã potrivit cãreia: "Drepturile de pensie pentru limitã de vârstã se acordã şi se plãtesc de la data îndeplinirii condiţiilor de pensionare, dacã cererea a fost depusã în termen de 30 de zile de la aceastã datã."
<>Art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 prevede, cu caracter de excepţie, cã "Personalul didactic poate fi pensionat numai la data încheierii anului şcolar sau universitar".
Acest tratament juridic diferenţiat este instituit de legiuitor în considerarea situaţiei diferite în care se aflã personalul didactic faţã de alte categorii de persoane îndreptãţite la pensia pentru limitã de vârstã. Este evident cã încetarea activitãţii unui cadru didactic în timpul anului şcolar sau universitar ar provoca, contrar interesului general, perturbãri în buna desfãşurare a procesului instructiv-educativ.
Curtea Constituţionalã a statuat în mod constant în jurisprudenţa sa cã instituirea unui tratament juridic diferenţiat pentru persoanele care se aflã, în mod obiectiv, în situaţii diferite nu reprezintã un privilegiu sau o discriminare contrarã principiului egalitãţii cetãţenilor în faţa legii şi a autoritãţilor publice.
Având în vedere aceleaşi raţiuni ale textului de lege criticat, ce ţin de necesitatea ocrotirii unui interes general, Curtea constatã cã <>art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 este în deplin acord atât cu limitele constituţionale impuse legiuitorului cu privire la posibilitatea restrângerii exerciţiului unor drepturi sau libertãţi, cât şi cu jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului în care s-a statuat cã o astfel de restrângere trebuie sã urmãreascã un scop legitim şi sã existe un raport rezonabil de proporţionalitate între mijloacele utilizate şi scopul urmãrit, fãrã ca prin aceasta sã se aducã atingere însãşi substanţei dreptului.
De altfel, Curtea observã cã excepţia prevãzutã de textul de lege criticat nu are caracter absolut, alin. (2) al aceluiaşi art. 127 prevãzând cã: "Pentru motive temeinice, pensionarea personalului didactic se poate face şi în timpul anului şcolar sau universitar, cu aprobarea inspectoratului şcolar, respectiv a senatului universitar".

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, excepţie ridicatã de Elisabeta Tekereş în Dosarul nr. 1.057/Asig./2005 al Curţii de Apel Braşov - Secţia muncã şi asigurãri sociale.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 28 iunie 2005.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea
____________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016